the dog whisperer - Cesar Millan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderd09

the dog whisperer - Cesar Millan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 21:45

Ik weet niet of zijn programma al in Nederland op tv is, maar ik zag via google dat er al wel een Belgische zender is die het uitzend. Ik was wel nieuwsgierig wat jullie van dit programma vinden. ik ben zelf helemaal onder de indruk wat die man met honden kan doen. sommige honden in zijn programma hebben verschrikkelijke gedrags problemen en hij komt een dagje langs en de hond is veranderd in een engeltje.
maar ik zag ook al wel op wikipedia dat niet iedereen fan is van zijn trainingmethoden omdat ze te hard of achterhaald zouden zijn.http://nl.wikipedia.org/wiki/Cesar_Millan
in zijn laatste uitzending zag ik bijv. dat hij een klein hondje op zijn rug legde omdat dat hondje helemaal door het lint ging als zijn baasje vertrok. ik heb in verschillende topics op bokt gelezen dat dit achterhaalt is. ook zei bij dezelfde hond dat als je binnen 10 seconden je hond terecht zet op de plek waar de hond fout gedrag vertoonde, de hond wel wist wat hij fout had gedaan terwijl ik hier op bokt al verschillende keren heb gelezen dat een hond die link niet kan leggen.
iig ik was nieuwsgierig wat jullie van hem vonden als jullie hem kennen.
hier de preview van het programma, http://youtube.com/watch?v=0YckF-1pCu8
ik staan nog meer voorbeelden uit zijn programma op youtube bij related.

Sirius_

Re: the dog whisperer - Cesar Millan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:58

Clown
Ik bekijk nu 2 homo's met chihuahua's Clown

Soms ben ik t wel met hem eens, met de globale lijnen, over hoe jij moet handelen als meerdere (bijv. dat jij eerst eet en daarna de hond) die dingen staan ook in die boeken van.. fenna nog wat.
Maar andere dingen vind ik wel achterhaald, zoals je hond op zn rug leggen? Ik kan dat niet eens met mijn hond, ze is veel te zwaar Clown

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:35

agh hij is wel eens geweest op sbs6 volgens mij. En btw martin gaus doet bijna precies hetzelfde!
alleen martin gaus is al iets vergevorderd zoals pam al zegt met de hond op de rug leggen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:22

ja tonen ze dat niet op vijftv. Wel interessant, maar eigelijk reageert en corrigeert hij gewoon zoals een hond zou doen. Heel logisch eigelijk. Eigelijk zie ik hem meestal gewoon de baasje aanpakken, bij de hond zijn correcties 9/10 heel snel gemaakt. Een hond weet al heel snel wat hij aan je heeft.
Martin gauss doet volgens mij niet helemaal hetzelfde, maar uiteindelijk komt de basis wel op hetzelfde neer. alleen de manier van de trainen verschilt. Martin Gauss traint meer op vlak van beloningen. Millan is wat rechtstreekser en ik heb hem vooral zien corrigeren, terwijl ik Gauss eigelijk meer ken qua trainingsmethode. Hij is onlangs ook in de Oprah show geweest dacht ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:43

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:41

Ik ben zeker geen fan van hem. Het gebruik van een slipketting en zelfs soms prikband toont meer zijn onkunde.
Op de rug leggen is ook achterhaald. Kijk maar eens goed naar 2 honden die onenigheid hebben; de dominante hond legt de onderdanige hond echt niet zelf op de rug, deze geeft zichzelf over. Het enige wat je bereikt met slipketting en dwangmatige handelingen is een hond die niet meer zelf initiatief durft te tonen.
Als hij zijn verhalen verteld vind ik hem duidelijk, ik snap zijn methodes daarom ook niet; de verhalen zijn vaak logisch, alleen de uitvoering is bagger.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:12

Ik ben totaal geen fan van hem!
Ik geloof meer in het belonen van goed gedrag ipv het bestraffen.
Geen leuke methode houdt hij er op na, dat is mijn mening.
Ik vraag me ook af in hoeverre de honden er gelukkig mee zijn...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:41

corinne1981 schreef:
Ik ben totaal geen fan van hem!
Ik geloof meer in het belonen van goed gedrag ipv het bestraffen.
Geen leuke methode houdt hij er op na, dat is mijn mening.
Ik vraag me ook af in hoeverre de honden er gelukkig mee zijn...

