Hoe combineren? Werk en hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Milka

Hoe combineren? Werk en hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 16:00

Aangezien ik het hebben van dieren om me heen heel erg begin te missen, denken mijn vriend en ik serieus na over de aanschaf van een hond.
Waarom een hond?
Wij zijn beide geen katten personen en dieren zoals konijnen, cavia's, hamsters etc. is toch heel anders dan een hond.
Mijn vriend heeft vroeger altijd een hond gehad en is dol op die dieren net zoals ik.

Nou werk ik fulltime en mijn vriend ook.
Voordeel is dat mijn vriend thuis werkt (ik werk buiten de deur). Dat zou perfect gaan met een hond. Nadeel is dat hij minstens 2 dagen per week (altijd doordeweeks) van huis is (buitenland ivm zijn werk). Juist die dagen weerhouden mij ervan om een hond aan te schaffen. Ik ga om kwart voor 8 's ochtends de deur uit en mag blij zijn als ik om kwart voor 6 's avonds weer thuis ben.
5 dagen per week is er dus geen probleem. Mijn vriend deelt ook zelf zijn uren in, dus uitlaten kan altijd. Het gaat juist om die 2 dagen.
Een hele dag alleen laten kan niet en zou ik zelf ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen.
Ik zie zelf eigenlijk geen oplossing voor die dagen. Mee naar het werk is ook zowat Haha! (werk op kantoor) Bij mijn ouderlijk huis is het altijd wisselend wanneer er iemand thuis is anders zou dat een oplossing kunnen zijn. Hondenuitlaatservice wel van gehoord, maar of dat nou echt een goede oplossing is...?

Ik ben eigenlijk benieuwd naar mensen die een hond combineren met werk en hoe ze dat doen? Of is de combinatie werk en hond zowiezo bij voorbaat al uitgesloten?

Bjarni

Re: Hoe combineren? Werk en hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:48

Ik zou net als jij ook heel graag een hond hebben, maar mij lukt het niet om te combineren met mijn werk dan zou de hond overdag de hele tijd alleen zijn.
Een uitlaatservice kan voor 2 dagen denk ik wel een prima oplossing zijn. Volgens mij zijn er ook die de hond tussen de middag een uur ophalen.
Anders heb je misschien kennissen in de buurt die een hond hebben waar hij 2 dagen in de week naartoe zou kunnen?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:52

wij hebben thuis 3 honden Lachen en de volwassenen werken ook fulltime, eni k zit op school Lachen maar tis voor ons goed te combineren!

kan je anders niet een hondje van iemand lenen? om uit te testen?
xxiezz

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:57

Wanneer iedereen in huis full time buiten de deur werkt vind ik dat je geen hond moet nemen.

De opkomst van de benchen is volgens mij ook pas gekomen nadat steeds meer mensen die full time werkten toch een hond namen en dat beest uit pure verveling het huis begint te slopen.

Jouw geval vind ik wat anders. Je vriend werkt thuis dus dan is het niet zo moeilijk om tussendoor steeds eventjes aandacht te besteden aan de hond en tussen de middag een pauze te nemen om met de hond naar buiten te gaan.

Voor die 2 dagen is een hondenuitlaatservice volgens mij een goede oplossing.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:00

Een hond past zich snel aan, en inderdaad een uitlaatsirvice of oppas adresje Lachen suc6!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:00

Je kan behalve een uitlaatservice ook een dierenpension proberen. Er zijn er daar zat voor dagopvang en ze kunnen leuk met elkaar spelen.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 19:36

Heeft hier iemand ervaring met een uitlaatservice en/of een dierenpension?
In het geval van een uitlaatservice moet je toch goed weten met wie je in zee gaat, aangezien zij jouw huis binnen moeten terwijl je er zelf niet bent. Dat vind ik dan weer een klein nadeel. Maar voor de rest lijkt het me in ons geval een hele goed oplossing mits de kosten ook nog te overzien zijn.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:38

ik zou pas aan een hond beginnen als je er echt tijd voor hebt. Meestal worden de dieren de dupe omdat mensen vaak van huis zijn. Vooral als je een pup neemt moet je hem heel vaak uitlaten en er gaat veel tijd in zitten. Ik vind het niks als het dier heel de dag in de bench met zitten

Miss_happy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:52

Persoonlijk zou ik geen hond nemen als je allebei fulltime werkt. Het gaat natuurlijk niet alleen om het uitlaten, maar ook om de aandacht die de hond krijgt... Als je allebei de hele dag weg bent (behalve het uit laten dan), vind ik dat niet ideaal voor de hond....

