Hoe oud wordt een kobijn gemiddeld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe oud wordt een kobijn gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:21

Heb altijd probleemloze konijnen gehad, alllen wet ik du sniet hoe oud een konijn kan worden, weet iemand dat? (Vást wel Haha! )
En kan je ook zien hoe oud een konijn is?
Ik heb er nu een van 1998, en ziet er nog prachtig uit.
(Foto profiel)
Katten en honden worden mager, en hun vacht wordt minder naarmate ze ouder worden, maar is dat ook zo bij een konijn?
Meestal lagen ze op een gegeven moemnt gewoon dood in hun hok, geen ziekeproces dus.
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik vidn het zulke leuke diertjes!

Cynderella81

Re: Hoe oud wordt een kobijn gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:24

Dat verschilt zeer, hangt ook af van ras, groote, behuizing, voeding, verzorging en wel of geen gezelschap.
Heb in 20 jaar tijd 7 konijnen gehad (meerdere tegelijkertijd) een kleurdwergje is niet ouder dan 5 geworden, maar heb ook een black en tan stelletje gehad waarvan de oudste 17 is geworden en zijn broertje 13. En verder nog van alles daar tussen in.
Die oude van 17 was echt een wonder heeft hersenbloedingen enal overleefd en ging maar taai door.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:28

Ik heb nu 2 konijnen gehad, en de eerste *normaal formaat* is in een minihokje toch 13 geworden. De vorige heb ik vorige zomer ivm maden in moeten laten slapen, ze was toen 8.
Voor een normaal formaat konijn denk ik dat 8 ook ong het gemiddelde is, al hangt het natuurlijk ook wel van het hok en aandacht af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:29

Hij zit in een hokje van een bij een ozo (Oei wat klinkt dat zielig) zomders mag ze door de tuin rennen.
Ze krijgt alle dagen hooi, water en brokjes en soms vers groen en een broodje.
ALs ze sla krijgt haal ik het waterflesje weg, het is een Lotharinger, of een vlinder dat weet ik niet presies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:31

Sting schreef:
heb ik vorige zomer ivm maden in moeten laten slapen, ze was toen 8.

Oei dat is ook eennachtmerrie voor konijnen liefhebbers!!!! Verdrietig
Ik ben daar ook heel scherp op, kan je het eigenlijk voorkomen?

Oja nog een vraag
Afbeelding

Ze hebben hier meestal een dikke nek, de andere had een kwabje Clown maar deze dus echt een vetkwab; is dat te voorkomen?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:34

Voorkomen kan je het alleen door hem binnen te houden, al is dat natuurlijk ook niet optimaal. Mijn vorige konijn zat nl in een buitenhok van 4 m2, dus om haar dan in een binnenhokje te zetten... Helaas wilde ze nooit aandacht en ze was te agressief om er een vriendje bij te zetten.
Zelf heb ik nu 2 hollanderbroertjes van 1,5 jaar oud, en ik hoop dat ze het nog lang volhouden want die zijn een stuk leuker dan mn vorige konijn.

Jouw konijn is waarschijnlijk een vrouwtje, en de vetkwab die ze heeft noem je een Wam Lachen. Waarvoor het ook al weer is ben ik ff vergeten, maar dacht dat het met jongen krijgen te maken had * dat ze daar dan haar uit plukken... maar zeker weet ik het niet*

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:35

mijn konijn heb ik een maand geleden laten inslapen ivm een chronische ontstekking aan zijn knie gewricht, hij was 12

Hij begon ook magerder te worden maar dat kan ook door de ontsteking en antibiotica gekomen zijn. Hij at nog super en was een vrowlijk beestje.

ook had hij een goedaardige tumor op zijn rug, geen last van maar wel een echte ouderdomskwaal

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:37

Ohja: De meeste prooidieren laten niet merken dat ze ouder worden, als de roofdieren dat zien worden ze natuurlijk sneller gepakt. Ze proberen er dus zo lang mogelijk gezond uit te blijven zien Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:42

Echt waar Sting? Kunnen wij mensen ook niet zoiet aanschaffen Haha!

Ik heb iets gevonden over de speculatie van een wam; nooit geweten dat het een naam had, het is idd een voedster.

