wat te doen in deze situatie:

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elise88

wat te doen in deze situatie:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 23:00

okay, Bokkers, wat te doen in deze situatie:

hier in de buurt woont 'n vrouw met 'n herdershond.
vaak komt ze hier voorbij lopen met dit dier en het gaat nooit eens normaal. vaak zat heb ik gedacht: als dít maar goed afloopt!

een tijdje geleden liep ik met mijn hondje (jack russel) aan het water hier in de buurt en ik kwam deze vrouw met hond tegen. hondenriem had ze om haar arm gedraaid om hem niet kwijt te raken (imo superstom, net als bij 'n halstertouw .. als je graag je hand kwijtwilt ..) en ze had 'n lange stok in haar hand om de hond eens flink af te kunnen straffen. ik ging natuurlijk al een behoorlijk eind (zo ver als kon) opzij voor haar en hield mijn hondje kort aan de lijn. Nu is mijn hond ook niet zo'n schat naar andere honden maar een jack russel houd je toch aardig in toom en je zorgt in ieder geval dat ze bij je blijft en zich zo goed mogelijk gedraagt. deze mevrouw werd echter het hele pad over gesleept richting mijn hond en het was bijna hap-weg-luna (mijn hond) of hap-weg-mijnhand. het beest ging flink tekeer. ik was met mijn moeder .. m'n moeder liep snel door, ik trok luna zo vlug mogelijk omhoog, weg, pakte haar .. ja hee, ze moet nog langer mee dan vandaag.
ik dacht: ik loop verder, maak het die vrouw niet nog moeilijker. maar wat doet ze .. ze begint me uit te schelden! en hoe gestoord ik wel niet was en dat ik m'n hond kort moest houden en dat ik geschift was .. nou .. we zijn 'n heel eind doorgelopen en hebben haar genegeerd .. maar ze bleef maar als 'n viswijf staan roepen. ik heb haar op 'n gegeven moment op nette toon gezegd dat ze eerst maar eens moest ophouden met het verpesten van haar hond, dat ze hem in toom moest leren houden en hem zeker niet moest gaan staan afranselen.

'n tijdje hierna zag ik dit tafereel voor de deur: ze liep met de hond, zag een auto aankomen en raaide de riem om 'n verkeersbord: dan kon ze het dier beter vasthouden .. het dier ging ontzettend tekeer .. hapte naar haar arm, zij liet los, het dier viel de auto aan. dit tafereel duurde nogal .. lang, uiteindelijk.

maar wta er vandaag gebeurde: ik zat thuis op de bank met m'n vader, moeder en hond. buiten was er 'n hond flink aan het blaffen. op 'n gegeven moment was 'k het zát. mijn hond werd er heelmaal hyper van en ik inmiddels ook. ik keek dus uit het raam en was van plan die kinderen (zo dacht ik) eens weg te gaan jagen. maar .. wat 'k toén zag: het was de herdershond en de vrouw lag ernaast op de grond. ik dus in paniek: papa papa .. papa naar buiten met m'n broer om te helpen. "jaaa dit dier heb ik al 3 jaar en ik ben heus niet van plan 'm weg te doen en m'n buurvrouw geeft 'm telkens koekjes en dáar komt het door en hij houdt niet van auto's .... bladiebla" m'n vader en broer waren het op 'n gegeven moment zat .. als ze dichter bij de hond kwamen viel hij aan .. als er 'n auto voorbij kwam viel hij die aan, als zij opstond viel hij haar aan .. maar zolang ze bleef liggen vond hij alles prachtig en stond er braaf kwispelend naast. m'n vader/broer gingen maar weer naar binnen .. met haar was niet te praten! ze heeft nog zéker 'n half uur daar gelegen. We hebebn nog geprobeerd haar zoon te bellen, deze zoon zien we ook wel 'ns met betreffende hond wandelen en hij kan de hond tenminste 'leiden'. maar die was niet te bereiken. op 'n gegeven moment wist ze op te staan en hoorden we hara schreeuwen ..: en nu is het genoeg, we gaan naar huis.
m'n broer zei: "als ze maar hetzelfde huis in gedachten hebben dan" en dat geeft wel ongeveer aan hoe die hond haar de baas was. toen heeft ze verderop nog zeker 'n half uur staan schreeuwen en vechten en doen .. en 'n uur later hoorden we opeens weer geblaf .. hond los, rende achter 'n auto aan .. auto stoppen, hond hysterisch, auto vol gas verder .. de hond haalde 'm in .. geen idee hoe het is afgelopen.

maar wat moest ik nou met deze situatie?? eerlijk gezegd heb 'k het idee dat die hond gewoon gigantisch wordt/is verpest! het is niet eens echt 'n verkeerd dier, hij heeft naar mijn mening gewoon opvoeding nodig .. en niet zo'n beetje ook! er zit echt wel goeds in .. en dat van die auto's .. volgens mij is dat nog meer ter bescherming van het baasje dan uit agressie of zoiets dergelijks .. maar hij veroorzaakt er gevaar mee (denk aan de buurt met kleine kinderen .. wat als zij te dichtbij komen .. of de hond naar hen toe?). zou het dier niet graag tegenkomen als 'k met mijn kleine neefje samen ben of met m'n hond. en 'k wil eigenlijk ook niet weten wat hij die vrouw met die rare fratsen aan kan doen, hij hapt ook zeker wel naar haar.

advies?

volgens mij is dit alleen voor de diehards onder jullie .. het is wel 'n erg lang verhaal Knipoog maar moest het gewoon kwijt!

fjordnina

Re: wat te doen in deze situatie:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:07

Kun je niet met meedere mensen uit de buurt overleggen en vragen of de buurtbewoners ook melding hier van maken? Jij kunt zelfs aangifte doen ivm de 'aanval 'op jouw hond.

