Wat zou het zijn? (kat)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Wat zou het zijn? (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:57

Sinds paar dagen is mijn kat nouja lusteloos wil ik niet zeggen, ze speelt nog wel.
Maar ik vind dr vacht wat plukkerig, ze eet dr vlees niet (krijgt 2x per dag vlees, de rest brokjes) goed, misschien 2 hapjes en dan loopt ze erbij weg. Normaal doet ze er een moord voor. Heb ook al ander soort geprobeert, dacht misschien is ze hier op uitgegeten haha maar dat maakt ook niks uit. Daar heeft ze alleen de gelei vanaf gelikt. Harde brokjes heb ik niet zo opgelet maar volgens mij eet ze ook daar minder van.
Verder is dr neusje ook zo bleek. Normaal mooi roze en nu wat wittig.

Maarja beetje dubbel want ze speelt nog wel en wil er ook wel uit, maar toch vind ik dr niet 100% maar ook weer niet erg genoeg om ermee naar een DA te gaan.
Misschien dat iemand hier een idee heeft?

Of zou het ook met iets geestelijks te maken kunnen hebben? Ze is ontzettend bang van vuurwerk en paar dagen voor oud&nieuw heeft ze vast gezeten ofzo. Dr nagels aan 1 pootje zijn ver afgesleten en bij 1 teen had ze bloed en zit nog een klein stompje nagel, maar daar had ze niet veel last van.

Zilie

Re: Wat zou het zijn? (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:09

Ik weet niet wat het is, maar zou toch even naar de DA gaan; kan nooit geen kwaad toch? Lachen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 17:12

Nouja om het financiele gedeelte wel, dacht mensen kunnen ook gewoon een griepje krijgen o.i.d. misschien bij katten ook wel?? Kijk het in ieder geval nog een paar dagen aan, mocht ze toch helemaal niet opknappen of erger worden gaan we wel even langs Lachen

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:15

Als het kattengriep wat zelfde is als niesziekte dacht ik; dan zou de kat niezen,vochtige ogen hebben,diarree, en vermageren.. Maar dat heeft ze blijkbaar toch niet dus.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:16

Anna-Jelly schreef:
Sinds paar dagen is mijn kat nouja lusteloos wil ik niet zeggen, ze speelt nog wel.
Maar ik vind dr vacht wat plukkerig, ze eet dr vlees niet (krijgt 2x per dag vlees, de rest brokjes) goed, misschien 2 hapjes en dan loopt ze erbij weg. Normaal doet ze er een moord voor. Heb ook al ander soort geprobeert, dacht misschien is ze hier op uitgegeten haha maar dat maakt ook niks uit. Daar heeft ze alleen de gelei vanaf gelikt. Harde brokjes heb ik niet zo opgelet maar volgens mij eet ze ook daar minder van.
Verder is dr neusje ook zo bleek. Normaal mooi roze en nu wat wittig.

Maarja beetje dubbel want ze speelt nog wel en wil er ook wel uit, maar toch vind ik dr niet 100% maar ook weer niet erg genoeg om ermee naar een DA te gaan.
Misschien dat iemand hier een idee heeft?

Of zou het ook met iets geestelijks te maken kunnen hebben? Ze is ontzettend bang van vuurwerk en paar dagen voor oud&nieuw heeft ze vast gezeten ofzo. Dr nagels aan 1 pootje zijn ver afgesleten en bij 1 teen had ze bloed en zit nog een klein stompje nagel, maar daar had ze niet veel last van.

is haar tandvlees ook wat wittig en niet mooi roze? volgens mij kan je beter naar de da gaan. Dit duidt op bloedarmoede of te weinig vocht.
Ik ben natuurlijk geen dierenarts. maar ik doe en opleiding dierenarts assistente. en een pluizig vacht (al je een plooi trekt en de vacht niet gelijk terug spring heeft ze vocht te kort) en een bleek neuseje (of bleek tandvlees) kan bloedarmoede betekenen.

Ik zeg niet dat dit het is. Maar ik zou zeker even langs de dierenarts gaan

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:24

Anna-Jelly schreef:
paar dagen voor oud&nieuw heeft ze vast gezeten ofzo. Dr nagels aan 1 pootje zijn ver afgesleten en bij 1 teen had ze bloed en zit nog een klein stompje nagel, maar daar had ze niet veel last van.

Dan is er dus in ieder geval iets gebeurd en zou ik dus zeker niet aan een griepje of zo denken.

Willeke geeft al aan dat bij licht neusje en licht tandvlees sprake kan zijn van bloedarmoede.
In combinatie met die poot waaruit je kan concluderen dat er iets gebeurd moet zijn zou er ook sprake kunnen zijn van een inwendige bloeding.

Wanneer er sprake is van vochttekort, zie omschrijving willeke moet je gelijk naar de dierenarts dat kun je niet een paar dagen aanzien dan is ze waarschijnlijk dood.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 17:26

Haar tandvlees is.. ja bleker als dat van onze andere kat Nagelbijten / Gniffelen Maar ik weet niet of je dat kan vergelijken?
De vacht gaat wel gewoon terug en is minder plukkerig dan een paar dagen geleden.

Griepje moet je niet meteen te letterlijk opvatten Knipoog Ik bedoel meer dat wij mensen ook wel eens een beetje ziekig zijn zonder dat er iets ernstigs is.
Niesziekte ben ik bekend mee met mijn andere kat, die heeft het als kitten 2x gehad.

Hoe krijgen ze bloedarmoede dan? Ze is altijd kerngezond geweest en heeft geen vlooien.

