Nog meer Australian Cattledog eigenaren..?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sammie_44

Nog meer Australian Cattledog eigenaren..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 22:36

Hallo!
Wij hebben sinds een paar maand een ontzettend leuk hondje, een kruizing tussen een Australian Cattledog en een Labrador.

Omdat niemand, die geinteresseerd is in de achtergrond van Robin (het hondje), het ras van de vader van d'r kent, de Cattledog, ben ik benieuwd of iemand hier op deze site misschien zo'n ontzettend stoere hond heeft en hoe die eruit ziet!

Robin is een hondje die een zeer consequente opvoeding nodig heeft en veel hapt, wat weer voortkomt uit het ras van de vader waarbij de honden gefokt zijn op het happen in de achterbenen van de koeien die ze dreven.
Wel is het een schat van een beest, en willen we d'r voor geen goud kwijt!

De cattledog is voortgekomen door te kruizen met inheemse Dingo's.

Hier een foto van het ras:
Afbeelding

sammie_44

Re: Nog meer Australian Cattledog eigenaren..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 12:39

Is er echt niemand die zo'n hond heeft?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:43

Ik ken ze, maar heb er zelf geen. ik vind het wel apart dat je zegt dat het voortkomt uit een kruising met inheemse dingo's. Zijn er verschillende soorten dingo's dan? Of is het een 'hond met dingo'-kruising? Het lijt me erg apart een kruising met een labrador te zien, heb je er een foto van? En is dit een probeersel, ongelukje of misschien een hele logische kruising?

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:12

Waarvan we haar hebben gekocht zeiden ze dat ze het expres hadden gedaan, ze hadden al eerder nestjes uit deze kruizing gehad.
Hier was ze nog maar net 4 maand.
http://i12.tinypic.com/4idy8v7.jpg
Inheems betekent trouwens dat ze uit het land zelf komen, dus anders gezegd: Australische Dingo's Knipoog.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:16

Meld zich !! Haha!
Meet Jade
Afbeelding
Veel meer foto's vind je van haar in mijn profiel.
Jade is een kruising Jack Russel X Cattle dog
Borderdan hier op bokt heeft net een zusje van Jade gekocht een nest na jade dus die heeft ook een Cattle Jack Clown
En in dit topic van een hel tijd geleden had ook nog een Cattle dog eigenaar gereageerd.
viewtopic.php?f=73&t=647385&hilit=
Jade is een hondje met een prachtig karakter. Ze is ontzetten lief en superspeels. Natuurlijk nooit moe erg slim en van de jack russel lekker koppig Tong uitsteken
Jade hapt niet maar kan wel supergoed haar speelgoed besluipen Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 01:56

Wij hebben een blauwe Australian Cattle Dog reu van nu 8 jaar oud.
We hebben ook een rode teef gehad.

Veel meer over het ras en over het ontstaan ervan kun je vinden op:
http://www.australiancattledogenkelpie.nl/

Het dingobloed zit behoorlijk wat generaties weg hoor.

Trouwens een vreemde kruising: jachthond x veedrijver.
Maar het zal wel goed verkopen.

Er zijn trouwens een heleboel mensen die het ras wel kennen hoor. Op straat zien mensen het ras voor een bastaard aan en dat laat ik maar zo. Het is in ieder geval geen ras voor beginnende hondeneigenaren.

Heb je trouwens toestemming voor het plaatsen van die foto in je beginpost?
Kan me voorstellen dat deze fokker zijn foto's niet overal wil terugvinden. Knipoog

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 20:48

Oeps, nee heb ik zo van internet afgeplukt.. BloosHmm.. fijn dat je dat ff opmerkt!

Haha, t is ons eerste hondje, we hebben helemaal geen ervaring met honden, maar ze doet t erg goed! Consequent zijn met honden is gewoon 't allerbelangrijkste, ervaring komt met de tijd.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:10

ik heb er geen, ken ze wel!
het zijn echt honden waarmee je wat moet doen, ze hebben ontzettend veel energie en willen ook graag werken. Het liefst drijven maar met je paard meerennen vinden ze ook prima Haha!
Helaas komt blaffen bij cattledogs veel voor (zover ik het ras ken), wel vind ik dat blaffen ook een deel opvoeding is. Het fijne van cattledogs is dat ze goed kunnen luisteren, ze voor je willen werken en HD vrij zjin. Ook is het een makkelijke maat!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:15

Chely schreef:
ik heb er geen, ken ze wel!
het zijn echt honden waarmee je wat moet doen, ze hebben ontzettend veel energie en willen ook graag werken. Het liefst drijven maar met je paard meerennen vinden ze ook prima Haha!
Helaas komt blaffen bij cattledogs veel voor (zover ik het ras ken), wel vind ik dat blaffen ook een deel opvoeding is. Het fijne van cattledogs is dat ze goed kunnen luisteren, ze voor je willen werken en HD vrij zjin. Ook is het een makkelijke maat!

