Kat binnen houden is dit zielig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fantast

Kat binnen houden is dit zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 11:07

Naar aanleiding van het volgende topic: viewtopic.php?f=73&t=711359 zit ik dus ook met een vraag.

Ik ga binnenkort ook verhuizen, en mijn kat gaat met mij mee. Ze is nu bijna 10jaar en heeft altijd buiten gelopen. Als ik uit huis ga en ze zit daar ook wil ik haar niet meer buiten laten ten eerste om haar leeftijd en ten tweede vanaf het huis is ze zo op een drukke snelweg. Dit vind ik dus erg gevaarlijk. Waarschijnlijk dat we wel iets maken met een tuigje zodat ze alleen in de achtertuin kan. Mijn vraag is wat zou jij doen en is dit zielig voor de kat?

Katoo71

Re: Kat binnen houden is dit zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:13

Mijn ene poes is zomers altijd buiten dag en nacht maar owee als het winter word dan zit madam de hele dag binnen.
Ook heb ik een nu ex kater die wil niet eens naar buiten ! hij gaat voor de deur zitten dan laat ik hem buiten en na twee minuten zit hij te krijsen voor de deur omdat hij weer naar binnen wil.
het ligt dus ook aan de kat denk ik je hebt katten die echt buiten willen zijn die van mij dus niet.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:17

Mijn katten kunnen zelf weten of ze naar binnen of buiten gaan door het kattenluikje. Als ik mijn katten nu binnen moet houden zullen de katten dat niet leuk vinden omdat ze dit ook niet gewend zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:22

Mijn katten, 4 stuks, hebben zowel alleen binnen als buiten en binnen geleefd. Van het extreem op 3 hoog zonder balkon tot midden in het bos, waar ze vrij konden rondrennen. Nu woon ik aan een rustige weg, waar soms hard gereden wordt, dus krijgen ze een grote ren met speelbomen erin.
Mijn katten varieren in leeftijd van 4 tot 21, en ze leggen zich meestal goed neer bij hun situatie. De jongste wil wel heel graag naar buiten, maar bij genoeg ruimte binnen is hij wel tevreden.

Over het algemeen wennen katten erg snel aan een nieuwe situatie en leggen ze zich daar ook bij neer. Zolang het baasje er maar is.
Je kan ook je tuin goed ( hoog) met gaas afzetten. Dan kan je kat toch naar buiten, maar niet uit de tuin. Dat heb ik ook gedaan op een plek waar ik een achtertuin had en dat ging prima.
Succes ermee.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:19

Onze kat komt ook nooit op straat! Alleen in de achtertuin, die is goed afgesloten en daar kan ze niet vandaan. Wij wonen thuis ook aan een drukke weg (bij een industrie) en zijn al meerdere katten verloren door een aanrijding en bij deze kat hebben we er een punt achter gezet, want we wilden dit niet nog eens.
Gaat goed met de kat en ze tuurd er niet eens naar om de straat op te gaan.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:25

Een goed passend kattentuigje is even wennen voor de kat maar geeft verder weinig problemen, wel is toezicht wenselijk ivm vechten en ophanging.
Verder in huis voor wat leuke afleiding zorgen als een plekje in de vensterbank met bewegend uitzicht en speeltjes.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:32

Hmmm, voor een kat van 10 die altijd buiten heeft gelopen zal het wel even wennen zijn denk ik! Mijn kat is ook een binnenkat, heb een tijdje bij mn ouders gewoond, daar stond ze op een dag voor e balkondeuren naar de sneeuw te kijken, dus heb haar toch maar even buiten gelaten...Vond ze prachtig!! Daarna steeds vaker naar buiten, tot ik weer ging verhuizen, dit keer naar een flat op 3 hoog. Ik wilde haar oorspronkelijk ook hier naar buiten laten, haar aanwennen om 's ochtends als ik naar mn werk ga haar buiten te laten en 's avonds weer naar binnen te laten, maar helaas, ze is bang voor het trappenhuis en de voordeur, als de voordeur dichtvalt gaat ze ervandoor (heb er uren over gedaan haar weer te lokken Haha! ) en als ik haar optil om in de lift of met de trap te gaan, krabt zer me helemaal open. Toch merk ik dat ze het mist, en dat vind ik ebst sneu voor haar...Maar goed, ze eheft een goed tehuis (al zeg ik het zelf Knipoog ) met genoeg ruimte om te spelen, veel speeltjes en veel aandacht.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:36

