[FOTO] Mannetjes of vrouwtjes cavia? Wie weet het?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ceciel92

[FOTO] Mannetjes of vrouwtjes cavia? Wie weet het?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 18:30

Ik heb voor vier weken terug een cavia erbij gekocht van 8 weken oud.
Omdat mijn cavia van 5jr (die altijd heeft samengeleefd met een andere) na de dood van der vriendin toch erg eenzaam was. In de winkel konden ze nog niet met zekerheid zeggen of het een man of vrouw was, en deze leek het meeste op een vrouwtje.

Elke week controleer ik het, of ik het geslacht al kan bepalen, maar ik vind dat het steeds meer op een mannetje gaat lijken. Ook qua gedrag. Ik weet het dus niet zeker. Ik heb het wel vergeleken met mijn andere cavia, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen, mischien jullie?

Even voor de duidelijkheid:
De bruine: 5 jr
Zwart/witte: 12 weken.

Als mijn bruine cavia dus al bevrucht zou zijn, kan er dus binnenkort een kleintje komen. Ik heb nog een hok staan en dit zou tijdelijk wel kunnen. Maar het mannetje gaat sowieso weg als het kleintje een vrouwtje is.

Mijn vraag is dus: Is de zwart/witte cavia een mannetje of een vrouwtje??
(niet zomaar iets gokken a.u.b)

Op dit forum zijn vast mensen die hier verstand van hebben en die het dus bij mijn cavia kunnen bepalen. Ik heb foto's en een filmpje van zijn gedrag Knipoog

Afbeelding

Afbeelding
En zo ziet het eruit als ik voorzichtig op zijn onderbuik druk...

En nog even over de cavia, die dus mischien bevrucht zou kunnen zijn.
Van haar heb ik ook een foto gemaakt:

Afbeelding
Heeft ze een buikje?

Nicky__

Re: [FOTO] Mannetjes of vrouwtjes cavia? Wie weet het?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:31

Ik vind haar idd aardig dik!
al helemaal voor een vrouwtje zijnde.
van het geslacht kan ik niks zeggen

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:31

Ik weet bijna zeker dat die zwart/witte een mannetje is.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:34

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:37

Denk ook dat het een ventje is.
Kan je niet voelen aan het buikje van het vrouwtje of je iets voelt

dubbeldoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:39

volgens mij is het een mannetje...bij een konijn ziet het er iig zo uit als het een mannetje is! bij een vrouwtje komt er niks ''uit'' als je het voorzichtig uit elkaar 'duwt' of op de buik duwt...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:44

als je bruine vrouwtje echt zwanger is, wat ik trouwens wel denk. zou ik als ik jou was toch even langs de dierenarts gaan want ik neem aan dat dit haar eerste nestje wordt??
cavia's moeten namelijk voor hun 1ste jaar een nestje hebben gekregen omdat anders de bekken delen die eerder uit kraakbeen bestonden dan tot bot worden gevormd...
bij een eerste bevalling worden de weke delen van het bekken uit elkaar geduwd en vergroeien ze dus wijder, dan wanneer ze geen nestje krijgt. jouw cavia kan dus straks met de geboorte problemen krijgen dat de jongen er niet door passen en daarmee alle gevolgen van dien...
check deze site maar ff...

http://home.wanadoo.nl/konijn.cavia.ben ... anting.htm

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:44

De zwart witte is een mannetje 100%

Ik heb altijd cavia's gehad en het is duidelijk te zien. Ik kan duidelijk de ballen naast de penis zien.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:46

sexy_back schreef:
als je bruine vrouwtje echt zwanger is, wat ik trouwens wel denk. zou ik als ik jou was toch even langs de dierenarts gaan want ik neem aan dat dit haar eerste nestje wordt??
cavia's moeten namelijk voor hun 1ste jaar een nestje hebben gekregen omdat anders de bekken delen die eerder uit kraakbeen bestonden dan tot bot worden gevormd...
bij een eerste bevalling worden de weke delen van het bekken uit elkaar geduwd en vergroeien ze dus wijder, dan wanneer ze geen nestje krijgt. jouw cavia kan dus straks met de geboorte problemen krijgen dat de jongen er niet door passen en daarmee alle gevolgen van dien...

Je vrouwtje is zo te zien ook zwanger. En ik zou deze raad ook opvolgen. Want wat zij zegt, klopt als een bus.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:47

Ik weet haast wel zeker dat het een mannetje is Knipoog Maar miss. kan je even langs de DA (of een cavia fokker) om het zeker te weten?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:56

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:15

Mannetje hij heeft een beeste l*l Clown.
Kan je toch wel zien? Bloos

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 21:51

sexy_back schreef:

oke, ik ben het met je eens.

Maar mijn vrouwtje is altijd al zo dik geweest Bloos
Maar als je nu voelt aan der buik voel je echt 2 aparte ''bollen'' zegmaar.
Op de site staat dat er een kleine kans is dat het niet goed gaat. Maar in de meeste gevallen wel, ze heeft net vorig jaar een operatie ondergaan van €65,- (aan haar kaak) en ik denk niet dat mijn moeder nóg een keer zo iets gaat betalen. Maar we zullen afwachten en dan zien we vanzelf wel.