Ik ga eens even kijken of ze wat wil eten..

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 17:36

Nou ik heb dr net even apart van die andere gevoert en ze heeft alles opgegeten, heb dr daarna nog maar wat extra gegeven en ook dat heeft ze opgegeten.
Dat is al meer dan vanochtend, toen stopte ze na 2 happen. Voor de zekerheid voer ik haar dan morgenochtend ook maar apart. Anders is die andere er snel bij om dr restje op te eten Knipoog

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:54

Hopelijk was het dan toch gewoon de stress van het vuurwerk.

Hoe oud is ze? en drinkt ze ook veel? Oudere katten kunnen ook last krijgen van minder goed werkende nieren. Dan wordt de vacht ook wat plukkeriger.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:58

het kan of gestress zijn of wat grieperig ( no worries als ze een dag 1 a 2 niet eten , het kan altijd over gaan )

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 18:05

Ze is 2 jaar dus nog niet zo dat dr vacht zo is omdat ze zich niet kan wassen (weet nog wel dat ik als 12 jarig meisje onze oude kat elke dag waste omdat ze het zelf niet meer kon hihi).

Denk dat ik het voorlopig ook maar op stress houd, eerst dat voorval en dan oud&nieuw.
Houd dr voor alsnog even goed in de gaten.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:14

fixture schreef:
( no worries als ze een dag 1 a 2 niet eten , het kan altijd over gaan )

Voor katten is het erg slecht om een aantal dagen niet te eten. Als het lichaam geen voedsel binnen krijgt zal het de vetreserves gaan verbranden.

Bij mensen en honden worden die vetreserves omgezet in energie maar bij katten gebeurd er iets anders. De vetten worden weer terug opgeslagen in de lever waardoor leververvetting gaat optreden.
Kat gaat zich dan erg ziek voelen en wil dan helemaal niet meer eten.

Voor katten is het dus veel gevaarlijker om langer dan een paar dagen niet te ten.

Gelukkig eet kat van TS dus wel weer.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 18:32

Joh dat wist ik helemaal niet dat het voor katten zo gevaarlijk was. Ze heeft net dr gekke 5 minuten ook al even gehad, wel in mindere mate als normaal maar de badmat is nu toch wel goed dood haha, nu ligt ze weer te slapen naast me.

Lindsey hoe kom je aan al die kennis?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:56

Van de dierenarts.

Mijn vorige kat was eens ontsnapt en die vond ik na een week terug met een wond. Dus ik naar de dierenarts die hem ook gelijk woog. Kat was toen natuurlijk afgevallen. Mijn reactie geeft niets was toch al te dik.

Toen kwam de dierenarts dus met dat verhaal over de leververvetting. Gelukkig had mijn kat dat toen niet.
Hoewel juist dikkere katten meer risico lopen.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:05

Mijn kat is wel eens zo "down" als hij gevochten heeft. Dan ligt ie alleen maar te slapen en heeft geen fut. Alsof hij baalt dat hij verloren heeft of zo. Als hij gevochten heeft dan zie ik dat aan de wildere plukken haar op zijn lichaam en vaak korstjes op zijn hoofd.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 19:31

Ze heeft verder niks op dus afgesleten nagels en toen wat bloed aan 1 pootje (dacht eerst dat nagel eruit was maar zit nog een stompje). Toen ze bij mij kwam (ben uit huis gegaan en heb haar meegenomen) heeft ze ook een paar dagen zo'n bleek neusje gehad.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:29

Afgesleten nagels zie je vaak bij een kat die aangereden is. Als ze buiten komt en ze dus idd aangereden zou kunnen zijn dan zou ik haar wel even na laten kijken.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:31

Ooh sorry, staat er al Clown
Naja dan weet ik het ook niet Bloos

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:34

lindsey schreef:
fixture schreef:
( no worries als ze een dag 1 a 2 niet eten , het kan altijd over gaan )

Voor katten is het erg slecht om een aantal dagen niet te eten. Als het lichaam geen voedsel binnen krijgt zal het de vetreserves gaan verbranden.

Bij mensen en honden worden die vetreserves omgezet in energie maar bij katten gebeurd er iets anders. De vetten worden weer terug opgeslagen in de lever waardoor leververvetting gaat optreden.
Kat gaat zich dan erg ziek voelen en wil dan helemaal niet meer eten.

Voor katten is het dus veel gevaarlijker om langer dan een paar dagen niet te ten.

Gelukkig eet kat van TS dus wel weer.

ja, klopt het is niet zo heel goed voor ze, maar het kan ook dat ze een beetje ziekerig zijn
onze katten eten ook wel eens een dagje 1 of 2 niet, en dan is het over
het kan dus ook niet veel betekenen, jij hebt het steeds over een paar dagen? hoeveel dagen bedoel je dan ongeveer?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 20:37

Ze komt niet voor, ze zit meestal achter huis in het land of bij de buurvrouw in het hokje (die mist een stuk plank). Het is maar aan 1 pootje de nagels afgesleten, en 1 nagel aan dr voorpoot is afgesleten.
Verder heeft ze helemaal niks zichtbaars. Ze was ook erg vrolijk en leek er geen last van te hebben. Ik schrok meer haha maar zij was alweer druk aan het spelen. Verder kan ik niks aan haar ontdekken, ik mag dr overal aanraken en ze gedraagt zich niet veel anders, dus op het bleke neusje en dr eten na, maar zonet zat ze ook alweer harde brokjes te eten.