rashond of een kruising?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jark

rashond of een kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 18:43

ga je liever voor een rashond of voor een kruising?
en waarom gaat daar je voorkeur naar uit?

liever niet reageren als je niet bekend bent met beide gevallen
vraag dit namelijk ivm een onderzoek Bloos

Nannes

Re: rashond of een kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:45

Ik heb nu 2 rashonden, maar eigenlijk maakt het voor mij niet zo heel veel uit.
Het voordeel van een rashond bij een goede fokker is dat je er eventueel mee naar de tentoonstelling kan gaan en dat ze meestal wel op hun gezondheid worden getest (HD enzo)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:47

ik ben alleen zelf ervaren met kruisingen. zijn over het algemeen hele sterke honden, sterker dan een rashond.
mijn buren hebben een dobermann en daarmee erg veel medische problemen wat betreft hd en dergelijke.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:50

Wij hebben 3 kruisings. Over het algemeen zijn kruisingen veel sterker dan rashonden. Rashonden hebben vaak medische klachten als hd ed. Zelf wil ik overigens wel een graag een labrador, maar dat hoeft geen stamboekhond te zijn, gaat mij om het karakter en de uitstraling.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:53

ik heb zelf een geadopteerde hond. Bevalt me goed hoor, ik weet niet waarom ik een rashond zou willen.

Mijn moeders vriend heeft een rashond, tis leuk. Maar ik zie eigenlijk geen verschil kwa gedrag van een rashond of een kruising.

xxiezz

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:56

Meryl schreef:
Wij hebben 3 kruisings. Over het algemeen zijn kruisingen veel sterker dan rashonden. Rashonden hebben vaak medische klachten als hd ed. Zelf wil ik overigens wel een graag een labrador, maar dat hoeft geen stamboekhond te zijn, gaat mij om het karakter en de uitstraling.

Bovenstaande is niet waar. Uit onderzoek is gebleken dat er bij kruisingen meer erfelijke aandoeningen voorkomen dan bij rashonden, ook logisch want je selceteert niet EN je brengt aandoeningen van diverse rassen bij elkaar.
Bovendien HOE registreer je bij kruisingen en WIE doet dat?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:56

Vuilnisbakken zijn vaak sterker dan een kruising, kruising is vaak door de ondoordachte mens veroorzaakt en een vuilisbak door de natuur zelf.

Rashonden die op basis van doordachte selectie zijn geboren zijn vaak sterker dan huis-tuin-keuken/broodfok/wippertje van buurhonden omdat daar totaal niet aan erfelijkheid e.d. gedacht wordt.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:57

Devica schreef:
ik heb zelf een geadopteerde hond. Bevalt me goed hoor, ik weet niet waarom ik een rashond zou willen.

Mijn moeders vriend heeft een rashond, tis leuk. Maar ik zie eigenlijk geen verschil kwa gedrag van een rashond of een kruising.

xxiezz

Gaat ook niet alleen daarom; het gaat bij een rashond ook om in stand houden van bep. eigenschappen, uiterlijkl en innerlijke. En gezondheid, goed fokken zou tot een in alle opzichten gezonde hond moeten leiden.
Net als bij paarden.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:59

jaa idd je hebt gelijk.
Maar kwa band vind ik er geen verandering...
Als een rashond hebt, vind ik, dat je dan een bepaalde aanzien hebt... Ik heb een prachtige Bosniér, en wij zijn echte maatjes. Maar ik en de hond van mn moeders vriend, dan ben ik echt een tokkie... Tong uitsteken haha

maar goed. Kruisingen zijn vaak ook sterker ja!
xxiezz

Jark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 19:00

ik vraag hier eigenlijk naar een MENING, waar je zelf liever voor kiest en waarom. (feiten kan ik zelf ook opzoeken Knipoog )

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:01

Voorkeur RASHOND (en dat is ie alleen met papieren Knipoog)!!

Tussen een rashond/bastaard/kruising zit ook een verschil overigens. Hond van 2 dezelfde ouders maar zonder papieren is ook geen rashond.

