Zwangere cavia.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snowgirl38

Zwangere cavia.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 12:01

Eind november heb ik twee cavia's gekocht (twee vrouwtjes).
Nu wordt een van de twee wel erg dik en kun je al duidelijk voelen dat er jongen in zitten.
Mijn vraag is hoe merk je dat de bevalling er aan zit te komen want ik weet niet hoelang ze al zwanger is (iig voor dat ze bij ons kwam want die andere cavia is echt ook een vrouwtje).

superdymp

Re: Zwangere cavia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:59

Ik weet ook niet hoelang een cavia precies zwanger is.
Maar je hoeft je eigen niet druk te maken , het gaat allemaal vanzelf.
Ze poepen het uit, echt waar hoor. Haha!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:03

Een cavia is 9 weken zwanger, maar je hoeft er als het goed is helemaal niets aan te doen. Ze floepen ze er zo uit. Caafjes zijn al helemaal af als ze geboren worden, behaard, oogjes open, en zelfs tandjes zodat ze meestal ook gelijk aan het eten van moeders mee knabbelen.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:07

ik heb er ook net drie van die kleintjes
super leuk

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:08

het duurt inderdaad 8-9 weken. Wat ik opmerk bij mijn cavia's is dat ze wat drukker worden en dat ze een knus plekje gaan zoeken ergens in een hoekje of een donker plekje. Verder is het moeilijk te zien want voor je het weet zijn de jonkies er Haha!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:59

correctie over de dracht, deze is 68-72 dagen (gem. 10 weken), afhankelijk van het aantal jongen. Als ze ongeveer 7 weken in de dracht zitten beginnen de jongen te trappelen in de buik en dan kun je er 3 weken bij optellen voordat ze komen (doe ik ook en bij mij heb ik er nog nooit naast gezeten). De bevalling verloopt 9 van de 10x natuurlijk en hoef je niks te doen. Vorig jaar heb ik echter van de 4 nesten 2x moeten ingrijpen, het 1e nest was ik er niet en dat jong was ook dood omdat het in een stuit werd geboren (kwam ik bij een latere nest achter van dezelfde moeder). Het laatste nest was nog nat toen ik thuis kwam en was perfect verlopen. Ik wil je niet bang maken, maar hou daar wel rekening mee.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:12

De dracht is gemiddeld 65 tot 70 dagen. Bij veel cavia's verloopt dit soepel. Een tip; voer de drachtige cavia dagelijks een vitamine C tablet. Geef haar voldoende rust en houdt het hok schoon. Zorg voor voldoende hooi of stro tijdens de bevalling en om het haar nog makkelijker te maken adviseer ik om het andere vrouwtje tijdelijk appart te zetten..

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:34

als ze andere zeug nu nog steeds accepteerd zou ik haar niet weghalen tijdens de bevalling. Mocht de as moeder in paniek raken kan zij haar gerust stellen. Bij mij bevallen alle zeugen in een groep als het enigzins kan en anders hou ik ze constant in de gaten.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:12

als je ze al kan voelen duurt het vaak niet meer zo lang. dat was bij mijn cavia tenminste. de dag daarna werd er al 1 jong geboren

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:29

Cavia's dragen idd ongeveer 10 weken en de laatste drie weken van de dracht kun je de jongen voelen bewegen. Geef de moeder voldoende vitamine C.
Meestal gaat een bevalling van een cavia goed en de jongen worden kant en klaar geboren. Bij hele jonge cavia's is het soms te veel en het gaat ook gewoon wel eens mis, hou daar rekening mee.
Het tweede zeugje zou ik er bij in laten tijdens de bevalling. De moedercavia vergeet door de drukte nog wel eens de vliesjes van de neusjes te likken en soms helpt het tweede zeugje hier dan instinctief mee en kan mams lekker verder met bevallen van eventuele broertjes en zusjes.
Ik geef hier wat druivesuiker van Zonnatura, 1 tl op 250 ml water per dag bij voor een week als de kleintjes geboren zijn. Dit om zwangerschapsvergiftiging te voorkomen.

Succes en alvast veel plezier van het nestje gewenst!

Mochten er beertjes in het nest zitten, caafjes blijven normaal tot 4 weken bij hun moeder, haal daarna in ieder geval de mannetjes er tussen uit, je hebt anders kans dat ze mams of zusjes dekken.

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 11:41

Allemaal bedankt voor de tips OK dan! er is ondertussen nog niks geboren.
We zijn van plan om 1 vrouwtje te houden als die er tenminste bij zit en voor de rest moet helaas een ander adres gezocht worden Verdrietig

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:26

wij hadden ook een cavia gekocht, maar wij wisten er niks vanaf, hij was zo dik. ineens op een zaterdag ochtend, MAAAMAAAA JANSEN HEEFT BABY'S (ik met mijn broer en mijn zus tegen mijn mamma dan he Tong uitsteken)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:30

ik heb ook net een nestje
drie levende en helaas 2 dood geboren
ik was niet thuis toen het gebeurde helaas
Afbeelding

de moeder is een zwart,witbruin gevlekte kortharige cavia
de vader is een beige/witte langharige cavia
ze zijn trouwens wel met 8 weken al geboren

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:05

Al het nodige commentaar is al gegeven Lachen
Veel succes met je zwangere zeugje Haha!