dat van die slipketting enzo vind ik ook. Daarom dat ik ook zeg dat hij directer te werk gaat en ook meer hardhandiger, is zeker niet bij alle honden nodig, en mss bij geen een. Aan de andere kant hebben sommige mensen gewoon totaal geen controle over hun hond, en helemaal de overhand niet. het beest doet gewoon waar hij zin in heeft, hij maakt een mens wel duidelijk dat je wel iets kordater kan zijn, en de eigenaars zijn dan nog maar half zo hard als hij. Ik ken echt mensen in de hondeschool bij ons ,die ook volgens de beloon methode werkt, die hun hond echt niet in de hand hebben, telkens hij eens iets echt verkeerd doet totaal niet kordaat optreden en ook al gebruik je dan die beloon methode, die krijgen dan meestal niets gedaan. Dus ik verkies ook de methode van belonen (heb zelf slechte ervaringen met andere manieren), ik heb onze hond dan ook grotendeels op die manier getraind. het enige probleem bleef (en ik denk een typisch dober probleem) is dat hij buiten aan de lijn bleef trekken, en geloof me ik heb jaren vanalles uitgeprobeerd, niets hielp of hielp maar even tot hij weer iets nieuws gevonden had om eraan te ontsnappen, onlangs hebben we dan toch maar een keer een van de manieren van millan uitgeprobeerd, dus kort bij je houden en als hij gaat trekken gewoon niet lossen tot hij zelf lost (het heeft eerst wel wat 'help ik krijg geen adem geluidjes', want de lijn zit nu net achter zn oren, dus het hoogste deel van zn hals), maar ik moet zeggen dit is echt het eerste wat werkt, voor het eerst hebben we eindelijk wat meer controle en trekt hij minder. en kan hij nu ook weer mee gaan wandelen, want vroeger wou buiten mij niemand hem nog meenemen en het wandelen verloopt al iets minder stressvol voor beide partijen. En wij gebruiken ook een slipketting maar hij hoeft daarom niet slecht te zijn, we maken de riem wel vast aan de ketting zelf zodat deze niet lang kan worden en dus naar beneden zakt. Dit om verschillende redenen. Zo'n ketting met pinnen komt iig nooit in huis, zijn ondingen en ik vind het verschrikkelijk dat die zelfs nog verkocht worden.
Om maar even te zeggen, je kan niet alles oplossen met enkel beloon methode en eigelijk is ook die oplossing voor het trekken die we nu gebruikt hebben hierop gebaseerd. Hij trekt niet meer en geen spanning meer. Zij die het niet eens zijn, nodig ik van harte uit om het te proberen op een andere manier... Dromen

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:45

Oké ik begrijp je standpunt, maar zo te lezen heb je veel ervaring met honden.
Ik wil niet weten wat er gebeurt wanneer mensen die minder verstand van het omgaan met honden hebben, deze methode (dus verkeerd) gaan gebruiken.
Wanneer er echt niets anders op zit kan ik me heel goed voorstellen dat je deze methoden gaat gebruiken, maar ik vind dat je heel goed de 'regeltjes' moet weten en niet zo maar aan moet klungelen, wat ik helaas sommige mensen wel eens zie doen.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:05

zitake schreef:
Om maar even te zeggen, je kan niet alles oplossen met enkel beloon methode en eigelijk is ook die oplossing voor het trekken die we nu gebruikt hebben hierop gebaseerd. Hij trekt niet meer en geen spanning meer. Zij die het niet eens zijn, nodig ik van harte uit om het te proberen op een andere manier... Dromen

Hier ben ik het zeker niet mee eens. Ook een hond die hopeloos lijkt te trekken kun je dit op een positieve manier "af"leren. Dingen afleren op een manier welke pijn veroorzaakt bij de hond liggen in mijn ogen puur bij de onkunde van ons mensen. Natuurlijk verliezen we allemaal wel eens ons geduld, maar dat is wat anders dan met dergelijke hondonvriendelijke methoden je hond iets aan- of af leren.

