Help! Gecastreerde hond plast nog in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kritegirl

Help! Gecastreerde hond plast nog in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 15:13

Wij hebben laatst onze nu 1,5 jarige border collie X friese stabij reu gecastreerd omdat hij telkens de weg opliep en gewoon niet luisterde. En nu heeft hij de gekke gewoonte om in huis overal tegen aan te plassen. Hij is overdag vaak buiten dus daar kan het niet aan liggen, heeft iemand nog tips hoe we hem dit af kunnen afleren?

Alvast bedankt,

Sirius_

Re: Help! Gecastreerde hond plast nog in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:15

Ehm... En je wist wel dat castratie niet de oplossing is voor gedragsproblemen?
Waarschijnlijk is het gewoon een 'machtsverschil', jullie zijn niet de baas over jullie hond, dit zijn zgn dominantieverschijnselen

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:46

Mee naar buiten nemen om de zoveel tijd en als het een behoefte doet heel goed belonen.! Veel succes!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:00

Ik zou m eerst een keer goed door een dierenarts laten onderzoeken, om medische redenen uit te sluiten en daarna eens contact op nemen met een gedragstherapeut.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:01

sluit me aan bij iris82

en idd castereren helpt niet tegen plassen in huis, heeft hij ggeen verlatingsangst?

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:33

Nee,hij heeft geen last van verlatingsangst. Dat hij in huis plaste was niet de reden om hem te castreren maar omdat hij telkens wegliep wat hij nu niet meer doet. Hij doet het ook als er mensen binnenkomen die hem veel aandacht geven.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:35

Castratie tegen het weglopen.. Apart nog nooit van gehoord!

Maar in de meeste gevallen is in huisplassen een dominantieprobleem. Wanneer is hij gecastreerd?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:31

Pam schreef:
Waarschijnlijk is het gewoon een 'machtsverschil', jullie zijn niet de baas over jullie hond, dit zijn zgn dominantieverschijnselen

Amen, hier ben ik het dus heel erg mee eens.

Veel mensen denken ow die hond doet dit en dat laat hem castreren/ stereliseren, en het probleem is over. Helaas werkt dat in de praktijk niet zo.

Tegen weglopen is maar 1 remiedie laat die hond luisteren, luistert die niet dan niet los laten...
Dus oefenen oefenen oefenen, ga des noods naar een hondenschool.

Het is huisplassen kan goed een demoeds plasje zijn...

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:38

het is idd een dominantieprobleem en je hond is zijn ''terrein'' aan het afbakenen met zijn geurmarkeringen.
Ik heb zelf ook een dominante jack en die heeft er ook n handje van! ik heb er veel informatie over opgezocht en er word eigenlijk altijd geadviseerd een goede hondenschool of gedragsdeskundige in te schakelen.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:45

Hm, ik zet hier even een stipje.

Onze puppy doet het ook, hij pist steeds op mijn bed. Echt super balen, want heb echt het idee dat ik toch wel dominant over hem ben. Niet dus.

Ga morgen weg, dus lees graag de reacties als ik terug ben Lachen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:49

elzepelze, jij hebt t over een pup. De hond van de ts is anderhalf en als ik t begrijp goed zindelijk *loopt de hele dag buiten oftewel in ieder geval geen reden om binnen te plassen*
Hoe oud is jouw pup?
Mijn hondje heeft nl. tot 8 maanden nog gehad dat als ze even niet lekker in haar velletje zat (beetje ziekjes) toch nog wat liet lopen.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:53

Pam schreef:
elzepelze, jij hebt t over een pup. De hond van de ts is anderhalf en als ik t begrijp goed zindelijk *loopt de hele dag buiten oftewel in ieder geval geen reden om binnen te plassen*
Hoe oud is jouw pup?
Mijn hondje heeft nl. tot 8 maanden nog gehad dat als ze even niet lekker in haar velletje zat (beetje ziekjes) toch nog wat liet lopen.

Ja dat is zo.. Nouja ik zeg wel pup, maar hij is bijna een jaar Lachen
Het is overigens niet zomaar wat laten lopen, maar het is gewoon een kraan die hij niet meer dicht draait zeg maar..
Hij wordt ook vaak genoeg uitgelaten, gaat mee naar stal en naar de hei.. Dus daar ligt het dnek ik ook niet aan..