***mijne is een topper, was bevallen van 4, en had, heel stom, het mannetje er nog even bij laten zitten, en nu heeft ze er 3 dagen terug 6 uitgepoept Haha! (helaas 1 dooie maar toch superknap!)***

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:21

wel foto;s maken als ze geboren zijn he Haha!
wij hadden het precies zoals jij, ook oppeens een zwangere caaf.

zet een doosje of huisje in het hok zodat ze rustig kan bevallen

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 00:54

Nou ze zijn dus geboren ,heel stiekem terwijl ik even op de bank lag in nog geen half uur tijd en we hebben er niks van gemerkt. Haha!
Het zijn drie jonkies,1 net als moeder muisgrijs,1 beetje creme kleur en 1 wit en het lijkt wel of die wat langer haar heeft.
De andere cavia heeft er gewoon bij gezeten en helpt de moeder met het verzorgen van de jongen.
We hebben van de week een hok erbij gekocht, een met twee verdiepingen zodat ze meer ruimte hebben,en ik denk dat we in ieder geval de vrouwtjes wel zullen houden.
Morgen zal ik wel even foto's plaatsen als ik het niet te druk heb.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:59

gefeliciteerd met de kleine caviaatjes Haha!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:22

Nou van mijn kant ook van harte gefeliciteerd met het jonge grut.Ja ik liet ook altijd maatjes bij elkaar als er jongen kwamen,en het is zo leuk om te zien hoe ze samen de verzorging van de baby's doen.Als je een zeugje wil houden,laat dan wel een ervaren iemand even kijken.Als ze nog jong zijn is het soms moeilijk vast te stellen wat het geslacht is.Veel geluk met de cavia familie. Boos!:.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:25

He?????Wat doet dat boze gezicht daar nu???Ik weet zeker dat ik de Ahh gut aanklikte!!Nou het is dus beslist niet de bedoeling geweest.Laten we dan maar denken...mooi rood is niet lelijk!! Ach gut

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:37

van harte met de kleintjes!!!!

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:41

Mijn cavia heeft ook kleintjes gekregen een paar maanden terug. Het leek alsof ze gewacht heeft met bevallen tot ik thuis was, want ik kwam binnen van mn werk (ik was 10 uur weg geweest) en ik liep meteen naar dr toe omdat ik nieuwsgierig was of ze er al waren, toen maakte ze een heel raar geluid en toen floepte de eerste er al uit, en toen nog 2, en een kwartier erna kwam er nog 1, verstrikt in het vlies, die was helaas dood, ik heb nog geprobeerd om hem een soort van te 'reanimeren' heel goed gewreven met een handdoek maar helaas...
Maar toch 3 gezonde jonkies, dus maak je geen zorgen, het gaat echt vanzelf!!

Ow ik zie nu pas dat ze er al zijn!! gefeliciteerd enne....waar heb je zo'n hok met 2 verdiepingen gekocht?? daar ben ik al lang naar op zoek..

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 23:22

angel25 schreef:
Mijn cavia heeft ook kleintjes gekregen een paar maanden terug. Het leek alsof ze gewacht heeft met bevallen tot ik thuis was, want ik kwam binnen van mn werk (ik was 10 uur weg geweest) en ik liep meteen naar dr toe omdat ik nieuwsgierig was of ze er al waren, toen maakte ze een heel raar geluid en toen floepte de eerste er al uit, en toen nog 2, en een kwartier erna kwam er nog 1, verstrikt in het vlies, die was helaas dood, ik heb nog geprobeerd om hem een soort van te 'reanimeren' heel goed gewreven met een handdoek maar helaas...
Maar toch 3 gezonde jonkies, dus maak je geen zorgen, het gaat echt vanzelf!!

Ow ik zie nu pas dat ze er al zijn!! gefeliciteerd enne....waar heb je zo'n hok met 2 verdiepingen gekocht?? daar ben ik al lang naar op zoek..

Dat hok hebben we besteld bij www.Mczoo.nl

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:28

zet even een berichtje hier, dan kan ik ook de foto's even zien! wat leuk zeg! gefeliciteerd met deze blijde gebeurtenis Haha!

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:32

Leuk zeg, ben benieuwd naar de foto's van de ukkies!

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:40

Bedankt voor de link!! dat is precies zo'n kooi waar ik naar op zoek ben, kunnen ze lekker van boven naar beneden scheuren, en ik wil ook wel fotoo's zien van je ukkies!!