'Onhandelbare'Hond.. iemand tips ideeen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lorr_

'Onhandelbare'Hond.. iemand tips ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 13:26

Wij hebben vorig jaar voor onze herder een puppie erbij gekocht (kruising Rottweiler X Benner senne)
Het was echt een super hondje, leuk speels, ging goed met de andere hond..
Toen gingen wij emigreren, en is dehond een tijde ergens anders geweest omdat hij niet meteen meekon, Daar heeft hij een hersenvliesontsteking gehad..

Hij is nu zo erg veranderd, luisterd niet meer, in weer onzindelijk, sloopt alles, kan niet meer los alleen thuisblijven, is erg dominant naar andere honden, en kan dus ook niet meer met ze samen.

Enig idee of dat door de hersenvliesontsteking kan komen?
Of iemand tips wat we kunnen proberen? voor we de dure kant opgaan met gedragstherapeuten enzo..

mirre

Re: 'Onhandelbare'Hond.. iemand tips ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:11

Ik zou eerst de dierenarts eens bellen om te vragen of het door die hersenvliesontsteking kan komen. Als dat niet zo is zou ik er toch een gedragsdeskundige bij halen, denk niet dat je dit alleen op kunt lossen.

Lorr_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 14:20

de DA daar heeft gezegt, dat hij er geen letsel aan over heeft gehouden, mar lijkt mij van wel..
wil gewoon dat hij weer de oude wordt Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:23

Ik weet niet hoe oud jou hondje is.Maar dit lijkt mij meer met verlatingsangst te maken hebben als met de hersenvliesontsteking.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:24

Als de DA dat heeft gezegd lijkt mij het wel zo verstandig om een gedragsdeskundige erbij te halen zodat jullie er aan kunnen werken dat hij weer de oude wordt.
Sterkte!

Lorr_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 15:25

@ silvana, hij wordt in maart 1 jaar.
Denk dat we dan toch inderdaad maar een gedragstherapeut moeten gaan zoeken.

Zo is het voor de hond ook niet fijn.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:53

het kan goed zijn dat door de hersenvliesontsteking een stukje hersenen zijn beschadigd en dat hij daar door dit gedrag vertoond.

Lorr_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:02

Ik zal kijken wanneer ze een afspraak kunnen maken bij de DA.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:48

ik denk eerder dat hij begint te puberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:10

Hij zit idd op zijn toppunt van puberen.Als ik me niet vergist is het een reu?
Wat dat betreft zou ik hem nu laten castreren,dan dam je zijn dominante gedrag al wat in en ten tweede zou ik een grote bench kopen en hem daar in steken als je weggaat.

Mijn eigen Duitse herder heeft tot haar tweede jaar in een bench moeten zitten.Gewoon omdat ze bewust sloopte als ik wegging.Van de één op de andere dag was het ook over.

Lorr_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 23:12

Dan gaat hij wel erg ver voor puberen Bloos
Hij is inderdaad reu, niet gecastreerd.. zou dat een optie zijn?

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:27

Met castreren verandert er vaak wel iets in het gedrag, dus het zou wel wat kunnen helpen, maar ik denk dat het belangrijk is dat je er eerst achter komt waar dit gedrag vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:27

Ik ben heel kordaat daar in.Al mijn man volk is gecastreerd(inclusief man Haha! )

Nee serieus,het gaat al je problemen niet oplossen maar wel verbeteren.Zeker omdat je schrijft dat hij dominant naar anderen honden is.Alleen als je het doet moet je het nu doen .Wacht je tot hij ouder is dan is zijn Macho gedrag al te ver ontwikkeld.Op zich zit je al op het randje.
Dat kapot bijten als hij alleen is dat is echt wel puber gedrag,wat ook bij het puberen hoort is het uit testen van de baas.Vooral reuen doen dat.Vandaar mijn castreer optie weer.Een deel van zijn gedrag kan echt ook komen doordat hij als puppie even ergens anders is geweest en weer terug gekomen,voor een hond is dat verwarrend en heeft een veel grotere inpact op het dier als mensen vaak denken.
Je hebt ook wel geen makkelijke kruising genomen.Op zich zijn dit hondenrassen die zeer konselwent moeten worden aangepakt.

Als het onzindelijk zijn,binnen plassen is dan ga je dat door castreren ook voor een deel oplossen.
Ik denk dat je er met castratie en een goede gehoorzaamheids curses al een eind komt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:29

misschien kun je een second opinion aanvragen, hersenvliesontsteking kan wel degelijk een beschadiging in de hersenen veroorzaken waardoor zijn gedrag is veranderd. Ik wens je veel sterkte ik hoop dat alles goed komt!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:27

waarom castreren? Ik vind het nog steeds de grootste onzin, de hond zn gedrag veranderd en omdat de mens het niet begrijpt dan maar castreren? Boos! het kan goed zijn dat jou hond een hersenbeschadiging heeft, en daardoor ander gedrag vertoond. De enige manier om te constateren dat jou hond een hersenbeschadiging heeft is door een mri scan te laten maken van de hersenen. En als het daadwerkelijk een hersenbeschadiging is dan helpt castereren ook niet, kan die dan alleen maar agressiever van worden.

Ik ben blij dat het in de mensen wereld niet zo werkt --> ander gedrag --> door hersenbeschadiging --> castreren/stereliseren. Anders kon ik nu geen kinderen meer krijgen...