Een kat binnenhouden is niet zielig. Mits ze dat niet anders gewend zijn. Maar een kat die het gewend is om buiten te komen? Tja, zielig? Dat is wel een erg groot woord. Zorg iig dat ze genoeg ruimte heeft. Beter dat dan plat gereden worden.

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:58

mijn katten lopen ook altijd aan een tuigje buiten, ze moeten er idd even aan wennen en je moet ze in de gaten houden ivm vastlopen. als wij zomers buiten zijn, kunnen hun ook naar buiten. wij hebben ook ene behoorlijk drukke weg voor de deur en daar zijn al veel katten overreden dus dan maar aan een tuigje. ze zitten vast met een lijn van een meter of 5 a 6 aan ene paal midden in de tuin. dus hebben voldoende bewegingsvrijheid om te rennen en in de schaduw te gaan liggen. als je verhuist moet je je kat sowieso eerst binnenhouden of buiten aan een tuigje. bovendien zijn mijn katten langharig en als ik die zomaar buiten laat lopen gaan ze eruit zien als hun vader ( is van de buren) dat is een witte pers maar hijs altijd zwart van t vuil en heeft dreads over heel zn lichaam.
voor een buitenkat zal het wennen zijn binnen, misschein als je haar/hem voldoende activiteiten geeft binnen dat het meevalt. en als jij naar buiten gaat ( de tuin in ) meenemen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:04

Wij gebruikten altijd de wasmolen van mijn moeder als centraal aanknooppunt met bereik over de gehele tuin, die draaide zo goed mee met het touwtje zodat het zich minder opkrulde rond de stang. Vooral als ik ging tuinieren vonden ze het altijd heel gezellig.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:06

Wij hebben ook 2 katten,en die komen dus ook niet buiten.
In de zomer wel,en dan doe ik ze beide aan een tuigje aan een lange lijn,zodat ze lekker kunnen spelen,achter de beestjes ;vliegjes aan enz,en toch ook in de schaduw kunnen liggen.
Ik houd m'n katten binnen omdat we aan de beide kanten van ons huis een weg hebben lopen; aan de voorkant loopt een 30km-zone weg,maar meestal rijden ze daar véél harder!
En achter ons huis hebben we eerst een strook bos,en dan heb je daar een autoweg .
Daarom laat ik onze katjes dus écht niet los buiten lopen.
Alhoewel sommige buren er anders over denken;die laten hun katten wel gewoon los,maar er zijn er al heel wat onder een auto gekomen hier in de buurt Verdrietig

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:17

Als je geen plek hebt om je kat buiten te laten, vind ik dat je geen kat moet nemen.
Katten horen gewoon naar buiten te kunnen. Net als mensen. Jij wilt toch ook niet opgesloten worden in een huis?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:43

Onze katten hebben een ren ter beschikking in de tuin waar ze vrij in en uit kunnen. Woon je op een flat dan zou je je balkon kunnen afzetten met speciaal net zodat de kat toch naar buiten kan.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:21

Jamyloveu schreef:
Als je geen plek hebt om je kat buiten te laten, vind ik dat je geen kat moet nemen.
Katten horen gewoon naar buiten te kunnen. Net als mensen. Jij wilt toch ook niet opgesloten worden in een huis?

