hellup!Mijn kat is Asociaal..Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

hellup!Mijn kat is Asociaal..Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 20:54

Hallo allemaal Lachen
Ik heb een vraagje.. en hoop dat iemand weet hoe dit is op te lossen.. ( als dit al is op te lossen.)
Ik heb sinds een jaar een hele lieve rode kater. Toen hij 7 maanden was heb ik hem laten casteren en toen hij daarna weer helemaal "beter" was ( wonden geheeld ect) mocht hij naar buiten. Geweldig vond hij dat!
De buurvrouw heeft een poes ( vrouwtje dus) en eerst vond hij dat maar niks, maar langzamerhand kwam hij wel dichtbij. Nu is dat een hele bange poes, die bij het zien van iets levends gelijk naar binnen holt.
Maar ik wil dus heel graag een maatje voor Garfield (mijn kat) erbij hebben. Niet alleen omdat ik denk dat het voor hem leuk is met een andere kat te spelen ( de tuin is afgezet en er kunnen geen andere katten in of uit de tuin, op die van me buurvrouw na maar die laat zich bijna nooit zien.).
Dus ik dacht van de week, eens kijken hoe Garfield reageerd op andere katten.
Vriendinnen van mij zijn ook kattenliefhebbers dus ik had verschillende katten om "uitteproberen".
Ik had een kater van 1 jaar, een ex-kater van 6 jaar en een poes van 4 jaar geprobeerd.

Allemaal 1 voor 1 en al die katten waren andere katten gewend..
Maaaar wat gebeurde er..
Garfield ging keihard blazen als ze in zijn buurt kwamen.. Kwamen ze te dichtbij gingen die haren overeind en haalde hij met zijn klauwen uit.
Bij 1 kat liep het zelfs uit tot vechten ..
Nou ja, ik had ze wel laten wennen en geen aandacht aan die katten besteed.. Ik had ze rustig laten kennis maken en er was geen eten ofzo in het spel.

Ik heb de ex-kater 7uur bij me gehouden. en heel die 7uur heeft Garfield in een hoek van de kamer gestaan en die kat goed bekeken en maar blazen en die haren omhoog...

Nou mijn vraag;
wat is dit voor gedrag? En hoe kan ik mijn kat SOCIAAL maken naar andere katten?
Dit gedrag deed hij ook bij mijn hond ( die gewend is bij katten en zeeeer rustig is).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.. want ik zou graag een zielig asielkatje erbij nemen..
Groetjes Lachen

paardje2005

Re: hellup!Mijn kat is Asociaal..Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:58

ja gek he dat hij zo reageerd? is toch logisch. hij is een jaar alleen geweest. het is ZIJN huis. en dat zet jij er in eens een andere kat neer. vind ik niet zo heel gek dat jou kat zo reageerd. dat heeft tijd nodig. moet groeien. het is niet in een half uurtje tijd klaar. soms accepteren ze elkaar maar worden ze nooit vriendjes. is bij mij ook het geval, mijn oudste kat heeft de jongste geaccepteerd, maar die kleine moet niet bij haar in de buurt komen.

als je er echt graag een andere kat bij wil, moet je het heeeel rustig aan doen. de kat die je nu hebt heeft lang de tijd nodig om te accepteren dat hij niet langer alleen is. ook moet hij eraan wennen dat vrouwtje niet langer meer voor hem alleen is, maar ook de aandacht moet delen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:00

paardje2005 schreef:
ja gek he dat hij zo reageerd? is toch logisch. hij is een jaar alleen geweest. het is ZIJN huis. en dat zet jij er in eens een andere kat neer. vind ik niet zo heel gek dat jou kat zo reageerd. dat heeft tijd nodig. moet groeien. het is niet in een half uurtje tijd klaar. soms accepteren ze elkaar maar worden ze nooit vriendjes. is bij mij ook het geval, mijn oudste kat heeft de jongste geaccepteerd, maar die kleine moet niet bij haar in de buurt komen.

