Kater maakt zichzelf kaal.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Kater maakt zichzelf kaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 19:50

Onze kater van bijna zeven jaar heeft altijd al wat een ´probleemhuid´gehad. Hij is erg gevoelig voor vlooien en krabt dan uitbundig. Maar nu na twee verhuizingen lijkt hij zijn verstand een beetje te zijn verloren Bloos
Hij heeft geen vlooien maar slikt wel de hele vacht vanaf zijn achterwerk kaal. Niet tot bloedens aan toe, maar er zit geen haar meer op. Dit leek minder te worden na het insmeren met hydrocortiderm.
Maar sinds een paar dagen slikt hij ook de hele zijkant van zijn buik kaal. Hij wordt op dit moment zo kaal dat het gewoon niet verstandig meer is om hem buiten te laten ivm de kou.
Weet iemand wat dit kan zijn? Dinsdag gaat hij overigens naar de dierenarts.
Ik heb foto´s maar deze zijn helaas te klein om op mijnalbum te zetten. En vreemd genoeg doet paint het niet en kan ik ze niet groter maken. Foto´s kan ik wel mailen.

Tropico

Re: Kater maakt zichzelf kaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:20

Ik weet niet of dit het zelfde geval is als dat ik had met mijn kat, maar hij deed dit dus ook de god ganze dag.
Ik zelf werd er al gek van maar hij blijkbaar ook.

Het schijnt dus te zijn geweest bij mijn kat dat hij het plekje likte, er dan een irritatieplek kwam te zitten die hij
dus weer ging likken omdat het kriebelde en kriebel betekend voor katten doorgaans poetsen, poetsen en nog eens poetsen.
Hij ging echt niet meer zachtzinnig met zichzelf om, en was dus ook zogoed als kaal op die plekken.

Hij heeft er spuit voor gehad vraag me niet wat want het is al bijna 2 jaar geleden en hij heeft er geen last meer van gehad *klopt af*

Mij werd ook de tip gegeven om levertraan te gaan geven, de reden weet ik niet meer precies.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:38

Wat voor voer krijgt hij?
Waarschijnlijk brok of niet?
Dat kan de boosdoener zijn, teveel granen en andere rotzooi waar hij niet goed tegen kan.
Je zou vers (kant en klaar uit de dierenwinkel of zelf samenstellen) kunnen proberen.
Baadt het niet, schaadt het niet, want vers is sowieso gezonder dan brok voor een kat (of hond).

Een vlooienallergie is heel hardnekking, 1 beet van een vlo kan dan al heel heftige reacties uitlokken.
Tot en met hotspots aan toe over het hele lichaam (die krijg je niet alleen met een vlooienallergie, maar bijv ook met een voedselallergie).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:46

mijn kat likt zich zelf ook kaal, bleek 1 vlo te hebben en was erg allergisch dus spuitje gehad en nu hopen dat het weg gaat

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:47

Wij hebben thuis ook een aantal katten die kale plekken hebben (gehad).
Een had het van vlooienallergie, hij kreeg zelfs een soort epileptische aanvallen als hij vlooien had en twee katten krabben en bijten zich kaal van de stress als ze bijv. niet naar buiten kunnen of bij veranderingen in hun leefsituatie. Onze katten worden ontwormd met frontline advocate en dat helpt heel goed, is wel redelijk prijzig. Wij laten de katten ook met de jaarlijkse inentingen gelijk behandelen met een extra injectie en een vitamine-injectie. Verder kan het van blikvoer komen of gewoon het gevolg zijn van een droge huid. Honden kun je dan lamshart geven, weet alleen niet of katten dat willen en mogen eten. Zwemmen in zeewater helpt bij honden ook heel goed maar zie de kat maar eens zover te krijgen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:49

nou dat wordt lachen Charlie poept het liefst buiten (is binnenkat) maar vanmorgen regende het....gaat ie zitten janken bij de deur.