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 09:43

Heb je geen buren die op die dagen met 'm kunnen wandelen/wat aandacht geven?
Onze buuf heeft namelijk zelf geen hondje meer, maar vind het daarom wel leuk om eens met die van ons te lopen als wij een dag weg moeten.
Vind ik zelf ook wat prettiger dan 'vreemde' mensen in huis. Lachen

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 09:50

In Zeist zit ook een goede uitlaatservice. Die ging elke dag met zn bus volgeladen (soms wel 20 honden) lekker een paar uur op de hei wandelen. De meeste mochten ook los want hij heeft zelf een bordercollie(schapendrijver) en die hield de honden bij elkaar, alsof het een kudde schapen is.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 10:17

Wij wonen zelf in Rotterdam, dus Zeist is dan een beetje ver weg.
Ik ben zelf ook van mening dat je pas een hond moet aanschaffen als je 'm voldoende aandacht kan geven en beweging. Zoals gezegd is dat bij ons 5 dagen in de week absoluut geen probleem.
Voor die 2 daagjes max. in de week (mijn vriend is ook niet iedere week 2 dagen weg!) vind ik op dit moment een uitlaatservice die 'm lekker een tijd mee neemt een goede oplossing.
Buren zouden we eventueel ook nog kunnen vragen, maar zijn ook jonge mensen die werken volgens mij, dus zou dan ook geen oplossing zijn.
Oppasadresje zoeken is natuurlijk ook een idee. Kan ik 'm zelf wegbrengen (hoeven er geen vreemde mensen in ons huis) en krijgt ie de gehele dag aandacht.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:24

Mijn hond gaat altijd mee naar het werk, behalve wanneer mijn vriendin thuis is.
Ik heb de hond er ook op uitgekozen. Lieve aanhankelijke hond, speels maar niet mieterig. Hond moest klein zijn en blijven. Het leuk vinden om den hele dag mee te zijn. Zelfstandig zijn.

Heb voor een Jack Russell gekozen. Nou, perfecte keuze!
Ze vind het heerlijk om mee te gaan, staat 's morgens al eerder bij de deur dan ik. Ze kan zich de hele dag vermaken en slaapt ook lekker bij.
Door het kleine formaat is ze ook ideaal om in de auto te hebben!

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:31

ik zou zeker geen pup nemen die hebben heel veel aandacht nodig. en een uitlaat service geeft hem ook geen uren op een dag aandacht. dan zou een hondenpension wat zijn denk ik.
het is kiezen of delen.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:40

Tsjah, ook ik wil dolgraag een hond, en in theorie moet dat net kunnen, maar ik weet gewoon dat de praktijk anders uitwijst. We werken beiden fulltime, hij met iets wisselend rooster, en ik met een halve dag vrij. Verschillende starttijden.

maar het kán voorkomen dat we allebei pas na half 6 thuiskomen nadat we 8 uur zijn weggegaan. Alleen dat risico wil ik al niet lopen.

Ik ben van mening dat je een hond een goed thuis moet kunnen bieden, een hond is geen einzelgänger, heeft aandacht, beweging, tijd nodig.

Als je dat oplost door hondenoppas of hondenuitlaatservice ben je naar mijn gevoel verkeerd bezig. Dan wordt het voor mij een egoïstische keuze om persé die paar uurtjes per dag een hond om me heen te willen.

Ik heb dus toch een kat, en hoewel ik in het begin geen kattenfan was, ben ik zo ontzettend gek op dat beest!

Een hondje komt nog wel, mochten er kinderen komen en ik ooit part-time ga werken. Zo niet, dan ook geen hond.

Want je kan een hond wel willen, je moet het ook een thuis kunnen geven. Een hond heeft het niet voor het kiezen, jij wel Lachen

maar goed da's mijn mening Lachen ik zou het niet doen als ik jou was Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:42

Ik vind het persoonlijk weinig meer met dierenliefde te maken hebben als je voor een hond kiest terwijl je allebei fulltime werkt!
Een hond heeft veel meer aandacht nodig dan een kat, die gaat zn eigen weg wel. Als je die aandacht niet kan/wil geven, dan zou ik het niet doen, simpel.
Ik wil mn hele leven al een hond, maar neem deze niet juist omdat ik gewoon geen tijd voor een hond kan vinden! Ik zou het wél nemen van een hond zien als pure egoïsme, omdat je het zélf zo ontzettend graag wilt!
Maar of je een dier daar zo'n plezier mee doet? nee, vind ik niet.

Smoesjes als "ze wennen er snel aan" en "dit en dat type kan wel tegen alleen zijn" vind ik ook zwak en benadrukt bij mij alleen het egoïsme van de eigenaar en het goed willen praten van het alleen laten van een hond. Nee, zeker geen goede keuze!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:43

Citaat:
Ik vind het persoonlijk weinig meer met dierenliefde te maken hebben als je voor een hond kiest terwijl je allebei fulltime werkt!

