Konijn terroriseerd cavia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

INGEMUIS

Konijn terroriseerd cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 14:15

2 maanden geleden heb ik zwaar verwaarloosd konijn gevonden ( zie topic: viewtopic.php?f=73&t=692735&hilit= ) het was de bedoeling om het konijn buiten in een hok te houden, maar de dierenarts dacht dat het konijn hier nog te zwak voor was.. dus hadden we een binnenkooi geleend van een vriendin. Toen het konijn weer beter was, liep hij de meeste tijd van de dag door de woonkamer. Hij sprong dan altijd zelf in de kooi van de cavia, hij vond het wel gezellig en onze cavia volgens mij ook wel. Dit hebben we een paar dagen aangekeken, en het leek prima te gaan. Dus hebben we het geleende hok terug gebracht, en de kooi waarin de cavia zat verkocht, toen hadden we een grotere kooi gekocht zodat ze met z'n tweetjes daar in konden. Het leek eerst wel goed te gaan, maar nu dus echt niet meer Verdrietig

Mijn konijn liep meestal door de kamer, ze ging dan altijd haar ' behoefte ' doen in het hok Clown Maar nu poept en piest ze de hele kamer onder, springt ze op stoelen, gaat de trap op en als onze hond door de kamer loopt ( Hij is niet zo'n fan van t' konijn ) gaat ze hem achterna zitten net zolang totdat hij naar boven gaat. En het allerergste vind ik nog wat ze doet met onze cavia, als hij zit te eten of hij is aan het drinken of iets dergelijks duwt het konijn hem met z'n neus weer terug zijn nacht hokje in, en sinds kort bijt ze mijn cavia zelfs Ach gut En vandaag was echt de druppel, het konijn had al het stro en zaagsel wegduwd zodat het voor het hok van mijn cavia lag en toen hun speelbal van hooi in de ingang van het hok gelegd, mijn cavia kon er niet meer uit..

Het gaat dus niet meer echt goed, dus eigenlijk zou het beter voor beiden zijn als het konijn naar het buitenhok ging.
Maar nu is mijn vraag: Kun je een konijn van een binnenhok naar een buitenhok verhuizen ín de winter?
Ik hoop dat iemand me kan helpen Clown

Faniek

Re: Konijn terroriseerd cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:29

Tjah konijnen en cavia's spreken elkaars taal niet he is ook geen goede combi. Misschien voor je cavia een caviamaatje en je konijn een konijnenmaatje is wel zo fijn voor ze.

Maar een konijn kun je pas in het voorjaar naar buiten verhuizen. Deze heeft nu geen wintervacht en het is nu dus veelste koud.

kusjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:30

ehhm,,,goede vraag, ik zou zeggen, probeer het met heel veel hooi, doe het een nachtje, dan een nachtje binnen, mijn konijn staat ook gewoon buiten,,, gewoon proberen zou ik zeggen!

succes ermee!

en anders wil ik je nijntje wel Tong uitsteken

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:30

Nee, je konijn heeft binnen geen wintervacht aan kunnen maken. Ik ben bang dat als je hem nu buit zet en het gaat vriezen het niet goed afloopt. Misschien is er iemand in de buurt die een binnenhok kan lenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:34

ik had idd dezelfde vraag in een ander topic, ik doe het dus ook niet, wat sneu dat je caaf er niet meer uitkon, wel een slimme nijn Bloos is er idd niet iemand die een hok te leen heeft? of een goedkoop hok heeft? bijv op marktplaats ofzo?

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:05

ik zou je konijn nu niet naar buiten doen omdat ie geen wintervacht heeft. Ik zou hem gewoon in een aparte hok houden.

mijn caaf en konijn gaat wel goed samen. maarja het konijntje was nog jong en hier weet je het verleden niet van jouw konijn.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 18:13

miekelover schreef:
ik zou je konijn nu niet naar buiten doen omdat ie geen wintervacht heeft. Ik zou hem gewoon in een aparte hok houden.

mijn caaf en konijn gaat wel goed samen. maarja het konijntje was nog jong en hier weet je het verleden niet van jouw konijn.