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:57

Tsja ik ken de situatie niet.
Ik heb een keer met mijn hond meegemaakt, toen moest ze even naar de gang met sinterklaas want ze was zo druk! Maar ze is gek op mn vriend, en wil ook echt bij hem zijn. Toen heeft ze uit protest de gang ondergepiest.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:59

Haha, ja die dingen gebeuren ook. Maar dan weet je nog dat ze het uit protest doet..

Komt vast goed, ga er gewoon tijd insteken hoor. Maar dit topic is wel handig Lachen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 01:08

Ja.. Er zijn een paar bokkers met veel ervaring hoor.

Ik heb in huis een voorbeeldige hond. Ze zou nog een uur naast haar eten zitten zonder te bewegen als ik geen commando geef bij wijze van. En buiten.. Ze heeft haar buien. Zodra ze niet reageert als ik hier roep, heeft dat consequenties: Aan de lijn en niet dollen met andere honden. En dat weet ze inmiddels dondersgoed. Maar buiten een protestplasje heb ik geen idee hoe je dominantieplasjes moet oplossen..

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 02:32

pubelia schreef:
Pam schreef:

Amen, hier ben ik het dus heel erg mee eens.

Veel mensen denken ow die hond doet dit en dat laat hem castreren/ stereliseren, en het probleem is over. Helaas werkt dat in de praktijk niet zo.

Tegen weglopen is maar 1 remiedie laat die hond luisteren, luistert die niet dan niet los laten...
Dus oefenen oefenen oefenen, ga des noods naar een hondenschool.

Het is huisplassen kan goed een demoeds plasje zijn...

Kom op, de gemiddelde erfhond die achter de loopse teven uit de buurt aangaat houdt hier gewoon mee op als je zijn ballen eraf haalt. Waar komt toch dat paranoïde gedrag vandaan als het over castratie van een hónd gaat. Heb je het over een kater of een paard dan wordt er onmiddelijk andersom geredeneerd. Een hengst kun je toch ook opvoeden? Alleen wordt je voor gek versleten als je het wilt......

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:30

Castratie is juist wel de oplossing voor een aantal gedragsproblemen! Maar het is niet heilig natuurlijk.

Dat je hond plast als ie geaaid wordt, lijkt een totaal andere reactie als een hond die overal in huis plast om geurafzettingen te doen.

Maar het heeft alletwee hoe dan ook met dominantieproblemen te maken. Je zou kunnen stellen dat de hond zoekende is naar zijn plaats in de rangorde en daarom beide gedragingen laat zien.

Maar het is zo moeilijk te zeggen met zo weinig info. Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:32

Tja ballen eraf, nog steeds plassen, dat laatste dingetje er ook maar af.

Maar goed, ik ben er mee eens dat het een dominantieverschil is. Als jij een echte baas zou zijn, zou hij het niet nodig vinden om het territorium te bewaken door het af te zetten.
Professionele hulp is hier niet geheel onverstandig. Ja

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:30

Ik zit hier een beetje mee te lezen over dit probleem maar wat zouden jullie in mijn geval adviseren?
Ik heb drie hondjes, een dominante teef van 14, een reu van 7 en een reu van 2. Nu begint de teef een beetje dement te worden. Ze slaapt heel diep, kan je ineens heel wazig aankijken om vervolgens tot de conclusie te komen dat je haar baasje bent en plast sinds een tijdje in huis ( dit is geen incontinentie, dit is getest). De reu(en) ( ik heb zelf sterk het gevoel dat het de jongste is maar ze kunnen het ook alletwee zijn) plassen dan vervolgens weer tegen bijv. een stoelpoot en zo kan ik geen 1 maar twee plassen opdweilen. Als ik zelf thuis ben doen ze dit natuurlijk niet, ze weten dat ze dan vliegles krijgen Lachen Dit lijkt mij een dominantieprobleem tussen de honden en dat merk ik ook aan de jongste en de oudste. De jongste geeft steeds signalen van dominatie aan de oudste hond ( bijv zodra Gina( = oudste) eraan komt grommend van de bank springen en haar blokkeren). Hij bereikt er wel iets mee omdat ik aan Gina merk dat ze meer toelaat. Volgens mij vind ze het ook wel ok dat ze haar status niet meer zo hoog hoeft te houden. Maar goed wat nu te doen tegen het plassen? Ze plassen gewoon tegen elkaar op zogezegd.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 07:39

Sam:
eerst es beginnen met je hond van de bank te halen, zo plaats je hem hoger, en dus ook hoger in rang...
De teef zal op een gegeven moment haar status wel verliezen. Dit kunnen de honden onderling prima regelen, wel lastig dat ze jou huis daar ook voor gebruiken....

