Hond is buiten extreem druk en blafferig, afleren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Hond is buiten extreem druk en blafferig, afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 17:51

Onze hond Barry ( Duitse Dog X Mechelse Herder) is nu 3 jaar oud. Als we hem buiten op het terrein los laten lopen dan is hij al die tijd bezig met keihard rondjes rennen en heel hard blaffen. Blaffen naar dingen die hij in de verte ziet en blaffen om te blaffen. Aangezien het een grote hond is blaft hij ook tamelijk hard. Nu hebben we niet zo veel buren maar met die paar die we hebben, heb ik liever geen problemen.
Soms denk ik dat we hem beter in huis kunnen laten, daar is hij schaapmak maar aan de andere kant moet hij ook zijn energie kwijt kunnen en dat doet hij dus ook als hij buiten is. Eens een keer lekker rustig gaan liggen zoals onze andere honden doen, zie je hem niet doen.
Van mij mag hij rennen zoveel als hij wil maar dat blaffen moet hij toch eigenlijk wel afleren. Weet iemand hoe ik dat moet doen?

Debsey

Re: Hond is buiten extreem druk en blafferig, afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:56

zoiets afleren is enorm moeilijk aangezien het een gewoonte is..
vraag eerst eens aan je buren of ze er veel problemen mee hebben, zo niet.. lekker laten blaffen hij is vrolijk.

ik zal eens navragen hoe je het anders op kunt lossen Knipoog

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:14

Blaft hij gewoon om niks? of blaft hij om mensen/honden/katten etc . langs lopen?
in het 2e geval lijkt mij het het bewaken van zijn terrotorium. Zou niet weten hoe je dat op moet lossen, maar het lijkt me niet echt fijn nee

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:26

Ik denk ook dat hij zo'n jonge hond gewoon enorme energie heeft, en hij uit dat op zijn manier: blaffen. Doet hij het ook bvb op een strand of boswandeling, kan hij daar dan wel zijn energie kwijt? Je moet hem ook goed gaan belonen als hij wel rustig is, dan leert hij een positieve acossiatie leggen. Binnen houden zou ik dus zeker niet doen, dan zal het verergeren als je ermee buiten komt. Met de clicker kan je goed leren dat hij beloont wordt als hij stil is buiten, moet je natuurlijk wel enige tijd oefenen. Je hebt ook van die fisher discs die je op de grond gooit wanneer hij blijft blaffen, dan verschieten ze en stoppen ze met blaffen. Direct daarna moet je hem iets laten doen (een commando), en belonen dan.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:08

bedankt voor de reactie's. Barry komt niet buiten het terrein, we hebben hem op latere leeftijd gehad en los lopen lukt niet meer, dan is hij acuut weg en gaat hij stropen op herten en ander wild. Aan de riem kan hij zijn energie niet kwijt dus hij rent heel hard rondjes op ons afgezette stuk gras, ruim 2500m2.
Dat van die Fisher Discs ken ik niet, waar haal ik die?
Hij blaft naar alles, overvliegende vogels, vliegtuigen, het paard van de buren, fietsers op 3 km afstand, auto's die langs komen en soms blaft hij maar dan weet ik niet waarnaar. Hij vindt blaffen leuk denk ik.
De buren die 500 meter verder op wonen hebben er wel eens een opmerking overgemaakt dus ik wil het eigenlijk niet verder laten komen. En soms stoort het geblaf mij toch ook wel na een half uur, ga lekker rondrennen maar hou je snuitje dicht denk ik dan.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:19

En wat als je zo'n lange lijn van 10 meter gebruikt? Dan heb je hem toch onder controle terwijl hij wat energie kwijt kan op een wandeling. Misschien vermindert het blaffen dan wat omdat hij z'n overtollige energie eruit heeft. In de tuin zou ik ook hem een bezigheid geven zoals zoekspelletjes (verstop speeltjes of lekkere brokjes overal). Ook kan je in een leeg (goed uitgewassen) filmrolletje bv. wat pindakaas smeren. Als hij hierdoor iets te doen heeft zal hij hopelijk wat stiller worden. Werken met de clicker kan hier ook = leer hem eerst aan wat de click betekent. Dus click en direct erna een brokje. Di herhaal je een aantal keer. Dan ga je clicken op het moment dat de hond even stil. En direct een brokje erbij. Zo zal hij leren dat stil zijn hem meer oplevert dan het blaffen. Timing is wel crusiaal ! Die fisher discs, zijn kleine metalen schijfjes, speciaal ontwikkeld voor hondentraining. Maar ik denlk dus dat hij gewoon teveel energie heeft... Haha!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 21:34

Die tip van de lange lijn kreeg ik ongeveer een jaar geleden ook. Dus ik ga met een longeerlijn aan zijn halsband lekker wandelen, liet hem zitten toen er een aantal fietsers aankwamen en gaf hem daarna commando " vrij" ; hij neemt een run en voordat ik het in de gaten had kwakte ik op het beton,2 voortanden beschadigd, beide ellebogen en knieen volledig open. Daarna heb ik besloten dat Barry niet meer van het erf afkomt.
Eerst ging ik ook nog wel eens wandelen langs een kanaal een paar dorpen verderop. Dat ging nog wel aardig totdat hij een keer in het kanaal sprong ( heel slim is ie ook niet) waar de kant ruim een meter hoog is. Hadden we nog mazzel dat we die keer met zijn tweetjes waren want in mijn eentje had ik nooit 50 kilo natte hond een meter omhoog kunnen tillen.
Verder doet hij graag trekspelletjes maar omdat we die niet konden winnen en dat is natuurlijk wel belangrijk voor onze eigen positie hadden we een flos aan een touw met daartussen rubber in een boom gebonden. Ook dit liep uit de hand want Barry kon natuurlijk niet winnen van die flos en bleef maar aan dat ding hangen totdat het bloed uit zijn mond en van zijn nagels kwam. Ook dat speeltje maar weer verwijderd.
Ik ben bang dat ik met een ontzettend overactieve hond zit de komende paar jaren Lachen