Moet ik wel weer een nieuwe kat nemen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jimdebrit

Moet ik wel weer een nieuwe kat nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 15:54

[..........]
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 19-01-24 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilie

Re: Moet ik wel weer een nieuwe kat nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:55

Anders misschien je kat binnenhouden als dat kan?
Maar is niet gezegd dat deze kat ook onder auto loopt..

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:58

Neem dan anders een kat die alleen binnenshuis mag leven.. Ik weet ff het ras niet maar dat ras heeft zo'n platte neus en kunnen daardoor niet buiten leven.. Veel plezier nog met je kat..

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:59

friendly schreef:
Neem dan anders een kat die alleen binnenshuis mag leven.. Ik weet ff het ras niet maar dat ras heeft zo'n platte neus en kunnen daardoor niet buiten leven.. Veel plezier nog met je kat..

Een Pers?

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 16:00

[..........]
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 19-01-24 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:02

Wonen jullie dan aan een drukke straat? Ik mag geen katten meer omdat er al 2 doodgereden zijn, wij wonen dan ook aan een redelijk drukke straat.
Ik vind dat een kat eigelijk naar buiten moet kunnen, maar in het asiel zullen er best zitten die liever binnen blijven. Jonge katten gaan vaak liever op ontdekking en zijn daarom niet makkelijk binnen te houden.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:02

ik vind niet dat je een kat binnen moet houden, dat vind ik gewoon ronduit zielig.
maar ligt het an je omgeving (drukke wegen in de buurt) dat je katten onder een auto zijn gekomen, of is het 'toeval'?
in het laatste geval kun je gewoon weer een kat nemen.
in het eerste geval zou ik dat niet doen

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:03

Zaina schreef:
ik vind niet dat je een kat binnen moet houden, dat vind ik gewoon ronduit zielig.

Wat is daar zielig aan?
Katten kunnen binnen toch ook perfect gelukkig zijn?

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 16:04

[..........]

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 16:05

zilie schreef:
Zaina schreef:

Wat is daar zielig aan?
Katten kunnen binnen toch ook perfect gelukkig zijn?

Dat denk ik ook wel, maar toch heb ik liever een kat die ook naar buiten kan. Mijn kat gaat altijd lekker naar buiten om te spelen en te jagen en soms om in het hooi te slapen, verder is ie aardig wat binnen, maar hij kan naar buiten wanneer ie wil en dat vind ie heerlijk.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:08

Nee precies. Ik woon wel achter een beetje drukke weg, daar zijn al mijn katten ook overleden, 1tje aan ouderdom. Daarom nemen wij geen katten meer. Het ligt ook aan het karakter van de kat denk ik of ze onder een auto zullen komen of niet. Als je een rustige kat heb denk ik dat die minder snel onder een auto zal komen dan een speelse kat.. En leeftijd heeft er ook mee te maken natuurlijk..

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:09

Ik zeg ook niet dat je je katten binnen MOET houden. Lachen
Maar om binnenhuiskatten zielig te noemen, vind ik er toch niet van..
Maar ieder zijn ding. Haha!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:13

.. Ik denk niet dat dit topic bedoelt is voor een lange discussie over het binnen houden van katten ect. Vork

Als je bij een drukke straat woont zou ik het niet doen.
Woon je in een rustige buurt en durf je het echt aan dan zou ik zeggen; ga ervoor Knipoog
Het is een hele kleine kans dat al je katten onder een auto komen (als je in een rustige buurt woont dan..).

Wij wonen bij een weg waar het op bepaalde tijdstippen heel druk is en verder gewoon rustig. We hebben heel veel katten gehad (nu 10) en er is er niet één (wat ik me herinner) onder een auto gekomen.

Komt je kat 's avonds wel binnen? En doe je de klep dan dicht?
Overdag is de kans kleiner dat hij overreden word dus..

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:16

ik woon naast een autoweg , maar mijn katten zijn gelukig nog nooit verongelukt daardoor
wel sneu dat dat jouw katten wel moest overkomen Boos!
en ik weet niet zeker of je wel een nieuwe kat moet nemen, maar doe wat je gevoel je zegt denk ik!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:33

friendly schreef:
Nee precies. Ik woon wel achter een beetje drukke weg, daar zijn al mijn katten ook overleden, 1tje aan ouderdom. Daarom nemen wij geen katten meer. Het ligt ook aan het karakter van de kat denk ik of ze onder een auto zullen komen of niet. Als je een rustige kat heb denk ik dat die minder snel onder een auto zal komen dan een speelse kat.. En leeftijd heeft er ook mee te maken natuurlijk..

