Gesteriliseerde teef, continu dekneigingen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Gesteriliseerde teef, continu dekneigingen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 20:44

Wij hebben sinds een paar maanden een 3 jaar oude Shih Tzu teefje. Die is op dit moment loops en wordt nu door onze andere hond van 5 jaar oud, (gesteriliseerd en ook een teefje) continu " gedekt" .
Is dit geen vreemd gedrag voor een teefje wat gesteriliseerd is? Ik heb dat eigenlijk nog nooit mee gemaakt bij andere teefjes.
Heeft iemand dit vaker mee gemaakt?

Happinez

Re: Gesteriliseerde teef, continu dekneigingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:45

onze hond (teefje ) doet het ook , alleen is die niet gesteriliseerd.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:48

De teckelteefjes hier doen het ook en het meest als ze loops zijn.
Ze dekken trouwens vooral de reu Haha!

mekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:56

dat is geen dekken maar dominantie.de hoge in rangorde doet dat bij een lager geplaatste.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:17

Het "rijden""dekken" is dominatie, daar zit geen sexuele drang bij hoor, dus de teef die "dekt" is gewoon dominater, of probeert ranghogere te worden.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 22:17

Dat klop dat dit normaal gesproken dominant gedrag is maar ze heeft het nog nooit gedaan bij deze hond en die is inmiddels al maanden in huis en net nu ze loops wordt er dus continu de hele dag door de rangorde bepaald?????

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 01:28

gaat vanzelf weer over joh, laat lekker gaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:44

Onze hond, gesteriliseerd, teefje en 13 jaar doet dat al jaaaaaaaaaaaaren op een handdoek. Elke avond, kwartier lang. Rolleyes geen idee waarvoor ze het precies doet, ze lijkt te seksen met de handdoek. Komt een hoop gehijg en gekreun bij kijken ook.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:49

maras schreef:
Dat klop dat dit normaal gesproken dominant gedrag is maar ze heeft het nog nooit gedaan bij deze hond en die is inmiddels al maanden in huis en net nu ze loops wordt er dus continu de hele dag door de rangorde bepaald?????

Nee, dat lijkt me ook sterk, hoor. Rijen kan voorkomen uit hormonale prikkels, uit dominantiegedrag, maar ook uit bijvoorbeeld overenthousiasme. Teven die samen leven passen hun hormonale cyclus vaak aan elkaar aan en rijgedrag tijdens de loopsheid is vrij normaal. Sommige 'geholpen' teven behouden altijd nog een stukje van hun oorspronkelijke hormonaal gestuurde gedrag en dan krijg je dit. Het heeft niet zo veel met dominantie te maken of het zou moeten zijn ontstaan omdat in de natuur de ranghogere eerder loops wordt dan de ranglagere en dat in dit geval je gesteriliseerde teef dat recht wil zetten.
Ik zou me er in ieder geval maar niet te druk om maken. Het gaat waarschijnlijk vanzelf over zodra de loopsheid over is.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 21:53

Citaat:
Het heeft niet zo veel met dominantie te maken of het zou moeten zijn ontstaan omdat in de natuur de ranghogere eerder loops wordt dan de ranglagere en dat in dit geval je gesteriliseerde teef dat recht wil zetten.

Aha , ik denk dat je hier gelijk in hebt, dan zal ik de kleine eens gaan steriliseren binnenkort want het geeft z' on drukte in huis met al die rangorde bepalingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:54

Doet ons kleine hondje ook bij de andere is ook een teef

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:01

maras schreef:
Citaat:
Het heeft niet zo veel met dominantie te maken of het zou moeten zijn ontstaan omdat in de natuur de ranghogere eerder loops wordt dan de ranglagere en dat in dit geval je gesteriliseerde teef dat recht wil zetten.

Aha , ik denk dat je hier gelijk in hebt, dan zal ik de kleine eens gaan steriliseren binnenkort want het geeft z' on drukte in huis met al die rangorde bepalingen.

Misschien wel een punt om rekening mee te houden: teven (zeker de wat fellere) kunnen door een sterilisatie nog iets feller worden. Ik weet niet hoe normaal gesproken de verhoudingen liggen en hoe het gedrag van de jongste teef is, maar het is eventueel mogelijk dat een sterilisatie ook weer rangordebepalingen tot gevolg heeft.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:05

roylinde schreef:
Het "rijden""dekken" is dominatie, daar zit geen sexuele drang bij hoor, dus de teef die "dekt" is gewoon dominater, of probeert ranghogere te worden.

Dit doen konijnen ook.

Ik denk niet dat je je druk hoeft te maken. Rijden doen honden meestal alleen maar als ze het gevoel hebben dat iemand de baas over ze willen zijn. En zoals al gezegd is, vaak wordt deze felheid nog meer als het teefje gesteriliseerd is. (wij merken hetzelfde met de nijnen)

Groetjes!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 22:11

Citaat:
Misschien wel een punt om rekening mee te houden: teven (zeker de wat fellere) kunnen door een sterilisatie nog iets feller worden. Ik weet niet hoe normaal gesproken de verhoudingen liggen en hoe het gedrag van de jongste teef is, maar het is eventueel mogelijk dat een sterilisatie ook weer rangordebepalingen tot gevolg heeft.