Ze zijn absoluut niet HD vrij, integendeel HD komt veel voor en ook in ernstige vorm.
Verder hebben ze last van erfelijke gebreken als PRA (is nu een DNA marker voor gevonden, dus daar kan op geselecteerd worden) OCD en karakterfouten.
Ben benieuwd waar jij vandaan hebt dat er geen HD voorkomt?

Blaffen komt juist weinig voor, zit er van nature ook niet echt in. Weet je zeker dat je niet in de was bent met de Australian Sheperd?
Ze kunnen wel enthousiast blaffen als ze echt aan het werk zijn maar het zijn asboluut geen honden die in de normale thuissituatie veel blaffen.

De energie valt op zich best mee, maar het is wel heel erg belangrijk dat ze geestelijk worden beziggehouden. En ze kunnen goed luisteren maar zijn zo intelligent dat het niet makkelijk is om ze goed te leren luisteren. Haha!
Als je een beginnende hondeneigenaar bent is de kans heel groot dat ze "over je heen lopen" en precies doen waar ze zin in hebben.
Er zit namelijk ook nog eens een grote dosis zelfstandigheid in gefokt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:53

Ik heb ook een Cattle dog, een rooie teef genaamd Dixie Chick
Afbeelding
Dixie is een lieve en aanhankelijke teef (ook naar vreemden, heel bijzonder voor de cattle die van nature wat terughoudend is) erg intelligent, en mijn 2e schaduw. Struikel regelmatig over haar omdat ze altijd in mijn buurt ligt.
Het bewust fokken van bastaards, daar ben ik geen voorstander van. Ongelukjes kunnen altijd gebeuren.
Cattles zijn zeker geen honden voor onervaren mensen, ik fok dit voorjaar/zomer een nestje met Dixie en ik selecteer echt de puppie-eigenaren op kennis en ervaring.
Afbeelding

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 21:28

Wat een ontzettend leuke hond, crazycactus..!
Dat ze voor een eigenaar met hondenervaring eigelijk bestemd zijn, is wel waar, de onze is ook niet altijd even makkelijk, maar ze is wel makkelijk in toom te houden en pikt alles super snel op en wanneer ze weet dat iets echt niet mag, ze het ook niet doet, maar het is dan ook geen volle ACD.
Ik ben blij dat ze een kruizing is, ik vind de volle ook wel ontzettend mooi en fors, maar voor de gezondheid van zo'n hond is het altijd beter door te kruizen met een andere soort. Niet dat het dan vaak mooier is Knipoog. Het is leuk een soort in stand te houden, maar wanneer je een liefhebber bent en verder niets met zo'n hond doet dan als gezelschapshond houden en lekker veel wandelen, zie ik t probleem niet Lachen.

Ze zit verder trouwens wel altijd boordevol energie en na 1 1/2 uur met haar te hebben gelopen, wilt ze nog wel een keer hetzelfde rondje lopen. Het lijkt alsof ze soms niet moe te krijgen is Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:54

Voor de gezondheid hoef je niet te kruizen, ik heb een bastaard rottweiler gehad die én HD én naar binnen gekrulde oogleden én wolfsklauwen had. Terwijl de moeder uit een lijn kwam die geheel HD-vrij was.
Ook bij cattle's zijn prima testen op BEAR en PRA, dus het hoeft geen probleem te zijn om rashonden te fokken.
Zelf ben ik er erg op tegen om rassen bewust te kruizen, sommige karaktertrekken kunnen een groter probleem gaan vormen samen dan apart...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:59

Wij hebben een australian Kelpie, staan ook op bovengenoemde site. Cattledogs zijn absoluut niet de makkelijkste wel grappig dat deze juist gekruisd is met een labrador. Hopelijk van beide de sterktste punten geerfd dan heb je er volgens mij een hele fijne hond aan.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 14:04

Ja, het is een ontzettend energieke hond die wel goed weten moet wie de baas is, anders neemt ze je goed in de maling. Ze is ook redelijk happerig, maar naar research op t internet had ik gelezen dat ACD die eigenschap in zich hebben.
Maar ze heeft verder een ontzettend karakter en ik denk dat, wanneer we zo doorgaan met het opvoeden van haar, en verder gaan met cursussen, dat het over anderhalf jaar een zeer fijne hond is om mee samen te leven.
Ze is overigens wel erg klein.