Ehm.. sorry maar je kan het ook op een aardige manier zeggen..
Daarnaast doet hij dit weer niet bij de kat van de buurvrouw..
Ik snap dat dit zijn huis is, maar hij leek meer bang voor zijn soortgenoot

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:02

Mijn kat is ook een beetje asociaal. Daar ben ik inmiddels aan gewend en het wordt wel steeds iets beter Lachen Maar het betekent voor mij wel dat er geen tweede kat bij komt, want dat zou niet goed gaan. Buiten speelt die van mij wel met anderen, maar mijn huis is zijn huis. Als er veel mensen in mijn huis zijn vertoonde mijn kat hetzelfde gedrag, in een hoek zitten, blazen en uithalen. Dit wordt nu wel beter, maar hij blijft een beetje apart. Hij heeft het gewoon niet zo op nieuwe en vreemde dingen.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:04

was niet aanvallend bedoelt Lachen

maar de kat van de buurvrouw komt waarschijnlijk niet binnen?!

in mijn tuin lopen ook veel katten, maar die moeten het niet in hun hooft halen om hier naar binnen te komen, dan slaat de jongste ze er allemaal uit, en dat terwijl dezelfde katten wel in de tuin mogen komen van hem!

daarbij wil ik dit gedraag niet asociaal noemen maar teritorium gedrag
Laatst bijgewerkt door paardje2005 op 29-12-06 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:05

Hij is gewoon het mannetje in huis Haha! Beetje haantjesgedrag zeg maar, je zet in dit geval een vreemde voor hem in huis, wat de poezel van de buuf dus niet is, haar kent hij Knipoog

Ik weet niet of het verstandig is om er een andere kat bij te nemen, sommige katten kunnen nou eenmaal niet met anderen Lachen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:05

Maar is er geen manier om een kat sociaal te maken? Want ik zou graag een asielkat erbij nemen.
Het lijkt er wel op dat het beter gaat met een poes dan een kat.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:08

@paardje2005: sorry zo kwam het over Lachen

Om mijn verhaal wat te verduidelijken: de kat van de buurvrouw komt regelmatig bij mij binnen wandelen voor wat eten.. Dat vind Garfield niet erg en laat dat toe. Hij staat dan toe te kijken ( tis ook niet dat hij contact zoekt, maar hij vind het wel best) zodra garfield ook maar iets haar richting gaat rent zij snel weer weg.
Garfield is wel veel en veel te vroeg bij zn moeder weg gehaald, misschien dat hij daarom niet geleerd heeft sociaal te zijn...?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:11

Dat zou heel goed kunnen!! Moeders brengt ze sociale vaardigheden bij, als dit te vroeg word afgebroken en er verder geen andere katten in huis zijn, dan leren ze het van gee enkele andere kat.

Misschien dat een poes beter zou werken Lachen

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:14

Komt jouw kat buiten? Mijn kat is ook veel te jong zijn moeder kwijt geraakt. Hij was toen 7 dagen oud en ik heb hem met de fles groot gebracht. Hij vertoonde datzelfde gedrag als die van jou, maar dit werd beter vanaf het moment dat hij veel naar buiten ging. Nu is hij elke dag buiten en speelt hij met verschillende katten en is hij dus wel socialer. Maar toch durf ik het niet aan om een tweede kat te nemen want in huis blijft hij denk ik weinig tolerant.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:15

[quote="Nessah"]
@paardje2005: sorry zo kwam het over Lachen

Om mijn verhaal wat te verduidelijken: de kat van de buurvrouw komt regelmatig bij mij binnen wandelen voor wat eten.. Dat vind Garfield niet erg en laat dat toe. Hij staat dan toe te kijken ( tis ook niet dat hij contact zoekt, maar hij vind het wel best) zodra garfield ook maar iets haar richting gaat rent zij snel weer weg.
Garfield is wel veel en veel te vroeg bij zn moeder weg gehaald, misschien dat hij daarom niet geleerd heeft sociaal te zijn...?[/quote]

dat zou kunnen. ik heb mijn jongste met 5 week gekregen maar toen had ik al een andere kat. mijn oudste vond het in het begin ook niks. ze keek me echt zo aan: wat moet ik met zo'n relbeest. maar als ik niet thuis was, gingen ze apart. en ook als ik wel thuis was dan gingen ze maar een paar uurtjes bij elkaar.

