Ik voel me schuldig!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naatus

Ik voel me schuldig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 09:58

Pff.. heb net me 2 kleine meiden naar dierenarts gebracht om te laten steriliseren. Vind het zo zielig voor ze!
Eentje was zo reisziek, ik heb een kat nog nooit zoveel zien kwijlen. Echt heel sneu.

Merk nu pas hoe stil het eigenlijk is huis is zonder deze 2.

Mensen met ervaring nog tips wat ik vanmiddag best kan doen als ik ze ophaal? Mogen ze dan al eten? En wanneer voelen ze zich weer beter?

singasong

Re: Ik voel me schuldig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:03

Bij een kat merk je er bijna niets van dat ze gecastreerd is! Gecastreerd ja, want ze halen 'iets' weg. Ze zullen wat vaker likken aan de wond maar als ze helemaal bijgekomen zijn van de narcose dan lijken ze weer vrij normaal. Je mag ze best verwennen hoor met wat lekkers maar ik geloof dat ze 's avonds pas weer een klein beetje mogen eten. Dat hoor je straks wel van je dierenarts als je ze gaat ophalen!
Komt best goed!

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:10

Als ze thuis zijn zijn ze echt heel zielig, zorg dat ze niet op de trap komen want door de narcose zijn ze nog slap en vallen ze zo naar beneden.
Zorg voor een lekker bed en laat ze lekker met rust de dierenarts zal je nog wel het een en ander uitleggen.
Onze poes was er een week beroerd van en onze kater maar 1 uur niet echt eerlijk verdeeld he !

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 10:12

dat van de trap is wel goed om te weten (hebben open trap in woonkamer). Ik denk dat ik ze lekker op ons bed laat liggen of op de bank. Daar liggen ze graag.
Was jullie poes inwendig of uitwendig gehecht? Die van mij worden inwendig gehecht hierdoor kunnen ze volgens hun niet aan die wond ' klooien '

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:31

Hoe het gehecht wordt, hangt een beetje van de DA af, maar de meesten doen het subcutaan (onderhuids).
Toch kunnen ze ondanks dat gaan likken. Een tijdelijke oplossing kan zijn: een rompertje aandoen van een baby. Wel een gat er in knippen voor de staart. Echter, sommige katten worden daar pas echt naar van. Datzelfde geldt voor een lampenkap.
In de meeste gevallen vallen de naweeën van zo'n operatie wel mee hoor....

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:31

Ik snap hoe je je voelt Knipoog Vorig jaar hebben wij onze poes ook laten "helpen". Het voelde echt als verraad. Ze mankeerde niks, maar toch liet ik in haar snijden Scheve mond

Maar goed, ze kwam er goed doorheen Lachen Ze is nog een paar uur wat slapjes geweest (kwam nauwelijks op de stoel Haha!), maar 's avonds was ze alweer helemaal het vrouwtje.

Sterkte ermee, het komt wel goed Knipoog

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:33

Kijk uit met de waterbak als ze nog wiebelig zijn, een kat zou zich kunnen verdrinken in de waterbak als ze er met hun koppie invallen..

En verder gewoon met rust laten, werkte bij de 2 meiden die wij hier hebben lopen het beste, ze zoeken je vanzelf wel weer op Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:33

herken je gevoel Ja

wat al werd gezegd, ze zullen heeel zielig zijn Knipoog
mijn 2 meiden leken stomdronken Clown zwalken, omvallen.. beste wat je kan doen is gewoon lekker met rust laten.. ik had gewoon water en brokjes klaarstaan Lachen

betreft de wond ze sprayen deze voor ontstekingen enzo en ik zou er gewoon zelf zo min mogelijk aanzitten. (mijne waren ook inwendig gehecht). En als ze beetje dr aan likken ofzo is niet zo heel erg hoor... gewoon af en toe even kijken of de boel dicht is.

Ik had wel dat er paar hechtinkjes dr uit kwamen die kon ik op gegeven moment gewoon dr uit trekken.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:35

Naatus schreef:
Pff.. heb net me 2 kleine meiden naar dierenarts gebracht om te laten steriliseren. Vind het zo zielig voor ze!
Eentje was zo reisziek, ik heb een kat nog nooit zoveel zien kwijlen. Echt heel sneu.

Merk nu pas hoe stil het eigenlijk is huis is zonder deze 2.

Mensen met ervaring nog tips wat ik vanmiddag best kan doen als ik ze ophaal? Mogen ze dan al eten? En wanneer voelen ze zich weer beter?

het is ook wel naar om ze weg te brengen Knipoog
maar ze zullen vast in goede handen zijn Ja

Als ze thuis komen lekker laten, ze zullen nog wel heel erg moe en suf zijn van de narcose, soms ook nog wat misselijk.
geef ze nog niks te eten vandaag, tenzij ze vanavond laat zelf aangeven dat ze erge honger hebben. Geef ze dan iets licht verteerbaars en een klein beetje.
Morgen zullen ze zich een stuk beter voelen en kunnen ze in principe gewoon weer eten Ja
Ze herstellen wonderbaarlijk snel van zo'n ingreep!

