Vocht in konijnenhok

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Vocht in konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 12:39

Ik heb een konijntje die nu deze winter voor het 2e jaar buitenblijft. Hij heeft een heel mooi buitenhok maar er blijkt nu vocht in te zitten. Het hok goed beitsen zal het probleem waarschijnlijk oplossen maar ik zit nu met een konijn dat het veel te koud heeft in dat hok. Is het verstandig om hem naar binnen te halen? Ik ga geen nieuw hok kopen maar ik kan hem ook niet in een vochtig hok laten zitten.

Ik haal het liefst mijn konijntje naar binnen (veel gezellig, hoef ik ook niet moeilijk te doen met oud en nieuw enzo), maar mijn ouders vinden het zielig dat hij dan minder bewegingsvrijheid (meneer rent nu door de hele tuin) heeft en mijn vader heeft hooikoorts.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Faniek

Re: Vocht in konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:12

Je kan het konijn nu niet plotseling meer naar binnen halen. Temperatuur is nu te verschillend dat had je eerder moeten doen.
Heb je zo'n ijzerenplaat in je hok? En waar zit het vocht?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 13:18

Nee ik ga hem niet in 1x naar binnen halen, hij zal dan eerst in ieder geval voor een paar dagen in een koude ruimte moeten zitten. Er zit geen ijzeren bak in het hok, hij zit gewoon op het hout (ehm met daarop kranten, zaagsel en stro). Het vocht zit vooral in de wanden en ook in de bodem. Het is een zelfgemaakt hok met 2 verdiepingen, beneden is er niks aan de hand maar vooral het slaap gedeelte is heel vochtig. Ik had het hok willen beitsen deze zomer maar het is er niet van gekomen Boos!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:21

Hmmm lastig. Maar een konijn zal het niet snel koud krijgen als het maar niet doorlekt op het dak. Het is nu echt te koud om binnente halen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:31

Ik heb hetzelfde probleem, heb afgelopen voor jaar een mooi hok gekocht en konijn buiten gezet.
Maar het hok wordt nu erg vochtig, en zelfs nat van binnen.
Ik heb de tuintafel er nu overheen gezet, dan blijft het vanbinnen in ieder geval droog...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 14:40

Het dak lekt gelukkig niet en een beetje vocht vind ik ook niet erg maar nu was zelfs en stro nat en dat vind ik dus minder. Ik ga het hok aan de buitenkant extra isoleren zodat het wat warmer is vanbinnen. Aan de bovenkant is er een kleine opening voor frisse lucht. Het staat nu binnen te drogen, zonder konijn hoor, die huppelt door de tuin.
Ik hoop dat het helpt...

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:46

Hmm ik zou kijken of je het dan kan isoleren, hou het ook goed schoon want als het vochtig is zit er al snel schimmel. Ik had vroeger een konijnenhok met van dat schuimrubber spul, het binnenhok had dubbele wanden zeg maar, en daartussen zat dat schuimrubber (wat je ook om leidingen hen ziet) was perfecte isolatie, op het dak lag van dat zwarte spul (wat je moet verbranden en dan is het waterdicht) werkte ook heel goed...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:51

die van mij komt lekker naar binnen om dezelfde reden.. en dan mag ze soms loslopen... kan ze met de kat spelen (die is ze de baas). Ik heb een afschuwelijk gemeen konijn maar er wordt vuurwerk in de tuin gegooid en het is zo koud.. dat kan ik niet aanzien.
Wat je zou kunnen doen in het hok goed isoleren of dichttimmeren.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 14:56

Een dubbele laag met isolatie maken wordt een beetje duur (erg groot hok) maar ik heb nog van dat spul dat je achter de verwarming kan plakken dus dat werkt misschien wel als ik dat aan de buitenkant bevestig. Het dak is bedekt met teer (van dat zwarte spul Knipoog dus dat zit wel goed. Ik probeer het nog een weekje en als het dan weer zo vochtig is moet ie anders toch maar naar binnen.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval:)