[FOTO] Cavia DIK??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dewii

[FOTO] Cavia DIK??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 20:17

Hallo! Veel mensen zeggen dat mijn cavia veel te dik is... Nu heb ik een vraagje: Vinden jullie haar te dik, en zo ja, waarom dan en hoe kan ik het veranderen?
Ze heeft altijd wat hooi in een hooibal en als dit op is geef ik nieuw. Ook heeft ze altijd een bakje voer en natuurlijk water!
Kenia (zo heet mijn lieffie Knipoog ) krijgt ook 1 x per dag, meestal s'avonds, wat groenvoer zoals een paar blaadjes andijvie, een halve witlof of wat bloemkoolblaadjes. Hier een foto (ik weet het, haar kooitje ziet er smerig uit, moest hem net verschonen):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jessica_

Re: [FOTO] Cavia DIK??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:23

Het is niet heel erg duidelijk aan de foto's te zien of ze te dik is Knipoog
Ik heb er ook niet erg veel verstand van, maar vind het wel een hele leuke cavia Lovers

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:25

Aan de hand van deze foto's is dat moeilijk vast te stellen. Je moet in ieder geval zorgen dat ze altijd hooi heeft! Daar worden ze niet dik van.

roylindeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:59

het is moeilijk te zien op een foto.
Nou zijn de meeste cavia's te dik hoor.
Mischien kun je haar meer beweging geven?
en wel veel hooi geven, dat zorgt er juist voor dat de vertering goed verloopt.

leuke caaf hoor Haha!

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:22

Ik ben het er niet mee eens dat de meeste cavia's te dik zijn.
Ze horen mollig te zijn, dat is weer per caaf verschillend.
Zo hebben wij caafjes van 1200 gram, en die zijn niet dik.
Pas als ze echt vetkwabbetjes hebben hangen bij de pootjes zijn ze te dik.

Even voor de topicstarter: Ik vind haar er niet dik uit zien.
(leuke caaf trouwens!)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:29

Ook ik vind het wel meevallen! Al zou ik lekker het voer tot eenmaal daags een klein beetje beperken en heel veel hooi geven! Groente en fruit is super! Geef ook eens een partje sinaasappel of appel en komkommer!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:59

Dik???? Ik heb hier een paar zitten van tussen de 1200 en 1300 gram. Deze zijn ook niet dik, het hoort bij hun lichaamsbouw. Net als met die van jou.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:34

nee ik vind deze absoluut niet te dik!
leuk beestje verder!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 16:38

Dank jullie wel! Ik vind haar zelf ook niet echt dik, maar mensen zeggen altijd als ze Keentje zien 'Wow das een dikkerd!' .
Gisteren had ik haar een paar minuten op schoot maar toen maakte ze een heel gek knorrend geluid ?? . Hoe kan ik haar meer beweging geven? En wat is leuk voor in haar kooi?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 16:49

dewitje13 schreef:
Dank jullie wel! Ik vind haar zelf ook niet echt dik, maar mensen zeggen altijd als ze Keentje zien 'Wow das een dikkerd!' .
Gisteren had ik haar een paar minuten op schoot maar toen maakte ze een heel gek knorrend geluid ?? . Hoe kan ik haar meer beweging geven? En wat is leuk voor in haar kooi?

Als het richting "brrrt" gaat, vind ze het aaien even niet zo prettig.
Je kunt een apart hoekje afzetten in de kamer en haar daar laten lopen. Wees voorzichtig dat ze niet aan draden knaagt! En ruim ook dingen als blaadjes en andere dingen waaraan ze kan knagen op. Zorg ervoor dat ze niet in hoekjes of spleten vast kan komen te zitten.
En dit is een link waar je ideetjes voor leuke speeltjes kunt vinden.

Wat een leuke cavia is dat trouwens! Echt een schatje!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 16:57

Gaby schreef:
dewitje13 schreef:

Je kunt een apart hoekje afzetten in de kamer en haar daar laten lopen. Wees voorzichtig dat ze niet aan draden knaagt! En ruim ook dingen als blaadjes en andere dingen waaraan ze kan knagen op. Zorg ervoor dat ze niet in hoekjes of spleten vast kan komen te zitten.

Leuke site!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 17:08

Ik zou graag een binnenren willen maken.. Kan dat?

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:43

Alles kan! Tong uitsteken
Kijk even op die link van gaby.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:45

Veel laten rennen ed. Met een ren bijvoorbeeld, je kan vast wel wat improviseren toch? Clown

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:02

Cavia's horen stevig te zijn. En het houd lekker vast ;;

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:10

Gaby schreef:
dewitje13 schreef:

ligt eraan of dat brrrrrt lang of kort is..als het kort is of meerdere keren kort zijn ze niet blij met je. Doen ze vaak bij vreemde of vervelende geluiden (sleutelbossen vuurwerk ed)
Gaan ze lopen borrelen en houden ze het lang vol zijn ze juist wel heel blij.

Verder, op de foto ziet ze er absoluut niet dik uit. Van kop naar kont loopt mooi door en je ziet de heupjes nog wel, is eigenlijk wel perfecte maat voor een cavia.Maar om t te testen..til m op onder de buik met je hand net achter de schouders (zoals je begint met oppakken alleen hou dan niet meteen je hand onder dr kont maar kijk ff) ..hangt er net zoveel buik los en uitgepuild dan dat er cavia in lengte is..dan zou ik het op dik houden. Maar geloof niet dat dat het geval is.
(en over dikke cavia's gesproken...ooit een beertje gehad van 1800 gram..zelfs de dierenarts wist niet wat ze met m aan moest...ding was humongus! maar niet dik Knipoog )

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:07

Je(doe ik ook niet) moet niet kijken naar een foto of gewoon haar uiterlijk. Weeg haar en kijk of ze zich vit gedraagd, is de ontlasting goed en speelt en rend ze vrolijk rond dan is er niets aan de hand.

Goed de voeding in de gaten houden is altijd goed! Geef haar droog voer met genoeg vitimanie C maar geef geen natte groentes zoals komkommer, het kan goed gaan maar kan ook slecht aflopen ivm de hoeveelheid vocht.

Andere leuke ideeën

- laat haar los lopen
- leg het hooi gewoon in de kooi(mijne maken er een soort nestje van gaan erin liggen en eten het dan pas op Haha!
- vul de bal is met het lof van worteltjes
- hang een appel of paprika op, zeker paprika is erg gezond
- maak een hangmatje dan kan ze lekker klimmen

en natuurlijk hou van haar Vork
maar dat doe je al

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:09

Ja inderdaad!Ik had al gelezen dat komkommer en sla slecht zijn. Dat hangmatje staat ook op de site, ik zal eens kijken Haha!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:11

je kunt hem ook zelf maken Knipoog

mijne zijn er gek op, een maatje is trouwens het beste vermaak wat er is Knipoog

heb net mijn hangmatten opgehangen had een hoekje vast en meneer zat er al weer met zijn dikke kont op Clown

*edit via deze link kun je ook veel leuks kopen:

http://www.fretten.nl/N_frame.html?http ... _home.html