konijn met hap uit oor.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_bloempje_

konijn met hap uit oor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 23:57

Ik heb in de zomervakantie 2 kleine konijntjes gekocht, expres vrouwtjes genomen zodat ze lekker samen in een hok kunnen.
Al die tijd lagen ze lekker samen, maar vanaf deze week deed de grootste steeds gemeen, ook tijdens het eten joeg deze hem wel is weg.
Ik zei al tegen me moeder moeten we even in de gaten houden. Maar wat ik nou gisterochtend zag: Ik loop naar de konijntjes ik kijk goed....heeft de bruine dus bij de andere een heele hap uit z'n oor gegeten! En in zijn andere oor heeft die in het midden gewoon een keer doorheen gebeten. Voor de rest zie je niet echt een teken van dat ze gevochten hebben alleen bij die ene zen oren.

Maar ik begrijp dit dus niet, het begon deze week pas en het was meer soms een beetje elkaar wegduwen maar voor de rest was er niks dacht ik om me echt zorgen om te maken. Als ik dit had geweten had ik ze al veel eerder uit elkaar gehaald, maar er is mij verzekerd dat 2 vrouwtjes niet vechten.

Nu zijn ze natuurlijk uit elkaar gehaald, maar normaal vechten 2 vrouwtjes konijnen toch niet? Iemand dit vaker meegemaakt?

xLies

Re: konijn met hap uit oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:58

Nee normaal vechten ze niet,wij hadden 5vrouwtjes bij elkaar.
Maar daar zat ook 1gemene tussen die trok de andere hun haren uit.
Is niets aan te doen Knipoog Die zitten er nou eenmaal tussen!

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 00:05

Owkeej, wel jammer vond het wel leuk voor ze als ze samen waren!
Het ligt dan dus waarschijnlijk gewoon aan zijn karakter, bedankt!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:16

gewoon in een apart hok zetten zo snel mogelijk, tis inderdaad heel jammer maar zo ging het ook mijn mijn vrouwtjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:17

heb je wel een hok met voldoende ruimte?
bewegingstekort kan er ook voor zorgen dat ze aggressief worden,. dan prjberen of je ze kan laten lopen op een grotere ruimte Knipoog

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 00:17

Ja ze zijn nu uit elkaar, in de dierewinkel zeiden ze dat het 2 vrouwtjes altijd samenkunnen, maar zo te lezen is dat bij lang niet iedereen zo!

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 00:18

Ik weet de afmetingen van het hok niet precies. Maar het is een vrij ruim hok waar ze lekker een beetje in kunnen rondspringen. Ook hebben we een ren zodat ze met mooi weer op het gras kunnen!

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:52

ellepel schreef:
heb je wel een hok met voldoende ruimte?
bewegingstekort kan er ook voor zorgen dat ze aggressief worden,. dan prjberen of je ze kan laten lopen op een grotere ruimte Knipoog

Bij ons hadden ze een hele grote ruimte waar ze echt heel ruim in konden rond springen Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:59

Wat zijn de afmetingen van het hok?
Alleen voedsters onderelkaar gaat inderdaad soms goed, maar er is gewoon ook een kans dat het fout gaat. Een gecastereerde ram erbij kan een grote oplossing bieden. Het kan ook zijn dat je konijn op moment gewoon gigantisch hitsig is, want dat hebben meer konijnen in deze tijd van het jaar.. kunnen ze ook chagerijnig van worden.

Ik heb overigens 11 voedsters bijelkaar met 1 gecastereerde ram in een ren van 6x4m met een binnenhok van 2x1m en dat gaat prima. Natuurlijk vechten ze wel eens, maar ze hebben vluchtmogelijkheden genoeg.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 12:38

Ik zal het vanmiddag even opmeten! Maar ze kunnen hitsig zijn deze tijd van het jaar? Houd dat echt in dat ze de ander aanvalt?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:30

Dat kan heel goed door het zachte weer steeds. Die van mij zijn ook erg hitsig momenteel. Ze zijn dan vaak geirriteerd en willen gedekt worden en kunnen als ze niet gedekt worden daar heel erg geirriteerd van worden naarandere konijnen.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 23:33

owkeej ik begrijp het....vind het wel erg jammer dat ze niet meer bij elkaar kunnen maar goed, ik wil ook niet het risico nemen dat ze de ander nog meer verwond.
Heel erg bedankt in ieder geval!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:02

weet je zeker dat het vrouwtjes zijn, heel vaak worden fouten gemaakt bij geslachtsbepaling bij dierenwinkels zeker bij jonge konijnen, omdat het soms moeilijk te zien is bij jonge dieren.

