hamsters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katoo71

hamsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 09:25

Mijn zoontje wil een hamster , prima maar hij moet er wel voor sparen.

Nu hoorde ik pas geleden dat er verschil zit tussen soorten hamsters ik bedoel hiermee dat de een snel is en niet handelbaar en een ander rustig op je hand zit .

Ons buurmeisje heeft een grijze hamster waar ze geen lol aan heeft omdat hij supersnel is een kennis heeft een bonte wat grote hamster en dat is een super handelbaar diertje.

Heb je in hamsters ook rassen ?

welke hamsterkenner kan mij zeggen welke ras dan leuk is .

RianneH

Re: hamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:36

Ik zal mijn best doen Haha!

Je hebt idd verschillende rassen hamsters..
Ik denk dat je met de kleine grijze snelle een dwerghamster bedoeld. Die heb ik ook gehad en die zijn idd wat drukker en minder makkelijk.
Dan heb je nog de grotere goudhamsters. Die zijn meestal rustiger en luier.
En je hebt ook nog witte hamsters en anderen die op de goudhamster lijken, en die zijn ook rustiger.

Bij ons op school gebuiken ze de goudhamsters, vanwege hun makkelijke karakter en hun handzaamheid. Deze zullen ook minder snel bijten wanneer je ze vast pakt. En je raakt ze minder snel kwijt als je ze los in huis hebt, omdat ze wat groter zijn Tong uitsteken

Hamsters zijn wel nacht/avond dieren, met de meesten is overdag niets te beleven, dan slapen ze.
Doe je twee samen, dan moet je eigenlijk twee mannetjes nemen, vrouwtjes kunnen namelijk heel moeilijk met elkaar overweg. Haal je er één, dan is dat uiteraard geen probleem.
Neem de hamster van het begin af aan veel in de hand, des te tammer worden ze Knipoog

Dat was het wel zo'n beetje, ik zou in een dierenwinkel ook even vragen. Zij hebben er uiteraard meer verstand van...

Succes met uitzoeken Haha!

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 09:50

Bedankt !

de buren hebben inderdaad een dwerghamster.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:58

Ik ga voor de goud hamster! Heb er zelf 2 gehad. Echte scheetjes. Ik kon er alles mee. Leuk dat je zoon een hamster mag.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 10:01

Ach dat kan er nog wel bij , we hebben hier een complete kinderboerderij, 2 paarden een hond twee katten drie kippen een konijn en een cavia.
Nu begon hij pas dat een vogel ook leuk is maar daar begin ik niet aan dan hangen er de hele dag twee katten in .

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:17

PB Wuis eens die heeft heel veel verstand van hamsters.
Waarom bijv. 2 hamsters echt niet samen kunnen en beter niet bij dierenwinkel halen die zijn vaak juist commercieel ingesteld.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 11:41

Ik was net bij ons in de buurtsuper en daar hing ook een briefje van iemand die jonkie's had ik denk dat ik er ook 1 van iemand koop die het echt voor de hobby doet.

Ik vind het altijd zo 'n zielig gezicht die beestjes in glazen bakjes bij b.v het tuincentrum.

En je weet niet hoe oud die diertjes zijn en je betaal je scheel voor deze dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:30

Faniek schreef:
PB Wuis eens die heeft heel veel verstand van hamsters.

Haha!

Hoi!

Persoonlijk vind ik hamsters ongeschikt voor kinderen. Het zijn kleine, snelle dieren en er wordt al snel te hard in geknepen met alle gevolgen van dien. Ook zijn het nachtdieren. Het verschilt per hamster hoe laat hij wakker wordt. Dat kan om 20.00 uur zijn, maar ook om 23.00 uur. Kinderen liggen dan dus al op bed.
Wakker maken is sterk af te raden, dat is zeer slecht voor de gezondheid en de hamster zal hierdoor eerder sterven.

Overdag heb ik er vrij weinig tijd voor dus voor mij is het ideaal dat ze 's avonds wakker worden.

Je hebt verschillende soorten hamsters en het verschilt per soort of ze solitair leven of juist groepsdieren zijn.