Overigens heb ik zelf nu een Labrador zonder papieren uit 2 ouders met papieren. Geheel tegen mijn principes maar oh zo verliefd geworden, het is een speciaaltje!
Laatst bijgewerkt door Cheveyo op 18-01-07 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:08

Wij hebben nu 1 ras hond een boxer. Wij wilden graag en boxer daarom zijn wij voor een ras hond gegaan. maar als ik een andere hond tegen kom die lief en leuk is en gezond maar wat geen ras hond is zou ik daar voor gaan.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:13

wij hebben alleen maar rashonden gehad en zijn daar zeer tevereden mee,maar ik denk als der een asbakie of kruising op mijn pad kwam en hij bevalt mij zou ik hem ook neemen.
Het gaat immers niet om het papiertje als je der veder niks mee wil maar of het klikt tussen jou en de hond en het hondje een goed karakter heeft en dat telt in mijn ogen het meeste mee

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:22

Papiertje is er natuurlijk niet alleen om iets met je hond te kunnen...

doossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:27

ik heb nu 1 ras hond
maar eigenlijk maakt het mij niet uit
alleen ik kijk hoe zijn karakter is en je valt meestal gelijk op een lief koppie van zo'n beessie

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:30

Heb nu een rashond..
Maar een hond uit een asiel zou ik ook zeker willen, en dat is toch vaak een kruizing.
Mocht ik later een pup nemen, dan wel een rashond denk ik.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:32

Mij maakt het in principe niet uit. Alleen vind ik wel vaak dat het bij kruisingen om mensen gaat die ze (als je ze als pup koopt) hebben gefokt om het geld. Dus een rashond, maar dan echt van iemand die er wat vanaf weet, of een kruising die in nood zit, of gewoon een hond uit het asiel.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:02

Ik ga voor rashonden, omdat kruisingen eigenlijk niet horen, sorry mijn mening Bloos
Ik zeg niet dat ze niet leuk zijn, maar door al die kruisingen vallen al die rashonden wat weg vind ik... En vind dat kruisingen vaak te makkelijk gefokt worden, ongelukjes daar gelaten

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 06:49

Biepmiep schreef:
Meryl schreef:

Bovenstaande is niet waar. Uit onderzoek is gebleken dat er bij kruisingen meer erfelijke aandoeningen voorkomen dan bij rashonden, ook logisch want je selceteert niet EN je brengt aandoeningen van diverse rassen bij elkaar.
Bovendien HOE registreer je bij kruisingen en WIE doet dat?

nee biepmiep, dit klopt niet, bij rashonden is een genenpoel vaak veel en veel kleiner als bij kruisingen, en dat is weer een uiter van aandoeningen, niet een veroorzaker maar een uiter, dat is ook weer leerzaam in de rashonden fokkerij, want zo kun je lijnen en honden uitsluiten voor de fok

stel dat je met een bepaalde kruising , waar je dan dus de ouders van kent, gaat verder fokken, en dan met honden die ook in de lijn van ouders voorkomen, dan zul je zien, dat je op den duur ook tegen dingen aanloopt.

dus in theorie is een kruising ( of eigenlijk een bastaard, dat is nog breder qua genen) in eerste of tweede lijn wel " sterker" en minder uiter van afwijkingen.

maar goed, dat houd niet in dat een rashond niet sterk is en ik ben zeker voor zuiver fokken, en dan verantwoord fokken, dus met voorkennis en kennis van de lijn, en dan niet alleen over afwijkingen zoals hd, ed , oogafwijkingen enz, maar ook karakter, functie, uiterlijk.

dus ik ben voor een rashond, maar dan geen rashond omdat hij zo mag heten, maar een hond die volgens normen en waarden gefokt word, waar over nagedacht is en ook liever geen rashonden die zo gemanipuleerd zijn door de mens, dat het gewoon sneu is.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 07:43

Wij hebben ook een Rashond(Finsespits) Ik weet niet waarom wij voor een rashond hebben gekozen! Volgens mij omdat mijn ouders een keer een echt tentoonstelling hond wouden!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:21

Baroen:
Ik baseer het hier op:

Zo zijn er van Poedels de meeste ziektes bekend: 144 verschillende en bijvoorbeeld bij de labradors 111 en de Golden retrievers 98. In de top 6 van deze lijst komen er 24 erfelijke ziektes voor in alle 6 rassen, 17 ziektes in 5 van de 6 en 19 ziektes komen in 4 van de 6 rassen voor. In totaal zijn er 60 ziektes bekend die er gemeenschappelijk in zitten. Zou je deze rassen nu onderling kruisen (genenverbreding…) dan heb je sowieso deze 60 ziektes in dat nieuwe ras zitten! Hoezo minder problemen? Neem daarbij in ogenschouw dat er van stamboomloze honden in totaal 215 erfelijke ziektes bekend zijn. Let op: 71 meer dan bij de Poedels uit de eerder genoemde ziektes lijst (en die 71 is het grootste aantal bij stamboom honden)! Padgett vroeg de zaal “Hoezo is genenspreiding dan dus DE oplossing voor het verminderen van erfelijke ziektes? Deze feiten spreken toch voor zich!”