Over het trekken: zelf de meest hardnekkig trekkende hond kun je als je maar consequent bent en veel geduld hebt leren dat trekken aan de lijn niks opleverd. En natuurlijk kan ik niet zien wat je allemaal geprobeerd hebt, maar zelfs dan durf ik nog mijn hand in het vuur te steken dat er maar een heel kleine inconsequentie van de baas nodig is om de hond het idee te geven dat trekken wel loont en stopt hij er ook niet mee.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:43

Poohbeer schreef:
zitake schreef:

Hier ben ik het zeker niet mee eens. Ook een hond die hopeloos lijkt te trekken kun je dit op een positieve manier "af"leren. Dingen afleren op een manier welke pijn veroorzaakt bij de hond liggen in mijn ogen puur bij de onkunde van ons mensen. Natuurlijk verliezen we allemaal wel eens ons geduld, maar dat is wat anders dan met dergelijke hondonvriendelijke methoden je hond iets aan- of af leren.

Over het trekken: zelf de meest hardnekkig trekkende hond kun je als je maar consequent bent en veel geduld hebt leren dat trekken aan de lijn niks opleverd. En natuurlijk kan ik niet zien wat je allemaal geprobeerd hebt, maar zelfs dan durf ik nog mijn hand in het vuur te steken dat er maar een heel kleine inconsequentie van de baas nodig is om de hond het idee te geven dat trekken wel loont en stopt hij er ook niet mee.

Ik ben 3 jaar consequent geweest en heb ook 3 jaar geduld gehad. En dan meen ik echt geduld. Verder luistert hij perfect, kent alle oefeningen, en die zijn op de beloon methode aangeleerd. het is niet dat hij je vooruit sleurt maar ook geen seconden laat hij de lijn ontspannen. Zonder lijn kan hij perfect naast ons lopen (ok niet bij iedereen van het gezin, maar bij mij en bv mn vader doet ie het wel, aangezien er verdre niemand met hem traint). Nu is het iets meer doenbaar om te wandelen. Hij is gewoon overactief buiten en dan kan hij ook nog eens geweldig zenuwachtig raken (vooral in het begin en meestal om niks eigelijk, met alle gevolgen van dien). En dan mag je nog zeggen qua beweging, hij fietst verder mee en na 10km is hij nog altijd niet moe, hij blijft maar gaan, je moet hem meestal voor zn eigen bestwil een beetje intomen. kom je thuis en na 5 min vertrek je weer dan kun je weer vanaf het begin beginnen want opnieuw lijkt het of hij de eerste maanden niet buiten is geweest.
Hij heeft een behoorlijk karakter en is behoorlijk koppig, met de beloon methode hebben we veel bereikt maar net aan dat laatste raken we niet. En nu loopt hij tenminste naast ons, zonder dat wij na het wandelen een pijnelijke arm hebben, of dat we meer achteruit zijn moeten gaan of stoppen tot hij weer dicht loopt.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:09

zitake schreef:
Ik ben 3 jaar consequent geweest en heb ook 3 jaar geduld gehad. En dan meen ik echt geduld. Verder luistert hij perfect, kent alle oefeningen, en die zijn op de beloon methode aangeleerd. het is niet dat hij je vooruit sleurt maar ook geen seconden laat hij de lijn ontspannen. Zonder lijn kan hij perfect naast ons lopen (ok niet bij iedereen van het gezin, maar bij mij en bv mn vader doet ie het wel, aangezien er verdre niemand met hem traint). Nu is het iets meer doenbaar om te wandelen. Hij is gewoon overactief buiten en dan kan hij ook nog eens geweldig zenuwachtig raken (vooral in het begin en meestal om niks eigelijk, met alle gevolgen van dien). En dan mag je nog zeggen qua beweging, hij fietst verder mee en na 10km is hij nog altijd niet moe, hij blijft maar gaan, je moet hem meestal voor zn eigen bestwil een beetje intomen. kom je thuis en na 5 min vertrek je weer dan kun je weer vanaf het begin beginnen want opnieuw lijkt het of hij de eerste maanden niet buiten is geweest.
Hij heeft een behoorlijk karakter en is behoorlijk koppig, met de beloon methode hebben we veel bereikt maar net aan dat laatste raken we niet. En nu loopt hij tenminste naast ons, zonder dat wij na het wandelen een pijnelijke arm hebben, of dat we meer achteruit zijn moeten gaan of stoppen tot hij weer dicht loopt.

