Blaasontsteking door stress? bij ex kater

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sambagirl

Blaasontsteking door stress? bij ex kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 00:50

Hallo allemaal!

Ik weet het ff niet meer, 1 van mijn katten, een 12 jarige je weet wel kater heeft regelmatig blaasontsteking, althans in ieder geval de symptomen van een blaasonsteking. Vorige week weer om de haverklap op de bak en zielig doen. Dus ik weer braaf naar de DA, antibiotica, blaasontkrampers en pijnstillers erin en medicijnen mee.

Er is laboratorium onderzoek gedaan ( ik laat dit ieder half jaar doen, want ik weet dat hij bij de risico groep voor blaasgruis zit) geen krystallen die op blaasgruis duiden, wel bloed in de urine, dus volgens DA een blaasontsteking.

Dit alles was vorige week vrijdag, het is nu woensdag en hij heeft maandag en dinsdag alles uitgespuugd incl pillen en nu blijkt eigenlijk dat hij weer beter is! Hij gaat niet meer om de haverklap naar de plak, plast netjes helder geel (zelf opgevangen en gezien) niet meer van die kleine beetjes maar gewoon paar keer per dag een flinke plas en hij gedraagt zich weer normaal.

Ik ga natuurlijk niet zelf doktoren, maar ik vind het voor het beest zo waardeloos dat die 5 pillen per dag door zijn strot geduwd krijgt, terwijl ik nu het gevoel heb dat er gewoon niets meer aan de hand is. Vandaag heb ik geen medicijnen meer gegeven, al met al heeft hij dus zondag zijn laatste keer medicijnen gehad.

Hebben jullie ervaring met zo'n ex kater met deze problemen? en wat doen jullie in zo'n geval? Ik denk er zelf aan om te stoppen met de medicijnen en zijn urine morgen door de DA te laten onderzoeken. Als er bloed in de urine zit, wil dit dan zeggen dat die antibiotica moet hebben?

Ik kan overigens niet verzinnen waar die stress van heeft, hier in huis is niets verandert, er is geen andere kat bij of weggegaan!

Alvast bedankt voor de reacties!

Anoniem

Re: Blaasontsteking door stress? bij ex kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 01:30

Heb dit probleem ook bij mn kater.
Geef je wel special voer wat die gruis voorkomt?
Want anders blíjf je in het kringetje zitten, ook erop letten dat hij niet ergens anders een hapje meeeet.
Was hier ook een drama.
Nu gaat het goed ben naar de homeopaath hier in NH geweest, en sindsiden als er wat bloed in de urine zat (Toch iets gesnoept) dan gaf ik die druppels en was het zo over.
Nu is hij er zelfs overheen gegroeid.
Als je meer wil weten hoor ik het wel.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 06:13

probeer hem eens op vers voer te zetten, en als het lukt wat vitamine C bij te voeren.

Chiqa: het gaat dus niet om gruis.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 17:17

@Chiqa bedankt voor je reactie, ik stuur je even een pm

@Baroen, hij heeft in totaal nu 5 keer een blaasonsteking gehad, 2 x zaten er inderdaad kristallen in die blaasgruis zouden kunnen vormen, dus hij staat op dieetvoer.
Werkt vitamine C hetzelfde bij katten als bij mensen (ik heb zelf ook regelmatig blaasontsteking dit los ik inderdaad op door extra vitamine C) Wat zou het voordeel zijn van vers voer (hij lust alleen koolvis). Hij heeft ook tandsteen probleem dus de DA adviseert om het alleen droog voer te geven.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:26

In vers voer zit veel meer water, en dat bevordet de doorstroming om het te zeggen, wel opletten bij de minarelen samenstelling dan. Voor tandsteen is het idd beter droogvoer te geven. Drinkt hij wel genoeg? Het kan zijn dat er toch nog een paar kristallen in de weg zitten en mogelijks een penisobstructie kunnen veroorzaken en die doen dan een blaasontsteking.
Ging het weg na de antibiotica kuur of niet helemaal?
Een spastische blaas door stress komt ook voor staat er hier in mijn cursus.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:40

sambagirl schreef:
@Chiqa bedankt voor je reactie, ik stuur je even een pm

@Baroen, hij heeft in totaal nu 5 keer een blaasonsteking gehad, 2 x zaten er inderdaad kristallen in die blaasgruis zouden kunnen vormen, dus hij staat op dieetvoer.
Werkt vitamine C hetzelfde bij katten als bij mensen (ik heb zelf ook regelmatig blaasontsteking dit los ik inderdaad op door extra vitamine C) Wat zou het voordeel zijn van vers voer (hij lust alleen koolvis). Hij heeft ook tandsteen probleem dus de DA adviseert om het alleen droog voer te geven.

ja, vitamine c werkt hetzelfde Knipoog

tandsteen is erg vaak een maagzuur probleem, dus door slechte verhoudingen van maagzuur, vers voer ( en dan heb ik het niet over blikvlees, maar bv over de KVV van prins http://www.prinspetfoods.nl/consum/kat/totalcare.html )
daarbij, ken ik zeer goede resultaten bij blaasgruis en versvoer, vele doen het daar veel beter op dan op dieet voer.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 11:37

@AstraGirlie Blaasgruis is denk ik uitgesloten, de DA heeft zijn blaas vorige week helemaal leeggeknepen en wat er nog uitkwam gelijk getest, 0,0 % kristallen. Ik ben als de dood voor verstopping dus laat iedere half jaar zijn urine testen.