Voor meer informatie het boek van Dr. Padgett: “Control of Canine Genetic Dieases” George A. Padgett, DVM, isbn: 0-87605-004-6, Howell Book House, 1998

Tekst: Ir. Peter A.M. van Kollenburg

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:24

Mij maakt het niet uit kruising of rashond. Allebei heeft voor en nadelen. Rashond leven vaak minder lang tov een kruising.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:30

Wij hebben een kruising. Bewust omdat daarbij minder aandoeningen voor schijnen te komen. Wij hadden de voorkeur voor 3 type honden en toen kwamen we een kruising van twee ervan tegen. En die is het geworden!!!

mekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:33

alle rashonden zijn in principe ontstaan uit kruisingen en er komen nog steeds nieuwe rassen (kruisingen) bij.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:35

Biepmiep schreef:
Baroen:
Ik baseer het hier op:

Zo zijn er van Poedels de meeste ziektes bekend: 144 verschillende en bijvoorbeeld bij de labradors 111 en de Golden retrievers 98. In de top 6 van deze lijst komen er 24 erfelijke ziektes voor in alle 6 rassen, 17 ziektes in 5 van de 6 en 19 ziektes komen in 4 van de 6 rassen voor. In totaal zijn er 60 ziektes bekend die er gemeenschappelijk in zitten. Zou je deze rassen nu onderling kruisen (genenverbreding…) dan heb je sowieso deze 60 ziektes in dat nieuwe ras zitten! Hoezo minder problemen? Neem daarbij in ogenschouw dat er van stamboomloze honden in totaal 215 erfelijke ziektes bekend zijn. Let op: 71 meer dan bij de Poedels uit de eerder genoemde ziektes lijst (en die 71 is het grootste aantal bij stamboom honden)! Padgett vroeg de zaal “Hoezo is genenspreiding dan dus DE oplossing voor het verminderen van erfelijke ziektes? Deze feiten spreken toch voor zich!”

Voor meer informatie het boek van Dr. Padgett: “Control of Canine Genetic Dieases” George A. Padgett, DVM, isbn: 0-87605-004-6, Howell Book House, 1998

Tekst: Ir. Peter A.M. van Kollenburg

Dat is inderdaad een nadeel van het fokken van kruisingen. Maar er is ook een voordeel. Veel ziektes vererven namelijk recessief. Dat wil zeggen dat de ziekte bij beide ouders aanwezig moet zijn willen de nakomelingen deze ziekte krijgen. Bij een kruising van twee rashonden zullen dus de nakomelingen nooit die ziektes krijgen die recessief vererven en die niet bij beide rassen voorkomen. Dat wil niet zeggen dat ze geen drager kunnen zijn van een dergelijke ziekte en het is dus zeker mogelijk dat als je met deze honden verder zou gaan fokken, je de betreffende ziekte in volgende generaties weer terug ziet komen. Maar zoals Baroen al aangeeft kunnen dus de eerste generaties heel sterk zijn.
Omdat ik vind dat fokken met een toekomstvisie zou moeten gebeuren en je dus verder zou moeten kijken dan die één of twee generaties waarin kruisen je voordelen zou kunnen opleveren, ben ik dus ook geen voorstander van het fokken van kruisingen. Ik prefereer dan toch het raszuiver en gecontroleerd fokken omdat je dan veel beter kunt weten waarmee je bezig bent. Je kúnt een kruising heel doordacht fokken, maar het merendeel van de kruisingen die er rondlopen zijn het product van broodfok, ondoordacht fokken of oepsnestjes. Ik kom er heel wat tegen die minstens net zoveel gezondheidsproblemen hebben als rashonden. Zo krijg ik bijvoorbeeld veel van de o zo populaire boomertjes op tafel met slecht op elkaar passende gebitten, patella-luxaties en meer van dat soort vervelende kwaaltjes.
De stelling dat kruisingen in het algemeen sterker zouden zijn dan rashonden gaat dus naar mijn mening absoluut niet op. Die is hoofdzakelijk gebaseerd op een bepaald beeld dat is ontstaan n.a.v. gezondheidsproblemen bij bepaalde rassen, terwijl natuurlijk lang niet ieder ras dergelijke problemen kent. Omdat er zo veel verschillende kruisingen voorkomen en omdat deze verschillende kruisingen aan zo veel verschillende aandoeningen kunnen lijden, is er van de kruising een minder stereotyp beeld ontstaan dan van de rashond, maar wil dat ook zeggen dat binnen het huidige hondenbestand gesteld kan worden dat kruisingen minder gezondheidsproblemen hebben dan rashonden? Ik heb nog nooit statistieken gezien die dat uitwijzen en ik betwijfel het ook ten zeerste.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar een raszuivere, doordacht gefokte hond, hetgeen niet wegneemt dat de toevallig op mijn pad gekomen kruising die hier rondloopt mij niet even lief is als mijn rashonden.
Knipoog