hier in de buurt woont 'n vrouw met 'n herdershond.
vaak komt ze hier voorbij lopen met dit dier en het gaat nooit eens normaal. vaak zat heb ik gedacht: als dít maar goed afloopt!
een tijdje geleden liep ik met mijn hondje (jack russel) aan het water hier in de buurt en ik kwam deze vrouw met hond tegen. hondenriem had ze om haar arm gedraaid om hem niet kwijt te raken (imo superstom, net als bij 'n halstertouw .. als je graag je hand kwijtwilt ..) en ze had 'n lange stok in haar hand om de hond eens flink af te kunnen straffen. ik ging natuurlijk al een behoorlijk eind (zo ver als kon) opzij voor haar en hield mijn hondje kort aan de lijn. Nu is mijn hond ook niet zo'n schat naar andere honden maar een jack russel houd je toch aardig in toom en je zorgt in ieder geval dat ze bij je blijft en zich zo goed mogelijk gedraagt. deze mevrouw werd echter het hele pad over gesleept richting mijn hond en het was bijna hap-weg-luna (mijn hond) of hap-weg-mijnhand. het beest ging flink tekeer. ik was met mijn moeder .. m'n moeder liep snel door, ik trok luna zo vlug mogelijk omhoog, weg, pakte haar .. ja hee, ze moet nog langer mee dan vandaag.
ik dacht: ik loop verder, maak het die vrouw niet nog moeilijker. maar wat doet ze .. ze begint me uit te schelden! en hoe gestoord ik wel niet was en dat ik m'n hond kort moest houden en dat ik geschift was .. nou .. we zijn 'n heel eind doorgelopen en hebben haar genegeerd .. maar ze bleef maar als 'n viswijf staan roepen. ik heb haar op 'n gegeven moment op nette toon gezegd dat ze eerst maar eens moest ophouden met het verpesten van haar hond, dat ze hem in toom moest leren houden en hem zeker niet moest gaan staan afranselen.
'n tijdje hierna zag ik dit tafereel voor de deur: ze liep met de hond, zag een auto aankomen en raaide de riem om 'n verkeersbord: dan kon ze het dier beter vasthouden .. het dier ging ontzettend tekeer .. hapte naar haar arm, zij liet los, het dier viel de auto aan. dit tafereel duurde nogal .. lang, uiteindelijk.
maar wta er vandaag gebeurde: ik zat thuis op de bank met m'n vader, moeder en hond. buiten was er 'n hond flink aan het blaffen. op 'n gegeven moment was 'k het zát. mijn hond werd er heelmaal hyper van en ik inmiddels ook. ik keek dus uit het raam en was van plan die kinderen (zo dacht ik) eens weg te gaan jagen. maar .. wat 'k toén zag: het was de herdershond en de vrouw lag ernaast op de grond. ik dus in paniek: papa papa .. papa naar buiten met m'n broer om te helpen. "jaaa dit dier heb ik al 3 jaar en ik ben heus niet van plan 'm weg te doen en m'n buurvrouw geeft 'm telkens koekjes en dáar komt het door en hij houdt niet van auto's .... bladiebla" m'n vader en broer waren het op 'n gegeven moment zat .. als ze dichter bij de hond kwamen viel hij aan .. als er 'n auto voorbij kwam viel hij die aan, als zij opstond viel hij haar aan .. maar zolang ze bleef liggen vond hij alles prachtig en stond er braaf kwispelend naast. m'n vader/broer gingen maar weer naar binnen .. met haar was niet te praten! ze heeft nog zéker 'n half uur daar gelegen. We hebebn nog geprobeerd haar zoon te bellen, deze zoon zien we ook wel 'ns met betreffende hond wandelen en hij kan de hond tenminste 'leiden'. maar die was niet te bereiken. op 'n gegeven moment wist ze op te staan en hoorden we hara schreeuwen ..: en nu is het genoeg, we gaan naar huis.
m'n broer zei: "als ze maar hetzelfde huis in gedachten hebben dan" en dat geeft wel ongeveer aan hoe die hond haar de baas was. toen heeft ze verderop nog zeker 'n half uur staan schreeuwen en vechten en doen .. en 'n uur later hoorden we opeens weer geblaf .. hond los, rende achter 'n auto aan .. auto stoppen, hond hysterisch, auto vol gas verder .. de hond haalde 'm in .. geen idee hoe het is afgelopen.
maar wat moest ik nou met deze situatie?? eerlijk gezegd heb 'k het idee dat die hond gewoon gigantisch wordt/is verpest! het is niet eens echt 'n verkeerd dier, hij heeft naar mijn mening gewoon opvoeding nodig .. en niet zo'n beetje ook! er zit echt wel goeds in .. en dat van die auto's .. volgens mij is dat nog meer ter bescherming van het baasje dan uit agressie of zoiets dergelijks .. maar hij veroorzaakt er gevaar mee (denk aan de buurt met kleine kinderen .. wat als zij te dichtbij komen .. of de hond naar hen toe?). zou het dier niet graag tegenkomen als 'k met mijn kleine neefje samen ben of met m'n hond. en 'k wil eigenlijk ook niet weten wat hij die vrouw met die rare fratsen aan kan doen, hij hapt ook zeker wel naar haar.
advies?
volgens mij is dit alleen voor de diehards onder jullie .. het is wel 'n erg lang verhaal