raar gedrag van mijn rat.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

raar gedrag van mijn rat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 16:02

Sinds een paar weken valt het mij heel erg op dat mijn rat raar gedrag vertoont.
Ze sabbelt aan het trailies. Mevrouw gaat in het tralies hangen, pakt met haar mond een stukje tralies en gaat als een gek zitten sabbellen.
Wat is dit voor gedrag? Kan het aan het voer liggen?
Is het scahdelijk?
Kortom, wat is dit?!

Alvast bedankt,

Nikki

Silence

Re: raar gedrag van mijn rat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:06

Hoe oud is ze?

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:06

heb je je ratje alleen in de kooi?
zoja dan lijkt me dit een beetje neurotisch gedrag
als ze alleen is koop er een ratje bij
vernieuw je haar kooi vaak genoeg oftewel hou je het leuk voor haar geef je haar nieuwe dingen om mee te spelen
verander jeje opzet van kooi weleens zodat ze alles opnieuw moet ontde3kken
of haal je haar vaak genoeg uit de kooi

ratten zijn hele intilligente beestjes die echt heel erg moet bezig houden
het lijkt me dat ze zich verveelt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:29

Het lijkt idd op neurotisch gedrag. Met zulke ratten kun je beter niet fokken, de aanleg kan erfelijk zijn. En ja, ratjes hebben minstens 1 soortgenootje erbij nodig om gelukkig te zijn. Voor meer ratteninfo: http://www.irf-rattenclub.demon.nl/irf/

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 01:28

Mijn ratten zitten met zijn tweeën. De gene die het doet, is erg angstig en vind het absoluut niet leuk om eruit gehaald te worden. Ik verander de kooi regelmatig maar mijn ideeën raken ook op.
Hebben jullie eventueel ideeën om het haar in haar kooi leuker te maken? Ze hebben van die balletjes met belletjes erin om rond te rollen, wc rollen, een buis om door heen te lopen. Touwen om over heen te klimmen. Ook hangt er een hangmat. Ze zitten een fretten kooi. Ik denk dus niet dat de kooi te klein voor ze is.
Wat doen jullie dan om jullie ratten in hun kooi actief/vrolijk te houden?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:53

Mijn ratten hadden van die dikke plastic afvoerbuizen in de kooi. ( een T- en een Y-stuk) die ik bij een bouwmarkt had gehaald. WC-papier vinden ze vaak ook prachtig, om mee te rommelen.

Zitten je ratten al lang bij elkaar? En hoe oud zijn ze? Als een jonge rat volwassen begint te worden, of als hij verhuist, kan hij soms gestresst raken door ruzietjes om de rangorde in de groep, is mijn ervaring. Misschien is je rat bang dat hij verhuist wordt, als hij wordt opgepakt.
Overigens heb ik een rat gehad met een vang-trauma. Die was in de dierenwinkel zo geknepen tijdens het vangen, had mijn man gezien, dat hij later nauwelijks nog was op te pakken. Hij moest eerst zeker weten dat ik hem niet kneep, als ik hem oppakte.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 19:55

Mijn ratten zijn zusjes van elkaar, en zitten dus al hun hele leven samen. Ik schat ze nu ongeveer een jaar. Ze zijn in hun hele leven 2x verhuist. Van het hokje in de dierenwinkel, naar hun eerste kooi, en daar vandaan naar hun 2e kooi.
Haar zusje vertoont dit gedrag niet, maar is duidelijk wel de dominanste van de twee.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:14

Laat haar eens controleren op het gebied van haar hersenen.
Dit gedrag kan goed komen door een tumor, een veel voorkomend probleem bij ratjes.