dierenasiels klagen, maar is dat terecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

dierenasiels klagen, maar is dat terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 14:38

Dierenasiels doen goed werk, laat ik dat voorop stellen! Er gebeuren een hoop goede dingen die nog steeds de overhand hebben natuurlijk en missers maken ze ook uiteraard (wie niet?).

Toch verbaas ik me soms en ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Een collega's jonge rotweiler is doodgegaan na veel ellende. Mijn collega (mannelijk, vijftiger) was er kapot van, want hij was gek met dat dier. Nou heeft hij nog 2 honden, maar na verloop van tijd wilde hij toch wel weer erg graag een 3e erbij en liefst natuurlijk weer een rotweiler en wel één uit het asiel.
Uiteraard zo her en der wel rotweilers, maar één paste precies bij wat hij zocht. Lief, vervaarlijk uiterlijk maar watjes innerlijk, sociaal, kon goed alleen blijven enz enz.
Nadeeltje: asiel was helemaal aan de andere kant van het land, maar dat had hij er graag voor over.
Gaat dus kijken bij het asiel en krijgt het volgende te horen:
Hij krijgt geen hond mee omdat hij niet in de regio woont? Rolleyes . Daarbij komt dat de hond 2 ochtenden per week 'alleen' (met de andere 2 honden) thuis zal zijn Nors opkijken .
Hij kon onverichter zake dus weer naar huis.

Zelf heb ik ervaring met knaagdierenasiels. Er zijn er meerdere mee bekend dat bij mij soms ruimte is voor slecht plaatsbare konijnen (oudjes, lelijke enz enz). Die kregen hier een blijvend thuis in een ren van 7 x 3 meter met een riant binnenverblijf van 3 x 3 en de nodige soortgenoten.
Ik heb nog nooit, maar dan ook echt nog nooit het verzoek gekregen om konijnen van hen over te nemen Slapen .

Asiels zeuren toch altijd zo dat ze tot de nek toe vol zitten met dieren, maar op zo'n manier begrijp ik wel waarom. Knipoog

Zal gerust niet altijd zo gaan, maar ik denk dan altijd dat je toch blij moet zijn met elk dier dat geplaatst kan worden en het super gaat krijgen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen Ja .

GamblersCup

Re: dierenasiels klagen, maar is dat terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:41

Ik denk dat asiels zich gewoon doodleuk aan regels moeten houden, die kunnen ook niet zomaar wat aanklooien.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:11

vrienden van ons hebben dat ook gemerkt.

Die wilde graag een hondje uit het asiel. maar haden 3 katten.

Ze kregen er geen een mee. omdat ze katten haden.
Terwijl er wel honden bij zaten die met katten konden.
En er werd gezegt van ja weet je het wel zeker enz enz.

Beetje raar voor een asiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:14

Niet bij alle asielen gaat het zo. Bij ons tenminste niet. Wij hebben alleen het beste voor met de dieren.
Mijn pleegkat woont nu in Nijmegen, en ik in Oost-Groningen.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:17

Ja ik ken het... ken een opvang en die zijn zo gigantisch kritisch met het plaatsen van de dieren dat veel mensen afhaken, of er zijn hele enthousiaste mensen en dan haken ze zelf af...

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:17

Als een hond of kat je aanstaat, moet het wat mij betreft niet uitmaken waar je beestje vandaan haalt!

Ook al woon je zelf in Groningen en ga je je beestje halen in Limburg!

Het belangrijkste is dat het beestje een goed te huis krijgt! Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:18

In belgie hangt het echt sterk af van dierenasiel tot asiel.
Kwaliteit ook Dromen

Zo heb ik is een aangereden gevonden kat binnengebracht van bij de dierenarts.
Dacht ik even never agian Gestoord Eerst moest ik een half uur wachten.
Dan ging ze de kat een ontwormingspilletje geven. Oohnee ze gaat bijten. De kat Slapen

Daarna moest ik een formulier invullen. Vond ze het niet had ze het eindelijk vast. Begon ze te roepen appelflap dat is voor een strondhond. Nors opkijken
Uiteindelijk toch weggeraakt. Nooit meer daar....

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:32

LDRD schreef:
Zelf heb ik ervaring met knaagdierenasiels. Er zijn er meerdere mee bekend dat bij mij soms ruimte is voor slecht plaatsbare konijnen (oudjes, lelijke enz enz). Die kregen hier een blijvend thuis in een ren van 7 x 3 meter met een riant binnenverblijf van 3 x 3 en de nodige soortgenoten.
Ik heb nog nooit, maar dan ook echt nog nooit het verzoek gekregen om konijnen van hen over te nemen Slapen .

