cavia's wille niet rustig op schoot zitten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

cavia's wille niet rustig op schoot zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 22:21

Ik heb 2 3 maand terug 2 cavia mannetjes gekocht. De man in de winkel hield ze zo mooi vast en er was niks mee te doen ze bleven mooi zitten. Toen ze thuis kwamen lukte het nog wel maar de laatste tijd kan ik ze niet vast pakken. Ze bijten of krabben of rennen heel snel weg. en ze zijn snel. Heeft iemand een idee hoe ik ze weer rustig kan krijgen zodat ik ze er ook eens een paar keer uit kan halen. Ze hebben ook een plank waar ze onder kunnen schuilen. Als we te veel geluid maken kruipen ze daar onder. Maar goed iemand tips?

Faniek

Re: cavia's wille niet rustig op schoot zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:17

Tjah op het begin zijn ze onder de indruk en weten ze niet wat ze overkomt. Meestal komen dieren bij de dierenwinkels ook bij broodfokkers vandaan (uitzonderen daargelaten!) en zijn helemaal niet tam gemaakt. Erg lastige klus voor jou om ze dus elke dag aandacht tegeven en niet meteen beginnen met oppakken, maar eerst gewoon lekker aaien.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:19

Anders geef je ze wat lekker als ze op je schoot zitten;stukje brood of komkommer ofzo.
Zodat ze weten dat 't goed is bij je op schoot...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:19

Probeer ze te laten eten uit je hand en wil niet te snel Knipoog
Het kan een tijdje duren hoor!
(wel goed dat je er 2 hebt gekocht Knipoog )

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:34

misschien kun je ze de eerste tijd in een handdoek zetten, sommige cavia's voelen zich dan veiliger, bij mij cavia heeft het wel heel erg geholpen met tam maken.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 22:50

ok goeie tips ik zal ze proberen te leren dat ze ui mn hand eten en en ik za ze een beetje aaien

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:20

Cavia's zijn hier idd vanaf dag 1 in de hand, wij fokken hobbymatig. Verder zijn jonge cavia's nog schuchter. Haal ze er gewoon lekker vaak uit, gewenning doet een hoop, wat lekkers doet het ook altijd goed en mijn ervaring is dat ze naar volwassenheid toe ook een stuk rustiger worden. Ik heb hier echt een paar heerlijke knuffelberen zitten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:22

Ik pakte ze altijd met een handoek,daar kropen ze dan lekker onder op schoot.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:56

Je kan evt ook zorgen dat de handdoek naar jou ruikt (of jij naar de handdoek Tong uitsteken ) dan leren ze wennen aan jou geur en snappen ze dat jij fijn, zacht en warm bent

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:16

ook moet je een cavia niet van boven benaderen. hier schrikken ze van dus als je een cavia uit het hok wil halen moet je handen op de bodem van de kooi leggen en van onderen op pakken. schrikken ze minder erg van.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 21:51

MightyMike schreef:
Cavia's zijn hier idd vanaf dag 1 in de hand, wij fokken hobbymatig. Verder zijn jonge cavia's nog schuchter. Haal ze er gewoon lekker vaak uit, gewenning doet een hoop, wat lekkers doet het ook altijd goed en mijn ervaring is dat ze naar volwassenheid toe ook een stuk rustiger worden. Ik heb hier echt een paar heerlijke knuffelberen zitten.

Ja maar ik krijg ze niet eens in mn handen en als ik ze heb spartellen ze zo tegen dat ik ze niet kan houden.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:53

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:56

iedere dag meerdere malen uit je hand voeren. Verder alleen hooi geven. Zorg dat ze jouw aanwezigheid gaan associeren met iets leuks. als ze een beetje honger krijgen willen ze vanzelf meer contact. Ik bedoel niet dat je ze moet uithongeren hoor! Maar zorg wel dat ze trek hebben als je komt met iets lekkers.
idd niet van boven benaderen.
Je kunt ervoor kiezen het huisje uit het hok te halen anders blijven ze hier steeds inzitten.
Niet kwellen door ze op te pakken. Dit vinden ze al zo eng dat ze dan niet lekker op schoot willen zitten. Eerst zorgen dat ze naar je toe komen als je je hand in het hok steekt.

Succes! Het kost veel energie en tijd.

Groetjes Anne
(docent dierhouderij en dierverzorging)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 22:14

rakni schreef:
iedere dag meerdere malen uit je hand voeren. Verder alleen hooi geven. Zorg dat ze jouw aanwezigheid gaan associeren met iets leuks. als ze een beetje honger krijgen willen ze vanzelf meer contact. Ik bedoel niet dat je ze moet uithongeren hoor! Maar zorg wel dat ze trek hebben als je komt met iets lekkers.
idd niet van boven benaderen.
Je kunt ervoor kiezen het huisje uit het hok te halen anders blijven ze hier steeds inzitten.
Niet kwellen door ze op te pakken. Dit vinden ze al zo eng dat ze dan niet lekker op schoot willen zitten. Eerst zorgen dat ze naar je toe komen als je je hand in het hok steekt.

Succes! Het kost veel energie en tijd.

Groetjes Anne
(docent dierhouderij en dierverzorging)

okay dankjewel ik zal het proberen. Ze piepen wel als ze eten krijgen en ze komen er ook wel uit maar zodra ik bij het kooitje zit dan rennen ze weer weg.