cavia !! :D

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xNatas

cavia !! :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 12:43

hoihoi allemaal Haha!
Ik had dus vroeger best veel cavia's en zijn nu allemaal al dood Verdrietig
Alleen ik wil nu weer zo;n lief klein piepend beestje Haha! , maar ik heb nu een buitenhok leeg ,, maar kunnen cavia's buiten staan ?? Het hele jaar door ?? (als dat niet kan, heb ik nog een binnenhok Knipoog )
nou alvast bedankt Lachen

kwadraatje

Re: cavia !! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 15:37

Het kan wel.
Maar ik zou het zelf niet doen.
Als het gaat vriezen moet je ervoor zorgen dat zij ook niet bevriezen en ook hun water.
Ik zou ze (ik neem aan dat je er twee neemt ) persoonlijk gewoon binnen zetten.

Je kan het wel misschien zo doen dat je ze in de winter in het binnenhok zet en in de zomer,
als het toch niet meer kan gaan vriezen enzo, in het buitenhok zet. Lachen

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 15:41

Een cavia kan best buiten zitten, als hij maar uit de wind zit. Ik zou ook een huisje of schoendoos, ... erbij zetten zodat ze ergens een warmer plaatsje kunnen maken met een nestje van hooi ofzo.

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 17:36

nou ik heb dus een hok (een konijne villa ) en hij heeft dan een stukje waar ie naar binnen kan en naar buiten Lachen
en uiteraard neem ik er dan 2,, alleen neem wel jonkies want anders wordt het weer zo;n gedoe dat ze niet bij elkaar kunnen Verdrietig

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:24

Dat kan ook.
Dan kunnen ze zelf beslissen of ze naar buiten of naar binnen willen.

Het is inderdaad beter als je 2 cavia's neemt die al van af het begin af aan bij elkaar hebben gezeten.
Dan zijn ze aan elkaar gewend en is de kans op ruzie maken nihil.

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 19:45

ja idd..
Maar nu nog cavia'tjes vinden.
En ik wil natuurlijk wel gezonde hebben Lachen

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:00

Als je goede en gezonde caafjes wil, dan kun je het beste naar een fokker gaan.
Dan weet je tenminste zeker dat ze gezond zijn, je krijgt een stamboom en alles erbij.
Je betaald wel wat meer, maar je hebt dan als het goed is wel gezonde leuke beestjes.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:03

als er vriesend weer komt stro in het hok doen en het gaas afdekken met bv een juten zak (wel luchtdoorlatend, maar niet vochtdoorlatend). En inderdaad bij een goede fokker kopen, scheelt je veel kosten. Als je wilt kan ik je wel adressen geven van betrouwbare fokkers in jou buurt?

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:44

Annechien schreef:
als er vriesend weer komt stro in het hok doen en het gaas afdekken met bv een juten zak (wel luchtdoorlatend, maar niet vochtdoorlatend). En inderdaad bij een goede fokker kopen, scheelt je veel kosten. Als je wilt kan ik je wel adressen geven van betrouwbare fokkers in jou buurt?

Dat zou idd wel erg handig zijn Lachen

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 15:34

Maar vanaf wanneer kunnen ze naar buiten ?? ik heb er nu 2 van 9 weken, dat is volgens mij best wel jong om naar buiten te doen ..

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:15

ik mijn cavia binnen, maar ik heb haar net, en ze is heel erg bang!
ik vindt het heel zielig.
hebben jullie tips om de cavia een beetje op te beuren?
(ze is drachtig dus wou er niet eentje bij zetten).
sorrie als ik off topic ben, maar misschien weten jullie iets?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:18

ik heb mijn piepende monster gewoon bij een dierenwinkel gekocht, was maar 15 euro ofzo, natuurlijk wel zonder stamboek papieren. maar hij is nog nooit ziek geweest.

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 18:36

kan ook Lachen

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:05

HandtasJe schreef:
Maar vanaf wanneer kunnen ze naar buiten ?? ik heb er nu 2 van 9 weken, dat is volgens mij best wel jong om naar buiten te doen ..

Tja ik zou wachten tot het lente/zomer is. Dan is het niet zo'n grote overgang van binnen naar buiten. Aangezien het nu buiten nog een stuk kouder is dan binnen.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:41

Hoe kom je nu opeens aan 2 cavia's?
Ik dacht dat je ze nog moest gaan kopen.

Ik zou ook wachten tot de lente/zomer.
Zo rond april, mei.
Totdat het niet meer gaat vriezen en de buitenlucht ook warmer is.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:48

Cavia's kunnen makkelijk buiten gehouden worden, ze kunnen beter tegen kou dan tegen hitte (ook goed op letten dus in de zomer, dat ze een schaduwplek hebben). Ik zou het, zeker met jonge beesten die altijd binnen hebben gezeten, rustig aan doen en pas met beter weer buiten gaan houden. Als het vrouwtje drachtig is kan er nog makkelijk een caaf bij, alleen moet je ze misschien even scheiden als de uks eenmaal geboren worden. Ik heb ook weleens twee vreemde cavia's bij elkaar gezet en dat was inderdaad dikke bonje. We hebben ze toen ingesmeerd met hetzelfde luchtje (Hugo Boss Knipoog ) en na wat dagen gestink was de ruzie zo voorbij.
Om de cavia wat minder bang te maken: meerdere malen per dag uit zn kooitje halen en op je schoot, voeren uit de hand en dan met de andere hand voorzichtig aaien. Dan gaat het wel over. Cavia's zijn van nature schijtbakkies Haha!

