Valkparkiet hangt ondersteboven aan stokje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onyx88

Valkparkiet hangt ondersteboven aan stokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 21:03

Mijn valkparkietje Lady is een echte klimmer. Normaal gesproken valt dat ook wel mee bij valkparkieten. Mijn vorige valkje, Schurfie, vond er ook helemaal niks aan. Nu hang zij heel vaak ondersteboven aan haar stokje met haar vleugels wijd. Weet iemand misschien waarom ze dat doet? Ze lijkt niet ongelukkig ofzo maar gezien mijn ervaringen met mijn vorige valkje is dit vreemd gedrag. Wat ze ook soms doet is zichzelf ergens aan vast grijpen en dan heel hard met haar vleugels wapperen (dus zonder weg te vliegen). Verveelt ze zich misschien? Of heeft ze energie teveel? Heeft nog iemand een valkje die dit vaak doet?

AstraGirlie

Re: Valkparkiet hangt ondersteboven aan stokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:29

Wij hebben een ziekte gezien bij deze vogels, waardoor ze een ca tekort hebben en zo gaan hangen, ik zoek het even op!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:35

Het noemt hypocalcemie, en komt door een tekort in de voeding van calcium, best naar DA gaan voor een injectie!
Meer ca in de voeding en de parkiet meer in het zonlcht zetten staat er ook bij...

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 22:40

Hoe krijg ik meer calcium in haar voeding? Ze krijgt nu gewoon voer, met daarnaast nog grit, trosgierst en eivoer. Ook heeft ze een sepia in haar kooi en een snoepstaaf. Ik weet niet waarmee ik haar dieet het beste kan aanvullen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:43

Dat kan ik je niet zeggen, ik denk dat je dat best aan je DA vraagt of aan de dierenwinkel, maar als ze ondersteboven hangen, is er echt al een serieus tekort...

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 22:46

Ik bel morgenochtend wel even met de DA. Want als ze zo'n tekort groot tekort heeft... In het begin vond ik het wel grappig dat ze zo ondersteboven slingerde maar nu doet ze het wel erg vaak...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:24

Doe maar rustig, ik heb er twee, staan op het allerbeste voer (Harrisons Bird Food) en die doen het ook! Kwestie van aandacht en vleugels strekken denk ik! Misschien heb je er een keer op gereageerd toen ze het deed, daarom is het nu nog leuker! Gewoon negeren als je het vervelend gedrag vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:26

dit is ook spelen, je hebt zelfs vogeltje's die zo kunnen koppeltje duikelen!!

die van mij klimt ook vaak onderste boven met de kop naar beneden aan de tralie's omlaag, ook inderdaad zo aan de tralie's hangen en heel hard klapperen, vind hij leuk Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:43

Bij vogels lijkt het me ook zo dat het 'beste' voer niet altijd het ideaalst is voor elk dier Anne? (denk oa hondenvoer)

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:46

die van mij hangt ook regelmatig op haar kop hoor en die is al bijna12 jaar oud dus....

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:02

mijn valkjes doen niet anders! Ze vinden het prachtig om zwaaiend aan hun stok onderste boven te hangen en maken zich constant dan ook groot naar elkaar door hun vleugels te spreiden. Als je het mij vraagt gewoon speelgedrag!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:30

BrittKitt schreef:
Bij vogels lijkt het me ook zo dat het 'beste' voer niet altijd het ideaalst is voor elk dier Anne? (denk oa hondenvoer)

Maar we praten hier over een vermeend calcium gebrek.. En dat zit in dit voer voldoende en toch doen ze het Pling

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:44

dat klapperen met de vleugels en niet wegvliegen doen mijn parkieten ook altijd

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:59

Ja mijn valkjes doen dat ook....

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 01:02

Ow nee, al onze valkjes zijn ziek Tong uitsteken (in hun hoofd...)

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 09:08

Hmmm... ik heb even een mailtje gestuurd naar de dierenarts. Als ik het zo lees valt het hartstikke mee. Ik vraag mij ook inderdaad af wat er dan mankeerd aan haar voeding aangezien ik niet eens producten weet die ik haar extra zou kunnen geven, haha. Ze ziet er ook absoluut niet ongelukkig uit Lachen

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:11

Haha ja die van ons deden het ook altijd, die zaten in een buitenvoliere met voldoende licht en goed voedsel! Die beesten sporen gewoon niet Tong uitsteken

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:40

Onyx88 schreef:
Ik vraag mij ook inderdaad af wat er dan mankeerd aan haar voeding aangezien ik niet eens producten weet die ik haar extra zou kunnen geven, haha. Ze ziet er ook absoluut niet ongelukkig uit Lachen

