hond valt aan....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

hond valt aan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 16:34

hoi,

Ik heb n probleem, ik heb n geweldig hond van inmiddels een jaar oud.
Hij is supper braaf, luistert pervect enzo...
Je zou kunnen zeggen dat hij voorbeeldig is haha.
Maar heeft wel een karakter, en dat vind ik persoonlijk erg leuk. En heb nooit problemen met hem.
De tijd van zijn "ergste" pubertijd heeft hij wat last gehad van "baknijd" maar dat was snel "afgeleerd".

Nu het probleem, vanochtend stuurde ik m naar zijn bench (niets bijzonders hij gaat altijd even in zijn bench omdat we dan hem even tot rust moeten brengen zo dat hij niet gaat spelen met de andere hond)
En toen begon hij te grommen Surprised niet n beetje, echt zo van dacht het niet...
Nou tja gezecht dat hij nú naar zijn plaats moets en hem over zijn bek gepakt *dominante handeling* om even te laten zien dat dit niet getolereerd wordt hier.
Toen vond meneer dat hij toch dat niet hoefde te pikken en viel hij aan. En niet te zuinig ook.......... zeg maar dat ik nu met n gigantich blauwe arm rond loop en met gaten in mijn trui (ik was blij dat ik n trui aan had zegmaar...)
Ik ben niet zo snel van mijn stuk maar dit sloeg wel alles.
Dus de hond in zijn bench gedaan (aan de riem zo dat hij niet weer aanviel) en n deken over zijn bench gedaan en m genegeerd....
dat is volgens mij het ergste wat je hem aan kunt doen, en slaan doe ik echt niet (werkt averechts)
Dus ik weet nu niet wat ik aan moet met hem.....
naar een gedragsdeskundige?
naar een "gewone" hondeschool?

ik weet het niet meer.

Ik ben trouwens niet iemand die geen ervaring heeft met honden...
diverze honden die tendode opgeschreven uit het asiel gehaald, en die zijn allemaal weer erg braaf geworden.
dus vind dit behoorlijk vreemt.

hopelijk weten jullie iets...

groetjes roos

Rosita

Re: hond valt aan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:24

Citaat:
uit profiel
zins een paar maand hebben we nog een hond, nu nog pup, geboren op 06-12-2005.
Een kruising (ik heb wat met kruisingen ) rottweiler/labrador/rodeasion ritchback.
Een erg brave en vrolijke pup.

Deze hond? Wat hebben jullie er al allemaal mee gedaan qua trainingen?

't Lijkt me sterk dat de hond niet lang tevoren allerlei signalen heeft gegeven. Hebben je ouders en oudere broer geen problemen met de hond? In overleg met hen zou ik maar een gedragstherapeut contacten. Tot die tijd kun je de hond in de bench krijgen door er een paar brokjes in te gooien. Wanneer hij er in loopt ga je meteen achter hem staan en biedt je een aantal brokjes aan terwijl je het deurtje dicht doet. Niet de deur achter 'm 'dichtsmijten' dus. Clickertraining is ook een veilige manier om je hond een en ander te leren. Ga maar niet meer samen uitvechten wie de 'dominantste' van jullie zal zijn. Dat lijkt me pijnlijk voor je.

Succes, zijn uiterlijk heeft'ie in ieder geval mee, leuk hondje!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:47

Heb je hem nadat hij je aanviel op zijn rug gelegd?? Ik zou iig naar een kynologenclub gaan voor trainingen. Zij weten daar vaak al veel van het gedrag van honden, dit is absoluut niet normaal! Eerst maar eens naar een kynologenclub!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 00:21

Rosita schreef:
Citaat:
uit profiel
zins een paar maand hebben we nog een hond, nu nog pup, geboren op 06-12-2005.
Een kruising (ik heb wat met kruisingen ) rottweiler/labrador/rodeasion ritchback.
Een erg brave en vrolijke pup.

Deze hond? Wat hebben jullie er al allemaal mee gedaan qua trainingen?

't Lijkt me sterk dat de hond niet lang tevoren allerlei signalen heeft gegeven. Hebben je ouders en oudere broer geen problemen met de hond? In overleg met hen zou ik maar een gedragstherapeut contacten. Tot die tijd kun je de hond in de bench krijgen door er een paar brokjes in te gooien. Wanneer hij er in loopt ga je meteen achter hem staan en biedt je een aantal brokjes aan terwijl je het deurtje dicht doet. Niet de deur achter 'm 'dichtsmijten' dus. Clickertraining is ook een veilige manier om je hond een en ander te leren. Ga maar niet meer samen uitvechten wie de 'dominantste' van jullie zal zijn. Dat lijkt me pijnlijk voor je.