OK dan! Toppie! OK dan! Wat een goed werk! Hier heb ik echt bewondering voor! Bloos

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:07

Ik kan me heel goed voorstellen dat asiels super kritisch zijn. Voor het welzijn van het dier. Het zou nog rotter zijn als de hond/kat/whatever wéér terug kwam! Ach gut

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 19:04

GamblersCup schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat asiels super kritisch zijn. Voor het welzijn van het dier. Het zou nog rotter zijn als de hond/kat/whatever wéér terug kwam! Ach gut

Als ze terugkomen is ook niks natuurlijk, maar in laten slapen omdat het asiel te vol raakt lijkt me helemaal geen optie? Kritisch mag best en ze hoeven niet zomaar een dier mee te geven, maar enigszins soepel zou mijns inziens toch beter zijn. Je kunt tegenwoordig niemand vertrouwen op zijn blauwe ogen, dus moet je dan nooit een dier meegeven?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:03

misschien is dat asiel in de luxe-positie dat ze altijd nacontroles (kunnen) doen ? wij hebben er de mensen en het geld niet voor in ieder geval- en het is de enige reden die ik kan bedenken waarom ze een hond binnen de eigen regio willen plaatsen.

Wij plaatsen honden/katten soms zelfs in Duitsland- als die mensen de moeite doen om 3-4 uur in de auto te zittten om een hond op te halen dan hebben ze er wel wat voor over. En ja, ook dat zegt niet alles, dat weten we ook.

Van dat inslapen omdat ze overvol zitten- volgens mij wordt dat bijna niet meer gedaan. Ik weet althans dat dat in Breda bv niet het beleid was- en waar ik nu vrijwilliger ben (Essen) al helemaal niet.

Los daarvan is het altijd wel een eye-opener als iemand kritiek heeft op asiels om dan maar eens 1 weekendje mee te draaien- daar komt het spreekwoord vandaan dat hoemeer mensen je kent hoe meer je van dieren gaat houden, want ik kan hier pagina's volschrijven met "ongeloofelijke" verhalen die toch waargebeurd zijn en waarvan je gaat Misselijk

Als ik het zo hoor is het in ieder geval jammer van jouw vrienden dat ze de hond niet meekregen want het klinkt als een goed tehuis.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:07

dat de dingen niet kloppen bv van dat die hond niet alleen thuis kan blijven enzv dat ze daardoor niet kunnen plaatsten is logisch. maar dat die mensen aan de andere kant van het land wonen en daarom niet willen laten plaatsen begrijp ik niet. Bij ons in het asiel komen echt mensen van heel nederland en als ze de dingen kunnen zeggen en het past bij de hond krijgen ze die gewoon mee, ongeacht waar ze wonen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:55

Ook idd een beetje raar, zou toch denken dat ze alles overhebben om zo'n dier een goed tehuis te geven!
Wij hadden onze hond gekocht maar nog 2 dagen in het asiel laten zitten omdat hij anders alleen thuis moest zitten en wij dat niets vonden, en kregen hem zelfs voor een middag mee, terwijl dta eigenlijk niet mocht Lachen

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:30

Hier in Den Haag staan ze erom bekend dat ze moeilijk doen. Ken verschillende mensen die erheen gingen, omdat ze liever een dier uit het asiel een tweede kans wilden geven dan dat ze pups of kittens namen waar toch genoeg animo voor was. Nou, de meesten kwamen met lege handen terug. Een voorbeeld, mijn oude buren hadden toentertijd 2 kinderen. Eentje van een jaar of 2 en eentje van een jaar of 5. Ze gingen voor een kat, misschien wel twee, maar toen ze vertelden dat ze jonge kinderen hadden konden ze direct rechtsomkeert maken. Een kat, maakte niet uit wat voor een, kregen ze niet mee omdat ze jonge kinderen hadden.

Er zullen best asiels zijn waar de mensen ook daadwerkelijk 'menselijk' zijn, maar het asiel in Den Haag heeft in ieder geval bij een ieder die ik ken een slechte naam. Ikzelf zou er dus ook nooit een dier vandaan halen. Er zijn zat andere asiels in Nederland.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:32

Controleren ze in nederland daadwerkelijk. Want in belgie krijg je dan een brief van vier bladzijde mee wat mag en niet mag. En dat ze na een maand komen controleren.... nooit iemand zien komen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 15:38

katiavl schreef:
Controleren ze in nederland daadwerkelijk. Want in belgie krijg je dan een brief van vier bladzijde mee wat mag en niet mag. En dat ze na een maand komen controleren.... nooit iemand zien komen.

Bij ons teken je een 'bruikleen' overeenkomst. Ik heb dus al 5 jaar een 'bruikleenkat' Haha! . Ik dreig er wel eens mee als ze iets doet dat niet mag dat ik de bruikleenovereenkomst ga opzeggen Clown .

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:55

Van de kittens die ik plaats geef ik mensen altijd mijn emailadres mee met het contract- zodat ze af en toe een foto door kunnen sturen. Ook stuur ik die mensen dan foto's van vroeger (ik vang ook moederpoezen met kittens op dus heb ik vaak leuke babyfoto's !) en daar zijn ze blij mee. Ik krijg daarom vaak leuke foto's of verhaaltjes van kittens die bij mij opgegroeid zijn.

controle ? om echt langs te gaan bij mensen dat lukt gewoonweg niet ! het is al zo moeilijk om betrouwbare vrijwillgers te krijgen, en hokken schoonmaken, met de honden wandelen, de katten een aai over hun bol geven gaat dan toch voor !

Soms horen we iets van mensen dat het ergens niet goed gaat met een hond of kat en dan gaan we natuurlijk wel gelijk kijken !