Ik zou het wél nemen van een hond zien als pure egoïsme, omdat je het zélf zo ontzettend graag wilt!

Idd, ben ik het helemaal mee eens Lachen

domegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:11

Emio schreef:
Heeft hier iemand ervaring met een uitlaatservice en/of een dierenpension?
In het geval van een uitlaatservice moet je toch goed weten met wie je in zee gaat, aangezien zij jouw huis binnen moeten terwijl je er zelf niet bent. Dat vind ik dan weer een klein nadeel. Maar voor de rest lijkt het me in ons geval een hele goed oplossing mits de kosten ook nog te overzien zijn.

Ik heb ervaring genoeg met dierenpensions. Namelijk zelf zes jaar lang een pension gehad (nou ja, mijn moeder, maar ik heb er wel heel erg veel gewerkt). Ik kan alleen maar zeggen, een hondenpension KAN een prima oplossing zijn, maar wees heel erg kritisch! De kwaliteitsverschillen zijn gigantisch groot. Kijk naar de reacties van je hond, daar kun je alles uit opmaken. Sommige dieren kunnen gewoon NIET in een pension (ook al is het goed!), maar dit zijn echte uitzonderingen, maximaal twee per jaar. De meeste honden gaan prima, maar zoek wel een pension die bij je hond past, gaan ze samen naar buiten, juist alleen, elk dier heeft andere wensen, houdt daar rekening mee.

Houdt er ook rekening mee dat pensioneigenaren enorm goed kunnen liegen... Ik kan een boek volschrijven over trieste verhalen die ik heb gehoord. Toen we het pension overnamen zat er een hondje al drie (!) jaar in pension en was de eigenaar ervan overtuigd dat het dier in huis zat, het arme ding zat alleen maar in het hokje! (in overleg naar asiel gebracht met een open dag en ze was diezelfde dag nog verkocht aan een gezin met kinderen). Verhalen als: bij het voeren laat ik jouw hond altijd los in de gang want die is zo leuk... met een korrel zout nemen. Die wordt veel gebruikt en nee ze lopen echt niet met 50 losse honden in het gebouw rond. Denk er bij sommige verhalen ook over na of het wel reeël is. Een pensioneigenaar kan niet vier buitenkennels hebben en vervolgens beweren dat 'dat leuke hondje' dat niet zo sociaal is, driemaal per dag 4 uur alleen in de kennel laat. Ik heb in mijn 'pensiontijd' enkele andere bedrijven leren kennen, hele goede, maar ook verschrikkelijk slechte. Kijk bij een pension door eventuele ouderdom en slijtage heen, maar let er wel op dat het er schoon, fris en licht is.

Als je hond kwispelend naar binnen gaat en en kwispelend weer uitkomt doe je het goed. Veel honden vinden een (goed) pension echt heerlijk. De hele dag heel veel honden om ze heen, een keer een wat andere omgeving en lekker samen ravotten. Een pension is dus echt wel prima, maar zoals ik al zei, wees kritisch. Als ze sjaggie naar binnen gaan is er met het pension iets mis, als ze sjaggie naar buiten komen moet je kritisch naar jezelf gaan kijken.

Wat betreft het wel of niet nemen van de hond ga ik met enkele voorgangers mee. Ik zou voor twee honden gaan of er niet aan beginnen. Een mens kan een dier nou eenmaal niet vervangen. Ik vind overigens hetzelfde gelden voor paarden, konijnen (die vind ik zo zielig eenzaam in een hokje terwijl er vaak na drie weken nauwelijks meer naar om wordt gekeken), hamsters, cavia's etcetera etcetera

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:15

Zo´n hondenuitlaatservice zorgt ervoor dat de honden er enkele uren uit zijn geweest en dat ze erg moe zijn. Ze slapen echt wel de rest van de dag. Als het nu dagelijks zou zijn maar hooguit 2 dagen per week?? Moet kunnen. Neem je er 2 hebben ze nog een beetje gezelschap aan elkaar. Vindt het persoonlijk een beetje hypocriet want als je een paard zou hebben dat er enkele uren per dag uit zou gaan zou je er niemand over horen. Terwijl die meestal nog in een kleinere ruimte staan.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:55

Smystique schreef:
Citaat:

Ik zou het wél nemen van een hond zien als pure egoïsme, omdat je het zélf zo ontzettend graag wilt!

