Kat voor het eerst naar buiten, Hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Robin

Kat voor het eerst naar buiten, Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 14:32

Hoi Bokkers

Wij hebben na het overlijden van mijn vorige kat Miep besloten om een nieuwe kat te nemen
Dit is Ushi geworden, ze is van mei 2006.
Ze is inmiddels gesteriliseerd, en het is de bedoeling dat ze ook naar buiten gaat...

Maar hoe moet ik dit aanpakken? Ushi is heel erg nieuwsgierig en gaat echt OVERAL achteraan,

We hadden al een kattentuigje en een lijntje gekocht, en we zijn 1 keer naar buiten geweest, ent oen ging ze overal achteraan, als er fietsers aankwamen moest ik haar echt tegenhouden want ze wilde mee met die fietsers...

Moet ik haar gewoon naar buiten laten en maar zien wat er gebeurt
Of moet ik het anders aanpakken...

corine1981

Re: Kat voor het eerst naar buiten, Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:00

Zorg er in ieder geval voor dat de kat langere tijd aan zijn huis heeft kunnen wennen. Er staat zo'n 6 weken voor, maar ik hou voor mezelf zo'n 2 maanden aan.

Rustig oefenen met een riempje is een goed plan, pak haar daarbij zo mijn mogelijk op, zodat ze kan orienteren waar ze is.
Daarnaast, wanneer er auto's oid aankomen, laat haar maar schrikken!! Dus bewust opjagen. Klinkt misschien hard, maar mijn kater bleef gewoon op de weg liggen wanneer er een auto aankwam en ging er vanuit dat ze wel om hem heen reden.
Kortom: aan jou de taak om je kat goed op te voeden buiten.

Wen er daarnaast aan dat ze zo een paar dagen weg kunnen blijven, zelfs gesterriliseerd.
Laat een kat waarbij je een gedragsverandering merkt NOOIT naar buiten. Ze kunnen ziek zijn, en katten hebben de neiging zich dan terug te trekken in een hoekje waar niemand ze ooit meer vindt, zelfs al loop jij op een meter afstand te zoeken!!
(helaas spreekt hier ervaring).

Wanneer je langs een drukke weg woont oid zou ik nog eens achter mijn oren krabben.
Katten kunnen prima binnen, of in een afgezette tuin, leven. Uitlaten aan een riempje (heb zelf zo'n oprolbare 10 meter lijn voor een Malthezer leeuwtje Knipoog) kan een goede optie zijn.

Ik laat mijn katten ook naar buiten, maar woon in een super rustige woonwijk. Dat betekent niet dat ik soms flink in de penarie zit over waar mijn lievelingen blijven.
Omdat ik raskatten heb loop ik ook nog eens het risico dat ze opgepakt worden en meegenomen (is bij mijn poes 1 keer gebeurd!! Die kreeg echter zo'n heimwee en bleef mauwen en naast de bak poepen (doet ze echt nooit) en toen reageerden ze op een advertentie van mij op marktplaats... bleek ze in een straat hierachter te zitten).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:09

ik ben al vrij vaak verhuisd met mijn katten en vooral veel optillen en door de ramen naar buiten laten kijken,zo kunnen ze goed zien hoe "hun"tuin er uit ziet.
daarna pak ik ze meestal op de arm en laat ze even buiten kijken,zo bouw ik het steeds op.
tegen de tijd dat ze echt los de tuin ingaan zorg ik dat ze weinig gegeten hebben en dus wat honger hebben,rammel ik dan met hun bakje dan kunnen ze naar binnen,belangrijk is zeker de eerste keren het vrij kort te houden en de deur open te laten zodat wanneer ze schrikken ze weer naar binnen kunnen..

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 15:13

Wij wonen in een bosgebied, en we zijn toch wel erg voorzichtig nu met onze katten die buiten gaan...
Daarom maak ik me dus ook zorgen
Onze eerste kat werd doodgeschoten door de jagers hier
en onze 2e kat is doodgebeten...

Nu dus de 3e, en we zijn dus echt bang dat ze niet meer terugkomt ofzo...

Ik heb haar toen met auto's ook flink laten schrikken, maar het enige wat ze doet is dan opspringen en blazen...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:17

Een heel oud middel, boter op de poten smeren van je poes of kat!