katten vraagje:

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

katten vraagje:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 11:54

Hallo allemaal,
Ik heb een hele lieve (ex) kat. Alleen 1 probleem.. Hij krabt overal aan behalve zijn krabpaal. Hij krabt aan de bank,trap en een rieten mand waar mijn was goed in zit. ( Hij zal vast buiten ook wel aan bomen krabben.) Nu vind ik het in dit huis niet leuk, maar ook niet heel fijn.. Ik kan hem niet altijd corrigeren, ben ook niet altijd thuis.. En snachts doet hij het ook en dan slaap ik.
Nu is het probleem, dat ik over een maand ga verhuizen. Daar heb ik voor een vermogen aan nieuwe meubels gekocht.. En die meubels wil ik ECHT heel houden..
Dingen als katten kruid, en katten spray heb ik al geprobeerd..
Ook heb ik al eens geprobeer ipv een krabpaal zo'n ding op de grond gekocht.. Dan ze staand kunne krabben.. Echt niks werkt..

Hoe kan ik er toch voor zorgen dat mijn kat die krabpaal toch gaat gebruiken?Want ik wil niet dat hij weer meubels sloopt..

Ik hoop dat iemand een goede tip voor me heeft Lachen

Groetjes Agnes.

La_Fleur

Re: katten vraagje:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:57

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:00

waar zit de kat als jij er niet bent??
doe de kat in de gang,of op een kamer waar er niet zoveel kan gebeuren.
als je er niet bent kun je niet corrigeren dus zal een kat altijd lekker zijn gangetje gaan. Knipoog
dus kat in de gang,of keuken als die apart zit of een andere ruimte.

ik heb hele lieve katten maar als ik weg ben gaan ze de gang in, kan prima en ze vernielen daar niks.

ohw ja:
wat helpt is om op de plek waar ze krabben wat creme of bodylotion te smeren, de kat krijgt dit aan de nagels,gaat zijn pootjes wassen en proeft dat,dat vinden ze zo vies dat ze vaak op die plek niet meer gaan krabben.

en in plaats van een kattekrabpaal een gewone boomstronk halen...vinden ze heerlijk om in te hangen Haha!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 12:05

ellepel: Bedankt voor de tips..
In mijn nieuwe huis is de gang alleen erg smal.. en ook klein..
als ik niet thuis ben is mijn kat of buiten of in de woonkamer.
Maar mijn kat wil ook wel eens gewoon aan de deuren krabben, body lotion ga ik onthouden!
Waar haal ik een boomstronk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:10

ook al is je gang maar 1 meter breed en 2 meter lang dan vind ik dat dat prima kan hoor, ben je erg veel weg?
voor niet al te lange tijd kan een kat daar best zitten vind ik, denk es aan honden die bijvoorbeeld een paar uur in een bench zitten,dan kan die kat prima in de gang Knipoog
vervelend he als ze overal aan krabben, een boomstronk vind je gewoon in het bos! gemeente heeft ze ook wel,dat groffe hout vinden ze vaak fijn om aan te krabben en is veel steviger dan zo'n krabpaal denk ik.

een kennisje van me heeft de kat in de douche zitten als hij er niet is,zit een raampje in zodat kat frisse lucht krijgt en naar buiten kan kijken.
hij doet het niet als je er bij bent?
zo ja dan een krant naar z'n hoofd gooien of een tijdschrift hahah dat werkt vaak wel, na een paar keer hoef je alleen maar te ristelen met papier en ze zijn al vertrokken Tong uitsteken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:18

Mijn katten gaan als ik weg ben niet in de woonkamer, niet op de slaapkamer en niet op de kledingkamer. Eigenlijk alleen in de keuken, de gang, op de trap en een kamertje boven. Hier staan ook alleen dingen die ze niet kapot kunnen krjigen..

Verder heb ik 5 katten, waarvan 1 dondersteen.. en deze blijft alles proberen. Nu heb ik een keer een lege colafles gepakt, van plastic, en ben ik em even achterna gevlogen door het huis, en met de fles enkele malen achter en naast em op de grond geslagen. Hij is nu ergens van onder de indruk!!! Terwijl ik echt dacht dat ie hopeloos was!!

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:24

Als je nu nieuwe meubels krijgt. Neem dan de kat (nog voor hij/zij ergens aan heeft gekrabt) en wrijf met z'n pootjes (met de kussentjes) goed over een aantal oppervlakken waar hij/zij wel mag krabben.

Ik heb heb bijvoorbeeld 2 krabpalen, 2 krabmatten en een krabmat op de deur. Dus diverse plaatsen in huis waar ze heen kunnen.

De kat laat namelijk bij het krabben een geurspoor achter zodat deze ook soort een eigen terretorium creeerd.