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 23:06

kwadraatje schreef:
Hoe kom je nu opeens aan 2 cavia's?
Ik dacht dat je ze nog moest gaan kopen.

Ik zou ook wachten tot de lente/zomer.
Zo rond april, mei.
Totdat het niet meer gaat vriezen en de buitenlucht ook warmer is.

Een vrouw deed ze weg, anders zoude ze op de kinderboerderij komen, en dat wou ik niet, omdat
ik zelf vind dat ze daar niet heel erg goed worden verzorgt Knipoog
En ik zal idd even wachten tot het zomer lente is Lachen

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:33

cavia's kun je best buitenhouden Ja die van ons heeft de hele zomer buiten gezeten tot ze (onverwacht) een jong kreeg. toen zijn ze wel weer naar binnen gegaan. nu gaan ze vanaf de zomer gewoon het hele jaar naar buiten.
je moet wel zorgen voor een goed schuilhok zonder gaas de rest van het hok kan best met gaas. cavia's kunnen buiten blijven tot -10 als ze in normale conditie zijn. word het voor een langere periode kouder dan moeten ze echt naar binnen (het liefst ee schuur waar het iets warmer is want in het huis raken ze weer in schock van het tempratuur verschil.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:37

McLaren schreef:
.Als het vrouwtje drachtig is kan er nog makkelijk een caaf bij,

hier ben ik het niet mee eens als je cavia drachtig is zullen ze nog meer ruzie gaan maken omdat ze van nature haar nest wil verdedigen en haar jongen. mijn cavia is opzich heel social maar toen ze drachtig was dulde ze echt geen andere cavia bij haar in de buurt.
verder ben ik het eens met je commentaar en tips

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:02

Ik heb op een gegeven moment 7 cavia's in een reuze hok gedaan & ze staan buiten. Nu er 2 caafjes verkocht zijn en 3 dood zijn gegaan (beide 5,5jaar geworden) heb ik nog maar 2 cavia's. We hadden er 2 nijntjes bijgekocht maar de ene at de ander op! Bloos Nu hebben we 2 cavia's en 1 konijn in een buitenhok (1 meter van de grond) en ze staan nooit in de wind.
xx!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:26

Ik zou je caviatjes nog niet buiten zetten, er is nog best een kans op vorst en daar kunnen ze nog niet tegen, inderdaad pas beginnen in het voorjaar/zomer.

Zorg inderdaad voor warm spul maar geen stro of syntetische watten!!!
Stro is slecht voor de ogen en kan stoffig zijn zet de dieren dus ook op bijv. houtsnip. De watten kunnen ze opeten of in verstrikt raken met de pootjes.

Lekker hooi geven kunnen ze eten en een nestje van maken! Die van mij hebben ook een hangmat met een wollen stukje erin vinden ze ook lekker warm.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:31

Kan je best buiten houden hoor! Moet je wel opletten dat het water niet bevriest,ze genoeg hooi en stro of whatever hebben, en dus een lekker warm holletje kunnen maken!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:38

Een cavia kan makkelijk buiten. Hoop wel dat je dan 2 cavia's neemt want 1 is zielig.

Wij hadden vroeger ook 2 cavia's en die stonden ook buiten. Die hadden een hok met 2 verdiepingen (had me vader zelfgemaakt) boven was helemaal dicht (alleen een deurtje en luchtgaatjes natuurlijk) en dan konden ze met een trappetje naar beneden en dan kwamen ze in het open hok.
In het dichte hok lag het in de winter altijd vol met stro, dan hadden ze het lekker warm, in de zomer lag er ook stro maar minder dan in de winter

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 17:04

@fairtail:
Ik doe zoiezo geen watten Lachen, hooi, houtsnippers en dat soort spul gebruik ik. Knipoog
@LiNdA1986: Zoals je miss al boven had gelezen ik heb er nu 2 Knipoog.
Bedankt voor de tips Pling

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:39

pluklief schreef:
McLaren schreef:
.Als het vrouwtje drachtig is kan er nog makkelijk een caaf bij,

hier ben ik het niet mee eens als je cavia drachtig is zullen ze nog meer ruzie gaan maken omdat ze van nature haar nest wil verdedigen en haar jongen. mijn cavia is opzich heel social maar toen ze drachtig was dulde ze echt geen andere cavia bij haar in de buurt.
verder ben ik het eens met je commentaar en tips

Ligt echt aan de dame zelf. Vorig jaar heb ik hier een drachtige aan 3 niet drachtige dames gekoppeld, behalve wat gemopper over en weer is het verder niet gekomen. Momenteel zit hier een drachtige die ik alleen aan een andere drachtige heb kunnen koppelen, alleen zit er momenteel een scheiding tussen ivm met de worpdatums waar een week tussen zit. Maar ze kunnen elkaar wel zien en ruiken.