Ik had in dit topic al verteld dat Ella een ernstig gebitsprobleem heeft: viewtopic.php?f=73&t=695644&hilit=
Ella was mijn allerliefste chinchilla. We hadden haar al meer als 10 jaar bij ons. Het was voor mij ontzettend moeilijk om zo´n keuze te maken om haar te laten inslapen...
Wegens een ernstig gebitsprobleem heb ik maandag besloten haar uit haar lijden te verlossen. Ze had vaak veel pijn, moest iedere maand geopereerd worden, had chronisch pussende ogen door doorgegroeide kieswortels in haar oogkassen (niks aan te doen en ontzettend pijnlijk!), ze miste diverse kiezen waardoor voedsel zich ophoopte in haar mond. Ze kreeg terugkerende haken op haar kiezen bij het kaakgewricht waardoor bij elke beweging met haar mond het is alsof er een mes in je prikt.
Ik wou haar die pijn niet meer aandoen. Ik had gehoopt dat ze na de behandelingen langer mee kon, maar na iedere behandeling groeiden de haken sneller terug en waren we zover dat ze iedere maand geopereerd zou moeten worden. Zo ver wou ik niet gaan. Voor Ella niet. Voor mezelf wel, omdat ik Ella niet kan missen, maar dan ben ik egoistisch en dat wil ik niet....
Ella zat ook maar alleen. Ik heb nog 9 chinchilla's, maar Ella accepteerde niemand meer en vocht met alle maatjes waarmee ik haar geprobeerd heb te koppelen. Ze zat dus maar alleen, en een chinchilla alleen is maar zielig...
Ze is nu bij haar maatje die juli dit jaar is overleden. (plotseling zonder aanwijsbare reden, waarschijnlijk ouderdom). Het toeval mag zo zijn dat Ella precies een week na het overlijden van haar levensmaatje ineens die ernstige gebitsproblemen ontwikkelde, na 10 jaar lang klachten vrij werd ze ineens zo ziek... Bijna geen toeval meer dacht ik, je ziet dat bij oude mensen ook, verliezen ze hun geliefde gaan ze ineens zelf ook achteruit... ik denk dat dit bij Ella hetzelfde geval is geweest.
Ella is in mijn armen rustig ingeslapen op 18 december om 16:00.
Hieronder wat foto's van haar.
Hier op deze foto kreeg ze bijvoeding na haar eerste operatie. Ik heb haar 2 weken lang iedere dag 4x bijgevoerd omdat ze niet meer zelf kon eten door de pijn na de operatie. Ook moest ze toen een aantal keer per dag antibiotica en pijnstillers. Na de andere behandelingen lukte het haar wel om zelf te eten. De eerste behandeling had ze door de puntige haken ook een aantal abcessen in haar mond en was haar wangetje kapot... Heel zielig.
Dit is Ella op het aanrecht, na haar eerste grote oogdruppelkuur (ivm pussend rechter oog) waarbij ze 3x per dag 3 verschillende druppels in haar oog kreeg, tussendoor ogen spoelen. Was heel intensief, en aan de foto's zie je dat de kuur goed hielp. Echter na afloop kwam de pus weer terug.... hierna heeft ze nog diverse oogdruppelkuren met verschillende antibiotica's gehad, niets hielp genoeg en ze bleef last houden van haar oog. Hieruit konden we concluderen dat hoogstwaarschijnlijk de oogkas geiriteerd werden door haar slechte kiezen.
Een van de laatste foto's van mijn meisje... Ella alleen en ongelukkig....

De laatste dagen heeft ze twee keer per dag een lekkere warme kruik gekregen (kruik in een knuffel). Hier heeft ze bijna hele dagen op doorgebracht, lekker warm en zacht.
Lieve Ella. Ik hoop dat je begrijpt, dat ik het deed voor jou, omdat ik zoveel van hou en je niet wou laten lijden.