haff chek (halsband kruising slipkerting...)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

roylindeJarig

haff chek (halsband kruising slipkerting...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 16:53

hoi, ik heb een tijdje gelede een toppic gemaakt over dat mijn hond aanviel.
Met deze hond zit ik nu op een basiscursus oimdat deze mij aangeraden werdt door de hondenschool.
Het gaat erg goed, hij luisterd supper en heeft na het ene acefietje niets meer uitgevreten nu hij op cursus zit Lachen gelukkig.

Maar nu even een vraag, ik ben in prensiepe tegen slipkertingen en alles wat dr maar enigzins op lijkt. Ik vind dat een hond je moet zien als ranghogere door dat hij jou vertrouwd en dat jij leiding geeft. En niet omdat jij hem pijn doet als hij iets verkeerd doet.
Nu gaf de instructriese aan dat het mischien wel verstandig zou zijn om rowdy met een haffchek (ik weet niet hoe je dat schrijft hoor, dat is zo'n halfe halsband halve slipkerting) te trainen, de reden hiervoor; dan komen de corecties duidelijker door.
Nou volgt hij uitstekend, loopt echt aan je voet. alleen bij brommers en scotters wil hij nog wel eens een vervolgpoging in zetten. En daarom rade zij dus mij (of eigenlijk ons) aan om zo'n ding te gebruiken.
Dus nou ja ik was enigzins overbluft en we hebben hem die training een haffchek omgedaan (die had ze daar liggen)
rowdy liep braaf naast, en toen hij 1 cm van haar kuit af week kreeg hij een ruk aan zijn riem... rowdy heeft nog nooit zo'n ding omgehad en kroop lettelijk inelkaar.
Even later kreeg hij het comando zit en ging hij braaf zitten, toen wachte ze een tijdje... rowdy had in mijn ogen geen iedee wat hij fout deed en ging liggen. En ze trok m weer overend met de riem....

Ik was op de trug weg van de cursus en toen ben ik na gaan denken.... zij advieseerd het mij en wie ben ik om tegen te stribbelen. Maar aan de andere kant.... ik vind het geen fijn iedee om met een materiaal te gaan werken hoewel ik er niet achter sta en het gevoel heb dat ik het verkeerd doe.
Uiteraart luitert hij flijnloos naar het ding... zou ik ook doen als ik in mijn nek geknepen werd... Sigaar

Wat is jullie beleving hierop?
wat zouden jullie doen?

het is trouwens wel een hond die een strenge aanpak nodig heeft, deze wil ik hem ook best geven, maar ben eigenlijk gewoon tegen dit middel....

sorrie voor het verhaal Bloos

mirre

Re: haff chek (halsband kruising slipkerting...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:17

Ik ben zelf ook niet zo voor een slipketting en als je ze dan wel wil gebruiken alleen als het op de juiste manier gebruikt wordt. Ikzelf heb getraind met de clickermethode en dat vind ik echt een supermethode!
Zoek maar eens op internet naar info hier over. Vaak hebben deze hondenscholen ook gedragsdeskundigen die je zouden kunnen helpen met de opvoeding van je hond.
Hoe jou trainster met je hond omgaat klinkt mij in ieder geval niet fijn in de oren, ik zou eens om me heen kijken.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:19

Overleg eens over een gentle leader of een halti. Die werken ook goed.
Misschien kunnen ze je daar ook wel mee helpen.
Mits je daar wel achter staat natuurlijk. Ik vind dat als je ergens niet achter staat dat je het ook niet moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:24

Ik zou het niet doen
Het is jou hond en jij moet er dan volledig achterstaan!
Maar dat is mijn mening Knipoog Je moet het zelf helemaal beslissen

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:30

Ik zou je gevoel volgen en het niet doen. Zeker als je zegt dat hij in elkaar dook toen ze een ruk gaf. Dat is niet hondvriendelijk mee. Een strenge aanpak bereik je met duidelijkheid en consequent zijn, niet met pijn doen zoals je zelf ook al aan geeft. Wat betreft de brommers e.d. Probeer hem eens te laten zitten als er zo'n ding aan komt en hou hem steeds lekker voor, en voer hem dit steeds tot de brommer voorbij, dat steeds uitbouwen tot af en toe wat lekkers als hij braaf zit als de brommer voorbij komt totdat je alleen lekkers geeft als netjes is blijven zitten tot de brommer weg is en dan ga je lopend lekkers geven enz, enz. Dat kun je zo uitbouwen dat hij straks weer...."brommer...als ik netjes naast baasje loop krijg ik lekkers". Brommerprobleem opgelost Lachen. Brommers, fietsers e.d. halen het jachtinstinct naar boven in honden, er is niks leukers dan daar achteraan te vangen, je moet dus zijn jachtinstinct een beetje bewerken in deze gevallen.