Succes, zijn uiterlijk heeft'ie in ieder geval mee, leuk hondje!

Ja is inderdaat die hond,
het is een geweldig beest, supper braaf en tegen mij zeker nooit enige dominantie. Vandaar dat ik vanochtend ook zo schrok.
Ik heb met hem clikkertraining gedaan en de "gewone" positieve training.
Dat ging supper goed, het is een hele leergirige hond.

Tegen mijn vader en vriend vertoont hij echter soms wel dominant gedrag, maar ik heb hun geleerd hoe ze daar mee om moeten gaan (positief gedrag belonen etc.)

De hond is gewend dat hij na het voeren naar zijn bench moet, en gaat er gewoon zonder moeite in, hij vind het een fijne plek om te liggen en doet dit vaak ook uitzichzelf. Dus "angst" voor de bench is het niet volgens mij.

Mischien toch meer "dominatie" maar hij heeft dit nog nooit eerder gedaan tegen over mij zelfs nog nooit gegromt. wel tegen mijn vader en vriend....

Casca schreef:
Heb je hem nadat hij je aanviel op zijn rug gelegd?? Ik zou iig naar een kynologenclub gaan voor trainingen. Zij weten daar vaak al veel van het gedrag van honden, dit is absoluut niet normaal! Eerst maar eens naar een kynologenclub!

Nee de hond stond gewoon voor zijn bench, ik zou hem even in zijn bench doen ( had n koekje in mijn hand btw) dus had verder geen dominante handelingen o.d.

Mischien is de gedragstherapeut nog geen slecht idee.

Ik ga in iedergeval niet meer in "gevecht" ik ben nu al blauw genoeg

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:37

Jou hond valt jou aan? Bijt je?
Een reu hè, die bezig is zijn plaatsje als alfa te veroveren.
Helaas, nu nog straffen is zinloos, maar ik zou voor de zekerheid een stuk tyleenbuis op de bench leggen, binnen handbereik. Mocht hij de volgende keer weer geen zin hebben dan maakt hij maar zin.
Positief belonen is mooi, maar straffen is soms ook nodig. Hard, kort en duidelijk.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:42

Lijkt me toch dat je een aantal signalen over het hoofd gezien hebt. Als mijn hond mij aan wenst te vallen issie helemaal van mij.
Trouwens, op zn rug leggen heeft absoluut geen zin, een hond kon daar nog wel eens alleen agressiever van worden, je dwingt hem nl zich aan je te onderwerpen, en zeker bij zo'n grote hond is dat niet makkelijk.
Ik voel meer voor de tyleenbuis van Albert Haha!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:47

ik heb op de trainingen eerst ook een hond gehad die echt elke hond die je passeerde aanviel. Elke keer heb ik hem op de rug gelegd en er half bovenop gaan zitten tot hij zich ontspande.. Dit heb ik ongeveer 5 a 6 keer moeten doen, daarna was een kleine correctie genoeg... (daarvoor probeerde hij je mee te sleuren en vloog echt bovenop de andere hond)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:54

Een hond die andere honden aanvalt, vind ik nog wat anders als een hond die de baas aanvalt. Maar sowieso zou ik nooit een hond op de rug leggen. Het risico is mij te groot.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 03:43

Fysiek conflict met een hond is nooit goed. Met of zonder 'tyleenbuis'..... De peut komt wel met andere oplossingen die niet gebaseerd zijn op onderdrukking (want dat is het natuurlijk wat Billy en Albert voorstellen)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 09:19

Rosita schreef:
Fysiek conflict met een hond is nooit goed. Met of zonder 'tyleenbuis'..... De peut komt wel met andere oplossingen die niet gebaseerd zijn op onderdrukking (want dat is het natuurlijk wat Billy en Albert voorstellen)

Dit is gewoon geklets als een kip zonder kop. (was door de hond er afgebeten)
Een hond is een roedeldier en houd alleen maar van je OMDAT je de alfa bent.
Dus, elke poging van jou hond om jou plekje als baas over te nemen bestraf je op z'n honds; namelijk direct, effectief en proportioneel. Dat moet je leren!
Onderdrukking (het onderdanig maken van je hond) is helemaal niet wreed en naar voor de hond, maar geeft hem juist een omgeving die duidelijk en voor hem begrijpbaar is. Natural houndsmanship!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:24

Heel simpel, als mijn hond denkt dat hij mij aan kan vallen, vind ik dat ik het recht heb om dat teonderdrukken. En als hij niet goedschiks wil luisteren, dan maar met een stuk tyleenbuis. Het moet verdikkie niet gekker worden.
Moet wel zeggen, dat dit niet mijn normale manier is om om te gaan met mijn honden, maar als het nodig is, is er maar een die pijn krijgt, en dat ben ik niet

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 12:53

hoi allemaal, bedankt voor jullie reactie's.

