Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
maras schreef:Dat klop dat dit normaal gesproken dominant gedrag is maar ze heeft het nog nooit gedaan bij deze hond en die is inmiddels al maanden in huis en net nu ze loops wordt er dus continu de hele dag door de rangorde bepaald?????
Citaat:Het heeft niet zo veel met dominantie te maken of het zou moeten zijn ontstaan omdat in de natuur de ranghogere eerder loops wordt dan de ranglagere en dat in dit geval je gesteriliseerde teef dat recht wil zetten.
maras schreef:Citaat:Het heeft niet zo veel met dominantie te maken of het zou moeten zijn ontstaan omdat in de natuur de ranghogere eerder loops wordt dan de ranglagere en dat in dit geval je gesteriliseerde teef dat recht wil zetten.
Aha , ik denk dat je hier gelijk in hebt, dan zal ik de kleine eens gaan steriliseren binnenkort want het geeft z' on drukte in huis met al die rangorde bepalingen.
roylinde schreef:Het "rijden""dekken" is dominatie, daar zit geen sexuele drang bij hoor, dus de teef die "dekt" is gewoon dominater, of probeert ranghogere te worden.
Citaat:Misschien wel een punt om rekening mee te houden: teven (zeker de wat fellere) kunnen door een sterilisatie nog iets feller worden. Ik weet niet hoe normaal gesproken de verhoudingen liggen en hoe het gedrag van de jongste teef is, maar het is eventueel mogelijk dat een sterilisatie ook weer rangordebepalingen tot gevolg heeft.
maras schreef:In de tijd dat ik nog als dierenartsassistente werkte werd er enorm naar toe gewerkt dat de teefjes zo vroeg mogelijk gesteriliseerd werden. Liefst nog voor de 1e loopsheid. Nu ( een jaar of 10 later) hoor ik steeds weer andere meningen over steriliseren. Ik geef nu de voorkeur aan niet steriliseren vanwege inderdaad de kans op incontinentie en gewichtstoename. Maar ik was eigenlijk wel huiverig voor mammatumoren, ik zal eens bellen of het gezien haar leeftijd dan nog wel zo nodig is om te steriliseren als het toch niet zo veel effect meer heeft om baarmoederontsteking te voorkomen.
Ik ga van de ene twijfel naar de andere twijfel , kortom ik weet niet wat nu het beste is voor het beestje. Moeilijk, moeilijk.