Als ik jou was zou ik iig zeker geen halfslib omdoen gezien de reactie die jij omschreef. Dan heb je straks een hond die netjes loopt uit angst voor een ruk ipv een hond die vrolijk en gezellig met je mee loopt omdat het leuk is.

Succes.

roylindeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 18:33

bedankt voor de reacties,

Ik heb inderdaat al getraint met de clickermethode... en train normaal gesproken volgens de "gewone" positieve methode.
Omdat de hond problemen begon te veroorzaken ben ik hulp gaan zoeken, het is een goedbekendstaande honden school en past zijn training toe op de hond, dus traint niet volgens een vaste methode.
Ik ben van mening dat mijn hond best goed na mij luistert, behalve dan dus als hij een scooter ziet, die wil hij pakken Tong uitsteken
Enorm vervelend vind ik dit niet maar had het even gevraagt wat ik daar aan kon doen zegmaar...
en toen kwam ze dus met die haffchek...
Een genthelleader is inderdaat hond vriendelijker,... maar zelfs dat lijkt mij in dit geval niet echt nodig.

Maar ik vind het nog steeds moeilijk, moet je echt je leiderschap afdwingen door je hond te pijndigen Bloos

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:42

Kun je geen gedragsdeskundige inschakelen? Die evt. met de clickermethode werkt

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:56

Wij kregen onze collie-reu toen hij al 3 was (net 7 geworden). Hij kwam van een boerderij en er was niets leukers dan achter fietsers, brommers, trimmers aan te rennen. Dat hebben we hem afgeleerd met een slipriem( geen ketting, maar eentje van stof/katoene draden, ik weet niet zo goed uit te leggen). Op het moment dat hij achter iets aan wilde rennen bleven wij staan en kreeg hij een ruk in zijn nek. Niet echt vriendelijk, maar het hielp wel. Nu kan hij los lopen en als er trimmers voorbij komen, moet hij naast ons zitten en dat gaat goed. Fietsers en brommers laat hij nu met rust, alleen aan lawaaiige motoren heeft hij een hekel. Daar wil hij nog wel achteraan, maar hij luistert inmiddels goed genoeg om bij ons te blijven of terug te komen op commando. En hij is ook een ontzettende dominante hond. Bij vlagen erg lastig. Met hem hadden we in het begin vreselijke ruzie. Als hij een beetje sjachie is loopt hij al tegen ons te mopperen (brommen, lip optrekken). Gelukkig kan vrouwtje harder mopperen Knipoog Als het erg wordt, stuur ik hem naar zijn plaats, soms met behulp van een slof of krant. Toen we hem kregen was het echt een lastpak en we hebben hem een jaar gegeven om zich aan te passen. Na een jaar zouden we beslissen wat te doen. Gelukkig voor hem mocht hij blijven Knipoog . Nu moppert hij nog zelden. Hij blijft lastig en dominant en het is altijd opletten, maar hij is verder heel lief.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:39

Ik vind, een slipketting voor uitlaten niet erg, zie alstie trekt, trekt ie zich vast. moet ie maar niet trekken, anders vind ik het stom. niet nodig ook nog eens.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:49

wij hebben ook bij alle honden een slipketting gehad...mede doordat het allemaal sterke honden zijn en allemaal streng opgevoed moeten worden.
Ik heb der niks op tegen als ze maar correct gebruikt worden.
En je moet der uiteraard zelf helemaal achter staan!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:51

marije86 schreef:
wij hebben ook bij alle honden een slipketting gehad...mede doordat het allemaal sterke honden zijn en allemaal streng opgevoed moeten worden.
Ik heb der niks op tegen als ze maar correct gebruikt worden.
En je moet der uiteraard zelf helemaal achter staan!