Dat het een stuk dominantie was ben ik al achter hoor, en hij wil gewoon boven mij gaan staan en zijn voer verdedigen, en even laten weten dat hij de baas wil zijn.
En dat pik ik gewoon simpel weg niet, ik ben de baas en heeft mij niet aan te vallen.

Billy schreef:
Heel simpel, als mijn hond denkt dat hij mij aan kan vallen, vind ik dat ik het recht heb om dat teonderdrukken. En als hij niet goedschiks wil luisteren, dan maar met een stuk tyleenbuis. Het moet verdikkie niet gekker worden.
Moet wel zeggen, dat dit niet mijn normale manier is om om te gaan met mijn honden, maar als het nodig is, is er maar een die pijn krijgt, en dat ben ik niet

Wat is dat voor iets (ken ik niet Bloos ) tyleenbuis? en wat wil je daar mee doen dan?

Billy schreef:
Een hond die andere honden aanvalt, vind ik nog wat anders als een hond die de baas aanvalt. Maar sowieso zou ik nooit een hond op de rug leggen. Het risico is mij te groot.

Ehe ik weet niet of jij weet hoe een hond iemand aan valt, maar ik ga echt niet boven op mijn hond springen als hij me aanvalt, hij heeft 3 flinke gaten in mijn trui gemaakt en n gigantiche blauwe plek bezorgt op mijn arm. Dus nee dankje Bloos

Albert schreef:
Jou hond valt jou aan? Bijt je?
Een reu hè, die bezig is zijn plaatsje als alfa te veroveren.
Helaas, nu nog straffen is zinloos, maar ik zou voor de zekerheid een stuk tyleenbuis op de bench leggen, binnen handbereik. Mocht hij de volgende keer weer geen zin hebben dan maakt hij maar zin.
Positief belonen is mooi, maar straffen is soms ook nodig. Hard, kort en duidelijk.

Het is een ex-rui, en ja hij valt mij dus aan, en zins vanochtend ook de andere hond ( hij denkt kennlijk dat ie nu heel wat is... )
En positief gedrag beloon ik zo veel moglijk.

tanx voor de reacties

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:26

De kruising Rodisian met Rottweiler is een kruising van moed en kracht. Misschien is die combinatie voor jou niet de meest gelukkige.
Ga hulp zoeken bij een KNPV-club.
Kan je met hun professionele hulp goed overwicht op je hond krijgen is dat erg leuk. Een waarschuwing vooraf; de methoden zijn niet zachtzinnig, dat houdt verband met het type hond dat in de sport meedoet.
Wil je dat niet, en dat kan ik mij goed voorstellen, doe hem dan weg voordat er ongelukken gebeuren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:30

Ik heb op een hondenschool gezeten met een zeer eigenwijze spaanse hond.Het advies was in dit geval,pak de hond beet onder de kin. Pak goed beet zodat de hond piept,kijkt indringend in de ogen en zeg een harde duidelijke foei.Dit is erg duidelijk naar de hond toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:28

marleen_usar schreef:
Ik heb op een hondenschool gezeten met een zeer eigenwijze spaanse hond.Het advies was in dit geval,pak de hond beet onder de kin. Pak goed beet zodat de hond piept,kijkt indringend in de ogen en zeg een harde duidelijke foei.Dit is erg duidelijk naar de hond toe.

OK, nu heb je een hond die WEET dat hij kan winnen, je pakt zijn kin, kijkt diep in zijn ogen en voor je foei kunt zeggen kun je naar de eerste hulp je gezicht laten hechten....
Vind dat altijd gevaarlijke adviesen bij grote dominante honden, net als het advies om hem op de rug (proberen) te leggen.
Een grote sterke en dominante hond laat zich echt niet zomaar op zijn rug leggen en ben je hier onervaren in zul je gewoon het onderspit delven met alle gevolgen van dien....
Op de rug gaan bij een correctie moet een spontane actie van de hond zelf zijn, anders heeft het als overgave echt geen betekenis
Ik ben zeer streng en best wel hard voor mijn honden maar altijd rechtvaardig en ik denk niet dat er hier veel honden zijn waar beter appél op zit.
Als ik ze straf gaan ze vanzelf op hun rug, daar hoef ik ze echt niet naar toe te duwen.
Toch zijn mijn honden dol op me en gaan voor me naar de hel en terug als het nodig mocht zijn.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 15:24