Maar als ze jonkies krijgt moet ze toch ook melk gaan produceren? Ze heeft totaal geen dikke uiers, en dus ook geen melk Verward

Ik kan wel een foto maken van haar uiers als jullie het willen zien Lachen

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:52

je nieuwe is dus een man...... weer een geval van een dierenzaak die niet iets van geslachten afweet. Ik zou met je dame maar snel naar de dierenarts gaan en hopen dat er nog iets aangedaan kan worden..... want 5 jaar oud en dan nog een 1e nest? Ik heb er een hard hoofd in dat zij dat gaat overleven. Tip voor de volgende keer, haal je cavia's bij een goede fokker. Die weet het verschil wel tussen een beer en een zeug.

Trouwens de dracht is 10 weken, als ze direct gedekt zou zijn, is ze nu 4 weken drachtig.

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 22:11

Oke dankje wel voor de info,

Mijn moeder heeft net gevoelt, en we gaan het overleggen.
Ze gaat morgen een andere kooi in en komt bij mij op de kamer staan zodat ze rust heeft.

We gaan meer informatie zoeken, en naar de dierenarts Knipoog

Ik hoop dat ze het red! De week dat ze moet bevallen houd ik der extragoed in de gaten en zal een aantal keren 's nachts gaan kijken Lachen

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 23:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:47

die zwart witte is idd een man! en vetrouw je niet of je vrouwtje bevrucht is ( wat ik wel denk ) moet je even langs de da gaan

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 23:58

Ja idd, maar dit was ook nog een manier om het te achterhalen (stukje tekst gevonden op http://members.chello.nl/f.koornneef/index.htm

Bepalen of een zeug drachtig is

Soms kan je een dekking waarnemen maar in de meeste gevallen gebeurt dit als je er niet bij bent. Als het zeugje bronstig wordt kan je wel merken doordat de beer dan meer opgewonden is als anders. Hij loopt door het hok te brommen en jaagt de zeugjes op. Wanneer er een 'dekpropje' in het hok wordt gevonden, betekend het dat er een paring heeft plaats gevonden (zie 'de voortplanting'). Wanneer je een dekking ziet of als je merkt dat er opwinding in het hok is dan kan je de datum van die dag opschrijven. Reken dan tien weken min twee dagen voor de geboortedatum. In de meeste gevallen klopt dit aardig, maar soms kan het ook langer of korter duren.

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 11:35

De antwoord op mijn mail:

De twee bulten kunnen ook cysteuze ovaria zijn.

Ik zou dit na laten voelen bij een dierenarts.

Het is inderdaad beter om jonge cavia's te laten dekken, maar gelukkig gaat het bij oudere cavia's meestal wel goed.

Als je merkt dat de bevalling niet goed gaat dat ze ligt te persen en er komt niets (na 1/2 uur vruchteloos persen) dan zou ik ook met een dierenarts contact opnemen.

Met vriendelijke groet

Evert-Jan de Boer

Dierenkliniek Wilhelminapark
Johan Willem Frisostraat 1
3583 JR Utrecht
Tel: 030 - 210 9000
www.dierenkliniekwilhelminapark.nl

Dus we gaan er gewoon voor dat het goed gaat, en we gaan nog even naar de dierenarts Knipoog

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:25

ik wens je in ieder geval veel succes, en hou haar héél goed in de gaten...
ik eb er zelf een hard hoofd in dat dit goed komt maar laten we hopen dat ik het fout heb!

oh ja 1 puntje: jij zei dat je cavia altijd al zo dik was... dan voer je ze toch echt teveel hoor, want dat is toch echt te dik als ze niet drachtig is... (ja las ook net het kan ook cysten op de eierstokken zijn... )

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 14:54

Of nou ja, dik, ze is altijd aan de stevige kant geweest, laat ik het zo zeggen. Ze word de laatste tijd wel dikker.. *LOL*

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:16

ik zou maar aan afspraak maken voor een keizersnede als ze daadwerkelijk drachtig is. De meeste dierenartsen weten te weinig van caafjes af en denken dat het allemaal wel zal loslopen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:08

die zwart-witten is overduidelijk een mannetje.
het zou me niks verbbazen als ze idd drachtig is. bij mijn cavia viel het niet eens op tot de dag voor haar bevalling Lachen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:40

Annechien schreef:
ik zou maar aan afspraak maken voor een keizersnede als ze daadwerkelijk drachtig is. De meeste dierenartsen weten te weinig van caafjes af en denken dat het allemaal wel zal loslopen.

En dan is het nog maar de vraag of ze dat overleefd. Cavia's zijn zeer stresgevoelig. Stres is voor hun dodelijk.
Verdrietig

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:41

Die 1e is echt overduidelijk een man *LOL*