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:51

begin helemaal op nieuw met de opvoeding behandel hem als een pup van 8 weken evt. me een bench heb er hier ook zo 1tje lopen die zulke buien heeft een weekje enorm streng zijn doet wonderen
gr gemma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:22

Pubelia,mischien is het verstandig voor je zo hoog van de toren blaast om je in het hoe en waarom van castreren te verdiepen.

Een oudere hond castreren helpt vaak niet meer omdat zijn gedrag bepaalt door hormonen de overhand heeft genomen en dan heb je met de faktor karakter te maken wat veel moeilijker te veranderen is.
We leven nu eenmaal in een wereld waarin we honden en ook paarden(hengsten) nu eenmaal moeten beperken in hun natuurlijk gedrag.Dat is mischiens jammer,maar het is niet anders.Een niet gecastreerde reu op volwassen leeftijd wil gaan dekken en gaat andere reuen als concurentie zien.Hierdoor zal hij een terretorium gaan uitzetten en gaan pissen.Ook gaat hij zijn terretorium verdedigen en zal hierdoor andere mannen gaan lastig vallen en vrouwtjes willen gaan dekken.Bij de ene hond is het erger als de andere.Dus als jij een hond hebt die een wat hevig karakter heeft, is castreren verstandig.Er zijn ook honden die het niet nodig hebben en die kan je hun klokkespel laten houden.

Een hersenvliesontsteking is een ontsteking die het vlies aantast dat is de beschermlaag en heeft niks met de hersennen zelf te maken.Mijn inziens lijkt het me sterk dat je er een hersen letsel aan overhoud.Wat wel zou kunnen als de hond een ongeluk heeft gehad en daarbij een flinke tik op zijn hoofd.Gedragsproblemen voortkomend uit de hersenen ,komen bij honden meestal alleen voor door een tumor of als ze heel oud zijn wat dementie.
Deze hond heeft volgens mij gewoon gedragsproblemen,het hele verhaaltje klopt gewoon bij zijn leeftijd en reu zijn.Ga maar eens naar een Asiel,die zitten vol van honden op deze leeftijd met de zelfde problemen.
Al die leuke puppie's die plots zijn verandt in lastige pubers.

Neemt niet weg dat een check up bij de dierenarts nooit geen kwaad kan hè.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:52

Ik zou idd ook gewoon even naar de DA gaan en hem even helemaal na laten kijken.
En anders een gedragstherapeut. Die kunnen vaak ook veel zien, en je advies geven.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:55

@silvana: Een hersenvliesontsteking kan zeker schade aan de hersenen aanrichten hoor! Het is niet altijd alleen het vlies wat aangetast is (word).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:18

Hersenvliesontsteking kan Epileptie bij honden veroorzaken.Bij mensen komt het wel eens voor dat naar een zeer ernstige aanval ,deze een leerachterstand oploopt maar over grote beschadigingen is mij weinig bekent .
Maar dit komt bij mensen al zelden voor dus in hoe ver trek je het door naar een hond? Er is op zich ook nog zeer weinig bekend over hersenvliesontsteking en honden.Daarom kan een 2e opinie nooit kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:22

mischien kan je met hem gaan clickeren? onze hond was ook zo, kon ik niet normaal mee gaan lopen, ben met haar op cursus gegaan, en gaan clickeren, doet ze iets goed? click en beloon..
let er ook op dat als je langs andere honden loopt, je niet ineens de lijn strak pakt, dan ondersteun je hem, laat de lijn losjes hangen, dan heeft hij geen steun aan jou, en mischien word het dan wel beter Lachen
als hij iets in de kamer gedaan heeft (ontlasting) niet opruimen waar hij bij is.
slopen kan idd door het puberen komen..

Lorr_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 16:45

Oke, bedankt voor de informatie allemaal..
heb met een gedragstherapeut contact gerhad, alles verteld en uitgelegt, vragen beantwoord.. daaruit kwam dit van de gedragstherapeut:

De arme hond heeft gewoon rust nodig na alle ellende van asiel en ziekte en
missen van zijn eigenaar. Dat hij niet met andere honden kan heeft alles met
zijn stress-nivo te maken , zo ook het niet alleen kunnen zijn en de
hyperactiviteit. Lange termijn stress geeft bovenstaande gedragsproblemen.
Natuurlijk kan de hersenvliesontsteking ook een rol spelen, maar zonder dat
zie je bij veel honden na een asielperiode bovenstaande problemen.
Absoluut geen training of correcties, gewoon rust. Ik geloof niet dat hij
niet bij andere honden kan: als dit maar goed begeleid wordt (wil ik wel
doen). Goed, kleinschalig pension is natuurlijk ook een optie. Ik weet er
wel een, mocht er geen gastgezin voor hem te vinden zijn.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:03

Nu weet je wat je te doen staat.
Lekker met rust laten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:27

Mooi dat je nu weet wat je te doen staat Knipoog

Je kunt over een tijdje best hebben de de hond vreselijk begint te verharen. Wees dan maar niet bang ,want dat hoort bij het proces van het verwerken. Door de stres komt de hond in een soort rui. Dat komt later wel weer goed.

Lorr_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 17:57

Ik heb een tijdje niet gereageerd wegens omstandigheden.

maar voor de geintresseerde, het gaat sper met Rocky,
Hij lusiterd al stukken beter, is veel rustiger, minder dominant, en wordt al weer een fijnere hond!