Wat is dat toch? Honden mogen vaak op de bank..... en dan maar raar vinden dat je dominatieproblemen krijgt.....

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:35

Oke, hond van de bank halen kan ik inkomen. Ik weet dat ik hem dan hoger plaats ( desondanks weten ze dondersgoed dat ik de baas ben hoor) ik had er alleen even niet bij stilgestaan dat het op de bank laten van de hond het gedrag van de reu naar Gina ( ik plaats hem op zo'n moment natuurlijk hoger dan haar) beinvloed ( wat eigenlijk heel logisch is)

Verder wil ik nog even kwijt dat de laatste zin niet echt vriendelijk overkomt, Ik ben absoluut geen type dat alles toelaat van de honden. Ik wil dat ze weten ( en dat weten ze ook) wie de baas is in huis. Nu komt het op mij over dat je me bestempelt als een van de mensen welke de hond laten bepalen waar ze heengaan, hoe lang, en hoelaat zijn eten willen enz. Dit is bij mij dus absoluut niet het geval.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:43

Plaste de hond ook al in huis voor de castratie? of lees ik daar overheen? Dan kan het namelijk ook een complicatie zijn van de castratie wat helaas vaker voorkomt.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 08:23

Sam2 schreef:
Verder wil ik nog even kwijt dat de laatste zin niet echt vriendelijk overkomt, Ik ben absoluut geen type dat alles toelaat van de honden. Ik wil dat ze weten ( en dat weten ze ook) wie de baas is in huis. Nu komt het op mij over dat je me bestempelt als een van de mensen welke de hond laten bepalen waar ze heengaan, hoe lang, en hoelaat zijn eten willen enz. Dit is bij mij dus absoluut niet het geval.

Dat was niet de bedoeling, sorry, maar het zijn wel veel mensen die soortgelijke problemen hebben en die de honden op de bank laten liggen...
Gelukkig is dit bij jou niet het geval! Veel succes met het oplossen van je probleem.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:13

Castreren kan veel verhelepn, maar niet alles, en zeker geen problemen ivm niet luisteren en weglopen. Dan moet jij zelf nl. iets veranderen in je training. Laat na een medische check up, een gedragdtherapeut of een goede hondentrainer komen, die kan je goede tips geven om ervoor te zorgen dat jij de baas kan worden en de hond jouw ook respecteert.

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:26

Toeties schreef:
Sam2 schreef:

Dat was niet de bedoeling, sorry, maar het zijn wel veel mensen die soortgelijke problemen hebben en die de honden op de bank laten liggen...
Gelukkig is dit bij jou niet het geval! Veel succes met het oplossen van je probleem.

Bedankt, ik zag dat ikzelf ook niet al te vriendelijk overkwam en je hebt ook gelijk dat er zat mensen zijn waarbij de hond alles bepaald, lekker op bed en op de bank ligt, je zowat overhoop loopt en het dan vreemd vinden dat de hond rare dingen gaat doen. Ik heb eigenlijk een beetje het idee dat dit nogal een langdurig probleem gaat worden ( het duurt al even ) omdat Gina niet meer goed snapt dat ze niet in huis mag plassen en ik natuurlijk niet echt verwacht dat ze dit wel weer gaat snappen voordat ze komt te overlijden. Maar goed ik hen nu een soort " oplossing" en dat is het volgende: Ik heb een pak luiers gekocht en er een gat in geknipt voor haar staart Lachen Ziet er een beetje vreemd uit maar ze vind het gelukkig niet vervelend, huppelt nog net zoals anders rond. Ik hoop alleen niet dat zoiets gaat broeien dus wel even in de gaten houden. Nu maar afwachten of mijn huis plasvrij blijft.