Als hij zo overactief is dan kun je denk spelletjes e.d. proberen. Met zo veel beweging krijgt je hond meer conditie maar wordt niet moe en waarschijnlijk krijgt hij stees meer energie?? Heb je b.v. een kong? Kent hij de clicker goed? En dan bedoel ik als je met hem traint gaat hij dan zijn truccendoos openhalen om te kijken waarmee hij een click kan verdienen? Dan zijn er legio dingen die je met hem kunt oefenen waarvan hij moe zal worden omdat nieuwe dingen leren zijn hondenbrein lekker moe maken. Dan kun je altijd daarna lekker aan de riem wandelen oefenen of hem natuurlijk gewoon lekker met rust laten. Een hond met zo'n goede conditie als jou hond zal alleen maar meer aktief worden wanneer je steeds langer fietst e.d., een hond die zijn hersens vaak moet gebruiken wordt veel moeier. Dan nog een vraag, welk voer geef je je hond?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:26

Poohbeer schreef:
Als hij zo overactief is dan kun je denk spelletjes e.d. proberen. Met zo veel beweging krijgt je hond meer conditie maar wordt niet moe en waarschijnlijk krijgt hij stees meer energie?? Heb je b.v. een kong? Kent hij de clicker goed? En dan bedoel ik als je met hem traint gaat hij dan zijn truccendoos openhalen om te kijken waarmee hij een click kan verdienen? Dan zijn er legio dingen die je met hem kunt oefenen waarvan hij moe zal worden omdat nieuwe dingen leren zijn hondenbrein lekker moe maken. Dan kun je altijd daarna lekker aan de riem wandelen oefenen of hem natuurlijk gewoon lekker met rust laten. Een hond met zo'n goede conditie als jou hond zal alleen maar meer aktief worden wanneer je steeds langer fietst e.d., een hond die zijn hersens vaak moet gebruiken wordt veel moeier. Dan nog een vraag, welk voer geef je je hond?

Hij heeft een kong, ook zo'n voederkubus, hij kent de clicker. Hij doet overigens vaak spelletjes, we gaan vaak naar het bos en daar wandelen. Ook balspelletjes enzo vind hij geweldig. Binnenshuis is hij eerder rustig.
Hij krijgt farmfood, is hij momenteel heel goed mee.
Hij is vooral in het weekend actief, dus fietsen, bos enzo. tijdens de week gaat hij gewoon wandelen, meestal een uurtje per wandeling.
Maar ik twijfel er sterk aan dat hij hiermee alleen met alle gemak aan de lijn gaat lopen. Knipoog

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:49

zitake schreef:
Hij heeft een kong, ook zo'n voederkubus, hij kent de clicker. Hij doet overigens vaak spelletjes, we gaan vaak naar het bos en daar wandelen. Ook balspelletjes enzo vind hij geweldig. Binnenshuis is hij eerder rustig.
Hij is vooral in het weekend actief, dus fietsen, bos enzo. tijdens de week gaat hij gewoon wandelen, meestal een uurtje per wandeling.
Maar ik twijfel er sterk aan dat hij hiermee alleen met alle gemak aan de lijn gaat lopen. Knipoog

Nee hoor, zeker niet. Ik vroeg me af of er naast de vele beweging misschien andere oorzaken waren dat hij zoveel energie heeft. Het trekken is het hele niet lopen als hij trekt verhaal of zelfs teruglopen als hij trekt enz, maar dat ken je wel.
Met die clicker kun je hem bijvoorbeeld helemaal zelf laten verzinnen dat in een doos gaan lekkers op levert. Neem een grote doos, of matje o.i.d. die je een paar meter verderop zet, de clicker en een berg lekkers. Ken je die oefening? Is heel leuk en hij kan lekker moe worden van het uitzoeken wat het lekkers op levert.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:15

Poohbeer schreef:
zitake schreef:

Nee hoor, zeker niet. Ik vroeg me af of er naast de vele beweging misschien andere oorzaken waren dat hij zoveel energie heeft. Het trekken is het hele niet lopen als hij trekt verhaal of zelfs teruglopen als hij trekt enz, maar dat ken je wel.
Met die clicker kun je hem bijvoorbeeld helemaal zelf laten verzinnen dat in een doos gaan lekkers op levert. Neem een grote doos, of matje o.i.d. die je een paar meter verderop zet, de clicker en een berg lekkers. Ken je die oefening? Is heel leuk en hij kan lekker moe worden van het uitzoeken wat het lekkers op levert.

die oefeningen heb ik vroeger nog met hem gedaan. Het is ook niet dat hij de baas is ofzo, hij gaat bv altijd na ons binnen, nooit eerst en hij heeft er dan ook geen probleem mee. Met zn voer net hetzelfde, hij kan gerust een kwartier voor zn voerbak zitten tot ik zeg dat hij mag eten. Hij is dan ook totaal niet dominant qua eten, je mag gerust een potje mee-eten, vind hij zelfs fijn denk ik, zelfs de kat zit vaak in zn voerbak en dan gaat hij gewoon zitten wachten tot ze weer weggaat. Dus op vlak van gedrag geen probleem, je moet natuurlijk altijd een keer corrigeren of duidelijk maken dat iets niet kan, want hij is nog jong en zal altijd wel een keer proberen of het toch niet lukt.
Het irritante is dan ook dat hij in de hondeschool wel netjes aan de lijn kan lopen, alleen buiten op straat forget it Extreme duivel Hij moet idd wel constant bezig blijven. Maar ik zeg het is in die 3 jaar al sterk verbeterd, alleen soms heeft hij echt van die dagen... en hij loopt vaak nog net iets teveel met die spanning op de lijn. In het begin kon hij gewoon zn aandacht er niet bijhouden. Het begon al in de puppyklas, 1ste les: allemaal netjes zitten (de mijne was dan ook de enige die bleef zitten, maar hij was dan ook de enige die niet reageerde op het geluid van een ratel, dat eng moest zijn, omdat meneer 100% geconcentreerd zat te kijken naar het hok achter hem (hij hoorde die man niet eens voorbijkomen), en nee hij was of is niet doof. Dus kun je je voorstellen, hij kan zich nogal sterk foccussen op een iets en probeer dan maar zn aandacht terug te krijgen. Op straat krijgt hij zoveel indrukken in een keer dat hij gewoon continu vergeet wat hij moet doen, is mijn veronderstelling. Nu het is een complex geheel, maar ik ben tevreden over hoe het nu gaat, natuurlijk blijf ik oefenen want mn doel is dat hij het toch ooit zal kunnen; We zien wel, verder is het een geweldige hond en hebben we nooit problemen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:21

cesar gaat eingelijk met hoden om zoals ze met elkaar ook zouden doen en de dieren wereld is niet altijd even lief.

ik denk dat hij wel goed met honden kan en er ook verstand van heeft
bv een quote vertaald van cesar: de riem die de hond om heeft is een werktuig waar de eigenaar zich prettig mee voeld waardoor hij/zij kan comuniseren met de hond.
maar er zijn grensen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:24

rommulus schreef:
cesar gaat eingelijk met hoden om zoals ze met elkaar ook zouden doen en de dieren wereld is niet altijd even lief.

Helemaal mee akkoord.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:12

Welke handelingen zien jullie dan andere honden elkaar na doen die wij ook "kunnen" uitvoeren in het hele dominantieverhaal?

b.v. een andere hond dwingt met houding een andere hond op de rug, niet met in zijn nekvel pakken en dan op zijn rug leggen. Dus in dat opzicht is het onzin dat wij menen onze puppen c.q. volwassen honden op dergelijke wijze op de rug te menen dwingen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:15

liggen is al genoeg hoor Haha! en dat wil prima met comando of iets dergelijks als een hond niet wil gaan liggen / op de rug wil to een andere hond zal de ander hem grijpen en dwingen
en je imiteerd het natuurlijke gedrag meer kun je niet Haha!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:21

Poohbeer schreef:
Welke handelingen zien jullie dan andere honden elkaar na doen die wij ook "kunnen" uitvoeren in het hele dominantieverhaal?