Als meerdere mensen er melding van maken heb je kans dat er eens een agent polshoogte gaat nemen.

Je kunt evt. ook het eea op video opnemen, zo moeilijk moet dat niet zijn als het zo vaak gebeurd.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:14

Jeetje wat n verhaal zeg..Geloof niet dat ze echt overtuigingkracht heeft op de hond, moet n beetje denken aan die reclame van de landmacht/luchtmacht weet k t, van geschikt/ongeschikt dat die vent de hond probeert te laten zitten na 1000 x roepen staat de hond nog steeds, buurman roept zit, hond gaat zitten Tong uitsteken jullie kennen m vast wel. Maar in ieder geval k zou een keer proberen om met die vrouw alleen (dus zonder dat dr herder jullie kan storen) te gaan praten en vertellen hoe jij er over denkt, persoonlijk vind k t niet echt gezond als je zo met je hond omgaat. Neem er dan geen of n kleine!

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 23:14

hm, mja het liefst zou 'k gewoon die vrouw willen overtuigen; er voor zorgen dat ze inziet hoe het nu gaat = niet goed.
maar ze is zó niet voor reden vatbaar.
aangifte, .. klinkt meteen weer zo 'zwaar' .. en het voelt alsof 'k dat niet op m'n geweten wil hebben. ik heb het er pas met een iemand in de buurt over gehad .. maar die buurt daar is heel hecht samen, de vrouw is 'n goede kennis van zo'n beetje iedereen in die buurt. de persoon die ik sprak vond het belachelijk tussen hond-haar .. maar ondertussen weet 'k dat het 'n erg goede kennis is dus die zal er bijvoorbeeld niet snel aangifte van doen.
waarom de buurt dan niet met hara gaat praten .. dat snap ik zelf niet helemaal. (ik woon zeg maar in de 'buurt' ernaast.)

het klinkt nu alsof ik echte maatregelen ontwijk, maar het voelt gewoon best moeilijk om nu echt in actie te komen. ik vermoed ook dat de hond van haar zoon is, mede omdat die er stukken beter mee overweg kan (is natuurlijk ook 'n grote stevige man in tegenstelling tot deze behoorlijk kleine vrouw). maar dan kan ik dus echt niet begrijpen dat hij z'n moeder met dta dier op pad laat gaan! en waarom waren ze haar niet allang aan het zoeken .. míjn vader zou erg ongerust zijn hoor als ik of mijn moeder met zo'n hond om 21:00 s'avonds in m'n/d'r eentje op pad was en lang weg bleef ..

overigens: de hond is wel in goede conditie, ziet er prima verzorgd uit en is vol levenslust (misschien 'n tikkeltje uh teveel energie & levenslust .. jee.)
Laatst bijgewerkt door Elise88 op 20-01-07 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 23:15

WillemYntJee schreef:
Jeetje wat n verhaal zeg..Geloof niet dat ze echt overtuigingkracht heeft op de hond, moet n beetje denken aan die reclame van de landmacht/luchtmacht weet k t, van geschikt/ongeschikt dat die vent de hond probeert te laten zitten na 1000 x roepen staat de hond nog steeds, buurman roept zit, hond gaat zitten Tong uitsteken jullie kennen m vast wel. Maar in ieder geval k zou een keer proberen om met die vrouw alleen (dus zonder dat dr herder jullie kan storen) te gaan praten en vertellen hoe jij er over denkt, persoonlijk vind k t niet echt gezond als je zo met je hond omgaat. Neem er dan geen of n kleine!

op zich is het idee van praten met haar goed .. maar ze is dus niet bepaald voor rede vatbaar (misschien dat het idd scheelt als de hond er niet bij is maar ik moet er niet aan denken om aan te bellen en dat beest op me af te krijgen Bloos ) .. sinds dat ze me zo onwijs heeft uitgescholden ben 'k al helemaal niet zo'n enthousiasteling om met haar te gaan babbelen.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:19

LZP --> BB

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:21

Nee oke daar heb je wel gelijk in, n brief in de bus gooien dan!? Kan ze je ook niet gaan uitschelden of wat dan ook je hebt alleen wel kans dat de hond m opvreet Tong uitsteken en anders gewoon n x naar de politie bellen als die hond weer aan t blaffen is, geluidsoverlast he Knipoog

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 23:26

WillemYntJee schreef:
Nee oke daar heb je wel gelijk in, n brief in de bus gooien dan!? Kan ze je ook niet gaan uitschelden of wat dan ook je hebt alleen wel kans dat de hond m opvreet Tong uitsteken en anders gewoon n x naar de politie bellen als die hond weer aan t blaffen is, geluidsoverlast he Knipoog

hm ja, oke .. over die brief valt wel na te denken ja. of ze er wat mee doet is 'n tweede, maar dna heb 'k in iig iets ondernomen.
politie vind ik dus wle vrij heftig .. maar als dit bijvoorbeeld overdag gebeurd zou ik dat misschien wel overwegen. nu was het gelukkig verder vrij rustig in de straat.

'k ben wel bang dat de politie die hond dan meeneemt .. wat aan de ene kant super zou zijn .. ook voor haar eigen veiligheid. aan de andere kant: ik heb zó'n gevoel dat dit niet aan de hond ligt en dat de hond best oké is .. stiekem vind 'k het gewoon 'n zielige situatie. voor hond én ook wel voor haar. ze wíl zo graag overweg met die hond .. maar waarom ziet ze nou in godsnaam niet in dat het helemaal foute boel is.
als ze nou besluit (wat nooit gebeurd ..) dat de hond 'n nieuw baasje krijgt, zou hij dan nog opvoedbaar zijn?