Dat is zo, maar het gaat erom dat het dichtbij de A7 richting de afsluitdijk is,en ik deze kat al bijna tien jaar heb dan breng je haar ook niet naar het asiel. Nu woon ik in een rustig dorp en kan mijn kat gewoon naar buiten, maar ik heb er geen zin in dat wanneer ik ben verhuisd en haar voor het eerst naar buiten laat, ook meteen van een snelweg af te plukken. Ze is een drukke weg niet gewend. En we laten haar zeker wel buiten, alleen aan een tuigje in de achtertuin.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:27

Lijkt me niet helemaal eerlijk, om een kat die gewens is buiten te lopen vanwege een verhuizing vervolgens binnen gekluisterd te houden. Tijdelijk omdat ie nog moet wennen aan een touwtje met een tuigje kan wel. Maar eeuwig alleen maar buiten kunnen komen aan een tuigje voortaan.. Ik zou het zielig vinden voor mijn maatje, helemaal als ik die al zolang had. Poezen letten wel op/ leren snel. Om te begionnen zal je poes toch eerst dicht bij huis rondzwerven dus met de snelweg zal het dan nog wel meevallen. Misschien kun je beter het risico van de snelweg riskeren dan je kat zijn vrijheid ontnemen. Maar dat is aan jouw de keus.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:30

Beetje kort door de bocht. Een kat van 10 jaar naar het asiel brengen omdat hij niet buiten kan vind ik geen optie, wie weet of dat dier ooit weer geplaatst wordt en ondertussen zit hij in een kennel met een klein uitloopje. De kat heeft liever zijn baasje om hem heen desnoods binnen. Keurige gulden middenweg zo'n tuigje in de tuin of een gaasconstructie.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:38

daniella74 schreef:
Beetje kort door de bocht. Een kat van 10 jaar naar het asiel brengen omdat hij niet buiten kan vind ik geen optie, wie weet of dat dier ooit weer geplaatst wordt en ondertussen zit hij in een kennel met een klein uitloopje. De kat heeft liever zijn baasje om hem heen desnoods binnen. Keurige gulden middenweg zo'n tuigje in de tuin of een gaasconstructie.

Dat staat er ook dat ik haar NIET naar een asiel breng ze is mijn maatje dus naar een asiel is zeker niet de bedoeling

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:43

Tja.. het ligt helemaal aan de kat hoe ze erop reageert. Maar dat je 10 jaar te oud vind om buiten te lopen vind ik beetje raar. Ze is nu eindelijk wijs genoeg om niet onder de eerste beste auto te gaan liggen. Poezen van 10 zijn meestal niet echte zwervers, die gaan een blokje om en daarna een op een beschut plekje liggen slapen. Dus denk dat zo'n poes helemaal niet zoveel behoefte heeft om op de A7 te gaan wandelen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:47

Fantast, reactie was niet voor jou bedoeld. Ik ken het probleem en ik ben het helemaal met je eens. Ik woon ook aan een snelweg en heb een paar (ook oudere) katten onherkenbaar verminkt op kunnen halen, alles beter dan een dode kat.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:59

Beter een doodongelukkige kat dan een dooie bedoel je zeker.. Dat ben ik dus niet met je eens.

Een kat binnenshuis opvoeden (zou niet mijn keus zijn maar kan nog). Een kat die altijd alle vrijheid heeft gehad buiten, zal denk ik niet prettig aarden opeens in een binnenomgeving met af en toe buiten mogen aan een tuigje.

Dat is ook maar een mening. Knipoog

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:02

Wij wonen ook aan een weg en daar mag maximaal 50 gereden worden. Er is 1 keer een jong poesje naar buiten ontsnapt en die is daar aangereden. Die blijven echt wel bij die sjeesende auto's vandaan. Verder is van onze 5 katten nog nooit een geweest die daar is aangereden. Zoals bienotje zegt, niemand leeft graag ongelelukkig, ook een kat niet.
Fantast: Kun je geen hek om de tuin heen maken oid? Dat hij wel de tuin in kan maar niet daar buiten?

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 16:07

Jamyloveu schreef:
Fantast: Kun je geen hek om de tuin heen maken oid? Dat hij wel de tuin in kan maar niet daar buiten?

Sat weet ik zo niet, toen we er waren voor een bezichtiging was het al redelijk donker Bloos . Dus dat kunnen we niet eerder gaan bekijken dan wanneer we de sleutel hebben.