Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
corinne1981 schreef:Ik ben totaal geen fan van hem!
Ik geloof meer in het belonen van goed gedrag ipv het bestraffen.
Geen leuke methode houdt hij er op na, dat is mijn mening.
Ik vraag me ook af in hoeverre de honden er gelukkig mee zijn...
zitake schreef:Om maar even te zeggen, je kan niet alles oplossen met enkel beloon methode en eigelijk is ook die oplossing voor het trekken die we nu gebruikt hebben hierop gebaseerd. Hij trekt niet meer en geen spanning meer. Zij die het niet eens zijn, nodig ik van harte uit om het te proberen op een andere manier...
Poohbeer schreef:zitake schreef:Om maar even te zeggen, je kan niet alles oplossen met enkel beloon methode en eigelijk is ook die oplossing voor het trekken die we nu gebruikt hebben hierop gebaseerd. Hij trekt niet meer en geen spanning meer. Zij die het niet eens zijn, nodig ik van harte uit om het te proberen op een andere manier...
Hier ben ik het zeker niet mee eens. Ook een hond die hopeloos lijkt te trekken kun je dit op een positieve manier "af"leren. Dingen afleren op een manier welke pijn veroorzaakt bij de hond liggen in mijn ogen puur bij de onkunde van ons mensen. Natuurlijk verliezen we allemaal wel eens ons geduld, maar dat is wat anders dan met dergelijke hondonvriendelijke methoden je hond iets aan- of af leren.
Over het trekken: zelf de meest hardnekkig trekkende hond kun je als je maar consequent bent en veel geduld hebt leren dat trekken aan de lijn niks opleverd. En natuurlijk kan ik niet zien wat je allemaal geprobeerd hebt, maar zelfs dan durf ik nog mijn hand in het vuur te steken dat er maar een heel kleine inconsequentie van de baas nodig is om de hond het idee te geven dat trekken wel loont en stopt hij er ook niet mee.
zitake schreef:Ik ben 3 jaar consequent geweest en heb ook 3 jaar geduld gehad. En dan meen ik echt geduld. Verder luistert hij perfect, kent alle oefeningen, en die zijn op de beloon methode aangeleerd. het is niet dat hij je vooruit sleurt maar ook geen seconden laat hij de lijn ontspannen. Zonder lijn kan hij perfect naast ons lopen (ok niet bij iedereen van het gezin, maar bij mij en bv mn vader doet ie het wel, aangezien er verdre niemand met hem traint). Nu is het iets meer doenbaar om te wandelen. Hij is gewoon overactief buiten en dan kan hij ook nog eens geweldig zenuwachtig raken (vooral in het begin en meestal om niks eigelijk, met alle gevolgen van dien). En dan mag je nog zeggen qua beweging, hij fietst verder mee en na 10km is hij nog altijd niet moe, hij blijft maar gaan, je moet hem meestal voor zn eigen bestwil een beetje intomen. kom je thuis en na 5 min vertrek je weer dan kun je weer vanaf het begin beginnen want opnieuw lijkt het of hij de eerste maanden niet buiten is geweest.
Hij heeft een behoorlijk karakter en is behoorlijk koppig, met de beloon methode hebben we veel bereikt maar net aan dat laatste raken we niet. En nu loopt hij tenminste naast ons, zonder dat wij na het wandelen een pijnelijke arm hebben, of dat we meer achteruit zijn moeten gaan of stoppen tot hij weer dicht loopt.
Poohbeer schreef:Als hij zo overactief is dan kun je denk spelletjes e.d. proberen. Met zo veel beweging krijgt je hond meer conditie maar wordt niet moe en waarschijnlijk krijgt hij stees meer energie?? Heb je b.v. een kong? Kent hij de clicker goed? En dan bedoel ik als je met hem traint gaat hij dan zijn truccendoos openhalen om te kijken waarmee hij een click kan verdienen? Dan zijn er legio dingen die je met hem kunt oefenen waarvan hij moe zal worden omdat nieuwe dingen leren zijn hondenbrein lekker moe maken. Dan kun je altijd daarna lekker aan de riem wandelen oefenen of hem natuurlijk gewoon lekker met rust laten. Een hond met zo'n goede conditie als jou hond zal alleen maar meer aktief worden wanneer je steeds langer fietst e.d., een hond die zijn hersens vaak moet gebruiken wordt veel moeier. Dan nog een vraag, welk voer geef je je hond?
zitake schreef:Hij heeft een kong, ook zo'n voederkubus, hij kent de clicker. Hij doet overigens vaak spelletjes, we gaan vaak naar het bos en daar wandelen. Ook balspelletjes enzo vind hij geweldig. Binnenshuis is hij eerder rustig.