Lia_ schreef:
marleen_usar schreef:

OK, nu heb je een hond die WEET dat hij kan winnen, je pakt zijn kin, kijkt diep in zijn ogen en voor je foei kunt zeggen kun je naar de eerste hulp je gezicht laten hechten....
Vind dat altijd gevaarlijke adviesen bij grote dominante honden, net als het advies om hem op de rug (proberen) te leggen.
Een grote sterke en dominante hond laat zich echt niet zomaar op zijn rug leggen en ben je hier onervaren in zul je gewoon het onderspit delven met alle gevolgen van dien....
Op de rug gaan bij een correctie moet een spontane actie van de hond zelf zijn, anders heeft het als overgave echt geen betekenis
Ik ben zeer streng en best wel hard voor mijn honden maar altijd rechtvaardig en ik denk niet dat er hier veel honden zijn waar beter appél op zit.
Als ik ze straf gaan ze vanzelf op hun rug, daar hoef ik ze echt niet naar toe te duwen.
Toch zijn mijn honden dol op me en gaan voor me naar de hel en terug als het nodig mocht zijn.

Ja inderdaat ik ga m dus niet onder zijn bek pakken (kom niet in de buurt vrees ik..)
ik ben apsolut niet bang voor deze hond, hij is "normaal" niet echt dominant tegen mij en acepteerd mijn leiderschap zonder problemen.
Heb al een paar mensen gebeld ondertussen, ik vrees toch dat ik naar een descundig iemand moet gaan.

Heeft iemand een iedee hoe ik daar aan kom? weet iemand een descundig iemand in de buurt van Lemmer/friesland??

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:47

Wat marleen zegt is een goeie, hem onder bij zijn kin pakken en heel stevig foei roepen. In de roedel bijt de moeder ook haar pups of jonge hond in de neus.
Over de puberteit, hij begint pas ...... dat duurt zeker nog tot 2 jaar, als je hier goed doorheen komt en hem op de juiste manier traint/ aanpakt wordt het een fijne hond. Over dominantie, hij erkent jou niet als de alpha, hij zoekt zijn grens en bij jou gaat hij er over heen, ondanks dat hij verder goed luistert.
Op zijn rug leggen en dwingen zich te onderwerpen is achterhaald, wat doe je als hij je blijft aankijken ? Dan is het voor hem nog niet beslist, hij zou dan duidelijk zijn blik af moeten wenden.
Zoek een goede school op, ik heb veel goede ervaringen bij een Martin Gaushondenschool, daar lopen ook psychologen rond die alles van gedrag weten. Ze kunnen je vast verder helpen.
En zoek het verder niet teveel bij jezelf, je heb veel ervaring met honden, soms zijn honden heel sterk in hun karakter en heb je wat hulp nodig van een ander. Succes ermee.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 15:48

Albert schreef:
De kruising Rodisian met Rottweiler is een kruising van moed en kracht. Misschien is die combinatie voor jou niet de meest gelukkige.
Kan je met hun professionele hulp goed overwicht op je hond krijgen is dat erg leuk. Een waarschuwing vooraf; de methoden zijn niet zachtzinnig, dat houdt verband met het type hond dat in de sport meedoet.
Wil je dat niet, en dat kan ik mij goed voorstellen, doe hem dan weg voordat er ongelukken gebeuren.

Sorrie maar ik loop stage bij puppycursus en ben heel wat moeilijke honden gewend * klinkt capsonus achtig weet ik....* dus deze hond doe ik niet "zomaar" weg. Daar komt nog bij dat ik niet op methodes als slipkertingen enzo ga trainen, dat wil ik niet. En deze hond is dan ook niet zomaar herplaats baar.

Ik wil dit "probleem" oplossen. Nagelbijten / Gniffelen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:50

ik had je laatste bericht niet gelezen, lastig, martin gaus zit volgens mij ook in friesland.
Je hond is ook niet te herplaatsen zo, goed dat je het zelf wilt oplossen, maar wees aub wel voorzichtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:58

roylinde schreef:
Albert schreef:

Sorrie maar ik loop stage bij puppycursus en ben heel wat moeilijke honden gewend .....

