Himalaya zout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skitter

Himalaya zout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 15:32

Hallo,

Ik wil graag jullie mening hierover. Ik ben een site tegen gekomen die Himalaya zout verkoopt, maar niet alleen als paarden liksteen. Ook als zout voor over je eigen eten maar ook voor andere (huis) dieren.

In Himalaya zout zitten heel veel miniralen en het schijnt een reinigende werking te hebben. Maar het blijt natuurlijk wel zout.

Ik heb fijn gemalen zou besteld voor mijzelf, en zout 'voor dieren' maar dit bleek gewoon grote brokken te zijn. Er stond ook 2 gr per 100 (!!) kg lichaam gewicht van het dier. Nu is mijn hond 20 kg, en ik geef hem, sinds ik het spul in huis heb, een super klein beetje over zijn brokken. Sinds dien heeft hij last van vieze oogjes. Nu vraag ik me af of zoveel zout wel goed is voor mijn pup van 6 maand...

Nu stond er geschreven dat afvalstoffen uit het lichaam zouden komen, dus dit zou een vorm van dat zijn.

Maar wat vinden jullie hiervan? Zou ik ermee doorgaan?

Dit is de site waar ik het vandaan heb> http://www.kristalzout.nl/index2.php?in ... water.html

Jullie meningen graag Lachen

boemel

Re: Himalaya zout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:36

Ik ben geen voedingsdeskundige, maar ben niet erg enthousiast over extra zout op het voer doen.
Een goede brok hoort gewoon zo uitgebalanceerd te zijn dat het dier krijgt wat hij nodig heeft. Teveel zout kan schadelijk zijn, dus ik zou er maar voorzichtig mee zijn.

Mijn paard heeft ook een Himalaya zoutsteen in haar stal hangen, ze heeft blijkbaar geen zoutbehoefte want ze likt er nooit aan.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 15:40

boemel schreef:
Ik ben geen voedingsdeskundige, maar ben niet erg enthousiast over extra zout op het voer doen.
Een goede brok hoort gewoon zo uitgebalanceerd te zijn dat het dier krijgt wat hij nodig heeft. Teveel zout kan schadelijk zijn, dus ik zou er maar voorzichtig mee zijn.

Mijn paard heeft ook een Himalaya zoutsteen in haar stal hangen, ze heeft blijkbaar geen zoutbehoefte want ze likt er nooit aan.

Dat dacht ik dus ook uiteindelijk, maar ik dan denk ik altijd dat ik iets goeds doe voor mijn pup...

Maar ik wil hem voor geen goud missen, dus nu bedenk ik me....straks gaat het inderdaad verkeerd...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:41

Ik zou het er niet over heen doen. een goede puppybrok moet meer dan genoeg voor een hond zijn.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:45

ik denk dan al snel in de richting van *zout trekt vocht aan, dus dierlief is sneller dorstig, dus drinkt meer en scheidt zo misschien meer afvalstoffen uit*

Alleen vind ik dat bij dieren een slechte zaak, die eten en drinken veel meer naar waar ze behoefte aan hebben dan mensen, dus ik zou een dier geen zout geven.

Een liksteen is toch weer anders, omdat ze daar idd zelf voor kiezen. Mijn veulen kijkt amper naar zijn Himalaya, maar mijn haflinger, die nog nooit iets van een andere liksteen heeft willen weten, had in 2 dagen de eerste echte krater er al in gelikt.

Maar in geval van over het eten doen kunnen ze het niet echt ontwijken, dus ik zou er zelf niet voor kiezen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:51

Waarom zou je je dier meer zout geven?

@TS: waarom ben je eraan begonnen?

Al die toevoegingen en supplementen kunnen juist tegenwerken. Geef je hond alleen zijn hondenvoer, dat is helemaal uitgebalanceerd. Er zit ook zout in.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:54

Honden en vooral katten, nooit extra zout geven, is hartstikke slecht voor ze! deze dieren hebben GEEN extra zouten nodig in het normale voer zit al (meer dan) genoeg. Honden en katten die last van hun blaas hebben worden zelfs op speciaal voer gezet voor de urinewegen waar helemaal geen zout in zit. Ik zou er gelijk mee stoppen!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 23:22

Pletje123 schreef:
Waarom zou je je dier meer zout geven?

@TS: waarom ben je eraan begonnen?

Al die toevoegingen en supplementen kunnen juist tegenwerken. Geef je hond alleen zijn hondenvoer, dat is helemaal uitgebalanceerd. Er zit ook zout in.

Nou ja, omdat ik die site dus tegenkwam, en er bij stond het wel goed voor ze is. Dat ze vaak niet genoeg mineralen binnen kregen.
Dan heb ik altijd zoiets van ja misschien is dat wel goed...

Vandaar..

Ja sorry zoals ik zei, ik wil alleen het beste voor mijn pup, maar toen ik ff na ging denken, had ik ook zoiets van Tja zou dat nu echt goed zijn?

Hij krijgt genoeg puppy brok op een dag, en die is van Royal Canin.