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:27

Voor dit dilemma heb ik ook gestaan. Een poos geleden al hoor. Wij wouden graag 2 konijntjes. Eerst had ik ook zoiets van 2 vrouwtjes. Maar dat werd afgeraden. Die kunnen echt super gemeen zijn tegen elkaar.
We hebben toen uiteindelijk 2 mannetjes genomen. 1 Daarvan laten helpen. En verder nooit problemen gehad.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:56

Twee mannetjes gaat vaker fout dan twee vrouwen ondanks gecastereerd.
Ik zou wel voor een leuke gecastereerd maatje gaan kijken in de opvang worden ze veel gelukkiger van Ja

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:09

Onze konijnen (voedsters) moesten we op den duur ook uit elkaar halen, ze waren veel te hitsig en beten en kropen ook op elkaar. Mijn konijn had ook een hap uit haar oor, we hebben dat goed gespoeld en ontsmet en ze heeft er nog jaren mee rondgelopen.

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:57

Wat de best oplossing zou zijn is een vrouwtje + een gecastreerd mannetje.
Hebben we nu ook( Tong uitsteken )

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 19:25

Bedankt iedereen!!

Ja kheb het oor ook goed ontsmet, dus dan hop ik maar dat het met die van ons ook goed geneest.
We hebben nog 2 mannetjes die we nu gaan laten castreren zodat we bij elk een vrouwtje kunnen zetten Lachen

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:37

mijn konijntjes (allebei vrouwtje)
die vallen elkaar aan in hun hok Vork
en dat gaat er niet zachtzinnig aan toe!

in de tuin gaan het meestal wel goed samen... Haha!

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:42

niet alle vrouwtjes konijnen kunnen bij elkaar, gecastereerde man + vrouw gaat wel. vrouwtjes zijn dominant tegen elkaar. mijn 2 vrouwtjes vechten ook. en dat gaat ook niet meer goedkomen, dus zitten ze apart en gaan ook apart los. ook is het nog eens zo dat niet altijd de grootste de baas is, ik heb een franse hangoor en een ned. hangoordwerg, en die dwerg wint het van de franse omdat dat gewoon een goed sul is

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:47

hihih bij mij precies andersom, de kleine zwarte wint het van grote witte...
het zijn btw wel zusjes... maar de zwarte is de baas... ook rijen ze op elkaar... ook voor rangorde? Bloos

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:01

ja het opelkaar rijden(dekken) is een dominantie gedrag. mijn franse verliest het ook van de dwerg(zie mijn verhaal)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:02

_bloempje_ schreef:
Bedankt iedereen!!

Ja kheb het oor ook goed ontsmet, dus dan hop ik maar dat het met die van ons ook goed geneest.
We hebben nog 2 mannetjes die we nu gaan laten castreren zodat we bij elk een vrouwtje kunnen zetten Lachen

Helemaal super! Ik hoop dat die combi goed gaat met vrouw en man, maar in 90% van de gevallen gaat dat goed! Waren er maar meer mensen die het zo deden Haha!

@ Frederika
Op elkaar rijden is niet alleen dominantie het kan zowel hitsig als dominantie zijn.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 14:14

mystery1980 : Ja we hebben nagekeken of het echt 2 vrouwtjes zijn.Ja dat hebben we ook al vaker meegemaakt trouwens. Maar dat is weer een heel ander verhaal!

SemiR_4_LiFe : De jopuwe hebben dat ook en dus meer hier raar dat ze mij juist vertelde dat 2 vrouwtjes vrijwel. altijd goed gaat.

Faniek: Dankjewel! ja ik ga proberen om dus 2 X man vrouw te maken. Haha!