Sorrie maar wij hebben 4 herders in huis waarvan 3 werkhonden Knipoog
Ik ben al jaren hondengeleider bij de politie en ben van huis uit opgegroeid met KNPV training.
Heb er thuis zeker een stuk of honderd langs zien komen voor de sport en de handel.
Albert en ik weten dus genoeg van het werken met dominante honden....
De kruising die jij nu in huis hebt zitten zal niet zo makkelijk reageren op de standaard trucjes van een puppycursus.
Je hebt al aardig wat signalen van je hond gemist en hem blijkbaar signalen gegeven waardoor hij denkt dat hij een plaats in de roedel te kunnen opschuiven.
Wens je er veel succes er mee.........

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:24

Wat Albert zegt is helemaal waar!!Ik heb ook veel ervaring met oa dominante honden,maar ben ze allemaal de baas!!Dit is echt een dominantie probleem,wat je meteen goed moet aanpakken.Ga niet zomaar naar een honden school,maar ga eerst een goed kijken want niet elke school heeft de know how in huis.Wij kennen iemand die de Martin Gaus cusussen geeft...nou die weet zich absoluut geen raad met een dominante hond.Op de school van Martin Gaus zelf,daar zijn wel zeer ervaren trainers aanwezig die je kunnen helpen.Je moet vanaf nu echt heel streng (wel rechtvaardig)voor je hond zijn,want nu heeft hij een flinke stap gewonnen.Jammer dat je te ver bij mij vandaan woont,want ik zou je graag helpen.Hou voor ogen dat JIJ de baas bent in ALLES,en niet de hond!!En niet je gezicht vlakbij hem houden,oogkontakt is bij de hond ruzie zoeken,en ik weet niet of jij daar al klaar voor bent.Begin al buiten aan de riem met hem,jij bepaalt hoe en waar jullie lopen,trekken aan de riem mag absoluut niet,derden moet hij aangelijnd negeren enz..Ik vind de slipketting toch het beste werken,mits je er mee om kan gaan.En de clicker methode??Nee daar ben ik helemaal niet voor,dat is alleen maar snoepjes en nog eens snoepjes geven!!Deze hond moet duidelijk gemaakt worden dat NIET hij de baas is!!Veel oefenigen met hem doen,doet hij zijn best??Dan belonen met je (vriendelijke)stem,dat moet genoeg beloning zijn.Prijs hem voor mijn part op dat ogenblik de hemel in.Op deze manier heb ik heel veel honden getraind tot ontzettend fijne en betrouwbare dieren.Heel veel sterkte,en volhouden hoor.Dikke honden groetjes. Duivel Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:36

Ik zou als ik jouw was contact opnemen met de school van MartinGaus zelf en erg oppassen met jan en alleman die zich gedragskudige noemen want er zit een heleboel kaf onder het koren.

Gelukkig ben je verstandig genoeg om geweld niet met geweld te bestrijden ,zoals gevaarlijke dingen als op zijn rug leggen of met je gezicht bij de hond foei te zeggen.Een hond kan volledig door het lint gaan ,je hebt best een gevaarlijke kruising,persoonlijk snap ik niet dat mensen dit fokken,maar goed dat is een andere kwestie.
je moet inderdaad voorkomen dat je het gevecht met hem aangaat.Op het moment dat hij bijt en je zou hem met een stuk hout bevoorbeeld op zijn kop slaan, dan word zijn agressie nog groter en zou hij je alleen nog harder gaan bijten.Je moet je hond gaan leren lezen en ingrijpen bij het minste of geringste teken.Het voordeel bij martin Gaus vind ik dat je als eigenaar zelf goed begeleid word.

Clickertraining is trouwens wat anders als je hond vol snoepjes stoppen,de gene die dat denken hebben het verkeerd begrepen.De snoepjes zijn in het begin stadia de link voor de klicker.Het echte belonen is de click van de clicker.Het zelfde in feite als je zou zeggen Braaf.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:48

Ik zal mij zelf beslist geen gedrags deskundige noemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:56

Mijn opmerking was niet naar jou bedoelt hoor bandos,maar meer de advertentie's in de huis aan huis blaadjes in gedachte houdend.

Ik werk best al heel lang met honden,maar deze hond zal ik zelf toch echt niet zomaar aan beginnen hij heeft best heel wat probleempjes.Het is wel een hond waar ik ook zeker een slipketting bij zou gebruiken maar daarvoor geld net als de clicker,je moet er mee kunnen werken en ik heb gemerkt dat het niet voor iedereen eenvoudig is.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:58

mijn honden hebben allebei een moeilijk karakter en als 1 mij aanvalt dan krijgt hij een tik

in mijn ogen de beste manier om ermee af te handelen
de hond zal nog wel eens een keer nadenken voor hij aanvalt