Wij hebben een enorm arogante kat.. Die vind zichelf heel mooi enz. Vork
Die doen we ook niet naar buiten omdat hij toch voor een auto niet aan de kant gaat Clown

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:36

hahaha die vindt zeker dat die auto maar aan de kant moet gaan? wat een grappige Knipoog

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:13

Ja het is gewoon heel klote dat je katten elke keer dood gereden worden, maar ja dat is dan ook wel weer het risico van buiten laten lopen.
Je kan natuurlijk ook zo denken, zolang als ze leven hebben ze een goed leven gehad en is het hun tijd dan gaan ze.
Ik snap dat de angst er in zit maar ik denk dat ik toch wel een kat erbij zou nemen.

Ik heb zelf een kat die al meer dan 15 jaar buiten loopt en ik heb er ook weleens 1 gehad die binnen het jaar doodgereden is. Tja het is ook een beetje geluk hebben, hoe rot dat ook is.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:16

Onze kat loopt alleen buiten als wij thuis zijn voor de rest zit hij binnen. Hij zit ook veel liever binnen merk ik. Als hij buiten zit zit hij of op onze oprit of in de tuin en als de reis heel groot is aan de overkant van de straat Schijnheilig
Ik snap wel dat je twijfelt, maar het wil natuurlijk niet zo zijn dat je nieuwe kat ook doodgereden wordt.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 19:38

[..........]

doossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:01

ik heb ook een kat maar die mag niet naar buiten komen omdat het een heilige birmaan is
ze komt natuurlijk wel in de tuin
misschien moet jij dat ook eens proberen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:04

een pers niet buiten?
wat een onzin, alles raskatten mogen gewoon naar buiten, alleen hebben zij naast het risico van verkeer, kattenmeppers, asociale jongeren etc , ook nog eens de kans om opgepakt en verkocht te worden.

anyway, neem een binnenkat, ik heb 9 katten en die hebben een heerlijk leven, ze komen alleen in de buitenren buiten, maar no way dat ik mijn schatjes aan de gevaarlijke buitenwereld waag!

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:22

Zaina schreef:
maar ligt het an je omgeving (drukke wegen in de buurt) dat je katten onder een auto zijn gekomen, of is het 'toeval'?
in het laatste geval kun je gewoon weer een kat nemen.
in het eerste geval zou ik dat niet doen

Dit is echt niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik voer deze discussie wel vaker en blijf nieuwsgierig naar de mening van anderen Lachen
Waarom vind je dit zielig?
In een perfecte wereld liepen alle dieren vrij rond, maar in de wereld zoals ie is waar dieren (zie bericht van TS) doodgereden worden vind ik dat beide constructies een bepaalde zieligheid hebben. Ik vind het namelijk ook zielig als katten worden doodgereden omdat ze vrij buiten lopen....

Onze twee katten worden binnen gehouden. Bij mooi weer gaan ze in de tuin naar buiten, aan een lange lijn en onder begeleiding. Wij (men in het algemeen) laten onze honden ook niet zomaar vrij over straat lopen en gaan en staan waar ze maar willen. Zouden die hondjes misschien wel harststikke leuk vinden, maar dat is sociaal minder geaccepteerd.

Ik ben me bewust van het verschil tussen honden en katten, ik ben 38 en heb al mijn hele leven dieren gehad, maar ik ben van mening dat een binnen-dier (hond dan wel kat) ook een heel gelukkig leven kan leiden. Onze binnenpoezen krijgen heel veel aandacht, en we spelen veel met ze om aan hun jachtinstinct te beantwoorden leren we ze bijvoorbeeld apporteren.

Overigens ben in in afrika opgegroeid en daar liepen zowel de honden als de katten gewoon vrij rond, maar ja, daar reed dan ook geen verkeer. Ik vind het soms wat krom dat mensen enerzijds kosten noch moeite sparen aan de dierenarts als hun kat wat mankeert, netjes wormenkuurtjes en entingen geven om te voorkomen dat het diertje wat oploopt, en hem anderszijds buiten laten lopen waardoor hij aan nog veel groter gevaar wordt blootgesteld.

Het is maar mijn mening, maar ik vind het gewoon zo raar dat mensen het voor de kat wel zielig vinden, maar een konijn, cavia, vogel of hond wel binnenhouden. In sommige gevallen nog in een kooitje ook.

@TS: in zou inderdaad als je een nieuwe en jonge kat neemt het diertje gewoon wennen aan binnen zijn. Wat hij niet kent zal hij ook niet missen Lachen veel succes met je beslissing!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:24

ik ga helemaal met je mee nijntje
deze discussie is hier op bokt al veel vaker besproken, ik ben er ook van overtuigt dat katten binnen een prima leven hebben.
mijn huis staat vol met krabpalen en klimtoestellen, en ze mogen overal komen, en ook liggen overl speeltjes