Ik zal van alle soorten een beschrijving geven:
-------------------------------------------------------------
De Syrische hamster
Is mijn persoonlijke favoriet. Ik heb vroeger wel dwergjes gehad maar ik vind syren echt veel leuker. Ze trekken veel meer naar mensen toe dan dwergjes is mijn ervaring.
Syren zijn solitair en je moet ze absoluut alleen houden. Als je ze samen huisvest zullen ze net zo lang vechten totdat er eentje dood is.

Je hebt ze in veel kleuren (egaal en bont) en vachtstructuren. Korthaar en langhaar, rex en satijnbeharing.

Dit is de grootste hamstersoort. Ze hebben dan ook een groot hok nodig (ongeveer 80x40) en een groter loopwiel dan de standaard radjes in een diernwinkel (minimaal 18 cm).

Afbeelding

Campbelli dwerghamster
Dit is een groepsdier, dwerghamstersoort. Ze komen voor in veel verschillende kleuren, en kunnen ook bont van kleur zijn.

Het kan altijd mis gaan, dus houd voor de zekerheid een extra kooi achter de hand.
Afbeelding

Roborovski
De Roborovski dwerghamster kan in groepjes samen gehouden worden. Het kan altijd mis gaan, dus houd voor de zekerheid een extra kooi achter de hand.

Roborovski's zijn klein en razendsnel en echte kijk-dieren, dus niet om in handen te houden.

Je hebt ze in gewoon wildkleur en in white face.

Ze hebben chinchillazand nodig om in de baden, hun vacht wordt namelijk snel vet.
Afbeelding

Russische dwerghamster
Van oorsprong leven Russische dwerghamsters in groepen maar in gevangenschap gaat het 9 van de 10 keer fout. Ik raad dus sterk af om ze samen te houden.
Russen zijn er inmiddels in diverse kleuren (maar niet in bont).
Afbeelding
Afbeelding

Chinese dwerghamster
Deze hamsters zijn absoluut solitair en moeten beslist individueel gehuisvest worden. Ze worden ouder dan de gemiddelde hamster, maar zijn moeilijk tam te krijgen en meer geschikt om naar te kijken dan om op te pakken.
Chinezen hebben een vrij lange staart die ze ook gebruiken om mee te klimmen.
Afbeelding

Nogmaals ik blijf erbij dat ik hamsters geen dieren voor kinderen vind.

Hamsters zijn geen dieren om mee te spelen, dit wordt als zeer stressvol ervaren (is ook gebleken uit wetenschappelijk onderzoek).
Je kunt ze hooguit los laten lopen in een ren of een (knaagbestendige) kamer.

Verder zijn hamster omnivoren en hebben dus ook dierlijke eiwitten nodig (in de vorm van krekels, meelwormen, ei, gehakt enz.)

Mocht je toch besluiten voor een hamster te gaan, haal deze dan bij een goede fokker en niet bij een dierenwinkel. Dierenwinkels nemen af van broodfokkers waar er maar op los wordt gefokt om winst te kunnen behalen. De dieren worden hiervoor onder afschuwelijke omstandigheden gehouden en er wordt bij het fokken niet gelet op bouw, gezondheid, erfelijke afwijkingen en ziektes enz.

Ook zitten in dierenwinkels hybrides, kruisingen tussen russen en campbelli's (vandaar dat je tegenwoordig vaak 'bonte russen 'in winkels ziet, wat dus hybrides zijn, de bontfactor komt niet voor bij russen). Rolleyes

Verder vind je hier nog wat over de kleuren en mutaties van russische dwerghamsters:
http://www.dwerghamster.nl/russische/kl ... /index.php

Hier wat over kleuren en mutaties van campbelli's:
http://www.dwerghamster.nl/campbelli/kl ... /index.php

En hier wat over de kleuren van syrische hamsters:
http://knagers.homestead.com/hamsterkleuren.html

En verder, luister alsjeblieft niet teveel naar advies van dierenwinkel personeel, die hebben er vrijwel nooit verstand van, helaas..

Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust, ik ben altijd bereid om te helpen. Haha! Lachen

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:47

Zo.... Cool meer informatie kan ik mij niet wensen ! Afgod

Mijn zoontje is bijna 7 jaar wij hebben altijd dieren gehad en hij is echt een dierenmens wij natuurlijk ook.

Mijn dieren houd ik zo natuurlijk mogelijk ik houd niet van opsluiten en ophokken.

Het is de bedoeling dat er zo 'n kooitje komt met buizen en huisjes dat het beestje zich goed kan verstoppen .

Ik heb inderdaad de afspraak gemaakt met mijn zoon dat als de hamster slaapt hij hem niet mag storen.

Maar goed eerst moet hij nog een heleboel sparen voor het verblijf dus het kan nog wel even duren Vork

Nogmaals heel erg bedankt voor de vele informatie !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:49

Een kooi met buizen raad ik af, een syr past vaak niet door de buizen heen, en de buizen zijn lastig schoon te maken + het feit dat ze vanalles in de buizen slepen en het een vieze bende wordt.
Ook gaan ze vaak echt in de buizen wonen en komen er amper meer uit.

Er zijn ook eigenlijk geen buizenkooien met een grondoppervlak die groot genoeg is (nouja een ferplast liza kan dan nog..)

Oja, als je een fokker in d ebuurt zoekt kun je altijd hier even kijken:

http://www.dehamster.nl/fokkers/fokkers.php

Succes ermee dan, als ik dat dan hoor komt het denk ik inderdaad wel goed. Haha!

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:52

Nou je kan wel een infocentrum beginnen, haha.

Ok , wat voor verblijf raad jij aan ? we gaan denk ik voor de wat grotere hamster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:59

Goede keus syren zijn geweldig. Haha!

Wat ik aanraad.. Nou als je een traliekooi wilt is een ferplast mary ideaal (kijk eens op marktplaats), die is 80x50. Een hamster kan er leuk in klimmen, maar er is geen val gevaar omdat de kooi niet belachelijk hoog is (hamsters vallen erg snel, het zijn goede klimmers maar laten zich snel vallen met alle gevolgen van dien).

Dit is een ferplast mary (ook geen idioot felgekleurd ding):
Afbeelding

Een dichte kooi waar een syr ook in kan, een ferplast duna hamster (71.5x46, niet te verwarren met de mini duna van 55 cm lang die voor een syr te klein is):
Afbeelding

Zelf heb ik mijn syr in een terrarium met verdieping van 80x40x50. Lachen

Bedenk wel dat de radjes die bij nieuwe kooien zitten te klein zijn voor een syr. Hierin komt hun rug dubbel te zitten wat leidt tot vergroeiingen (als ze er al in gaan, vaak vermijden ze een te klein wil omdat ze dit te zeer doet)> Lachen

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 18:10

Nogmaals bedankt !!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:14

Wuis schreef:
Goede keus syren zijn geweldig. Haha!
Hahah is duidelijk een mening Tong uitsteken Ik ga meer voor de rusjes! Haha!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:18

He, wij hebben een chineese. En die van ons is trouwens wel goed op te pakken (wel wat snel afentoe), goed tam ook, bijt niet en laat alles met zich doen.

Succes trouwens met je keuze Lachen

doossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:21

ik heb een russische dwerghamster white pearl hij is wit met een zwarte streep over zijn lichaam
hij is snel maar je kan hem wel oppakken en super tam
ik denk dat je beter de goudhamster kan nemen die is wat rustiger en groter
eventueel kan je ook voor meer informatie op www.dehamster.nl kijken rassen met beschijving en foto Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:35

Syren zijn lang niet altijd rustiger hoor. Ik ken hele drukke syren (o.a. die van mij) en hele rustige dwergen, en andersom.
Iedere hamster heeft een eigen karakter.

@Splash, er zijn altijd uitzonderingen. Over het algemeen zijn syren lang niet zo goed hanteerbaar als bijvoorbeeld syren.