wat je zou kunnen doen is het volgende: 1 kat in de woonkamer laten "wonen" en 1 kat in de slaapkamer. laat ze daar een paar dagen zitten, en wissel ze dan om. doe dit een paar keer. zo weten ze allebei dat er nog een kat in huis is. ga dan rustig opbouwen met elkaar zien, elke dag een uurtje ofzo. en bouw het zo op tot ze elkaar geaccepteerd hebben.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:16

Ja hij komt buiten Lachen wel in een afgezette ( zeer ruime) tuin. Dus hij kan geen contact maken met andere katten buiten ( alleen van de buurvrouw 1 poes) maar het is nogal druk verkeer hier dus ik vind het beter zo

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:17

Nadat mijn ene kat overleden was dacht ik de andere een plezier te doen met er eentje bij te nemen.

Hele foute gedachte van mij.

De eerste 2 maanden vochten ze bijna elke dag. Kwam ik thuis kon je dat precies zien omdat de haren in het rond gevlogen waren.

Daarna werd het minder en vochten ze af en toe als de een op een plek zat waar de ander ook graag wilde zitten.

Maar ze hebben zeker een maand of 7 naar elkaar geblazen als ze elkaar tegenkwamen.

Tegenwoordig liggen ze soms op 30 cm afstand naast elkaar maar nooit echt naast elkaar en ze zullen ook nooit vriendjes worden.

Dus zou er nog maar eens goed over nadenken.
In mijn geval gaat het om twee vrouwtjes.

Wil je er toch 1 bij dan kun je denk ik het best een zo jong mogelijk katje er bij nemen. Een poos terug had ik een jong katje gevonden die een paar dagen bij mij in huis is geweest en dat ging wonder boven wonder redelijk goed.

Als de nieuwe komt moet je ze eerst in aparte kamers zetten en daarna wisselen van kamer. Dan kunnnen ze elkaar al vast ruiken voor ze elkaar gezien hebben en pas daarna voorzichtig aan elkaar introduceren.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:18

Ja maar ik ben bang dat ze elkaar toch niet accepteren.. Ik zat nog te denken aan een moederpoes die net geen kleintjes meer heeft.. Ik heb es gehoord dat die vaak nog heel verzorgend zijn.
Mijn kat is nu anderhalf en was 4 weken toen ik hem kreeg ( lang verhaal, moeder is overleden.)

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:21

Nessah schreef:
Ja maar ik ben bang dat ze elkaar toch niet accepteren.. Ik zat nog te denken aan een moederpoes die net geen kleintjes meer heeft.. Ik heb es gehoord dat die vaak nog heel verzorgend zijn.
Mijn kat is nu anderhalf en was 4 weken toen ik hem kreeg ( lang verhaal, moeder is overleden.)

dat zou je kunnen proberen, maar ik denk niet dat het gaat werken.

zou ik eerder voor een katje van een 8 weken gaan. misschien dat ie zo gek speels is dat jou kat helemaal enthousiast word. zou ik wel echt voor 1 gaan die tussen de 8 en 10 week oud is. die zijn al behoorlijk dapper en die nemen nee ook niet zo snel als antwoord

o ja wel 1 die net uit een nest komt. niet 1 die met de hand grootgebracht is. hij moet katten wel goed kennen en als gelijke zien

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:24

Hmm maar mijn idee was een asiel katje te "redden"

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:27

De kat die je nu hebt zal een kleintje waarschijnlijk beter accepteren.

Als die dan een keer naar hem blaast hebben ze toch zoiets van ach je bent nog een klein ding om jou maak ik mij niet druk hoor. Moederpoes die net jongen heeft gehad is gewoon een volwassen kat en volwassen katten ziet hij als bedreiging.

Bij mijn tweede kat heb ik ook wel eens wanhopig gedacht waar ben ik aanbegonnen.

Wanneer ze vechten vooral niet mee bemoeien tenzij er eentje echt gewond dreigt te raken op een gegeven moment hebben ze wel uitgevochten wie de dominanste is. Daarna zijn ze misschien nog niet blij met elkaar maar kunnen ze wel in 1 huis leven.

