Faniek schreef:PB Wuis eens die heeft heel veel verstand van hamsters.

Hoi!
Persoonlijk vind ik hamsters ongeschikt voor kinderen. Het zijn kleine, snelle dieren en er wordt al snel te hard in geknepen met alle gevolgen van dien. Ook zijn het nachtdieren. Het verschilt per hamster hoe laat hij wakker wordt. Dat kan om 20.00 uur zijn, maar ook om 23.00 uur. Kinderen liggen dan dus al op bed.
Wakker maken is sterk af te raden, dat is zeer slecht voor de gezondheid en de hamster zal hierdoor eerder sterven.
Overdag heb ik er vrij weinig tijd voor dus voor mij is het ideaal dat ze 's avonds wakker worden.
Je hebt verschillende soorten hamsters en het verschilt per soort of ze solitair leven of juist groepsdieren zijn.
Ik zal van alle soorten een beschrijving geven:
-------------------------------------------------------------
De Syrische hamster
Is mijn persoonlijke favoriet. Ik heb vroeger wel dwergjes gehad maar ik vind syren echt veel leuker. Ze trekken veel meer naar mensen toe dan dwergjes is mijn ervaring.
Syren zijn solitair en je moet ze absoluut alleen houden. Als je ze samen huisvest zullen ze net zo lang vechten totdat er eentje dood is.
Je hebt ze in veel kleuren (egaal en bont) en vachtstructuren. Korthaar en langhaar, rex en satijnbeharing.
Dit is de grootste hamstersoort. Ze hebben dan ook een groot hok nodig (ongeveer 80x40) en een groter loopwiel dan de standaard radjes in een diernwinkel (minimaal 18 cm).

Campbelli dwerghamster
Dit is een groepsdier, dwerghamstersoort. Ze komen voor in veel verschillende kleuren, en kunnen ook bont van kleur zijn.
Het kan altijd mis gaan, dus houd voor de zekerheid een extra kooi achter de hand.

Roborovski
De Roborovski dwerghamster kan in groepjes samen gehouden worden. Het kan altijd mis gaan, dus houd voor de zekerheid een extra kooi achter de hand.
Roborovski's zijn klein en razendsnel en echte kijk-dieren, dus niet om in handen te houden.
Je hebt ze in gewoon wildkleur en in white face.
Ze hebben chinchillazand nodig om in de baden, hun vacht wordt namelijk snel vet.

Russische dwerghamster
Van oorsprong leven Russische dwerghamsters in groepen maar in gevangenschap gaat het 9 van de 10 keer fout. Ik raad dus sterk af om ze samen te houden.
Russen zijn er inmiddels in diverse kleuren (maar niet in bont).

Chinese dwerghamster
Deze hamsters zijn absoluut solitair en moeten beslist individueel gehuisvest worden. Ze worden ouder dan de gemiddelde hamster, maar zijn moeilijk tam te krijgen en meer geschikt om naar te kijken dan om op te pakken.
Chinezen hebben een vrij lange staart die ze ook gebruiken om mee te klimmen.

Nogmaals ik blijf erbij dat ik hamsters geen dieren voor kinderen vind.
Hamsters zijn geen dieren om mee te spelen, dit wordt als zeer stressvol ervaren (is ook gebleken uit wetenschappelijk onderzoek).
Je kunt ze hooguit los laten lopen in een ren of een (knaagbestendige) kamer.
Verder zijn hamster omnivoren en hebben dus ook dierlijke eiwitten nodig (in de vorm van krekels, meelwormen, ei, gehakt enz.)
Mocht je toch besluiten voor een hamster te gaan, haal deze dan bij een goede fokker en niet bij een dierenwinkel. Dierenwinkels nemen af van broodfokkers waar er maar op los wordt gefokt om winst te kunnen behalen. De dieren worden hiervoor onder afschuwelijke omstandigheden gehouden en er wordt bij het fokken niet gelet op bouw, gezondheid, erfelijke afwijkingen en ziektes enz.
Ook zitten in dierenwinkels hybrides, kruisingen tussen russen en campbelli's (vandaar dat je tegenwoordig vaak 'bonte russen 'in winkels ziet, wat dus hybrides zijn, de bontfactor komt niet voor bij russen). 
Verder vind je hier nog wat over de kleuren en mutaties van russische dwerghamsters:
http://www.dwerghamster.nl/russische/kl ... /index.php
Hier wat over kleuren en mutaties van campbelli's:
http://www.dwerghamster.nl/campbelli/kl ... /index.php
En hier wat over de kleuren van syrische hamsters:
http://knagers.homestead.com/hamsterkleuren.html
En verder, luister alsjeblieft niet teveel naar advies van dierenwinkel personeel, die hebben er vrijwel nooit verstand van, helaas..
Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust, ik ben altijd bereid om te helpen.