Zorg er in ieder geval voor dat de kat langere tijd aan zijn huis heeft kunnen wennen. Er staat zo'n 6 weken voor, maar ik hou voor mezelf zo'n 2 maanden aan.
Rustig oefenen met een riempje is een goed plan, pak haar daarbij zo mijn mogelijk op, zodat ze kan orienteren waar ze is.
Daarnaast, wanneer er auto's oid aankomen, laat haar maar schrikken!! Dus bewust opjagen. Klinkt misschien hard, maar mijn kater bleef gewoon op de weg liggen wanneer er een auto aankwam en ging er vanuit dat ze wel om hem heen reden.
Kortom: aan jou de taak om je kat goed op te voeden buiten.
Wen er daarnaast aan dat ze zo een paar dagen weg kunnen blijven, zelfs gesterriliseerd.
Laat een kat waarbij je een gedragsverandering merkt NOOIT naar buiten. Ze kunnen ziek zijn, en katten hebben de neiging zich dan terug te trekken in een hoekje waar niemand ze ooit meer vindt, zelfs al loop jij op een meter afstand te zoeken!!
(helaas spreekt hier ervaring).
Wanneer je langs een drukke weg woont oid zou ik nog eens achter mijn oren krabben.
Katten kunnen prima binnen, of in een afgezette tuin, leven. Uitlaten aan een riempje (heb zelf zo'n oprolbare 10 meter lijn voor een Malthezer leeuwtje
) kan een goede optie zijn.
Ik laat mijn katten ook naar buiten, maar woon in een super rustige woonwijk. Dat betekent niet dat ik soms flink in de penarie zit over waar mijn lievelingen blijven.
Omdat ik raskatten heb loop ik ook nog eens het risico dat ze opgepakt worden en meegenomen (is bij mijn poes 1 keer gebeurd!! Die kreeg echter zo'n heimwee en bleef mauwen en naast de bak poepen (doet ze echt nooit) en toen reageerden ze op een advertentie van mij op marktplaats... bleek ze in een straat hierachter te zitten).