smerige gewoontes konijn?? wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

whissie

smerige gewoontes konijn?? wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 00:55

Hoi

ik heb een konijntje, een mannetje, van inmiddels 2 jaar. hij is nog "volledig man"

Hij kan moeilijk uit een drinkflesje drinken(waarom geen idee, is vanaf begin al zo, is super gezond en tandjes zijn super) Hierdoor heeft hij gewoon een waterbakje in zijn hok staan.

Sinds een paar weken gooit hij eerst ongeveer de helft van het water eruit, en dan......
piest ie luid en duidelijk met een hoge druk straal in zijn waterbakje.... en vervolgens draait ie zich om, en gaat even heerlijk zitten drinken... vies goor ding!!
Ook kan hij heerlijk lang uit liggen, en dan laat ie daar ineens een scheet!! en dan kijkt ie op alsof hij er zelf van schrikt Haha!

Hij krijgt dagelijks vers water, heb ook weer een flesje hangen, wat ie wel probeert maar niet lukt.
Hij krijgt speciaal dwergkonijnenvoer, dagelijks hooi en dagelijks of iets van een knabbelstaafje, of worteltje, of fruit. Ook heeft hij een liksteentje, maar hier doet hij af en toe wat mee.
Het is een ontzettend levendig konijn en een echte deugniet.

Ik ben er al mee naar de dierenarts geweest, die heeft allerlei testjes gedaan en geluisterd in het buikje en het plas getest. Maar hij heeft hem kerngezond verklaard en kan zijn gedrag niet plaatsen of terugkoppelen op een gebrek door de onderzoekjes.

Weet iemand van jullie dit?

*edit: het maakt hem niks uit of ik koud of warm water neerzet, hij drinkt altijd. dus het feit dat hij misschien warm water wil, lijkt me niet Tong uitsteken

Faniek

Re: smerige gewoontes konijn?? wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 01:05

Bedoel je met lksteen zo'n knaagsteen? Dat is in ieder geval harstikke slecht voor konijnen.
Rare gewoontes heeft hij wel zeg Clown

Mijn eene ram is gecastereerd en leven lekker met andere maatjes en de andere 2 NHD rammen worden op hun 5/6 gecastereerd om ook heerlijk bij de anderen te mogen leven. Ze hebben allemaal wel karaktertrekjes. Zo heb ik een voedster die kan klimmen en overal op en af kan springen.

Mijn enige konijn met rechtopstaande oren en rexbeharing die springt wel is op een plankje, maar heeft springvrees en durft er niet meer vanaf.

Heb nog even in je profiel gespiekt weet je wel zeker dat je konijn een ram is ik heb nog nooit een ram met hooi zien slepen Haha! Nog een rare gewoonte Tong uitsteken?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 01:13

Helaas zou ik niet weten wat je hiermee moet doen.
Als je konijn kerngezond is verklaard lijkt me dit een gewoonte geworden te zijn van je konijn. (hoe? geen idee..)

Ik zelf heb een konijn (ook een mannetje) en het was een nederlandse hangoor dwerg. Nou hij is nu bijna 8 en ik echt GEEN dwerg Wow!
hij is bijna 3x zo groot als een dwerg.
Mijn konijn heeft ook wel rare gewoontes, maar daar heb ik geen last van en hij zelf eigenlijk ook niet.
Als ik hem eten geef moet het etensbakje of vasthouden of het water ernaast zetten en meteen het hok dicht (heeft weinig zin, maar dan zie ik het niet) Als hij 2 minuten aan het eten is gooit hij zijn etensbak om, maar precies zo dat hij steeds weer op dezelfde manier schuin omhoog tegen de rand van zijn hok staat.. Clown en water, tsja.. die drinkt hij gewoon, als hij leeg is en hij heeft dorst geeft mijn konijn dit aan (ook als hij honger heeft) dan gaat hij met het bakje gooien wat hij wil Tong uitsteken haha wel handig op zich Knipoog
en ik kan ook met hem voetballen.. alleen schiet hij nooit terug hij doet iets anders met de bal.. als ik hem voorzichtig richting hem rol of er voorbij dan rent hij erop af en rolt een paar keer met de bal heen en weer in de tuin, dit doet hij met zijn neus (aanduwen) daarna springt hij erop alsof het een vrouwtje is Clown nou lekker beessie zeg Tong uitsteken haha, verder als je voorin de tuin staat en je rent naar achteren komt hij je achterna gerend en rent dan rondjes om je voeten Clown erg irritant..
nou verder was dit het volgens mij wel van mijn konijn haha Haha!
succes met je konijn en het is vast niks ergs! Lachen