Is uiteindelijk na 10 min gekrijs naar boven gegaan dus ik zie die niet zo snel de zee ingaan

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 13:25

Onze kat krijgt inderdaad brok. Bloos Ik kan zelf ´s ochtends absoluut niet tegen de geur van vlees, vandaar dat het arme dier ook nooit vlees krijgt. Misschien toch een idee, ga ik eens over nadenken. Ik betwijfel trouwens of hij vers vlees zal opeten. Ik heb het ooit geprobeerd, want werk zelf bij een slager maar hij vond de geur en smaakstoffen van het kant en klare voer toch lekkerder Haha!
Onze kat is een echte felle exkater en krijg je met geen mogelijkheid naar de dierenarts. Vandaar dat wij besloten hebben in overleg met de dierenarts om de jaarlijkse enting niet meer te doen.
Hij gaat morgen toch naar de dierenarts. Vandaag de dwangkooi opgehaald. Zodat de dierenarts de minste last heeft met onderzoeken.
Overigens heeft hij een kuur gehad van Frontline en heb ik hem ingesmeerd met hydrocortiderm om de jeuk te verminderen. Hij is bij gebrek aan vacht nu druk bezig om de huid dan maar open te slikken Boos!

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:01

onze kat werd ook steeds kaler.Maar die bleek toen een week lang steeds wat giftigs te hebben gegeten.Waarschijnlijk vlees van de buren iets verder op Boos! Maar in elk geval op een dag kwam ze thuis helemaal uit balans en van achter verlamd.Dus kijk uit dat ze in het nieuwe huis niks giftigs heeft gevonden dat ze lekker vind.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 19:04

valerm schreef:
onze kat werd ook steeds kaler.Maar die bleek toen een week lang steeds wat giftigs te hebben gegeten.Waarschijnlijk vlees van de buren iets verder op Boos! Maar in elk geval op een dag kwam ze thuis helemaal uit balans en van achter verlamd.Dus kijk uit dat ze in het nieuwe huis niks giftigs heeft gevonden dat ze lekker vind.

Is alles goed gegaan met jullie kat?
Het kan natuurlijk, maar lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Wij wonen in een buurt van enkel dierenliefhebbers en erg weinig huizen. Ons kent ons. Bij klachten over onze kat zouden zij dat gelijk melden.
Ook speelt dit probleem al een paar maanden, maar steeds bleef het maar bij een paar plukken haar achter op haar rug. Wel vervelend, maar voor mij niet genoeg om gelijk aan de bel te trekken. Dus vergifitiging zou natuurlijk kunnen maar lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:06

In mijn ervaring (asiel) is dit meestal een vlooien allergie. Het hoeft maar 1 vlo te zijn die bijt en door het constante likken wordt de plek groter en groter.

De DA zal wel wat huid afschrapen en dit onderzoeken (om schimmel en schurft uit te sluiten) meestal lossen ze dit op met een cortisone injectie.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 22:08

Hierbij twee foto´s om het een en ander wat duidelijk te maken. De plekken bij haar staart zijn helaas niet zichtbaar.
Afbeelding

Afbeelding

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:10

Kan het misschien door stress komen (van het verhuizen bijvoorbeeld)?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:12

Ik zou denken aan twee mogelijkheden:
1) een inenting waar hij slecht op reageer (heb dat eerder gezien dat een kat daar kaal van werd)
2) voeding.

Of het nr twee is zou je goed kunnen uitsluiten door hem een tijdlang alleen vers vlees te voeren.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:46

Als ik het zo zie denk ik eerder dat het aan de voeding ligt.
En dan zou ik een elimentatiedieet volgen.
Alle brokken en extraatjes/tussendoortjes ed aan de kant en alleen een lam of eend oid versie van kant en klaar vers vlees geven.
Het merk Carnibest heeft zo'n versie.
www.carnibest.nl was de site geloof ik.
Op www.barfplaats.nl kun je ook veel info vinden over zo'n dieet.
En als dat goed gaat, steeds beetje bij beetje nieuwe dingen introduceren.