Nee het verleden van mijn konijn weet ik zelf niet eens Clown

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:38

niet naar buiten doen nu
dan loopt het niet goed af als het nu gaat vriezen
je konijn heeft nu geen wintervacht aan gemaakt omdat ie binnen zit
kijk even op marktplaats voor een ander hok
en ga opzoek naar een cavia maatje voor je caaf
en een konijnenmaatje voor je konijn
( tip : opvang )

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:18

Ik sluit me volledig aan bij Faniek. Gewoon lekker een soortgenoot voor beide zoeken.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 19:21

shettie schreef:
niet naar buiten doen nu

Ehm ik zou best nog een cavia willen, maar ik wil niet het risico lopen dat mijn cavia dan weer word gedomineerd, maar het zou sowiezo niet kunnen denk ik.. Mijn cavia is een mannetje, en mannetjes kunnen niet bij elkaar toch?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:22

INGEMUIS schreef:
shettie schreef:
niet naar buiten doen nu

Ehm ik zou best nog een cavia willen, maar ik wil niet het risico lopen dat mijn cavia dan weer word gedomineerd, maar het zou sowiezo niet kunnen denk ik.. Mijn cavia is een mannetje, en mannetjes kunnen niet bij elkaar toch?

jawel hoor
k heb ook 2 cavia mannetjes samen
en dat gaat prima
gwoon de tijd nemen om ze te koppelen

het beste koppeling bij een konijn is
gecastereerde man met een vrouwtje
ik weet niet wat voor geslacht jou konijn is ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:23

Een terrorkonijn *LOL* Sneu voor je cavia, ik denk dat er niets anders opzit dan een nieuw hok kopen!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:25

Je zou weer kunnen proberen of je dat hok weer terug mag ''lenen''..
Ik zou het konijn niet naar buiten doen want dat is die niet gewend..
Het is nu wel niet zo super koud, maar als hij het niet gewend is..

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 19:25

shettie schreef:

jawel hoor
en dat gaat prima

Mijn konijn is hoogst waarschijnlijk een vrouwtje Knipoog

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:27

INGEMUIS schreef:
shettie schreef:

jawel hoor
en dat gaat prima

Mijn konijn is hoogst waarschijnlijk een vrouwtje Knipoog

oke je kan bij een opvang gaan kijken voor een gecastereerde ram
en je zou even naar een DA ofso kunnen gaan om het zeker te weten of je een vrouwtje heb Lachen

het lijkt me het verstandigst om toch een ander konijn en ander caafje er bij te nemen
omdat konijn en caaf niet de zelfde taal spreken gaat dit 2-3 niet goed

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:37

Nagelbijten / GniffelenHahaha..
Dit is een heel bekend fenomeen bij het plaatsen van konijnen bij cavia's. In boeken en op internet wordt hier altijd over gewaarschuwd dat konijnen ontzettend dominant tot agressief kunnen doen tegen cavia's. Haal ze gewon uit elkaar en zet (wanneer dat kan) een cavia bij de cavia en een konijn bij het konijn, dan worden ze het meest gelukkig, omdat het allebei groepsdieren zijn en wegkwijnen wanneer ze niet met gezelschap zitten.

Voor de verdere problemen heb ik geen oplossing, heb hier ook nooit van gehoord.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:15

als je geen plaats hebt voor 2 nieuwe dieren, kunnen de caaf en konijn dan niet samen als ze allebij uit hun hok zijn? of loopt je caaf niet los buiten het hok?
als dat wel samen gaat, hoef je ook geen nieuwe dieren erbij te nemen, ik heb trouwens wel een cavia alleen gehad, en dat ging prima, zolang je hem er maar vaak genoeg uithaald..

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:29

dees_daan schreef:
als dat wel samen gaat, hoef je ook geen nieuwe dieren erbij te nemen, ik heb trouwens wel een cavia alleen gehad, en dat ging prima, zolang je hem er maar vaak genoeg uithaald..

Cavia's zijn sociale dieren, net als konijnen, en horen gewoon met een soortgenoot te wonen.