Cavia eet kranten op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Cavia eet kranten op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 18:50

Ik heb een cavia en die staat op No Smell. Daaronder heb ik kranten gedaan, is handiger met verschonen. Hij staat er nu een jaar zonder problemen op. Maar sinds een paar dagen begint hij aan de kranten te knabbelen. Het lijkt alsof hij het ook opeet omdat hij door blijft knabbelen. Kan dit zijn omdat hij aandacht wil? Of eten?
Hij krijgt verder niet minder aandacht dan altijd en ook niet minder eten..
Weten jullie misschien wat dit kan zijn?

Annechien

Re: Cavia eet kranten op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:46

ik zou de kranten er maar onderweg halen, die drukinkt is absoluut niet goed voor hem. Het kan zijn dat hij zich toch verveelt, een maatje geeft hem meer afleiding.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 22:34

Ja, een maatje zou kunnen. Maar dan moet hij gecastreerd worden. En dat wil mama lief niet.. 2 mannetjes bij elkaar is wel mogelijk. Is ook al eens overwogen, maar de dierenwinkel wou geen mannetje meegeven omdat het volgens hem niet goed zou gaan..

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:37

vroeger had ik ook cavia's die zaten op zaagsel met daaronder kranten. Als we nieuw spul erin hadden gedaan, knaagden ze ook altijd aan de kranten. Ze zijn eigenlijk wel oud geworden, dus veel kwaad kan het niet lijkt me.
Heeft hij wel genoeg hooi?

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 22:40

Hooi krijgt hij genoeg. Ja Elke dag een beetje. Lachen

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 01:40

Annechien schreef:
ik zou de kranten er maar onderweg halen, die drukinkt is absoluut niet goed voor hem. Het kan zijn dat hij zich toch verveelt, een maatje geeft hem meer afleiding.

ik zou niet aan symptoom bestrijding doen als ik jou was.
het is slimmer om na te gaan wat er met je diertje is
heeft hij wel wat om te spelen?
doet hij het wanneer het hok vies is of juist net schoon?
heeft hij een nachthokje
heeft hij hooi of nest materiaal?
heeft hij genoeg gevarieerd voer?
heeft hij iets om aan te knagen voor zijn tanden?

een gouden tip van mij maak/koop een hangmatje !

mijn cavia's doen het nu alleen even als het net schoon is en er steekt wat uit als ik de hangmat ophang gaan ze er direct op en spelen:P

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 01:41

Ons konijn doet het ook wel is.. tenminste hij eet het niet op, maar scheurt gewoon stukjes, zal idd verveling zijn.. Of een keer z'n hok verbouwen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 07:18

geef wat stro erbij.sommige cavia's doen het omdat ze dan ruwvoer tekort hebben.
komt je cavia wel uit het hok om te rennen??
zo nee ,dan is t verveling Knipoog

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 07:59

Stro lijkt me niet echt handig voor de cavia i.v.m. de oogjes.
Het kan idd ook komen omdat de kooi net is verschoond. Hij doet het nu al een stuk minder. Lachen
Bedankt iig voor de reacties!

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 08:05

Die van mij speelt met papier, kapotscheuren enz. Maar de inkt zal niet goed voor hem zijn, ik denk dat je het beste de kranten eronderuit kunt halen..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 08:47

veel hooi geven zodat hij de hele dag wat heeft om te knabbelen elke dag een beetje is vaak te weinig en een maatje zou het beste zijn.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:55

Waarom ga je dan niet gewoon naar een caviafokker ipv een dierenwinkel...?
Zij weten dat je 2 mannetjes zeker samen kunt houden...Mits je bij je volwassen
beer een jong beertje van 4-5 weekjes zet...Gaat eigenlijk altijd goed...Ook zijn
de caafjes bij een fokker eigenlijk altijd goedkoper dan in de dierenwinkel...

Het klinkt idd als verveling...Gezelschap is voor een cavia echt belangrijk...

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:06

Ik zou toch wel iets voorzichtig zijn om twee beertjes bij elkaar te zetten,er kan heel lelijk gevochten worden.Ik denk toch dat je inderdaad flink meer hooi moet gaan geven.Ik doe in de kooien eerst ook een laag kranten,dan zaagsel en daar overheen flink hooi.Nooit problemen gehad,en een flinke winter wortel houdt hem ook wel even bezig.Heel veel succes met je caviaatje.Groetjes. Pling .

