wie heeft tips voor mij voor opvoeding van babyeendje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rakkertjuuhh

wie heeft tips voor mij voor opvoeding van babyeendje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 22:27

ik vang altijd alle dieren op die worden afgestoten door de moeder maar nu heb ik een eendje dat is afgestoten en heb daar eigelijk niet zo veel verstand van heb van die eenden korrels en eet die wel beetje en laat hem zwemmen maar hoe kan je hem het beste verzorgen en wat kan je ze het beste voor eten geven?? ik hoop dat iemand iets weer alvast bedankt zal wel ff foto bij zetten Haha!

Afbeelding bij mij op schoot

Afbeelding

Afbeelding en op me hand

Afbeelding deze is net gemaakt toen sliep ze haha

Coentjuh

Re: wie heeft tips voor mij voor opvoeding van babyeendje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:29

Wat een lieverdje! Wij hebben ook ooit een eendje gehad, is helaas overleden..

Wij hadden geleerd van iemand anders dat je hem af en toe moest nat maken bij zn ruggetje ofzo bij zn veertjes? En later was dat weer niet goed?

We lieten hem wel is zwemmen in de vijver *LOL* echt leuk.. We gaven hem melk met brood geloof ik!

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 22:32

oke bedankt zou wel ff proberen melk met brood te geven veder nog iemand?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:40

Aten ze nou geen insecten Sigaar larfjes zoeken haha?

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 00:16

zal het niet weten haah morgen ff proberen:P:P

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 00:22

Melk?? Echt niet doen! Ik heb zelf al heel wat eendenkuikens opgevoed en ik zou het gewoon bij water houden (wel uit de sloot, mocht je haar nog weer terug willen zetten), melk krijgen ze in de natuur ook niet en het lijkt me niet bevordelijk voor de darmen.
Haal kuikenvoer (waar vitamines en mineralen inzitten), en geef dit naast een grote bak met water zodat ze het lekker weg kan slobberen. Dat en warmte is alles wat een jong eendekuiken nodig heeft, succes!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 03:09

@ Aldewereld; dat had zo'n iemand gezegd die er zogenaamd verstand van had en ook water op zn ruggetje ofzo? Maar hij was erg zwak en misschien door die melk ook en dat water.. heeft ie het niet overleefd.. Ja mn moeder had volgens mij wel kuikenvoer of iets gehaald ja, oh wacht dat was bij onze andere eend hihi.. Die was wat groter en heeft het wel overleefd..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 06:19

Misschien dat je http://www.vogel-egelopvang.nl/ hier je vraag kwijt kan. Die vangen heel veel van dit soort dieren op en is ook nog eens in Groningen. Heel veel succes en plezier met je eendenkuiken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 07:50

Wij hebben ook een eend en die hebben we gered van de ddod vorig jaar, er is speciaal op fok voer voor kippen wat je kan kopen.en melk is niet goed om te geven, gewoon water en eventueel in een pipetje.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 07:53

Dat opfokvoer voor kippen heet kuikenmeel Lachen
Ik zou ook zeker geen brood en melk geven.
Ligt ze onder een warmtelamp om lekker op temperatuur te blijven? Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 09:16

Wij gaven ze altijd geweekte kippenkorrels, vinden ze heerlijk en worden ze prima groot op.
Uiteraard willen ze regelmatig even een lekker stukkie zwemmen in bad of iets dergelijks.
Verder warm houden, liefst op de warmste plek in huis in een doos bv met wat kranten op de bodem.
Veel plezier ermee, eendjes houden is érg leuk.

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:04

Hoi,

Wij hebben een tijdje muskuseenden kuikentjes opgevoed. Nou zijn dit meer landdieren, maar er zijn veel overeenkomsten.
Bij de dierenwinkel kan je kuikenkruim halen, dat vinden ze ontzettend lekker en dat zit vol vitaminen. Zet er uiteraard wel een bak water naast zodat ze goed kunnen drinken, ze vinden het heerlijk om dat met elkaar vermengd te eten.
Deze eenden moeten zwemvet gaan ontwikkelen dus een ruime bak met water is nodig om af en toe te poedelen en te gaan zwemmen.
Een warme lamp is nodig om ze goed warm te houden, ze missen hun moeders warmte dus dat moet opgevangen worden.

Als je vragen hebt kan je me pb-en of gewoon navragen op dit topic.
Succes!

Groetjes Eva

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:06

Bij kwamen ook veel die afgestoten werden door de moeder, maar die gingen bijna altijd dood..Zou eigenlijk niet weten hoe je zo'n beest in leven moet houden..Wij hadden zo'n warmtelamp voor ze altijd..

Wat moet je ze nu te eten geven?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:30

Die van ons was klein in de zomer dus dat scheelde wel,ze zat samen met mijn dochter buiten in het badje.En laatst legde ze eieren, en die hebben we op gegeten.Ze weet niet wat ze met een ei moet doen, haar niveau is namelijk laag.S,nachts slaapt ze in de keuken in een konijnen hok.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:41

Zijn er nu al kleine eendjes?

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 01:02

Skitter schreef:
Bij kwamen ook veel die afgestoten werden door de moeder, maar die gingen bijna altijd dood..Zou eigenlijk niet weten hoe je zo'n beest in leven moet houden....

Wat moet je ze nu te eten geven?

Als je dit topic even doorleest, kom je daar achter! Bloos Ach gut

ZwartwitjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 01:44

ABSOLUUT NIET in een bakje/badje met water zetten, of water op de rug sprenkelen oid. Ze kunnen makkelijk verdrinken of een longontsteking oplopen. GEEN melk geven, geen brood.
de tips die Aldewereld geeft zijn prima: warmte, kuikenkorrel en een ondiep bakje water. Een paar geweekte kattenbrokjes vinden ze ook weleens lekker.
Verder.. bel morgen meteen even naar de dichtbijzijnde vogelopvang bij ju in de buurt en geef hem daar af. Daar hebben ze ervaring met het opvoeden van wilde moederloze dieren, zodanig dat ze later als ze groot zijn nog een eerlijke overlevingskans hebben.
Geloof me: ik heb jarenlang in een vogelasiel gewerkt, en de keren dat kinderen pijltjes zelf probeerden op te voeden en na een paar weken kwamen afgeven, zijn niet op twee handen te tellen. Want: ze werden groot, niet knuffelig meer, ze scheten teveel, noem maar op.
Net zoals je een paard niet zelf gaat beleren als je niet weet hoe dat moet, voed je ook geen jonge wilde dieren thuis op als je niet weet hoe dat moet.
Sorry als ik een beetje hard overkom, maar dit loopt over een tijdje waarschijnlijk voor alle partijen op een teleurstelling uit Knipoog