b.v. een andere hond dwingt met houding een andere hond op de rug, niet met in zijn nekvel pakken en dan op zijn rug leggen. Dus in dat opzicht is het onzin dat wij menen onze puppen c.q. volwassen honden op dergelijke wijze op de rug te menen dwingen.

maar een teef zal haar pup ook duidelijk makend dat iets niet mag door haar muil rond de neus van de pup te leggen. Kun je heel makkelijk doen bij je hond, en je hoeft hem niet op zn rug te leggen. Een dominante hond zal ook altijd proberen om boven de ondergeschikte te staan dus zowiezo wanneer je je groot maakt en op een andere toon spreekt zal hij gauw het verschil kennen hoor. Oogcontact is nog zoiets. enzovoort enzovoort. Ik kan zo blijven opsommen.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:44

rommulus schreef:
liggen is al genoeg hoor Haha! en dat wil prima met comando of iets dergelijks als een hond niet wil gaan liggen / op de rug wil to een andere hond zal de ander hem grijpen en dwingen

Een andere hond grijpt nooit een hond om deze te dwingen te liggen, hij dreigt e.d., maar grijpen en neerleggen niet.
Of bedoel jij wat anders?

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:50

zitake schreef:
Poohbeer schreef:

maar een teef zal haar pup ook duidelijk makend dat iets niet mag door haar muil rond de neus van de pup te leggen. Kun je heel makkelijk doen bij je hond, en je hoeft hem niet op zn rug te leggen. Een dominante hond zal ook altijd proberen om boven de ondergeschikte te staan dus zowiezo wanneer je je groot maakt en op een andere toon spreekt zal hij gauw het verschil kennen hoor. Oogcontact is nog zoiets. enzovoort enzovoort. Ik kan zo blijven opsommen.

Bedoel je een zogeheten neusbeet? Deze gaat nml uit van de onderdanige hond die zijn neus zelf aan bied aan zijn meerdere. De hogere hond zal hier alleen zacht in bijten. De neusbeet zoals wij mensen die bij onze honden uitvoeren is onder dwang. Groot maken ben ik met je eens, ook oogcontact kan idd dwingend zijn, maar bij deze beide geldt wel dat je het beter kan laten bij een bijzonder dominante hond, dan is de kans nml weer groot dat hij tegen je in op stand komt, wat natuurlijk alleen vervelend is als hij zijn tanden gebruikt Haha!

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:56

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:56

Poohbeer schreef:
rommulus schreef:

Een andere hond grijpt nooit een hond om deze te dwingen te liggen, hij dreigt e.d., maar grijpen en neerleggen niet.
Of bedoel jij wat anders?

zeker zal de een grijpen om zijn dominantie te tonen (word wel vechten) tot 1 van beide zijn onderdanigheid toont door of te gaan liggen of vluchten

we hebbeb 2 reuën en 2 teven de reuën willen nog wel eens op de vuist gezien de ene 13 is en de ander 3 en de 13 jarige nog probeert zijn rang te houden.
meestal sappen wij er tussen om hun duidelijk te maken dat wij hier leiding hebben en niet hun

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:05

rommulus schreef:

zeker zal de een grijpen om zijn dominantie te tonen (word wel vechten) tot 1 van beide zijn onderdanigheid toont door of te gaan liggen of vluchten

Het eigenlijke op de rug gaan liggen gaat dus ook zoals jij het schrijft van de onderdanige hond zelf uit. Dat is het stukje wat ik bedoelde. Natuurlijk is er wel herrie in de tent soms, maar ik bedoelde dat laatste specifieke stukje van een conflict.
Hier ook 2 reuen en regelmatig wandelingen met tot aan de 40 honden dus zie ook heus weleens herrie. Vaak is het veel herrie weinig wol, omdat bijna iedere (sociale) hond beschikt over een bijtrem en zijn aanval stopt op het moment dat de ander zich onderdanig toont.

Anyway, om bij die millan te blijven. Ik vind hem te grof, ben van de vriendelijke en natuurlijk wel duidelijke consequente opvoeding. En natuurlijk houdt dat niet in dat een hond bij wijze van de tafel op mag vreten omdat je niet mag straffen, maar je kunt hem wel hondvriendelijk wijzen op zijn veel leukere alternatieven.