Ik heb ook 2 sterke honden die streng opgevoed moeten worden, maar die lopen toch echt zonder slip. Respect moet je afdwingen zonder pijn/geweld/harde hand.
En dat is ons toch aardig gelukt, ook zonder slip.
En de meeste mensen gebruiken hem inderdaad niet goed.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:51

roylinde schreef:

het is trouwens wel een hond die een strenge aanpak nodig heeft, deze wil ik hem ook best geven, maar ben eigenlijk gewoon tegen dit middel....

Bloos

waarom ben je zo tegen dit middel dan? Je zegt zelf al dat deze hond een strenge aanpak nodig heeft. Een ruk aan een normale halsband kan net zo vervelend zijn en daarbij zul je sneller geneigd zijn deze strak om te doen,wat niet echt prettig is voor de hond. Een halfslip is als je hem niet nodig hebt op zich prettiger, hangt lekker los, zit niet in de weg en werkt alleen als JIJ de bestraffing uitvoerd. (vergelijk het simpelweg eens met een juist gebruik van bv een slofteugel bij je paard)

Ben erg benieuwd hoe je de hond nu bestraft.

roylindeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 01:57

inkepink schreef:
roylinde schreef:

Bloos

waarom ben je zo tegen dit middel dan? Je zegt zelf al dat deze hond een strenge aanpak nodig heeft. Een ruk aan een normale halsband kan net zo vervelend zijn en daarbij zul je sneller geneigd zijn deze strak om te doen,wat niet echt prettig is voor de hond. Een halfslip is als je hem niet nodig hebt op zich prettiger, hangt lekker los, zit niet in de weg en werkt alleen als JIJ de bestraffing uitvoerd. (vergelijk het simpelweg eens met een juist gebruik van bv een slofteugel bij je paard)

Ben erg benieuwd hoe je de hond nu bestraft.

Nou hij reageerd redelijk op het woordje nee. En soms (als het nodig is) een rukje (geen slinger ofzo ..) aan de riem. Vandaar dat de instructuur het waarschijnlijk ook gezegt heeft.

Ik heb dit topic ook niet gestart om de hafslip aftekraken alleen ik twijvel alleen erg.
Omdat de slipkerting een veeel duidelijkere (en pijnlijkere) nek corectie geeft als de gewone halsband.... temenste dat is wat mij is uitgelecht.

mirre schreef:
Kun je geen gedragsdeskundige inschakelen? Die evt. met de clickermethode werkt

kan ik niet vinden in deze buurt... dit is een goed aangegeven honden school.
vandaar dat ik hier heen ben gegaan.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 02:27

Je kunt het halsband-gedeelte van de half-check ook ruimer zetten zodat als je hem aantrekt, de halsband nog om de nek past en de ketting dus niet in aanraking komt met de hond. Dan heeft de half-check evengoed nog iets meer werking dan een normale halsband (doordat je hem wel 'plotseling' een beetje (maar pijnloos) kunt aantrekken wat bij een gewone halsband niet kan). Bij mijn hond (flatcoated met zeer veel flierefluitersbloed haha) werkt dit uitstekend.

Slipketting is overigens ook nix mis mee, als je hem maar goed gebruikt en dat is niet door de hond maar te laten hangen en haast te laten smoren in die ketting... wat je veel te vaak ziet.

roylindeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 16:17

pretletter17 schreef:
Je kunt het halsband-gedeelte van de half-check ook ruimer zetten zodat als je hem aantrekt, de halsband nog om de nek past en de ketting dus niet in aanraking komt met de hond. Dan heeft de half-check evengoed nog iets meer werking dan een normale halsband (doordat je hem wel 'plotseling' een beetje (maar pijnloos) kunt aantrekken wat bij een gewone halsband niet kan). Bij mijn hond (flatcoated met zeer veel flierefluitersbloed haha) werkt dit uitstekend.

dat is wel een iedee ja...