Dus kan je er tegen in het begin tussen de kattengevechten te zitten dan kan je elke kat kiezen die je wil. Wil je dat ze het goed met elkaar kunnen vinden dan is een jonkie de enige oplossing en zelfs dat is geen garantie. In het assiel worden trouwens ook kittens opgevangen dus red je alsnog een assielkat.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:30

Hmm oke.. En kan je het niet beinvloeden dat het beter gaat? Of moet je je er helemaal niet mee bemoeien?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:35

heel nobel dat je graag een asielkatje wilt redden maar bedenk heel goed wie je daarmee een lol wilt doen jou, je kat of de asielkat?

je gaf al aan dat je kat veel te vroeg bij moeders is weggegaan dus het sociale van een nest zal hij niet of heel weinig hebben meegekregen, helaas zijn er heeeel veel van dit soort katten in nederland, kijk in het voorjaar maar eens op marktplaats: gratis af te halen blablabla, vaak weten ze niet eens hoe oud het nest is met alle gevolgen van dien.

Ga je toch een andere kat erbij nemen geef ze de tijd!!! (dit kan echt lang duren hoor en misschien worden het nooit echte vrienden) Om een voorbeeld te noemen kijk ik naar mijn vorige twee katten (helaas zijn ze beide al naar de poezenhemel)
de oudste heeft er echt 2jaar overgedaan om de andere te volledig te accepteren, daarna hebben ze 10 jaar lief en leed gedeeld en was de een echt triest toen de andere overleed.
tis net als bij paarden eigenlijk, soms klinkt het ineens, soms nooit

succes!!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:41

Als ze voor het eerst bij elkaar zijn ze iets heel lekkers voeren en dan de bakjes dicht bij elkaar zetten. Dan zijn ze zo gericht op het eten dat ze niet merken bij de ander in de buurt te zijn.

Zorgen dat ze zo veel mogelijk het zelfde ruiken dus de katten in het begin in twee verschillende kamers zetten maar ze dan wel allebei aaien en niet eerst je handen wassen voordat je de andere aait.

Bij de dierenarts schijn je ook iets te kunnen kopen dat een bepaalde geur uitstraalt die voor katten prettig en stress verlagend is waardoor ze elkaar makkelijker accepteren.

Heb ik zelf geen ervaring mee.

Inkepink heeft inderdaad een goede overweging wie doe je hier het meeste plezier mee.
In mijn geval mijzelf van de katten had het niet gehoeven.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:42

Nessah schreef:
Hmm maar mijn idee was een asiel katje te "redden"

in het asiel hebben ze ook heel vaak jonge katten!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:47

Meschien dat je dan zo en zo een poes moet noemen en geen kater eentje die niet zo veel naar hem wil eentje die meer op zich zelf is meschien kan je dat is proberen als ze willen spelen zoeken ze elkaar wel op! En geen jong katje die willen alleen maar spelen je kan beter een oudje nemen ..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:53

hier wat foto's van de kat van de buren en de mijne om een idee te krijgen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ehm even het volgende.. Bij mij opzolder kan de kat ook op het dak. Dit is een soort dakterras. Wel veilig ze kunnen nergens vallen of dergelijke. Achter de katten gaat het ong. 15 cm naar beneden en is nog een stukje. De rest is afgezet.
De kat van mn buurvrouw zat aan een lijntje, vraag me ook niet waarom niet mijn kat ( die poes kon wel weg hoor, die kon naar binnen.. alleen ze kon niet zover naar buiten.)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:59

Bovenste foto is duidelijk een situatie van als jij net doet of je mij niet ziet doe ik ook of ik jou niet zie. Ze negeren elkaar volkomen.

Op de volgende foto's kijkt buurkat naar iets en kijkt jouw kat naar de buurkat en is hij wel geintresseerd in de kat maar hij kijkt ook duidelijk met zo'n blik van mmm wat moet ik nu van dit beest denken. Buurkat vetrouwt jouw kat wel genoeg om hem de rug te durven toedraaien.

Wel herkenbaar want zo gedragen mijn katten zich ook wel eens naar elkaar.

Zien er uit of ze elkaar wel accepteren maar ze zijn zeker geen vriendjes.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 22:02

En enig idee wat deze foto is? Dat deden ze op het begin. Hele tijd rondjes om elkaar draaien. Daarna gingen ze zitten ( zie foto's daarboven)
Afbeelding