edit: oeps een beetje lang geworden Wow! Clown sorry!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 01:33

oaj, dat is ook zo'n rare gewoonte, het hooi allemaal bij elkaar hamsteren en door de tralies willen drukken Tong uitsteken
Maar het is zeker een mannetje, want zijn mannelijkheid bungelt mooi onder zijn lijfje Tong uitsteken

Hij kan ook altijd keihard rondjes racen door zijn hok en dan vervolgens met zo'n smak neervallen op de zijkant alsof ie dood neervalt, maar dan ligt ie gewoon lekker beetje te knabbelen Clown
Hij zat bij hamsters in, in de winkel.... daar heeft ie aardig wat van overgenomen....

ik bedoel zo'n rond zoutliksteentje, je hebt ze in het wit en in het rosig, ik heb dan de witte, zijn die slecht?? hij doet er ook niet veel mee, kan wel 6-10 maanden met 1 steentje doen. en dan vervang ik het laatste restje.
Al mijn konijnen hadden altijd zo'n ding, en die zijn stuk voor stuk 6-10 jaar geworden. 1tje niet, maar die had van jongs af aan al epilepsie. die is 4 geworden.
Laatst bijgewerkt door whissie op 17-01-07 01:38, in het totaal 1 keer bewerkt

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 01:37

ja, sjim, speelt ook met een kattenballetje, als hij er 1 tegenkomt als ie losloopt springt ie er bovenop en krabt net zo lang tot ie weer los schiet tussen zijn poten weg en dan gaat ie weer opnieuw.
Hij haalt ook altijd zijn eten uit het bakje, hij gaat eerst de lekkere dingen eten en dan de rest.

Hij heet wel een dwerg, maar ik vind hem ook aardig groot voor een dwerg. Maarja, hij wenst de biksjes in gewoon voer niet te vreten, dus krijgt hij dwergkonijnenvoer, want daar zit het belangrijkste niet in biksjes geperst maar in ronde bolletjes Clown

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:24

Mijn konijn is ook kieskeurig met eten Clown we hebben een tijdje toen we stamper nog hadden (konijn van me zus) gemengd voer, maar beide hielden kleine wit/gelige zaadjes over, toen zijn we over gegaan op alleen biks en dat aten ze gewoon op. Nou is me zus haar konijn ingeslapen (vorig jaar, hij was 12 jaar en 7 maanden) en nou heeft ze van haar vriend een echt snoepie gehad Haha! zo'n kleine witte, met bruine oortjes en bruine rondjes om haar ogen (ze heet Snowy) maar zij is ook kieskeurig, nou hadden ze vorige week alleen gemengd biks dus hebben ze dit gehad, nou hebben we gister even een zak gehaald met alleen biks en dat er doorheen gemengd, dan is het toch meer biks als ander spul.
Ik heb ook een tijd zo'n witte lik/knaag-steen gehad, maar hij deed er echt helemaal niks mee! ik had er een speciaal voor knaagdieren Knipoog die kan je er wel gewoon inhangen hoor, die zijn niet slecht.. ik weet niet welke jij had?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:27