Ik denk dat het van de antibiotica niet over is gegaan. Vrijdag heeft die een spuit antibiotica gekregen, zaterdag en zondag pillen. Maandag en dinsdag heeft die alles eruit gegooid en omdat het zo goed gaat heb ik sinds woensdag geen antibiotica meer gegeven. Van het pillen geven werd die nl ook weer zo gestresst en agressief dat ik het idee had het alleen maar erger te maken. Sinds woensdagavond gedraagt die zich weer normaal

Wat zegt de cursus verder over de stress en de spastische blaas, zit er dan ook bloed in de urine? Hoe lang kan zo'n periode duren?

@baroen, bedankt voor de tips ik ga de site van Prins ff uitpluizen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:05

Zijn de ureum, creatine en ph van de urine al onderzocht? Dat staat hier nl ook in. Je hebt ook zo iets als het feline idiopatische cystitis, FIC, en dat zijn verschillende complexe oorzaken van blaasontsteking nl verstoring bestanddelen urine, zenuwvoorziening blaas en en de beschermende glucosaminoglycanen laag in de blaas. Er kunnen dus ook anatomische defecten zijn en soms zelf tumoren. slechts bij 1% is er echt een bacteriele infectie aan de gang, dus dan helpt antibiotica niet. Blaasgruis kan een veroorzaker zijn blaasontsteking, maar is bij de kat juist de veroorzaker.
Maar als hij helder gee plast en geen mini plasjes dan is het geen echte blaasontsteking. Dan kan er sprake zijn van FUS feline urologisch syndrom.

Dan over de spastische blaas
soms blijkt een kat afwijkend te plassen terwijl er geen infectie of stenen aanwzeig zijn. dan is er sprake van een spastische blaas. zodra de kat onder stress staat, fungeert de blaas als zwakke plek, en zal een blaasspasme al snel leiden tot een nieuwe blaasontesteking. Behandeling is zeer moeilijk. Uitsluitend nat voer geven is verstandig en vermijd stress.

zizo! Lachen

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 12:44

@Astra Girlie

Jeetje wat een termen, je bent geslaagd hoor! Maar dan ff in mijn taal (gna gna) FUS wat is dat dan?

Ik weet niet waar de DA allemaal op onderzocht heeft, ze heeft in iedere zo'n staafje wat gaat verkleuren in de urine gedaan en ze heeft onder de microscoop gekeken.

Ik wil mijn beest niet onnodig volpompen met antibiotica, dus mijn gevoel daarover is wel goed. Als het een onsteking is dan helpt antibiotica toch wel? Vind het alleen wel een beetje balen dat de DA dan niet verder kijkt, maar daar ben ik dan zelf de volgende keer bij! Ik wil altijd het beste voor mijn beestjes, maar ja als leek sta je daar ook maar een beetje medelijden te hebben met je zielige kat op die onderzoekstafel.

Kan bloed in de urine dus ook een andere oorzaak hebben?
Ik denk zelf dat het stress is (oorzaak kan ik alleen echt niet vinden) omdat die dan met van die grote stressogen rondloopt.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:10

Dan is de urinetest wel gedaan dus. Het kan idd goed zijn dat er geen ontsteking is, en de antibiotica niet werkt daarop, maar wel één of ander probleem met de blaas zelf, een poliep ofzo, die telkens een beetje gaat bloeden. Of iets met de zenuwen nabij de blaas. Daarvoor kan je een foto laten nemen. Of misschien geneest de ontsteking wel, maar komt hij iedere keer terug door iets dat daar irriteert.
FUS is een verzamelterm voor deze problemen.
Maar het is erg moeilijk om uit te maken wat het is.

http://www.whiskas.nl/content/alles_ove ... heid_u.asp
http://www.kattenziektes.com/fus.html
http://www.govertswiniuszwart.nl/tekste ... n_kat.html

Die laatste site legt het complex zeer goed uit!
Hier lees ik ook dat de blaasontsteking vaak geneest, maar vaak terugkomt.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 01:40

@AstraGirlie bedankt voor al je nuttige tips, ik heb nog even met een vriendin van mij overlegd (is DA assistente). Ik ga een 2nd opinion vragen bij een DA die ik tevens een echo wil gaan laten doen

Groetjes!