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:35

Ik voelde me inderdaad ook heeeeeel schuldig.

Toen ik ze op gehaald had waren ze beide nog vrij sloom en slap. Mijn kat heeft de rest van de avond op mijn schoot gelegen. Poes in een kartonnen doos met fleece plaid die ik speciaal had neergezet. De volgende dag keken ze nog een beetje koddig uit hun ogen en hebben ze veel geslapen. Twee dagen later leek het of er nooit iets was gebeurd!

IK had wel gewoon eten en drinken neergezet.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:37

Sommige katten eten wel, alleen in combinatie met de narcose kan het zijn dat ze misselijk zijn en alles er weer uitgooien. Dat is niet erg bevordelijk voor de kat en ook niet voor de wond Knipoog
Vandaar dat wij het in de kliniek afraden om op dezelfde dag nog eten te geven, tenzij ze het zelf aangeven te willen!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:39

Naatus schreef:
dat van de trap is wel goed om te weten (hebben open trap in woonkamer). Ik denk dat ik ze lekker op ons bed laat liggen of op de bank. Daar liggen ze graag.
Was jullie poes inwendig of uitwendig gehecht? Die van mij worden inwendig gehecht hierdoor kunnen ze volgens hun niet aan die wond ' klooien '

Hier moet je toch nog mee oppassen. Die van ons was ook onderhuids gehecht maar bleef continu aan de wonde likken. Hierdoor gind die wonde terug open en heeft de veearts het hele boeltje terug moeten open maken, schoonmaken en opnieuw gehecht. Dit keer gewoon bovenhuids. De weken erna bleef er viezigheid uit de wonde komen en kon ik om de 2 dagen naar de veearts gaan om het schoon te laten maken. Poes heeft dan ook een kapje omgekregen nadat ze voor de 2e keer gehecht was. Zielig, ja, maar voor haar eigen goed! Ze heeft er nu trouwens geen last meer van en na bijna een jaar zie je er niets meer van.

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 16:31

heb ze net opgehaald. De ene was wagenziek... bleef kwijlen en heeft zichzelf onder gepiest... Erg sneu.

Ze hebben nu telkens ruzie met elkaar. de een wil de ander niet in de buurt hebben en begint als een gek te blazen. Dit terwijl ze normaal niet bij elkaar weg te slaan zijn. Zal wel door de pijn komen of niet?

Hoorde wel dat ze de dierenarts assistente geterroriseerd hebben. Ze liet der armen zien.. haha

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:34

Ik zou ze niet op de bank of op bed neerleggen. Als ze nog wiebelig zijn, en ze gaan een beetje aan de wandel, dan heb je kans dat ze vallen. Je kunt beter een lekker bedje op de vloer maken....

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 16:37

ze zijn een beetje aan het rondschooien en ik vind ze aardig kwiek moet ik zeggen. Eentje sprong net de aanrecht weer op..
Liggen willen ze niet ze zijn te druk met elkaar in de gaten te houden. Hoop dat het in de loop van de dag beetje bijtrekt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:19

Het is helemala niet zo'n grote ingreep hoor. Vrijwel alle katten bij ons in het asiel zijn de volgende dag al weer helemaal de oude en ze mogen dan ook eindelijk in de grote ruimtes voor de plaatsbare katten. Lachen

En je zu je pas schuldig moeten voelen als je katten drachtig thuis kwamen. Knipoog

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 10:13

das ook waar. Ze zijn eigenlijk weer de oude, op 1 na die is eht nog beetje van slag. Die mag de ander even niet. Maar het trekt al bij vergeleken met gisteren. De 'wond' ziet er erg netjes uit en ze lijken er niet veel last van te hebben

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:34

Ach ze knappen wel weer snel op hoor. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen. Over een paar weekjes weten ze nergens meer van. Als ze steeds krols worden, word jij stapelgek van dat gemekker.
Bij ons krijg je van de DA een papier met instructies mee; wat mag je voeren, hoeveel en wanneer weer, wat te doen met de wond, wanneer bellen als je iets niet vertrouwd, wat voor medicijnen krijg je mee en wanneer moet je die geven. Daar staat echt van alles op, heel nuttige informatie.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:26

Die van ons is ook pas onder het mes geweest. Ze was niet eens zielig en wilde gelijk weer gaan rennen maar dat mocht ze niet. Na 14 dagen is ze op controle geweest bij de dierenarts en zag je er al bijna niets meer van.