cavia's eten voer niet op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bjarni

cavia's eten voer niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 20:43

Mijn 2 caviamannen heb ik blijkbaar een beetje teveel verwend ofzo Bloos
Ze krijgen elke dag veel hooi en een bakje caviavoer (hope farms) Nou heb ik op een gegeven moment wat moeten wisselen met soorten (vakantie en vaste soort was uitverkocht) en hebben ze sinds een tijd bedacht dat ze alleen de lekkere dingetjes eruit eten.

Maar met het oog op voldoende vitamine C binnenkrijgen vind ik het wel eng dat ze de "biks" korreltjes dus laten liggen. Durf ook niet zo goed het bakje te laten staan tot ze het op hebben (dan vragen ze de hele tijd om eten Clown ) want dan krijgen ze misschien wel te weinig voedingsstoffen binnen.

Ze krijgen ook vrijwel elke dag wat groente of fruit voor erbij trouwens.

Iemand tips hoe ik ze weer aan de gewone korrels kan krijgen? Niks anders meer geven en laten staan tot ze het ophebben? Of maar accepteren dat ze niet alles opeten en extra vitamine C bijvoeren?

miekelover

Re: cavia's eten voer niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:54

gewoon laten staan en vitamine c bij geven. veel hooi en groente

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:07

Je meot alleen die korrels geven en in het weekend een keer met iets anders erdoorheen.
Het is streng maar anders krijg je hetzelfde als wat je net zegt( alleen lkkre dingen eten ) en dan krijgen ze te weinig vitmaine C binnen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:10

vooral laten staan, je kan wel groente of fruit bij geven, of in de winkel vitamine c tabletjes kopen. (daarmee moet je wel even doorzetten, de meeste cavia's vinden ze niet lekker) Ze gaan vanzelf wel brokjes eten. Ze hebben daar op gegeven moment toch behoefte na

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:00

laten staan. als ze honger krijgen eten ze het vanzelf wel op. vooral niet steeds nieuw voer geven als ze de zwarte korrels nog niet op hebben. je kan ook eventueel(als je denkt dat ze te weinig vitamine C binnen krijgen) bij die dierenwinkel bij jou in de buurt een vitamine spray halen. dit spuit je op het voer( extra vitamine) maar meerstal is dit niet nodig hoor Knipoog

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:12

Mijn cavia eet het al 10 jaar nie, hij leeft nogsteeds, nou krijgtie iedere dag groente of fruit, en heel veel hooi, alstie blijft piepen (heeft ie uitgevonde) krijgt ie meer Tong uitsteken

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:14

mijn cavia''s aten eerst ook niet alles op!. Maar ik geef ze nu 2 kleine handjes voer in een blauwe zak weet niet hoe het heet en hooi krijgen ze ook niet la te veel en 1 keer op een dag als het niet op is dan laat ik ze dat eerst op eten. anders krijgen ze niks. Ze gaan zomaar niet dood hoor. Ze krijgen echt wel voldoende vitamine c. Ik geef mijn cavia s nooit groente of fruit.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 12:48

Bedankt voor de tips.
Ga het toch maar laten staan dan en vitamine C bijkopen en kijken of ze dat willen eten.
Ik weet ook wel dat ze niet meteen dood zullen zijn maar vind het toch een beetje eng altijd.

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:04

ja, maar wat je vooral niet moet doen is steeds weer opnieuw eten geven Knipoog anders leren ze het nooit

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:54

voortaan biks kopen en geen gemengd voer. Hebben ze geen keus meer.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:31

Gewoon laten staan ja.
Ooit krijgen ze wel honger en dan eten ze het heus wel.

Die van mij eten ook niet alles op, maar ondertussen piepen ze wel om meer.
Als ik dan niks doe dan eten ze gewoon datgeen op wat ze laten staan.

Ze zijn dus gewoon verwend. Lachen

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:43

Voor extra vitamine C kun je ze gewoon van die vit c tabletjes voor mensen geven met sinasappelsmaak ofzo, die eten ze meestal wel op.

Maar als je ze voldoende groente en fruit geeft is het eigenlijk niet nodig.

Eventueel kun je een beetje roosvicee (met vit. C) door het water doen. Of rosvicee in een beetje pap.

Verder de biksjes gewoon laten staan, ze gaan het vanzelf wel eten.

Hooi is het aller belangrijkste, dat mag je zeker niet overslaan!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:17

Ik zou overstappen op voer van bijvoorbeeld 'de witte molen' hierin zit alleen bix en ze krijgen met dit voor voldoende vitamine, er staat ook precies op hoeveel ze mogen hebben op een dag.

Je kunt als ze het nieuwe voer, of het bix opeten besluiten om inderdaad af en toe is een handje mix voer te geven.. Ik heb het met mijn caviatjes ook gehad maar uiteindelijk eten ze het wel, als ze maar niet elke 5 min. ook een stukje appel krijgen ofzo Knipoog

Kortom gewoon laten staan, ze hebben ook hooi en in de natuur moeten ze harder werken voor hun voer Knipoog

succes met je kaafjes!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:22

oals iedereen al terecht zegt, alleen biks geven. Heb je ook van Hope Farms, mijn cavia kreeg het ook altijd. En maar een heel iniminie klein beetje geven, meer als verwennerij, hooi en fruit en groente zijn veel belangrijker. succes met je verwende caaf Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:26

Ilsje_ schreef:
Mijn cavia eet het al 10 jaar nie, hij leeft nogsteeds, nou krijgtie iedere dag groente of fruit, en heel veel hooi, alstie blijft piepen (heeft ie uitgevonde) krijgt ie meer Tong uitsteken

klopt zelfde hier! mijn kleine worm eet ook niet alles op. maar ik geloof niet dat hij persee bepaalde brokjes laat liggen. maar mn bakje is nooit helemaal leeg. en hij leeft ook nog steeds hoor