iemand ervaring met geamputeerde kattenstaart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

iemand ervaring met geamputeerde kattenstaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 20:40

Mijn kat is thuisgekomen met een staart die aardig in de puinpoeier ligt. Het is al een paar dagen oud schat ik, want de staart is niet meer open, er zitten wel fikse korsten op. Ergens na het midden zit er een akelig plat stuk in, door de korsten is het alleen moeilijk te zeggen of er ook een knik in zit.
Het stukje staart na de ellende is droog, hard, koud en onbeweeglijk. Ofwel; een bezoekje aan de dierenarts gaat waarschijnlijk een staartamputatie opleveren.

Iemand hier al ervaring mee? Krijgen ze echt zo'n last van evenwichtsproblemen?

muppetmayo

Re: iemand ervaring met geamputeerde kattenstaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:45

Jep, hier iemand met ervaring. Kat was aangereden, staart was niet meer te redden, hij heeft nu alleen nof een ieniemienie stompje. In het begin was zijn evenwicht echt verschrikkelijk. Hij viel steeds overal vanaf, kon geen sprongen meer maken van de pergola naar de schutting en dergelijke. Hij viel hier gewoon vanaf.
Na een tijdje gaat dit steeds beter moet ik zeggen. Hij valt niet zo vaak meer, weet weer hoe hij zijn evenwicht moet houden. Het lijkt wel of hij er steeds beter mee kan omgaan. Als je nog meer wilt weten, PB box staat open!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:04

Doei!

In het asiel bij ons was laatst een kat waarvan de staart helemaal geamputeerd is. Echt helemaal, er was dus zelfs geen stompje meer.
Het was heel even wennen, maar de kat heeft er verder nooit last van gehad en ging vrolijk door. Het beestje is overigens al snel geplaatst. *LOL*

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:44

Bij ons loopt er ook een kattenbeestje rond met een stompje.
Bliksem doet alles weer! Lachen

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:45

Vroeger op de kinderboerderij was er een van de katten onder auto gekomen, staart was ook helemaal kapot en inderdaad, een amputatie. In het begin had de kat wel wat evenwichtsproblemen, maar dat was na een paar weken weer helemaal over

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:52

mijn voormalige kat (is ondertussen op 21 jarige leeftijd ingeslapen) heeft op haar 5e jaar of in een wildklem of tussen een honden bek gezeten
waarschijnlijk wildklem .,,,

deze was zo aan gruzelementen en ontstoken dat we de staart hebben laten amputeren
(hadden eerlijk gezegd ook weinig andere keus )

in no time heeft dit dier zich aangepast en klom
binnen een paar (lees 2) maanden weer in bomen , liep op hele smalle randjes , sprong op de schuur ..

dieren passen zich in de regel veel makkelijker aan , aan hun beperkingen dan mensen

als ze zich niet vertrouwd voelen (out of balance in jou kat zijn geval) zullen ze niet snel springen op een randje tot dat ze zich wel zeker genoeg voelen

maw zou me daar niet te druk om maken

wel om het feit dat je geen dagen wil wachten
ivm mogelijke bloedvergiftiging , vetafsterven , rotten van doodweefsel etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:54

ik ken een kat met een geamputeerde staart die daar wel weg mee weet, geloof mij maar Haha! de meest bizarre sprongen waren geen probleem

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:21

oftewel, je kat zal zich er niet zo druk om maken na een poosje, jij zal er waarschijnlijk langer mee zitten Lachen
Ik zou niet te lang wachten met het dierenartsbezoek, als het weefsel afsterft kun je grote problemen verwachten.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:15

Annelies, je hebt vanmiddag op stal een voorbeeld gezien van een kat die zich zonder staart uitstekend kan redden.
Die kat gaat al veel langer mee dan de gemiddelde kat op de boerderij daar.
Ik denk dat jouw kat in het begin ook wel moet wennen, maar hij zal zich wel redden hoor.