@Crazycactus: Het is wel zo dat kruizingen over het algemeen gezonder zijn dan van die doorgefokte rassen. Waarschijnlijk zat t bij jou bastaard in vaders kant dat die het dominante gen daarvoor had Knipoog, dan is t niet echt te voorkomen, ook niet door te kruizen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:38

Dat happen noemt men heelen, dat is het drijven van de koeien. Ze tikken met hun voortanden tegen de pezen van de benen om de koe te laten lopen. Ze kunnen het ook bij mensen doen. Dixie wil het nog wel eens bij mijn kinderen doen als ze te ver bij me weg lopen.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:42

Haha, meen je niet! Wat leuk.

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:55

lache hond is dat wel mooi ik zelf heb ook een heel appart ras de Entlerbuchersenner dit is qwa bouw word mijn hondje een beetje het zelfde

charita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:50

Ja hoor hier nog een met een Cattle...Uzi is een herplaatser (zat helaas geen gebruiksaanwijzing bij Knipoog ) en is er wel degelijk een die regelmatig blaft , zeker als hij super enthousiast is Vork ...Heel trouw is en heel erg beschermend..
Afbeelding

Afbeelding
Toen wij hem net hadden...kwam er plotseling ietsjes minder visite Haha! ...hij is zo vreselijk waaks dat je echt het huis niet normaal in kon...
Maar we zijn nu alweer een aantal jaartjes verder en het gaat nu super met hem..en de visite is weer gezellig teruggekeerd Duivel
We gaan elke dag naar het bos en loopt nu lekker los en speelt met andere honden..helemaal gek op Jack russels..
Af en toe bananen in zijn oren..maar hij is zo lief en grappig..echt een clowntje in onze familie..
het zijn harde honden maar zeker niet de makkelijkste...
Hier is nog een link UZI DE AUSTRALIAN CATTLEDOG klik hier!! van een toppic over Uzi...en in mijn weblog JOELYN TABASCO TARI klik hier!! staat nog het een en ander..

Hoop dat je veel plezier heb aan je hondje..en mocht je nog vragen hebben je kunt me altijd een berichtje sturen...

Groetjes Uzi en Charita

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:04

Charita, waar staat die foto van Uzi met je veullie... die ben ik ergens tegen gekomen en die foto is toch zeker wel een eervol plekje in dit topic waard... Haha! Ik heb wel een Australier thuis...maar het is geen hond... Haha! Knappe honden hebben jullie trouwens allemaal Ja .

charita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:14

Hhahaahah ja jij heb zeer zeker een Australier in huis...voldoet hij wel aan de catteldog eigenschappen ..trouw, volgzaam, enz enz hihi Haha! ...

Okay hier zijn die andere twee foto`s...(Uzi met zijn grote vriend Booster)

Afbeelding
Afbeelding

Zo nou zijn het wel genoeg uzi foto`s Knipoog

Groetjes Charita

PS : CC die foto`s van Dixie Lovers wat is dat toch ook een lekker ding.... Vingers aflikken

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:39

@Charita... Bloos dank je wel.. Ik vind Uz ook helemaal geweldig!!! Kwijl

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:24

Sinds juni dit jaar heb ik ook een cattle dog: Fire
Op onderstaande foto is ze 4 maanden oud:
Afbeelding

Deze foto is van november:
Afbeelding

Ik ben heel blij met haar maar zou het ras niet zo snel aanraden aan een ander.
Je moet er echt veel tijd in steken om ze (vooral geestelijk) bezig te houden en dat onderschatten mensen nogal eens.

Idd gave foto's van Dixie en Uzi!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:25

sammie_44 schreef:
Haha, meen je niet! Wat leuk.

Sammie, dat klinkt leuk maar is het niet hoor!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:13

Ik bedoel ook niet dat t leuk is dat hij bijt, maar dat hij die genen nog in zich heeft en dit zonder enige training daarin nog doet. Knipoog

charita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:13

Hey Silvia wat is Fire eem mooie dame zeg...weet de puppie foto`s nog ..wat gaat dat hard he..
Gaat het voor de rest allemaal goed met haar..

Groetjes Uzi en Charita