Hoe kun je een schildpad het best verzorgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

balans

Hoe kun je een schildpad het best verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:03

Hey,

Ik ben van plan om schildpadjes te kopen, maar hoe kun je die het best verzorgen?

Qua: Huisvesting, voedsel, Zijn ze graag alleen of met zn 2en?

Ik heb al op internet gekeken, maar vaak verschillen de menigen daar.

Alvast bedankt Haha!

pubelia

Re: Hoe kun je een schildpad het best verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:11

Denk er eerst heeeel erg goed over na, want hou er rekening mee dat schildpadden 100 jaar kunnen worden. Welk soort ga je kopen kwa schildpad? Hou er rekening mee dat je een groot genoeg aquarium hebt, met niet al te veel tirelantijntjes. doe als eiland een stuk drijf hout erin, een pomp moet erin, en een warmte lamp. Het totaal voer voor schildpadden is katten brokken. dat voer ik ze ook. Let wel op waar je je schildpadden haalt, en als je beginnen bent doe goede informatie inwinnen. Ik geef je overgens het advies om er twee te nemen, want schildpadden kunnen ook vereenzamen. Ik zelf heb nu 3 schildpadden teweten 2 trachemys scripta troosi's (geelwang) en 1 trachemys scripta scripta (geel buik) Mijn ouders hebben 2 trachemys scripta elegants (roodwang) en die zijn 30 en aangezien ik 23 ben, ken ik niet anders als schildpadden. heb je nog vragen kan je ze altijd via pm vragen. (hou vaak topics niet in de gaten, krijg er nml geen e-mail meer van)

succes

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:13

denk er goed overna het lijkt allemaal zo leuk een aardig maar veel mensen verkopen hun schildpad weer omdat ze te groot wordn voor de bak. schildpadden groeien niet tot aan de bak die groeien gewoon door.

kijk anders op het turtle forum
http://www.turtle.be/forum/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:17

Ik heb ook twee schildpadjes.
Je kan er inderdaad het beste 2 nemen, ze zitten graag samen.
Wij zetten ze in de zomer altijd in de vijver, daar zitten ze dan overdag samen op een steen te drogen.
Ik zou inderdaad wel vantevoren goed bedenken of je er wel ruimte voor hebt. Ze kunnen 20 tot 30 cm groot worden, en dan moet je er ook nog ruimte voor hebben. Dan zul je dus echt een vijvertje moeten maken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:37

MysticTinker schreef:
Ik heb ook twee schildpadjes.
Je kan er inderdaad het beste 2 nemen, ze zitten graag samen.
Wij zetten ze in de zomer altijd in de vijver, daar zitten ze dan overdag samen op een steen te drogen.
Ik zou inderdaad wel vantevoren goed bedenken of je er wel ruimte voor hebt. Ze kunnen 20 tot 30 cm groot worden, en dan moet je er ook nog ruimte voor hebben. Dan zul je dus echt een vijvertje moeten maken.

op de steen is niet drogen maar opwarmen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:54

Ook inderdaad, maar het schildje moet ook drogen zodat het hard blijft.

balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 17:13

Ik weet niet wat voor schildpadjes bij ons in de dierenwinkel zitten maar ze zitten wel altijd in het water:D.. Ik heb er verder weinig verstand van, daarom vraag ik het hier. Dat ze heel oud worden kunnen worden dat geeft niet.

Ik heb hier nog een aquarium leegstaan, maar als ze daar te groot voor worden komt er zeker een grotere hoor Lachen

Maar hoevaak moet je zo'n bak schoon maken? En op wat voor temperatuur moet het water zijn? Of verschild dat per schildpad?

Op het moment ben ik ziek, maar als ik beter ben ga ik eerst even vragen wat voor schildpadjes het zijn.

Ik ga even op dat forum kijken Lachen
Bedankt voor de reactie's.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:25

Als je een aquarium hebt dan zou ik er een simpele filter in zetten om de meeste viezigheid eruit te halen. En verder wat korrels onderin, daar blijft ook veel tussen zitten, zodat je niet elke week het water vies hebt. Die van mij blijven zo'n maand schoon, zonder filter, alleen korrels op de grond.
Het water heb ik altijd lauw. wat zal het zijn, rond de 20 graden.. Ze kunnen ook best kouder zitten, maar dan zijn ze wat minder actief. in de zomer zitten ze bij ons buiten, dus dan schommelt het water tussen 15 tot 30 graden, van lente tot midden zomer..

balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 17:51

Als ik ze in een aquarium doe, dan hebben ze gewoon zo'n aquarium lamp, maar moeten ze dan ook nog een apart lampje erbij hebben? En moet er ook een thermostaat bij om het water op temperatuur te houden? Of is die lamp genoeg?

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:52

een thermosstaat er zeker in doen. dan blijft het op temperatuur wat vooral bij kleine padjes belangrijk is.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:55

wat voor schildpadjes wil je hebben?? Mijn tante heeft echt een gewone grote, die op het land leeft.. nou de hele tuin voor meneer Jan-Doppie... deze meneer is overigens rond de 56 jaar... wellicht dat ik m als ervenis krijg Bloos

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:57

Zou ik ook doen, een verwarminkje. Hoeft niet zo hard aan te staan, maar wel dat het water lauw blijft, een lamp red dat niet.
Verder maakt het niet veel uit wat voor lamp je gebruikt. Je hebt warmtelampen speciaal voor reptielen.. Maar die zijn niet te betalen. Ik heb een doodnormale gloeilamp, die geeft ook genoeg warmte. En als de aquariumlamp ook lekker warm is dan is dat ook prima.
Let wel op dat ze niet té dicht erbij komen, water niet te hoog laten komen, dan heb je geroosterde schildpad Clown