Kat met zónder oren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen

Kat met zónder oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 14:21

Een kleine twee jaar geleden, weet niet meer precies wanneer, heb ik twee oudere lapjespoezen meegenomen van de pensionstal die toen ophield te bestaan. Pimmetje is nu ongeveer 14 jaar en Kitty zal waarschijnlijk ongeveer 9 jaar zijn, maar nooit veel ouder, mogelijk is het moeder en dochter. (Er liepen destijds bij de vorige pensionhouder echter tientallen katten rond, geen van alle 'geholpen', dat is later wel gebeurd bij alle katten die nog over waren).

Beide katten zijn door de dierenarts nagekeken en waar nodig een beetje opgelapt en ze deden het vanaf het begin ontzettend goed op de flat (inmiddels in een gewoon huis). Pimmetje is een ongelooflijke kroelkont die het liefst de hele dag op je schoot of in de buurt ligt Lovers , ook nu ze naar buiten kan. Kitty is net als op de stal heel bang, behalve voor mij, maar ook heel lief met haar beertjesgezichtje.

Kitty vonden we al heel lang heel erg stinken, maar de toen nieuwe pensioneigenaars waren niet zulke kattenliefhebbers, dus de dierenarts was voor hen geen optie. We hielden de katten zelf zoveel mogelijk bij.

Toen ik haar mee naar huis nam bleek helaas dat ze nooit behandelde oormijt had gehad, waardoor de oren waren gaan ontsteken en er poliepen en vergroeiingen in gekomen waren Scheve mond , een chronisch probleem dat tevens die vreselijke stank veroorzaakte. Een tijdje heb ik dagelijks haar oortjes ingemasseerd met ontstekingsremmende zalf, daar werd het wel een beetje beter van, maar nu had ze weer vreselijk last en duidelijk pijn. Daarbij was de stank in huis gewoonweg niet te harden.

Dat betekende dat ik drie opties had:
1. Zo laten
2. In laten slapen
3. Opereren

Het eerste was voor mij geen optie , twee heb ik over nagedacht, maar ik ben erg aan het beestje gehecht en gun haar nog een aantal fijne jaren zónder pijn, daarbij is ze verder heel gezond en heel speels, en kan ze makkelijk 15 tot meer dan 20 jaar oud worden. De operatie dus.

Dat zou een zeer kostbare aangelegenheid worden, en tevens erg gecompliceerd vanwege zenuwbanen die er vlak langs lopen en het gepriegel in een nauw gangetje, maar gisteren (dinsdag 23-1) is het dan toch gebeurd. Aan beide zijden is de gehele gehoorgang weggesneden met kraakbeen en al tot aan het trommelvlies. Dat laatste is helemaal schoongekrabt, want er mag geen oorsmeer meer uitkomen. Dan zou het weer gaan onsteken namelijk. Beide gangen zijn helemaal dichtgenaaid tot de ingang op haar koppie. De oorschelpen zitten er nog wel, maar poes is nu stokdoof.

Toen ik haar gistermiddag ging ophalen stonden de tranen in mijn ogen. Het beestje leed duidelijk zo'n pijn en het ziet er allemaal niet zo lekker uit. Ze heeft zo'n kap op haar kop, één oor trekt scheef naar achteren door de hechtingen, ze heeft draintjes, ze heeft een soort hanenkam van het scheren en er zitten hier en daar nog een klein beetje bloedrestjes.
Mogelijkerwijs is er rechts een zenuw geraakt, want het zg. 'derde' ooglid zit voor bijna het hele oog geschoven. Met het linkeroog kan ze gelukkig wel goed zien.

Ze dook bij thuiskomst meteen achter de PC, maar later ging ze op een wat handiger plekje zitten. Ze heeft 's avonds zelfs al een klein beetje gegeten, maar ze moet nog oefenen met die kap Ach gut . Vannacht ben ik ook nog even wezen kijken natuurlijk, ze duwde zichzelf zowat door mij heen, bleef maar kroelen en spinnen. En vanochtend weer. Het is zo'n lief dingske Lovers !

De kap mag er over twee weken af, de drains als alles goed gaat na een week en ze krijgt druppels voor dat oog.

Ik schrok me wel lens van de rekening, die viel nog € 200,- hoger uit dan ze hadden geschat, maar gelukkig haalden ze er €150,- af OK dan! . Dan blijft er nog genoeg over, daar niet van Clown , maar als het goed is was het dat waard Lachen . Een kat met een gouden randje noemden ze haar al op mijn werk, maar het is meer een gouden kat geworden geloof ik.