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:46

Wij trainen onze (gevoelige) herder met een slipketting. Als zij zich goed gedraagt en goed luistert hangt hij gewoon los, heeft ze een correctie nodig dan geven we een rukje.
Dit werkt prima, het is een gevoelige hond maar wel een die een consequente aanpak nodig heeft. In mijn ogen kunnen wij haar die goed geven met de slipketting, ze weet precies waar ze aan toe is en is dusdanig afgericht dat ze niet erin gaat hangen. Nu moet ze ook altijd gewoon naast lopen en mag ze als ze los is wel rondsnuffelen en dollen.

Ik zou even goed kijken hoe jouw hond erop blijft reageren, waarschijnlijk schrok hij nu gewoon erg van wat het deed omdat hij het niet gewend is. Als je er zelf geen goed gevoel bij blijft houden dan zou ik met je trainer overleggen en kijken wat die verder zegt.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 00:03

Onze Doberteef gaat in een slipketting net zo makkelijk hangen als in een gewone halsband. Op het moment gebruiken we gebruiken die laatste.

roylindeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 15:02

ik heb dr een gekocht, ik doe hem gewoon erg losjes. En ga wel even kijken hoe dit gaat werken.

Nog bedankt voor jullie reactie's.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 01:01

een slip of halfcheck is zo moeilijk omdat de correctie PRECIES op het juiste moment moet komen, dit maakt het erg moeiijk en de kans groot dat de hond ander gedrag gaat vertonen uit angst voor de correctie waar hij niets van snapt...

Een gentle leader is in mijn ogen dan de betere oplossing... En het is onzin dat het niet nodig zou zijn, een slip zou niet nodig moeten zijn...

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 01:19

ik gebruikte en nu nog steeds , een slipketting bij mijn hond.
Ook op hondencursus. Mijn hond luisterde echt super, kon los lopen, commando's volgde ze goed op. En ik heb heus wel de nodige rukjes gegeven aan de riem, maar ze is er niet bang voor want ze was de vrolijkste hond en liep de hele tijd naast me te dribbelen en kwispelen enz.

Maar ik moet zeggen dat ze na een tijd niet meer dan een 'nee' nodig had als ze iets fout deed.

Nu zijn we er helaas al een hele tijd niet meer mee bezig, door een nestje, sterilisatie, geen plek meer op de hondenschool en heb zelf bijna geen tijd meer.

Heb ook zo'n halsband gehad, half slip, half gewoon, maar die was net te groot waardoor hij dus ook niet de nodige inwerking gaf en vond hem niet prettig, dan liever een slipketting. Voor de andere hond hebben we een slipketting van leer.

roylindeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 11:20

Toeties schreef:
een slip of halfcheck is zo moeilijk omdat de correctie PRECIES op het juiste moment moet komen, dit maakt het erg moeiijk en de kans groot dat de hond ander gedrag gaat vertonen uit angst voor de correctie waar hij niets van snapt...

Een gentle leader is in mijn ogen dan de betere oplossing... En het is onzin dat het niet nodig zou zijn, een slip zou niet nodig moeten zijn...

ben ik het inderdaat mee eens, vandaar dat ik er niet echt een fan van ben.
Maar een gentel leader doe je niet om voor een corectie, en daar ging het de instructeur om. Dat de corectie's duidelijker door komen zeg maar...

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:51

Wij MOGEN niet eens trainen met een slip...

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:03

roylinde schreef:
Maar ik vind het nog steeds moeilijk, moet je echt je leiderschap afdwingen door je hond te pijndigen Bloos

Nee, zeker niet. Leiderschap heb je door consequent op te voeden, niet door te pijnigen, zoals helaas de meeste hondenscholen nog voor staan. Een slipketting is in mijn ogen een achterhaald middel.

Is dit trouwens de enige hondenschool bij jou in de buurt?
Misschien moet je eens vergelijken met andere scholen en kijken of jullie je ergens anders meer thuis voelen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:08

je geeft zelf al aan dat je hond best een strenge hand nodig heeft. Ze raden je t vast niet voor niets aan den kik. Dit soort band is niet een onwijs strenge correctie hoor. Beter 1 vervelende correctie dat die gelijk door is gekomen dan steeds een ruk aan je gewone band. helemaal bij een hond die niet correct is opgevoed.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:12

wij hebben zelf voor onze hond ook zo'n half slipketting half halsband gehad maaronze hond was getraind op cuses(13 jaar geleden) met slipketting. maar die werkte perfect.