WAM

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:43

Mijn konijn is 10 geworden, weet de gemiddelde leeftijd niet, maar heb wel gelezen dat konijn vaak veel minder oud worden dan ze daadwerkelijk kunnen worden doordat mensen niet genoeg verstand van het konijn hebben.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:46

Helemaal mee eens Mirre! Maar ja, wat is dan de optimale omgeving voor een konijn? En het ideale voer? Die van mij zitten, naar mijn mening, helemaal perfect, maar graven kunnen ze niet. Het is maar net wat je belangrijk vind Knipoog.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:48

Toen ik mijn 12 jarige konijn vorig jaar in heb laten slapen zei de dieren arts dat konijnen gemiddeld 6 á 7 jaar worden. Het komt vooral door slechte eenzijdige voeding, kleine huisvesting, weinig naar buiten en een gebrek aan aandacht ..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:50

Chiqa schreef:
Sting schreef:
heb ik vorige zomer ivm maden in moeten laten slapen, ze was toen 8.

Oei dat is ook eennachtmerrie voor konijnen liefhebbers!!!! Verdrietig
Ik ben daar ook heel scherp op, kan je het eigenlijk voorkomen?

Hokken goed "mestvrij" houden en zorgen dat het konijn zelf ook niet naar poep of urine ruiken.
Controleer je konijn zelf ook regelmatig !

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:00

mijn kleurdwergje is 12 jaar geworden, je kunt dus zeker
nog een hele tijd plezier hebben van je nijntje Lachen
Ze heeft inderdaad een wam, mijn nijn had er ook 1.
Als het goed is gebruiken ze het dikke haar wat daar groeit
om het nest mee te bekleden, maar ik heb gehoord dat niet alle voedsters er 1 krijgen.
Nu is mijn nijn nooit zwanger geweest, maar ze was wel altijd nesten aan
het bouwen en bekleedde ze ook...

VBJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:10

Mijn ene konijn (Snuffie) is bijna 5 geworden, een maand langer en ze was 5 en is waarschijnlijk gestorven aan een nierziekte oid.

Mijn andere konijn heb ik na het overlijden van Snuffie gekregen met mijn verjaardag van 2 vriendinnen.. Die heb ik helaas in moeten laten slapen gisteren om 10.45 uur. Hij (Rambo) werd over een maand 2 jaar en is gestorven aan een bacterie of parasiet die zijn achterpoten verlamde. Hij was dus half verlamd en ik heb zaterdag besloten om ipv maandagavond er zaterochtend al een einde aan te maken. En de dierenarts vond dat ook de beste oplossing.

Het hangt er vanaf of je konijn zonder ziektes doorkomt en in welke omgeving hij leeft etc. etc.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:12

Mijne is 12 geworden en heb begrepen dat dat best oud is voor een konijn.....

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:13

i heb er 1 van 9 gehad, is overleden aan een ziekte.

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:14

mijn vorige was 3 geworden, maar die is niet overleden door ouderdom...
mij is vertelt dat ze wel 8 kunnen worden, maar dat dat eigenlijk heel oud is Clown

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:18

dwergkonijnen kunnen tussen de 10-15 jaar worden, hoe groter het konijn hoe korter het leeft. Helaas worden de konijnen in NL gemiddeld drie jaar omdat de meeste mensen ze niet goed verzorgen (door onwetendheid). Een konijn heeft ruimte, een vriendje, altijd overvloedig hooi, een klein beetje biks (geen gemengdvoer) en speelgoed nodig. En zeker geen knaagsteen nodig (veroorzaakt blaasgruis).
Dit is natuurlijk geen garantie, maar de kans is een stuk groter dat het konijn ouder wordt.

Een wam is vetopslag voor de baby konijntjes (net zoals vrouwen dat op de heupen hebben), een wam is erfelijk.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:49

Hoe oud kunnen grote Hang-oorkonijnen worden? die van mij is nu al zo'n 10-11 jaar oud, echt ongelooflijk. maar hij word nu wel erg mager, en hij blijft tegenwoordig alleen maar in een hoekje zitten, alleen als het hok opengaat niet(dan komt hij met een enorme snelheid op je afgerend en dondert zo het hok uit op de grond Vork)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:05

Boris94 schreef:
Helaas worden de konijnen in NL gemiddeld drie jaar omdat de meeste mensen ze niet goed verzorgen

Echt??Dat is wel heel erg weinig, ik doe zéker 10 jaar met ze...Dat van die knaagsteken wist ik niet!

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:26

Ik heb een ram met een wam? (:+) Hij heeft iig zo'n vetkwab onder z'n kin.

Hij is 7 nu en zo te zien houdt hij het nog wel even vol.