en waarom gaat daar je voorkeur naar uit?
liever niet reageren als je niet bekend bent met beide gevallen
vraag dit namelijk ivm een onderzoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Meryl schreef:Wij hebben 3 kruisings. Over het algemeen zijn kruisingen veel sterker dan rashonden. Rashonden hebben vaak medische klachten als hd ed. Zelf wil ik overigens wel een graag een labrador, maar dat hoeft geen stamboekhond te zijn, gaat mij om het karakter en de uitstraling.
Devica schreef:ik heb zelf een geadopteerde hond. Bevalt me goed hoor, ik weet niet waarom ik een rashond zou willen.
Mijn moeders vriend heeft een rashond, tis leuk. Maar ik zie eigenlijk geen verschil kwa gedrag van een rashond of een kruising.
xxiezz
Biepmiep schreef:Meryl schreef:Wij hebben 3 kruisings. Over het algemeen zijn kruisingen veel sterker dan rashonden. Rashonden hebben vaak medische klachten als hd ed. Zelf wil ik overigens wel een graag een labrador, maar dat hoeft geen stamboekhond te zijn, gaat mij om het karakter en de uitstraling.
Bovenstaande is niet waar. Uit onderzoek is gebleken dat er bij kruisingen meer erfelijke aandoeningen voorkomen dan bij rashonden, ook logisch want je selceteert niet EN je brengt aandoeningen van diverse rassen bij elkaar.
Bovendien HOE registreer je bij kruisingen en WIE doet dat?
Biepmiep schreef:Baroen:
Ik baseer het hier op:
Zo zijn er van Poedels de meeste ziektes bekend: 144 verschillende en bijvoorbeeld bij de labradors 111 en de Golden retrievers 98. In de top 6 van deze lijst komen er 24 erfelijke ziektes voor in alle 6 rassen, 17 ziektes in 5 van de 6 en 19 ziektes komen in 4 van de 6 rassen voor. In totaal zijn er 60 ziektes bekend die er gemeenschappelijk in zitten. Zou je deze rassen nu onderling kruisen (genenverbreding…) dan heb je sowieso deze 60 ziektes in dat nieuwe ras zitten! Hoezo minder problemen? Neem daarbij in ogenschouw dat er van stamboomloze honden in totaal 215 erfelijke ziektes bekend zijn. Let op: 71 meer dan bij de Poedels uit de eerder genoemde ziektes lijst (en die 71 is het grootste aantal bij stamboom honden)! Padgett vroeg de zaal “Hoezo is genenspreiding dan dus DE oplossing voor het verminderen van erfelijke ziektes? Deze feiten spreken toch voor zich!”
Voor meer informatie het boek van Dr. Padgett: “Control of Canine Genetic Dieases” George A. Padgett, DVM, isbn: 0-87605-004-6, Howell Book House, 1998
Tekst: Ir. Peter A.M. van Kollenburg