Heeft iemand verstand van vissen? vraagje - sluier met puist

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marleen_

Heeft iemand verstand van vissen? vraagje - sluier met puist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 08:16

Heey Knipoog

Ik heb een aquarium met 2 goudvissen en 3 sluierstaarten.
De één, wit met zo'n rood kapje op z'n hoofd (als in dit topic viewtopic.php?f=73&t=723067 ) had sinds +/- 2 weken een soort puistje op zijn rode kapje. Nu zag ik net dat hij open was gegaan, net alsof een puist opengaat zegmaar Nagelbijten / Gniffelen Het is niet heel erg, maar er was wel een klein wit sliertje uit zegmaar. Echt zo'n wit puntje eruit. Nu zag ik aan de andere kant ook zo'n heel kleintje zitten.

Wie weet wat dit kan zijn? Moet ik er wat aan doen? Ik ben bang dat het besmettelijk is en de andere vissen dit straks ook hebben. Ik heb esha2000 in huis, zal ik dat er anders in doen?

Ik kan anders vanmiddag wel foto's maken als jullie het niet weten Knipoog

xxx Marleen

Linda_Fleur

Re: Heeft iemand verstand van vissen? vraagje - sluier met puist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 08:44

Hmmm ik heb eigenlijk geen idee!

Ik dacht eerst aan een karperpok toen ik de titel las, maar of sluierstaarten dat ook kunnen hebben? Koi karpers hebben dat iig wel eens.

Maar wit slijm eruit? Dan heb ik geen idee. Misschien even langs een aquarium speciaalzaak?

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:02

Wat jij beschrijft klinkt mij als een schimmelinfectie.
Maar dat is al sinds 2 weken? je moet voortaan niet zo lang wachten hoor!
Waarschijnlijk heeft ie het dus niet zo erg, maar als je zoiets ziet moet je voortaan meteen ingrijpen!

Esha2000 is een breedbandwerking tegen van alles, maar niet specifiek tegen schimmel.
Bij de eerste behandeling kun je er het beste een beetje (landbouw)zout in doen, afhankelijk van de hoeveelheid liters. (ongeveer een halve theelepel per 100 liter)
Als dat niet werkt kun je Exit kopen (staat als het goed is in de buurt van de Esha enzv.)
Dat is net zoals Esha2000 een kuur van 3 dagen en je water word er groen van, maar dat trekt wel weer weg.
Na die kuur moet her echt over zijn (mits je nog niet te laat bent)

Succes ermee!

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 13:01

Heey

Bedankt Mischa

Hier de foto's van m'n sluier

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb niet eerder ingegrepen omdat ik het niet zo erg vond lijken. Het was gewoon 1 plekje en het veranderde niet, dus ik dacht ik wacht het wel even af.
Voor de rest zitten niet van deze plekjes, de andere vissen hebben ook niets...

Over dat zout... wat voor zout is dat precies? Kan esha2000 ook niet gewoon goed helpen?

xxx Marleen

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 13:02

***foutje

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 18:41

Weet niemand het verder?

xxx

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:18

Je hebt PB terug Lachen

almroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:07

Het lijkt wel een beetje op schimmel, breid het zich ook verder uit? als dat zo is even naar de dierenwinkel/aquariumzaak en daar een middeltje halen bijvoorbeeld;

Sera ectopur

Stress bevordert de ontwikkeling van ectoparasieten en schimmels, die uw visbestand in gevaar brengen.
Deze stress-situatie wordt veroorzaakt door een te hoge bezettingsgraad, een verkeerde combinatie van soorten, te hoge of te lage temperaturen, eenzijdige voeding enz.
Door chronisch zuurstofgebrek worden vissen en planten extra belast.
Sera ectopur helpt snel; want sera ectopur bevat zouten die zuurstof afgeven. Deze zijn zodanig samengesteld dat er direct gedurende enkele uren zuurstof vrijkomt.
Daarbij zorgen andere beschermende en verzorgende bestanddelen voor een blijvende verbetering van het milieu in het zoet- en zeewateraquarium.

Gebruiksaanwijzing:

a) bij lichte aantastingen en weinig schimmelvorming:
2 gladgestreken theelepels ca. 5 gr sera ectopur op 25 liter aquariumwater.

B) In hardnekkige gevallen en bij sterke schimmelvorming dient u sera mycopur te gebruiken volgens de gebruikersinformatie. Hieraan worden 2 theelepels sera ectopur (ca. 5gr ) op 25 liter zoet- en zeeaquariumwater toegevoegd.
Door zijn zuurstof afscheidend vermogen ondersteunt sera ectopur op die manier de werking van sera mycopur.

c) Bij bacterieziekten wordt, door gelijktijdig gebruik van sera ectopur
2 theelepels (ca. 5 gr) op 25 liter water - de werking van sera baktopur versterkt.

d) ter voorkoming:
het elke 14 dagen toevoegen van 5 g sera ectopur op 50 liter aquariumwater vermindert stress en voorkomt op effectieve wijze zuurstofgebrek.
Activerende stoffen bevorderen een gezonde plantengroei.

van http://www.punkyfish.nl

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:39

Het kan ook schimmelvorming op een bestaande zweer zijn.
Schimmels ontstaan bijna altijd door een slechte waterkwaliteit, temp. veranderingen, slechte voeding...
Vooral de schimmel Saprolegnia komt frequent voor, en dan zie je ook van die draden (hyfen) Deze komen secundair voor door een beschadiging van huid. Behandeling is een zoutbad, malachietgroen, lokaal ioodtinctuur, fmc

zizo Lachen