Idd, ben ik het helemaal mee eens Lachen

Er is toch elke dag iemand thuis? Want haar vriend werkt vanuit huis. Alleen 2 dagen in de week is een probleem. Dan lijkt me een uitlaatservice of dagopvang een prima oplossing. Wel zou ik dan niet aan een pup beginnen, maar eentje die al goed zindelijk is en eventjes alleen thuis kan blijven. Een herplaatsertje dus.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 12:12

Ik vind sommige opmerkingen een beetje 'raar' op mij overkomen. Ieder zijn eigen mening, dus ik lees alles aandachtig door. Maar wij hebben de tijd voor een hond. Zoals gezegd werkt mijn vriend thuis en kan zelf beslissen wanneer hij pauzes neemt, hoe lang etc. etc. Hij is alleen max. 2 dagen in de week weg, zoals tussendoor geschreven komt dat ook niet iedere week voor.
In dat geval zie ik het niet als egoistisch als wij voor een hond kiezen omdat wij dat graag willen. De tijd is er en aandacht zal die meer dan genoeg krijgen.
Ik heb er zelf over nagedacht om eventueel op mijn werk te vragen of hij die paar keer mee mag, maar dat is eigenlijk een oplossing die helemaal onderaan mijn lijstje staat.
Ik werk namelijk op kantoor en hij zou dan netjes in zijn mand onder mijn bureau moeten blijven liggen tot mijn lunchpauze. In dat geval lijkt mij een uitlaatservice of een dagpension een veel betere oplossing.

Ik heb net zelf contact gezocht met een uitlaatservice in Rotterdam en de reactie die ik terug kreeg bevalt me erg goed. Daar zou hij min. 2,5 uur lekker van huis zijn. De rest van de uurtjes zit hij dan inderdaad alleen thuis. Een 2e hond zou dan misschien een goede oplossing daarvoor kunnen zijn.

Half nederland heeft een hond en ik vroeg me gewoon af, aangezien ik aan neem dat half nederland wel gewoon werkt, hoe mensen dat combineren.

Nogmaals, ik snap de opmerkingen wel, maar vindt onze situatie even iets anders dan bij mensen die allebei fulltime werken maar dan buitenshuis.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:25

Een hond slaapt daarbuiten ook 80% van de dag dus als ie er lekker uit is geweest is ie echt wel total loss. Dus vrouwen die 2 dagen per week werken en de man fulltime zouden ook geen kind mogen??? Emio ik zou die 2 dagen netjes regelen en er voor gaan!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:28

Ik zou alleen dan niet voor een pup gaan, die kunnen immers nog niet mee met de uitlaatservice...Misschien een hond van een jaar of ouder?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:34

Wij zaten met hetzelfde probleem.
Beide werken en toch graag een hond willen.
1 hond vond ik echt geen optie aangezien het dier dan toch 8 uur alleen zou zijn.
We hebben 2 pups uit hetzelfde nest gekocht, gelukkig heb ik een hele periode vrij kunnen nemen voor de opvoeding, het zindelijk maken en het trainen om 'alleen' thuis te zijn.
Dit gaat echt perfect ze vermaken zich overdag uitstekend met elkaar, daarbij hebben ze de bijkeuken en keuken tot hun beschikking in de winter en zomers een grote ruime ren.
De honden zijn nu 6 jaar en aangezien ik bang ben dat als 1 wegvalt de ander wegkwijt hebben we een jaar geleden nog een pup aangeschaft.
Nou met z'n 3-en missen ze ons echt niet overdag, ze hebben veel lol met elkaar.

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:51

Barmat schreef:
.............
Smoesjes als "ze wennen er snel aan" en "dit en dat type kan wel tegen alleen zijn" vind ik ook zwak en benadrukt bij mij alleen het egoïsme van de eigenaar en het goed willen praten van het alleen laten van een hond. Nee, zeker geen goede keuze!

Ik ben benieuwd: ben jij dezelfde mening toegedaan als het mensen betreft die een kind krijgen terwijl ze fulltime werken?

Niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik vind het persoonlijk veel belangrijker dat mensen in de tijd die ze hebben veel aandacht aan hun dier schenken, er voldoende lang mee gaan lopen, lekker met hem/haar spelen, dan dat ze thuis zijn en misschien wel levenloos op de bank hangen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat 2 fulltime werkenden in combinatie met een hond een prima idee is, maar ik vind dat je je we erg stellig uitdrukt. Het kan toch zijn dat iemand die fulltime werkt (ik ken er zo een) zowat alle tijd buiten zijn werk met zijn honden bezig is. Dat zie ik veel liever dan mensen die een hond aan een druk gezin toevoegen, weliswaar thuis zijn maar zich er vanaf maken met een blokje om omdat er nog kinderen en een huishouden zijn die aandacht vragen Lachen