Mag ik hier op inhaken? Natuurlijk denk je dat je goed bezig bent op voedingsgebied, je valkje heeft immers alles wat er te koop is. Helaas is het hoofdvoer, het zaad, onvolledig en zitten er vaak bijstoffen in. Het zaad wordt namelijk niet in Nederland ge-oogst maar in landen waar nog flink bespoten wordt. Hierbij moet je denken aan gifstoffen als DDT, wat hier al jaren verboden is... Je ziet dit ook terug in de vogel, niet mooi gladde, glimmende snavel, slecht verenpak en niet super lekker in hun vel. Vogels zijn namelijk veel gevoeliger voor deze stoffen dan bijvoorbeeld de mens.
Wat is dan wel goed? Brokjes! Er zijn verschillende soorten brokjes op de markt, veel fel gekleurde en aparte brokjes. Deze zitten weer vol met kleurstoffen! Zelf voer ik Harrisons Bird Food, dat zijn ecologische brokjes. Hierop zijn ze het echt zó veel beter gaan doen! Een enorme verandering. Bovendien is dit veel natuurlijker dan met gif bespoten zaadjes! Ze krijgen ook nog wel zaadjes, maar dan wel biologische!
Voor foto's en informatie kan je kijken op http://www.harrisonsbirdfoods.com hij is er ook in het Nederlands, maar daar staan nog geen foto's op!

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:42

Mijn parkieten zitten ook vaak op hun schommel te klapperen met hun vleugels,
Als ik het niet verkeerd had was dit een : Gebrek aan beweging !
Laten vliegen duss Pling

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:44

Onyx88 schreef:
Mijn valkparkietje Lady is een echte klimmer. Normaal gesproken valt dat ook wel mee bij valkparkieten. Mijn vorige valkje, Schurfie, vond er ook helemaal niks aan. Nu hang zij heel vaak ondersteboven aan haar stokje met haar vleugels wijd. Weet iemand misschien waarom ze dat doet? Ze lijkt niet ongelukkig ofzo maar gezien mijn ervaringen met mijn vorige valkje is dit vreemd gedrag. Wat ze ook soms doet is zichzelf ergens aan vast grijpen en dan heel hard met haar vleugels wapperen (dus zonder weg te vliegen). Verveelt ze zich misschien? Of heeft ze energie teveel? Heeft nog iemand een valkje die dit vaak doet?

ik volg dit ff , mijn valkje doet dit ook

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:11

Als de voeding echt compleet is, dan zul je idd moeten verder kijken, naar misschien meer vliegmogelijkheden of bezigheid?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:35

ach ik heb hier een valkparkiet die is heel tam,komt uren uit zijn hok,en als ie er terug in zit gaat ie fladderen....

lijkt me dan niet dat dat alleen is omdat ze moeten vliegen..denk dat ze het wel leuk vinden ofzo... Haha!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:10

Een vogel hoort te vliegen, niet in een suf hokje te zitten waar ie net van stokje naar stokje kan hupsen. Ik denk dat het een kwestie is van vleugels strekken, natuurlijk drang om te vliegen.
Ik vind het hetzelfde als een paard in een stal zetten. Die moeten lopen, niet opgesloten worden. Die willen, als ze er eindelijk uit mogen, ook even lekker de benen strekken.

Ik denk niet dat het iets is om je zorgen over te maken, maar ik zou wel (als je dat nog niet hebt natuurlijk) ervoor zorgen dat ze er veel uit komen om te vliegen.
Ik had 10 van die schooiers losvliegen in een enorme woonkamer, kooien altijd open zodat ze zelf in en uit konden, en nog deden ze dat.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 16:07

De mijne komt s'morgens een half uur buiten (voordat ik weg ga) en is 's avonds denk ik gemiddeld 3 a 4 uur buiten. Dat moet haast wel genoeg zijn denk ik....?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:33

GamblersCup schreef:
Een vogel hoort te vliegen, niet in een suf hokje te zitten waar ie net van stokje naar stokje kan hupsen. Ik denk dat het een kwestie is van vleugels strekken, natuurlijk drang om te vliegen. Ik vind het hetzelfde als een paard in een stal zetten. Die moeten lopen, niet opgesloten worden. Die willen, als ze er eindelijk uit mogen, ook even lekker de benen strekken.

Ik denk niet dat het iets is om je zorgen over te maken, maar ik zou wel (als je dat nog niet hebt natuurlijk) ervoor zorgen dat ze er veel uit komen om te vliegen.
Ik had 10 van die schooiers losvliegen in een enorme woonkamer, kooien altijd open zodat ze zelf in en uit konden, en nog deden ze dat.

nou dat denk ik niet !
die van mij is alleen snachts in zijn kooi (overdag dus gewoon los)
hij kan gewoon vliegen(is niet geknipt) wat hij dus ook gewoon doet.
maar als hij bij mij op het schouder zit gaat hij ook vaak vladderen, maar vliegt niet weg !
dus aan het te weinig er uit komen ligt het niet,want hij is er dus zowat altijd uit !