[/quote]

He jakkie, dat hoop ik toch niet dat we dan rangorde problemen gaan krijgen.
De oudste teef is een bitch van een hond die niet te vertrouwen is met andere vreemde honden helaas, toen we de reu erbij kregen een aantal jaar geleden zijn we weken aan het knokken geweest en nu is het af en toe nog wel eens feest.
Tegenover de kleine die we nu een paar maanden hebben is het eigenlijk altijd goed gegaan, geen gegrom of gesnauw meegemaakt. Maar nu zit ze de hele dag op die kleine, die het allemaal wel best vindt zolang ze loops is denk ik. Aangezien we er niet mee willen fokken wilde ik haar toch steriliseren ( ook met het oog op baarmoederkanker op latere leeftijd) maar ik wil zeker geen rangorde problemen. ........ En nu?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:28

Als de combinatie van de oudere, dominantere teef met de jongste tot nu toe goed is gegaan, dan is de jongste waarschijnlijk wat onderdaniger van aard en gaat de confrontatie niet aan? Tja, dat wat feller worden na sterilisatie gaat vooral op voor teven die al vrij fel van zichzelf zijn. Bij de wat minder felle zie je dat effect minder.
Sterilisatie heeft zowel voor- als nadelen. Baarmoederkanker komt niet zo heel veel voor. Baarmoederontsteking wat vaker. Een vroege sterilisatie verkleint de kans op melkkliertumoren, maar als de teef al 3 is, heeft het wat dat betreft niet zo heel veel effect meer. Melkkliertumoren zijn overigens lang niet altijd kwaadaardig. Nadelige effecten kunnen o.a. zijn gewichtstoename, incontinentie en dus ook gedragsverandering.
Blijft dus altijd een afweging die je voor jezelf moet maken.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 22:43

In de tijd dat ik nog als dierenartsassistente werkte werd er enorm naar toe gewerkt dat de teefjes zo vroeg mogelijk gesteriliseerd werden. Liefst nog voor de 1e loopsheid. Nu ( een jaar of 10 later) hoor ik steeds weer andere meningen over steriliseren. Ik geef nu de voorkeur aan niet steriliseren vanwege inderdaad de kans op incontinentie en gewichtstoename. Maar ik was eigenlijk wel huiverig voor mammatumoren, ik zal eens bellen of het gezien haar leeftijd dan nog wel zo nodig is om te steriliseren als het toch niet zo veel effect meer heeft om baarmoederontsteking te voorkomen.
Ik ga van de ene twijfel naar de andere twijfel , kortom ik weet niet wat nu het beste is voor het beestje. Moeilijk, moeilijk.

ronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:39

is normaal hoor, het is gewoon de rangorde.
als een teef gesteriliseert is stijgt ze van rang dus is de gesteriliseerde meestal de baas. als een teef loops komt stijgt ze ook ietsje in rang, dus het is gewoon aan de loopse tonen dat ze de baas is.
onze 2 dominante teven komen altijd samen loops en dan word er ook altijd gevochten. ook rijden ze dan op elkaar en op de reu Tong uitsteken

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:48

maras schreef:
In de tijd dat ik nog als dierenartsassistente werkte werd er enorm naar toe gewerkt dat de teefjes zo vroeg mogelijk gesteriliseerd werden. Liefst nog voor de 1e loopsheid. Nu ( een jaar of 10 later) hoor ik steeds weer andere meningen over steriliseren. Ik geef nu de voorkeur aan niet steriliseren vanwege inderdaad de kans op incontinentie en gewichtstoename. Maar ik was eigenlijk wel huiverig voor mammatumoren, ik zal eens bellen of het gezien haar leeftijd dan nog wel zo nodig is om te steriliseren als het toch niet zo veel effect meer heeft om baarmoederontsteking te voorkomen.
Ik ga van de ene twijfel naar de andere twijfel , kortom ik weet niet wat nu het beste is voor het beestje. Moeilijk, moeilijk.

Baarmoederontsteking voorkomt het wel. Maar het gunstige effect m.b.t. de kleinere kans op de vorming van mammatumoren geldt hoofdzakelijk voor vroege sterilisaties. Op de leeftijd van 3 jaar oud heeft het wat dat aangaat niet meer zo veel zin.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:04

dominantie

willekuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:59

Hoi Maras Haha!

Even ter geruststelling................Swif werd bij mij ook altijd gedekt door Tippie, soms wel tig keer per dag en ze liet het gewoon toe, stond erbij en wachtte af tot ze weer klaar was hahahahah, ook als ze NIET loops was. Misschien vindt ze het wel prettig Knipoog
Maak je niet te druk hierom de eersten jaren van haar leven bij mij was dit haast dagelijks, het herhaalt zich nu bij jou..........
Tot snel
Willekekuss Knipoog

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:19

Incontinentie na sterilisatie komt zelden voor en gewichtstoename na de sterilisatie heb je geheel zelf in de hand, dus daar zou ik het zeker niet voor laten!
Daarnaast verkleint de sterilisatie inderdaad de kans op tumoren (voor het 2e jaar) en suikerziekte en je sluit baarmoederontsteking uit. Baarmoederontsteking en de operatie daarvan zijn zeker geen pretje, dan is steriliseren een betere keuze.