Hij krijgt farmfood, is hij momenteel heel goed mee.
Hij is vooral in het weekend actief, dus fietsen, bos enzo. tijdens de week gaat hij gewoon wandelen, meestal een uurtje per wandeling.
Maar ik twijfel er sterk aan dat hij hiermee alleen met alle gemak aan de lijn gaat lopen.
Poohbeer schreef:zitake schreef:Hij heeft een kong, ook zo'n voederkubus, hij kent de clicker. Hij doet overigens vaak spelletjes, we gaan vaak naar het bos en daar wandelen. Ook balspelletjes enzo vind hij geweldig. Binnenshuis is hij eerder rustig.
Hij krijgt farmfood, is hij momenteel heel goed mee.
Hij is vooral in het weekend actief, dus fietsen, bos enzo. tijdens de week gaat hij gewoon wandelen, meestal een uurtje per wandeling.
Maar ik twijfel er sterk aan dat hij hiermee alleen met alle gemak aan de lijn gaat lopen.
Nee hoor, zeker niet. Ik vroeg me af of er naast de vele beweging misschien andere oorzaken waren dat hij zoveel energie heeft. Het trekken is het hele niet lopen als hij trekt verhaal of zelfs teruglopen als hij trekt enz, maar dat ken je wel.
Met die clicker kun je hem bijvoorbeeld helemaal zelf laten verzinnen dat in een doos gaan lekkers op levert. Neem een grote doos, of matje o.i.d. die je een paar meter verderop zet, de clicker en een berg lekkers. Ken je die oefening? Is heel leuk en hij kan lekker moe worden van het uitzoeken wat het lekkers op levert.
rommulus schreef:cesar gaat eingelijk met hoden om zoals ze met elkaar ook zouden doen en de dieren wereld is niet altijd even lief.
Poohbeer schreef:Welke handelingen zien jullie dan andere honden elkaar na doen die wij ook "kunnen" uitvoeren in het hele dominantieverhaal?
b.v. een andere hond dwingt met houding een andere hond op de rug, niet met in zijn nekvel pakken en dan op zijn rug leggen. Dus in dat opzicht is het onzin dat wij menen onze puppen c.q. volwassen honden op dergelijke wijze op de rug te menen dwingen.
rommulus schreef:liggen is al genoeg hooren dat wil prima met comando of iets dergelijks als een hond niet wil gaan liggen / op de rug wil to een andere hond zal de ander hem grijpen en dwingen
en je imiteerd het natuurlijke gedrag meer kun je niet
zitake schreef:Poohbeer schreef:Welke handelingen zien jullie dan andere honden elkaar na doen die wij ook "kunnen" uitvoeren in het hele dominantieverhaal?
b.v. een andere hond dwingt met houding een andere hond op de rug, niet met in zijn nekvel pakken en dan op zijn rug leggen. Dus in dat opzicht is het onzin dat wij menen onze puppen c.q. volwassen honden op dergelijke wijze op de rug te menen dwingen.
maar een teef zal haar pup ook duidelijk makend dat iets niet mag door haar muil rond de neus van de pup te leggen. Kun je heel makkelijk doen bij je hond, en je hoeft hem niet op zn rug te leggen. Een dominante hond zal ook altijd proberen om boven de ondergeschikte te staan dus zowiezo wanneer je je groot maakt en op een andere toon spreekt zal hij gauw het verschil kennen hoor. Oogcontact is nog zoiets. enzovoort enzovoort. Ik kan zo blijven opsommen.
Poohbeer schreef:rommulus schreef:liggen is al genoeg hooren dat wil prima met comando of iets dergelijks als een hond niet wil gaan liggen / op de rug wil to een andere hond zal de ander hem grijpen en dwingen
en je imiteerd het natuurlijke gedrag meer kun je niet
Een andere hond grijpt nooit een hond om deze te dwingen te liggen, hij dreigt e.d., maar grijpen en neerleggen niet.
Of bedoel jij wat anders?
rommulus schreef:
zeker zal de een grijpen om zijn dominantie te tonen (word wel vechten) tot 1 van beide zijn onderdanigheid toont door of te gaan liggen of vluchten