Nu heb ik dus een gouden kat met zónder oren Ja .
Laatst bijgewerkt door Ranja op 24-01-07 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel op verzoek aangepast

Zwartwitje

Re: Kat met zónder oren (geen foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:27

Aaah, wat fijn dat jij zoveel over hebt voor je kat! Kan me voorstellen dat je goed schrikt van hoe je kat eraan toe is na zo'n operatie, en natuurlijk van de rekening Ach gut
Maar het was het vast allemaal waard, nu maar hopen dat ze nog minstens 10 jaar te gaan heeft bij jou!

Wel bijzonder, zo'n kat zonder oren.. Ja

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:31

Ik ga helemaal met zwartwitje mee!
Beterschap met haar hoor!! Ach gut

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:11

He wat sneu zeg.. Zal ook wel wennen zijn voor de kat zo zonder gehoor!
Laten jullie hem straks gewoon buiten lopen?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:16

OK dan!

Poes heeft geluk met zulke lieve baasjes, al zal ze zich nu wel niet zo lekker voelen...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 16:28

BasiNami schreef:
He wat sneu zeg.. Zal ook wel wennen zijn voor de kat zo zonder gehoor!
Laten jullie hem straks gewoon buiten lopen?

Nee, ze mag niet meer naar buiten, ze kan geen verkeer aan horen komen. Daarbij kent ze het daar niet, ze woont nog maar net in dat huis, dus ik betwijfel of ze er eigenlijk wel naar buiten zou durven.

In de zomer wil ik wel een stukje afzetten, zodat ze bij ons in de tuin kan zitten. Echt klimmen en springen doet ze toch niet, dus dat kan best Lachen .

Ik betwijfel of poes ons op dit moment zulke goede baasjes vindt *LOL* , hoewel ze gelúkkig niet erg wraakzuchtig is. Mijn vriend vindt ze wel nog steeds eng, maar bij mij komt ze altijd heerlijk knuffelen Ja . Nog steeds, ja Haha! .

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:54

Heb wij ook pas geleden bij een Franse Bulldog gedaan.Het is een zware operatie. Maar de hond hoorde toch al niets meer en had ontzettende last van de oren...

Het heeft een aantal weken geduurd, maar toen was echt alles genezen...

Hij is nu super gelukkig(tenminste dat vinden de eigenaren Haha! )

Succes met jouw poessie

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 17:55

Utrolig, dat klinkt bemoedigend, fijn om dat te horen!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:26

goed van je joh, hopen dat ze er geen last meer van heeft over een tijdje!

vergeet alleen niet dat katten ook spinnen als ze zich juist heel slecht voelen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 20:00

Dat klopt, Draaakje Ja , een kat die erg ziek is of zelfs op punt van overlijden staat gaat heel hard spinnen, het schijnt hen een soort van troost te bieden, het stelt hen gerust. Een beetje vergelijkbaar met een paard dat meteen gaat rollen op een nieuwe stek, maar dan anders Clown .

Maar Kitty begint nu pas te spinnen als ik haar ga aaien. Dan staat ze op, probeert de hele tijd kopjes te geven en net ging ze zelfs een beetje rond mijn benen draaien Lachen .

Het lijkt er op dat dat oogje toch goed is bijgetrokken, straks nog maar eens goed kijken of ze het wel dicht kan doen.

*Edit* Eric aait haar nu en ze begint weer keihard te knorren Lovers !

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:55

moet even lache om je titel : kat MET zonder oren. Is hetzelfde als ik hier hoor roepe, mam, mag ik MET zonder jas naar buiten. Vork Maar goed, jij heb een poezebeest gered en daar ging het om, super hoor. Haha!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 21:35

Maar dit is ook echt een kat met zonder oren *LOL* . De oortjes op het hoofd zitten er nog, evenals het middenoor met slakkenhuis en evenwichtsorgaan, alleen alles wat daar tussen zit ontbreekt Ja .

(Vroeger wilde ik wel altijd friet met zonder mayonaise Gestoord .)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 21:47

Toch een foto Lachen :

Afbeelding
Kitty zoals ze er nu uitziet Ach gut .

Afbeelding
En Pimmetje zoals ze Eric's bureaustoel in beslag heeft genomen Cool .