Als je thuis bent en hij loopt te krabben aan iets wat niet mag, plantenspuit erop. Het heeft bij mij 2 weken geduurt, maar nu weten ze zodra ik nee zeg, dat ze moeten kappen, anders wordt het een nat pak.

Na de 1e waarschuwing van een nat pak nog een keer proberen, betekend bij mij een plons in het bad (en geloof me, dan onthoudt hij t wel)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 12:25

Haha ja katten zijn afentoe lastig Haha! Maar wel erg leuk..
Ik ben alleen nu vrij veel van huis.. Teminste op woensdag tot vrijdag van 7 tot 5.. De rest van de dagen is mijn vriend veel thuis en is de kat hooguit een uurtje alleen. Die andere dagen is het dus wel vrij veel.. En hij wil naar buiten, anders gaat hij zich vervelen en gaat hij nog meer slopen.. Dan zijn zeker weten de deuren en alles een sloop onderdeel.. Hij kan in het nieuwe huis alleen via de woonkamer naar buiten. ( ik mag van de huisbaas geen katten luik in de voordeur maken.)
Als ik er ben doet hij het niet hoor, hij weet dondersgoed dat het niet mag.
Voor zaterdag tot dinsdag is de gang wel een optie.. Maar die andere dagen vind ik echt te lang..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 12:26

ikheb inderdaad ook de planten spuit altijd gebruikt.. Maar hij doet het alleen als ik er niet ben..

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:45

Nageltjes knippen?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 12:50

Ik dacht altijd dat dat niet mocht bij katten? En ik denk dat mijn kat die nagels buiten nodig heeft of niet?

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:51

Nagels mag je niet knippen bij een kat. Een kat verliefst de buitenste schil van de nagel vanzelf wanneer deze daar aan toe is.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:06

Nageltjes van een kat kun je gerust knippen.
Bij buitenkatten is het vaak niet nodig is omdat die ze vanzelf wel afslijten.

Mijn katten komen nooit buiten en van die katten knip ik de nagels wel. Overigens houden ze nog genoeg nagel over om zich buiten te kunnen redden, zouden ze buiten mogen komen.

Helaas kun je katten niet dwingen om de krabpaal te gebruiken. Als je rieten wasmand zo populair is bij je kat kun je misschien een rieten mand in de kamer zetten of zo'n opbergmand van zeegras of met gevlochten touw. Zo'n mand is nog wel een keer makkelijk vervangbaar en als daardoor de rest van je meubels heel blijven is het wel een goede oplossing.

Een kat hele dagen in een gang of douche opsluiten zou ik nooit doen. Begin dan niet aan een kat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:13

Nagels knippen mag inderdaad niet! Heb je een kattenluik???
Grote kans dat ze dan naar buiten gaat en aan een boom haar nagels scherp maakt. Als je die al hebt zou ik ook niet zo snel een oplossing weten.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:24

Mijn meubels hebben ook een berg te verduren gehad, heb nu een aantal krabplankjes (9 euro per stuk) gekocht waar kattenkruid IN verwerkt is. En deze gebruiken ze heel fanatiek in tegenstelling tot een peperdure krab-paal-klim-meubel van 2 meter hoog waar ze nauwelijks naar omkeken

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:47

Ik zou wel eens willen weten hoe jullie erbij komen dat je de nagels niet mag knippen. Doe ik altijd en als ik bij de dierenarts kom voor een enting en ze zijn op dat moment wat lang knipt die ze ook gewoon.

Zijn jullie niet gewoon in de war met ontklauwen want dat is inderdaad wreed en dus verboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:29

Tja, de meubels zijn toch van alle bewoners? Haha! Huilen van het lachen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 19:30

Ik heb een kattenluik, maar die is in de woonkamer.. en als ik niet thuis ben gaat mijn bank er aan Haha!
Die rietenmand vind ook niet erg.. maar daar blijft het helaas niet bij.. Gekke kat Tong uitsteken

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 19:30

Wuis schreef:
Tja, de meubels zijn toch van alle bewoners? Haha! Huilen van het lachen

Haha ja maar laat ik nu een bank van 900 eurotjes gekocht hebben Bloos Die moet langer dan een week mee gaan..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:48

hij zit dus 3 dagen van 7 tot 5 alleen..
hoe groot is die gang nu ongeveer?
heb je een huis met verdieping dus dat ie de trap op kan of kan dat niet?
je gaat verhuizen dus naar buiten zal ie een tijdje niet kunnen,maar wat nog een idee is om eventueel buren straks te vragen of ze de kat smiddags naar buiten willen laten?
dan zit ie een morgen in de gang en s'middags is ie lekker buiten maar ja moet je wel leuke buren hebben natuurlijk Knipoog