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:12

P.S. Ik heb mijn caviaatjes ook altijd bij een fokker gekocht.Toch vindt ik dat de dierenwinkel wel serieus bezig is,want eigenlijk verkoopt een winkel liever.Als ze zulke raad geven,dan doen ze dat niet om iemand te pesten.Ik vind dat een hele verantwoordelijke dierenwinkel.Pas op:beertjes kunnen heel gemeen vechten onder elkaar!! Ach gut

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:48

Waarom denken mensen nou nog steeds dat 2 mannetjes vechten...Dit is niet waar...vrouwtjes kunnen
net zo goed vechten als mannetjes...Het ligt meer aan het karakter dan aan het geslacht...Tja dat
volwassen mannetjes moeilijker te koppelen zijn dan volwassen vrouwtjes is wel zo...Maar met een
jong beertje gaat het altijd goed...Vraag maar eens na bij fokkers...(zet daar deze vraag met advies
van de dierenwinkel eens neer) Die zetten een beertje met 3 a 4 weekjes apart...vaak bij de vader in het hok...
http://www.nhdp.nl/caviaforum2/ Hier zitten vele fokkers die advies kunnen geven...Ook bij de zoekfunctie
kun je al heel wat vinden...

Ik heb al jaren wisselend meerdere beertjes samen...Is nog nooit iets mis gegaan...Ik vind het echt
jammer dat dierenwinkels nog steeds verkeerde informatie geven hierover...Mannetjes kun je net zo makkelijk
samen houden als 2 vrouwtjes...Wel moet je opletten als je vrouwtjes in de buurt hebt...Dan kunnen
ze gaan vechten om het vrouwtje...maar dat is in dit geval niet zo...

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:22

Nou bij mij is het meer als denken,want ik heb het al vaker meegemaakt.Niet bij de jonge dieren,maar een volwassen beer kan een jong beertje echt gemeen bijten!!Maar er zullen altijd uitzonderingen zijn,helaas is het bij mij nooit gelukt.Wel pa bij zijn zoons al was dan de moeder er ook bij,en waren de jongen nog erg jong.Misschien heb ik wel hele apparte cavia's.Ik heb helaas geen goede ervaringen met beertjes bij elkaar te zetten.En vechtende zeugjes dat heb ik nog nooit meegemaakt,maar zoals eerder gezegd het kan natuurlijk ook anders gaan.Dit is een persoonlijke ervaring met cavia's.Koop daarom bij een goede fokker,als het dan toch mis mocht gaan nemen ze het diertje wel terug.Veel succes. Ach gut

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:34

Bandos schreef:
Nou bij mij is het meer als denken,want ik heb het al vaker meegemaakt.Niet bij de jonge dieren,maar een volwassen beer kan een jong beertje echt gemeen bijten!!Maar er zullen altijd uitzonderingen zijn,helaas is het bij mij nooit gelukt.Wel pa bij zijn zoons al was dan de moeder er ook bij,en waren de jongen nog erg jong.Misschien heb ik wel hele apparte cavia's.Ik heb helaas geen goede ervaringen met beertjes bij elkaar te zetten.En vechtende zeugjes dat heb ik nog nooit meegemaakt,maar zoals eerder gezegd het kan natuurlijk ook anders gaan.Dit is een persoonlijke ervaring met cavia's.Koop daarom bij een goede fokker,als het dan toch mis mocht gaan nemen ze het diertje wel terug.Veel succes. Ach gut

Had jij de beertjes in 1 kamer staan met de vrouwtjes? Dan is het vaak moeilijker mannen te koppelen omdat ze vrouwen ruiken (dit is ook niet bij elke fokker zo...) en dan om het vrouwtje kunnen vechten...
Als jij vader...zoons en moeder bij elkaar had...had je dan over ruim 63 dagen niet weer een nestje? Moeders is meteen weer vruchtbaar...
Dat van de fokker vind ik een super tip...Zo deed ik dat ook...Ik vind ook niet iedereen aardig en dat is bij caafjes ook zo...Al gaat het met een jong meestal meteen goed...Vaak kun je dan de afspraak maken dat hij terug kan (of ruilen?) als het niet lukt...

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:18

Nee de beertjes had ik niet bij de zeugjes in een kamer,en inderdaad er kwam bij het nest waar ik pa bij hield een tweede nestje.Iets wat ik eigenlijk heel zielig vond voor mams,al leek het haar gelukkig te maken.Nu leeft zij nog steeds samen met haar dochter,en is zij al 9 jaar.Ik heb gewoon pech gehad om twee beertjes samen te plaatsen.Een was volwassen,en omdat ik het zielig vond er een jong beertje bijgezet.Brrrr wat werd Gabber kwaad toen,en heb ik net bijtijds de kleine eruit gehaald.Toch was Gabbertje een hele lieve cavia en zeer goede vader.Ik durf het gewoon niet meer te proberen,terwijl ik met zeugjes nooit problemen heb gehad.Zo zie je maar dat het bij iedereen anders kan lopen.Groetjes allemaal. Pling