hahaha en die rondjes racen in zijn hok doet de mijne ook Tong uitsteken maar afgelopen zomer deed hij dat ook maar toen zag ik voor de eerste keer dat hij zich ineens op zijn zij languit liet vallen, man ik schrok me dood Wow!
ik er meteen naartoe, ik hem aaien Haha! ging die liggen knabbelen ( Clown ) toen wist ik dat het goed was haha Tong uitsteken
maar de mijne heeft heel vaak in de zomer dan zit hij in het daghok (hebben ook een nachthok, dat is helemaal donker maar is wel hetzelfde hok »me vader heeft de hokken zelf gemaakt«) en dan is hij gewoon van hooi aan het knabbelen en zit de hele tijd stil, en dan ineens: PLOF laat hij zich gewoon languit vallen en als hij dan nog niet ver genoeg op zijn zij ligt draait hij nog even verder hahaha Tong uitsteken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:24

whissie schreef:
ik bedoel zo'n rond zoutliksteentje, je hebt ze in het wit en in het rosig, ik heb dan de witte, zijn die slecht?? hij doet er ook niet veel mee, kan wel 6-10 maanden met 1 steentje doen. en dan vervang ik het laatste restje.
Al mijn konijnen hadden altijd zo'n ding, en die zijn stuk voor stuk 6-10 jaar geworden. 1tje niet, maar die had van jongs af aan al epilepsie. die is 4 geworden.

Die zijn heel slecht voor ze, zal niet eerste konijn zijn die eraan dood gaat lees ook:
http://www.konijnen.nl/zijsprong/knaagstenen.htm

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 19:37

@ faniek, dankje

@BC, gelukkig nog een konijn die zich zo neer laat vallen Clown iedereen in mijn omgeving kende dit niet, en stonden ook stuk voor stuk verbaasd als die het even showde.

Maar ik vroeg eigenlijk naar het plassen in het water en vervolgens ook "lekker" opdrinken....

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:03

Ik heb hier trouwens ook een ram die zich om laat vallen, maar dat is geur afzetten Haha!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:20

Faniek: geur afzetten? haha hoe laten ze die geur achter dan? Clown

over dat plassen in het bakje doet de mijne gelukkig niet, bah moet er eigenlijk niet aan denken om het te zien Wow!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:22

Konijnen wrijven toch ook overal met hun kin tegenaan Knipoog
Zodra mijn ram in een ander hok komt, gaat hij ook alles graven en dan rollen. Er zit altijd een bepaalde geur aan een konijn ook aan jezelf Knipoog

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:24

ja inderdaad nu je het zegt haha Tong uitsteken met zijn neus/kin overal langs doet de mijne ook Haha! haha eigenlijk nooit bij nagedacht dat ze dan gewoon hun geur achterlaten Tong uitsteken

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:45

Heeey!
Dat een konijn ze eigen piest opdrinkt kan wel vaker voorkomen Knipoog dit doen ze om missende stoffen weer op te nemen. Mijn vrouwtje deed dit ook en het is absoluut niet schadelijk. Er zijn tenslotte ook mensen die dit doen Knipoog ...
Is het misschien niet een optie om je mannetje te laten castreren? Kan ie een partner krijgen Lachen.
Voor de rest sluit ik me bij de rest aan.
Gr.
Naat

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:08

Nathachou schreef:
Heeey!
Dat een konijn ze eigen piest opdrinkt kan wel vaker voorkomen Knipoog dit doen ze om missende stoffen weer op te nemen. Mijn vrouwtje deed dit ook en het is absoluut niet schadelijk. Er zijn tenslotte ook mensen die dit doen Knipoog ...
Is het misschien niet een optie om je mannetje te laten castreren? Kan ie een partner krijgen Lachen.
Voor de rest sluit ik me bij de rest aan.
Gr.
Naat

iewl Vork doen mensen dit ook? Bloos!
die zijn gek Tong uitsteken
bah moet er echt niet aan denken Koe