Maar ik denk dat ik zowiezo ermee gestopt was met het zout..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 02:04

Goed dat je je dit nu bedenkt! Je deed het om het beste te doen, maar ook ik ben niet overtuigd van extra zout! Heeft vooral ook weerslag op zijn nieren (als je hond een langere tijd zout binnen zou krijgen). Met de puppybrok ben je goed bezig! Het voer is al zo compleet dat alles wat je erbij geeft juist verstoord.. Ook al is het met de beste wil van de wereld!!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 02:11

Als je je nu eerst verdiept in wat 'goed hondenvoer' is en daarna over de eventuele supplementen na gaat denken? Dat lijkt me een weg die minder gevaarlijk is.

Ik kan het me niet meer precies herinneren maar de Himalayasteen is vaker langsgekomen en volgens mij ontzenuwd als broodje aapverhaal. Werkt de zoekfunctie alweer?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:18

ik zou mijn dieren nooit zomaar extra zout gaan geven. Mocht het nodig zijn om te gaan reinigen denk dan aan chlorella of groene leem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:01

Onze kat geef ik ook niets.
Bij ons konijn heb ik sinds kort een brokkel van de himalaya steen in de kooi gelegd, omdat hij steeds aan het plastic aan het likken was. Ik denk dat konijnen, net als paarden, aanvoelen als ze meer mineralen nodig hebben, en dan kan hij er aan likken als hij wil. Over het voer zou ik het nooit doen, ook niet bij mijn paard.
Bij het paard merk ik dat hij nu in de winter ineens veel eraan likt, terwijl hij in de zomer helemaal niet eraan is geweest.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:04

MysticTinker schreef:
Bij ons konijn heb ik sinds kort een brokkel van de himalaya steen in de kooi gelegd, omdat hij steeds aan het plastic aan het likken was. Ik denk dat konijnen, net als paarden, aanvoelen als ze meer mineralen nodig hebben, en dan kan hij er aan likken als hij wil. Over het voer zou ik het nooit doen, ook niet bij mijn paard.
Bij het paard merk ik dat hij nu in de winter ineens veel eraan likt, terwijl hij in de zomer helemaal niet eraan is geweest.

Is dat niet een stukje verveling misschien?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:47

MysticTinker schreef:
Bij ons konijn heb ik sinds kort een brokkel van de himalaya steen in de kooi gelegd, omdat hij steeds aan het plastic aan het likken was. Ik denk dat konijnen, net als paarden, aanvoelen als ze meer mineralen nodig hebben, en dan kan hij er aan likken als hij wil.

Ik denk dat dat iets meevalt.. Er zijn steeds meer konijnen met nierstenen en blaasgruis. Persoonlijk zou ik ze niet teveel kristallen geven! Misschien af en toe even in het hok leggen maar niet constant! Konijnen in het wild krijgen ook heel weinig kristallen binnen!

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:49

ik heb ook een himalayasteen in mijn stal, en die begint al aardig op te raken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:05

Pletje123 schreef:
MysticTinker schreef:

Is dat niet een stukje verveling misschien?

Nee hoor, geen verveling Knipoog
Hij kan dag en nacht naar buiten (inloopstal), en heeft altijd hooi om te knabbelen.

Citaat:
Ik denk dat dat iets meevalt.. Er zijn steeds meer konijnen met nierstenen en blaasgruis. Persoonlijk zou ik ze niet teveel kristallen geven! Misschien af en toe even in het hok leggen maar niet constant! Konijnen in het wild krijgen ook heel weinig kristallen binnen!

Ook het konijn kan de hele dag de kooi uit. Ik heb hem eigenlijk nooit eraan zien likken, maar hij likt nu ook niet meer aan het glas, dus ik denk dat hij het toch even nodig had, en nu niet meer. In het wild zoeken ze verschillende aardlagen op, in klei bv zitten ook veel mineralen.
Maar als ik merk dat hij er uit verveling aan gaat likken dan pak ik hem weer weg natuurlijk.

Op zich denk ik niet dat een dier uit zichzelf te veel aan een himalayablok gaat likken, als het lichaam geen zout meer nodig heeft dan heb je er ook minder zin in, en wordt je misselijk van teveel zout. Bij die mineralenblokken met een smaakje is dat wat anders, die worden sneller gegeten voor het lekkere, daar ben ik dan ook niet zo'n fan van.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:09

Nou mijn paard at zo'n steen in een week op, ik neem dus geen nieuwe meer

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:11

Daar vergis je je in! Helaas wordt het bij konijnen en andere dieren soms een gedraging ipv behoefte! Blijkbaar heeft jouw konijn genoeg andere dingen en likt daarom alleen uit behoefte. Dan is het niet zo erg!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:17

Nagelbijten / Gniffelen In een week? Das wel heel snel.. Staat je paard veel op stal? Met de hele dag hooi?

En ja, mn konijn heeft genoeg te doen Ja Kan de hele dag door de kamer lopen, en hij gaat alleen naar de kooi om te poepen en te drinken en eten. Maar eigenlijk zou elk konijn de hele dag iets te doen moeten hebben, vind ik niet meer dan normaal Haha!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:28

Tuurlijk! Alleen de werkelijkheid is helaas anders...