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 15:25

Ik wil ook best een cavia erbij. Maar dat vind mn moeder niet goed. Heb al geprobeerd haar te overtuigen dat 2 cavia's bij elkaar beter is. Maar ze heeft zelf ook cavia's gehad vroeger en die zaten ook alleen en dat ging altijd goed. En mijn cavia krijgt elke dag genoeg aandacht dus daar zal het niet aan liggen.. Lachen

Edit, maar misschien is meer hooi wel goed, zal het proberen. Lachen

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:32

vechten kan in mijn ogen altijd gebeuren, ik heb ook 2 vrouwtjes gehad die vochten (uitzondering maar het kan dus wel). Dus zoiezo een aandachtspuntje. Cavia's kunnen alleen gehouden worden en dat kan dan wel goed gaan, maar meestal zijn ze gewoon gelukkiger samen. Jij voelt je ook beter met vrienden dan alleen.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:11

Daarnaast vind ik niet dat -hoeveel aandacht ook- een mens een caafjesvriendje kan vervangen...
Al knuffel je een uur met hem...dan nog zit hij 23 uur per dag alleen in een hokje...
Tja vroeger werden alle dieren alleen gehouden...Tegenwoordig weten we meer en beter hoe het moet en
hoe het in de natuur er aan toe zou gaan...In sociale groepen dus...
Zo blijkt dus ook dat dierenwinkels nog steeds zeggen dat 2 mannetjes niet samen kunnen...Allemaal erg achterhaald...
Zo houden vele fokker mannetjes samen...Afhankelijk van de ruimte...zelfs meer dan 5 in een groep...

Jammer dat je moeder niet wil luisteren...Ik hoop dat meer hooi helpt...misschien een hooibal een idee...
Mijn caven vonden een hangmat trouwens ook geweldig...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:14

ik geef de dierenwinkels groot gelijk
het koppelen van twee mannen(ook vrouwen) gaat nou eenmaal vaak fout of mensen kappen het af door de bloederige gevechten en komen dan terug met dat arme dier. De dierenwinkels nemen tegenwoordig eigenlijk ook geen dieren meer terug met als gevolg, dieren worden ergens gedumpt verdwijnen op marktplaats of op een asiel.

het plaatsen moet op een neutrale plek gebeuren en wanneer er al contact is geweest met een geslachtsrijpe vrouw gaat het vaak fout

je kunt het niet goed vergelijk met de natuur want daar hebben ze hectares grond en hier in zo'n hok misschien 1 m2 daarbij word in de natuur soms tot de dood gevochten om te bepalen wie er de baas is.

IK heb het zelf na de dood van 1 van mijn koppel cavia mannen geprobeerd en dit is fout gegaan ik heb toen een paar jaar 2 kooien gehad. Hierna heb ik een tweede poging gedaan en dit ging goed
de gene van de tweede poging bleef over en die heb ik nu sinds een aantal maanden weer met een man ook dit ging goed maar ze vechten af en toe wel soms heb ik ze dan 2 nachten uit elkaar een keer zelfs 1 week. Nu vechten ze bijna niet meer alleen stoeien ze(lees trappen naar elkaar als ze los in het huis mogen)

Kortom niet zomaar vergelijken met de natuur en weet heel goed waar je aan begint want het kan nu eenmaal fout gaan op internet staan hele verschillende verhalen dus pas op met wat je geloofd!

ps.via www.ratten.nl kun je via ratten winkel naar cavia fretten en ratten speelgoed hokken enz!! ook zeer goedkoop speelgoed

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:24

Ik heb 3 cavia's, allemaal mannetjes en ze zitten de hele tijd bij elkaar. In het begin is het even duidelijk achterhalen dat het echt mannetjes zijn (ze proberen dan toch te dekken), maar nu zijn het dikke vrienden. Overdag lopen ze los buiten/winterstal en 's nachts gaan ze samen in een buitenhok van 70x40 cm.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:28

Ik zal ook de kranten er onder vandaan halen, mijn 2 cavia's staan op kattenkorrels met zaagsel er bovenop Knipoog

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:34

katten korrels kan maar let wel op welke je neemt!!
zeker als ze al geneigd zijn het onderste op te eten Knipoog

ik zou is lekekr gaan verbouwen aan je hok
nachthokje ergens anders handdoekje ophangen aan touwjtes
pvc buis, knuffeltje, kattenballetjes

het kan allemaal

heb het voor mijn studie net moeten doen voor ratten;)
had voor de presentatie in het engels al een 8 binnen ^^