Ranja

Re: Kat met zónder oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:26

Ik heb de titel even voor je aangepast!

En wat hebben die 2 het getroffen bij jullie zeg, echt super gewoon! Ik vind het altijd zo sneu om zo'n lampenkap op zo'n koppie te zien. Ze zijn er in het begin heel onhandig mee, snappen nog niet dat ze dat ding OVER de etensbak heen moeten zetten en lopen constant tegen dingen aan.

Beterschap voor de patient!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 22:28

Dank je, Ranja Lachen . Die kap is ook eigenlijk een beetje groot, wil kijken of ik hem iets korter kan maken, zodat ze net iets makkelijker óver het bakje kan schuiven. Nu kan ze dat wel doen, maar dan zit het bakje te laag.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:10

Misschien kan je alleen de onderkant van de kap een beetje inkorten?! Dan heeft ze wel de bescherming bovenop, maar het eet waarschijnlijk wat makkelijker Lachen .

Fijn dat Kitty zich weer ietsjes beter voelt OK dan! !
Ik hoop dat ze heel snel weer is opgeknapt van de operatie.
Sterkte voor jouw en je poekie Gwen Ach gut !

PS: jammer, je foto´s doen het niet Scheve mond ...
Edit: nu opeens weer wel Verward !!

Lorr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:15

Wat fijn dat er toch echt dierenvrienden zijn met hun hart op de juiste plaats! Bloos
Hoop dat het goed komt met je poesje, en dat je nog lang van haar mag genieten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:21

agossie... maar top dat je het ervoor hebt gehad.

Onze kat heeft ook met een lampe kap op gelopen en had eenzelfde voerbak die we toen in/over een bloempot hebben gezet... kon ie er met de kap om heen, en eten maar niet omgooien. Mischien heb je er wat aan.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 23:25

Alane, dat is echt een hele goede tip Pling , dank je wel!

Sterre, zoiets was ik inderdaad van plan Ja , ben alleen bang dat die kap dan draait. Nou ja, vrijdag komt er iemand helpen om Kitty en de kap een beetje schoon te maken, dan kunnen we meteen wat met die kap winkelen. Nu wil ze niet dat ik er aan kom, dus ik laat haar maar even met rust.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:31

Kijk uit met die kap inkorten, ook van de onderkant... Ze zitten zo met hun pootjes in het de wond. Ik zou eerder een wat grotere voerbak neerzetten zoals Alane ook zegt.

Hopelijk geneest 't mooi, die twee mogen blij zijn dat ze bij jou terecht gekomen zijn! Super Ja En uiteraard beterschap Lachen

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 09:05

Daar heb je ook weer gelijk in, Sylvia Ja . Ik heb gisteravond meteen de voerbakjes opgehoogd door er toetjesbakjes onder te zetten, en nu gaat het goed. Ik kan de kap trouwens niet eens inkorten of een beetje inknippen, want de sluiting, die door de zwaarte naar onderen wijst, zit precies op dat punt.

Beestje heeft flink jeuk, dus ik kan het idd beter zo laten. Ze doet het wel heel erg goed! Ze heeft wat brokjes gegeten en vleesjes (van die geprakte kattenpaté), ze heeft gedronken en ze heeft de kattenbak weer gevonden. Vanmorgen sprong ze luid knorrend en kopjes gevend op mijn bureaustoel om dicht bij mijn aaiende hand te zijn, zelfs toen Eric binnen kwam *LOL* .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:46

achgossie, arme poezel met zo'n vervelende kap om... wel fantastisch dat je deze beslissing genomen hebt!
Je hebt die kappen overigens in verschillende maten, misschien kun je net een maatje kleiner halen? Hij ziet er wel groot uit nl, die dingen kosten 5,- en er zit statiegeld op dus daar hoef je het niet voor te laten Lachen

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 10:49

Statiegeld?! Jee, dat wist ik niet eens *LOL* ! Kun je die dingen gewoon bij de dierenwinkel kopen? Dan ga ik dat straks doen!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:55

He wat super zeg dat je voor de operatie heb gekozen
je kat mag zijnpootjes dicht knijpen dat hij zo`n super lief baasje heeft
Ik vind het geweldig dat je het hebt gedaan
en hoop dat de kat nog vele jaren in goede gezondheid bij je mag blijven.........

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:10

nee gewoon te krijgen/kopen/lenen/huren bij je dierenarts (althans hier wel Knipoog ) zijn niet in de dierenwinkel te krijgen.