Voor de cavia-grootbrengers onder ons...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Voor de cavia-grootbrengers onder ons...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 19:01

Hej,
Ik heb eigenlijk best wel een dringende vraag. Ik heb bij mijn verzorgpony's ook iets van 45 cavias erbij, die gewoon op een weiland lopen en dus om de haverklap jongen krijgen. Nou kwam gisteren mijn moeder me ophalen, en gingen we even bij de kleintjes loeren. Daar zat er echter eentje die veel kleiner was dan de rest, en ook achter gelaten werd zeg maar. Hier zaten ook jonge pasgeboren kindjes bij.. Toen mijn moeder en ik aankwamen rende de rest weg, en bleef deze een beetje beverig zitten. Ik heb dus met mijn moeder overlegd, want wij zijn niet van die mensen die dan zon beestje laten verkleumen en doodgaan.
Ik ben dus naar de eigenaar van de beesten gegaan, en heb gevraagd of ik hem mocht vangen en meenemen. Dat mocht, maar dan moest ik er wel nog eentje meenemen, dat ze samen zouden zitten, en als er dan eentje dood ging, hadden we iig de andere nog (reden voor deze uitleg kan je over pb-en, heb geen zin om dat op te schrijven). Wij dus dat prul en nog eentje mee naar huis genomen. Thuis eens goed bekeken, en gauwgauw op internet info bijgezocht (we wisten al vrij veel, hebben al langer cavia's gehad). De grote kleine, dodge, is een groter kind. Zal een dag of 4/5 zijn, en eet ook al een beetje vast voedsel. Hij is alleen, volgens ons, blind. Dit moet de dierenarts morgen even voor ons nakijken, en dan weten we het iig zeker. Hij eet heel goed en heel veel. O ja, ter informatie: we geven ze puppymelk, en brood gesopt erin, en vitamine c en cavia brok geweekt in water. Echter, mijn kleintje, Bootstrap Bill, eet maar weinig. Hij is volgens ons een dag oud, en dus ook maar heel klein. Ook heeft hij rare achterpootjes, maar dat even terzijde.
We willen ze toch erg graag proberen groot te brengen, en doen dus ook erg ons best. En we weten dat de kans dat ze het redden niet heel groot is, maar we wilden het toch proberen, omdat we het ook sneu vonden als ze daar gewoon dood gingen.

Nu wilde ik graag weten of er mensen zijn die dit ook hebben gedaan, hoe ze dat hebben gedaan, wat ze hebben gevoerd, en dat soort dingen. Mensen met tips zijn ook heel erg welkom, want we willen ze het liefst natuurlijk redden. Verder wil ik geen commentaar op onze keuze, wij kiezen hiervoor, en willen dit doen.

Groetjes, mij

LadyMadonna

Re: Voor de cavia-grootbrengers onder ons...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:04

ze zijn erg jong om alleen te zijn (in de zin van zonder moeder)
Wat je kan proberen is bij de dierenwinken instant catmilk halen. dit is een soort melkpoeder voor kittens, als de moeder bijv niet voldoende melk heeft.
Dit maak je aan met water en dan doe je het in een spuitje en dan voorzichtig (en vooral rustig!!) in het bekkie. Hier zit ook gelijk antibiotica in

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 19:06

Oké, alvast bedankt voor de tip. Dat gaan we dus meteen proberen. Dat voorzichtig met een spuitje doen wij nu met een lepeltje, en daar slobberen ze het ook goed vanaf. Maar iig alvast bedantk voor de tip.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:55

als je koffiemelk in huis hebt kun je dat aanlengen met water en dat zo geven als je dat nu ook doet. En verder ook brokjes neerzetten met een hoog vitamine C gehalte (Hope Farms Super CC) en daarnaast ook groente geven. Succes met de spruitjes!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 20:05

Oké, bedankt. Klinkt alsof je het al eens hebt meegemaakt? Zo ja, voerde je dan de nacht ook door?

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:10

Voor zover ik weet 'eten' baby caafjes om de 2 uur. Ik kan uit je verhaal niet helemaal opmaken of ze nog moedermelk drinken, of lees ik er over heen...?
Als ze puur leven op wat jij ze geeft, zou ik wel ongeveer die 2 uur aanhouden... succes, en super dat je dit doet vind ik!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 20:13

Dankjewel. Ze krijgen geen moedermelk meer, want ja, die hebben ze niet meer, en een surrogaatmoeder is niet zo snel en makkelijk gevonden. We willen idd om de 2 uur aanhouden, en dan savonds iets langer. Bijvoorbeeld 2.5 uur. Wordt wel lastiger met school, maar goed, dan maar wat eerder naar bed Lachen

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:16

Ja ik heb dit vorig jaar mei voor het laatst meegemaakt, ik hoefde er 's nachts niet uit omdat hij zijn moeder nog had, had het idee dat hij 's nachts wel iets dronk maar niet voldoende voor een hele dag, 's morgens er wel altijd vroeg uit voor zijn ontbijt en 's avonds laat voordat ik naar bed ging en de hele dag door. Maar in dit geval zou ik er 's nachts ook voor uitgaan om hem te voeren.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 20:21

Oké, dan doen we dat. Bedankt voor de tip!

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:21

Hebben ze de nacht overleefd?
En ben je al naar de DA gegaan?

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:44

En, hoe is het met de baby caafjes?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 21:32

Het gaat goed met ze. Ze eten al wat meer dan eerst. We zijn idd naar de DA geweest, en die heeft geconstateerd dat het waarschijnlijk twee vrouwtjes zijn.
Die van mij zus, de driekleur Dodge, is blind, tenminste, dar gaan we vanuit. Hij heeft een heel klein oogje, en liepo niet van de DA zijn hand af toen hij hem een cm boven de tafel hield. Ook niet toen hij zijn hand schuin hield, wilde hij er absoluut niet vanaf, terwijl de mijne, Bootstrap Bill, gewoon van zijn hand sprong en naar mij denderde.
Ook denk hij dat Dodge te klein is voor zijn leeftijd, maar dat is ze nu waarschijnlijk bij aan het eten omdat ze dus zoveel eet. Dodge eet echt heel veel, en Boots wat minder.
Ik zal kijken of ik morgen ofzo even foto's kan uploaden, kunnen jullie een beetje kennis met ze maken Lachen
Groetjes, mij