Tralieknagende hamster (en loopbal)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Tralieknagende hamster (en loopbal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 23:21

Ik heb sinds 2 maandjes een syrische hammie.
Ben er heel erg blij mee, ze komt namelijk van een goede hamstery, is lief, ontzettend groot en gezellig. Ze heeft alleen een enorm nadeel: ze is een gruwelijke tralieknager. Wat ik ook doe, ze knaagt de halve nacht door. En dat werkt echt gruwelijk op mijn zenuwen.

Is hier iets aan te doen? Kan ik iets in de kooi hangen of leggen dat haar meer interesseert?
Ik heb vanalles geprobeerd, maar nog niets lijkt te helpen.
Ze zit in een gabber met 3 verdiepingen. Heeft 2 radjes en 2 huisjes, een knaagstok en een paleis om in rond te kruipen.

Daarnaast: een loopbal. Vinden ze dat eigenlijk leuk of niet?
Ik durf een ham in tegenstelling tot ratten niet zomaar los rond te laten lopen. Dus verder dan de bank komt ze niet. Ze is namelijk nogal een kamikazi-piloot en zou zich kunnen bezeren. Ze is een stuk fragieler en minder behendig dan een rat. Maar zeker net zo nieuwsgierig.
Dus daarom dacht ik aan zo''n bal. Maar voor hetzelfde geld worden ze daar helemaal door getraumatiseerd.

Wie heeft er info voor me. Lachen

Pollewoppy

Re: Tralieknagende hamster (en loopbal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:02

Een loopbal vinden de meeste hamsters echt heel leuk. Ik zou het gewoon proberen, dan kan ie verder dan de bank, zonder dat je bang hoeft te zijn dat de hamster iets stuk knaagt of dat je de hamster 'kwijt raakt' onder een kast ofzo.

wat betreft het knagen? Heb je de hamster op je slaapkamer?
Hamsters zijn nachtdieren en dus 's nachts actief. Dan is een slaapkamer niet de meest geschikte plek om de kooi neer te zetten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:12

Heb ook een syrische, lollig ding is het Lovers
Mijne wordt echt knetter als ze een avond niet heeft gebald, dus die balt elke avond minstens een uur. Vind ze geweldig, ze gaat op topspeed de kamer, gang en woonkamer door, kegelt ondertussen niets vermoedende hond en katten omver en heeft de grootste lol. Bovendien is deze manier van lichaamsbeweging een stuk veiliger dan los lopen, niet alleen voor haar zelf (drie katten in huis Knipoog ) maar ook voor mijn iMac Nagelbijten / Gniffelen

Knagen.. tja, mijn hamster staat 's nachts niet op mijn kamer Bloos dan slaap ik echt niet. Ik gooi er wel eens een knaagblok in, maar die echte goeie hebben ze niet meer. Ik bedoel dan die witte met daarin groene en oranje dingen erin, daar moesten ze flink wat moeite voor doen om die kapot te krijgen. De huidige knaagblokken zijn met een half uur finito Scheve mond of ik heb gewoon een fanatieke hamster hahaha.
Knaagblok kan dus helpen, maar je hebt ook van die knaagsticks, daar kunnen ze zich ook wel meevermaken. Kreeg voor m'n gerbils de tip ter vermaak, je hebt in de dierenwinkel van die rietenhamsternesten, gooi die erin, ze knagen hem wel kapot, maar hé.. dan knagen ze daaraan, ipv aan de tralies Haha!

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:16

Dat had ik ook altijd met mijn hamster.
Ik had een soort knaagblok voor em gekocht een een knaagstok..
Maar het kan ook verveling zijn, laat hem elke dag in zo'n bal rondlopen. Dat deed ik, toen ging het over..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:01

Ik denk dat aan het tralie knagen niet heel erg veel aan kan doen, je kan natuurlijk allerlei dingen uitproberen, maar het is en het blijft een knager..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:10

Tralieknagen is niks aan te doen. Dat moet je voor lief nemen. Het is een teken dat ze eruit willen. Knipoog

Je kunt je hamster net als je ratten gewoon los laten lopen in een kamer hoor. Vinden ze erg fijn.

Een loopbal adviseer ik persoonlijk NOOIT.

Het is vreselijk onnatuurlijk, ze kunnen er niet uit wanneer ze willen, ze kunnen niks ruiken terwijl hun wereld uit geuren bestaat, ze kunnen niet in hoekjes kruipen wat ze graag doen enz. enz.
Loopballen, weg ermee.

@Berdien: NOOIT van die knaagblokken kopen. Die zijn erg schadelijk voor de gezondheid.

En knaagsticks en al die rommel zit vol suiker en raad ik dus ook sterk af.

Mijn diertjes gaan 100% natuurlijk, hamstervoer met dierlijke eiwitten (dus geen standaard schep voer uit een winkel of zgn 'knaagdiervoer', dat kan ook helemaal niet want elk knaagdier heeft een andere behoefte qua voer, zelfs de hamstersoorten onderling), meelwormen en moriowormen als aanvulling, enkele keer een stukje gehakt of gekookt eiwit, en elke dag groente of fruit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:46

Nee, haalde ze dus al nooit meer Lachen
Och ik weet niet, ik heb al mijn hamsters altijd in loopballen gehad, vonden ze echt leuk hoor. Los lopen kan dus niet, ik heb hier volop draden liggen van mijn iMac, en daar komt geen knager bij. No way.
Ik heb van dat Harry Hamster voer voor mijn syrische, daar doet ze het wel heel goed op. Ook krijgt ze vaak stukje appel, taugé, paardenbloemen (afgewassen en niet uit de berm), stukje gekookte aardappel en nog wat van die dingetjes.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:49

Wuis schreef:
Tralieknagen is niks aan te doen. Dat moet je voor lief nemen. Het is een teken dat ze eruit willen. Knipoog

Daar geven ze meestal niet mee aan dat ze eruit willen, dat noemen ze stereotiep gedrag.
Doordat de hamster dat doet komt er een stof vrij in de hersenen, een soort drug.
De hamster voelt zich prettig bij deze drug en zal dus blijven knagen aan de tralies.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:52

Citaat:
Knagen.. tja, mijn hamster staat 's nachts niet op mijn kamer dan slaap ik echt niet. Ik gooi er wel eens een knaagblok in, maar die echte goeie hebben ze niet meer. Ik bedoel dan die witte met daarin groene en oranje dingen erin

Goed zoeken... Af en toe vind ik ze nog wel eens...

Lissyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:55

ALs je alleen trailies boven aan de bovenkant hebt helpt het om er boeken op te leggen. dan kunnen ze niet meer op de tralies knagen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:56

Ik had altijd van die knaagtakken van de dierenwinkel. Zijn gewoon boomtakken van een boom die niet splintert(weet niet meer welke), puur natuur dus. Deze klemde ik dan in de hoek waar mijn hamster knaagde, als de tak door was kreeg hij weer een nieuwe. Kon hij zo veel knagen als hij wilde.
Kan hij zich lekker uitleven en het maakt minder herrie.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 20:56

Mwoah, het kan goedkoper, ik knip in de zomer nog wel eens een flinke tak van de wilgen hierachter af, ontdoe ze van de blaadjes en knnnagen maar! Goedkopere oplossing, en wilg mogen ze ook nog hebben ook Ja (is mij verteld)

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:15

De takjes uit de dierenwinkel zijn vaak ook wilgentakken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 08:53

Tropico schreef:
Wuis schreef:

Daar geven ze meestal niet mee aan dat ze eruit willen, dat noemen ze stereotiep gedrag.
Doordat de hamster dat doet komt er een stof vrij in de hersenen, een soort drug.
De hamster voelt zich prettig bij deze drug en zal dus blijven knagen aan de tralies.

Ik weet heus wel wat stereotiep gedrag is. Knipoog

Maar dat ontstaat meestal als er te weinig aan prikkels zijn in de omgeving. Ik ken genoeg gevallen van enorme grote kooien en enorm veel prikkels, maar toch tralieknagen.

@Berdien: Hoe weet jij dat je hamster dat leuk vond? Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat hamsters bij het minste of geringste al zeer gestrest raken. Dus zéker in zo'n bal.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:37

OK! wilgentakken dus! Haha!
goed om te onthouden, tip blijft het zelfde Knipoog
Enne, die loopbal, heb je een bad thuis, als je daar een handdoek in legt kunnen ze zich daar ook heerlijk in uitleven. Zo deed ik het ook altijd met schoonmaken, Huisje erin of een wc-rol kunnen ze ze ook nog verstoppen als ze willen.(of zo'n konijnenren hekje dat je op kun zetten, daar moet je alleen wel bij blijven) Zo'n bal lijkt me toch niet ideaal. Loopt zo'n beestje tegen de kast op omdat hij denkt eroder te kunnen Krijgt ie een enorme knal te horen (voor zo'n kleintje dan) en een deun voor z'n kop. Ik zou me rotschrikken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:55

Nou ik vind eerlijk gzegd wél dat er aan tralieknagen wat te doen valt. De grootte van de kooi is hier erg bij van belang..
Ik heb een Ferplast Jenny en een vergelijkbare kooi en mijn hamsters hebben beide geen last van tralieknagen en mn vorige hamster had dit ook niet..
Zorgen dat ze veel te doen hebben (verstop hun eten op verschillende plaatsen in de kooi in plaats van het gewoon in een bakje te geven), veel te klimmen, rennen (sprintje trekken),

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:18

Genoeg hamsters in jenny's knagen ook gewoon tralie hoor. Ok een jenny (80x50) vind ik een minimale maat.

Maar vrijwel alle hamsters gaan gerust door met tralieknagen.

Mijn hamster zit trouwens in een hok van 1 meter lang. Lachen

Knaagt overigens geen tralies, slechts een van mijn vorigen heeft dat gedaan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:50

Tja, eigenlijk zijn alle maten natuurlijk te klein voor een hamster Haha!
Ze zien te weinig nieuwe/verschillende dingen en ze hebben gewoon te weinig te doen..
Mijn ene hamster is helemaal gek van klimmen dus die vind de hoogte wel prettig, die heeft elk hoekje van de kooi al gezien en alle tralies van dichtbij bekeken Cool
Mijn andere hamster is lui, die ligt alleen maar te maffen in dr buizen en geeft niks om het radje (ja om in te slapen haha)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:03

Nou Wuis, als ze een avond niet in 'r bal heeft rond gesjeesd dan hyperd ze door de kooi heen, en als ik de bal in de kooi leg dan scheurt ze erin en komt ze er ook niet meer uit. Verstop gedrag? Denk het niet, er zijn echt betere verstopplekken in haar kooi haha.

Hamster zijn toch wel diertjes die "in het echt" (voor zover deze hamsters nog "echt" zijn) ook veel lopen, en zo krijgt ze daar de kans toe. Als ze het niet leuk meer vind gaat ze stil zitten, en houd ik dan de bal voor de kooi, dan hipt ze eruit. Echter, als ik haar midden in haar sprints oppak en voor de kooi zet, dan krijg je haar met geen mogelijkheid uit die bal

Met een handdoek in bad is een optie, echter, wij hebben drie katten in huis+een laks broertje wat alle deuren open laat dus nee.. Als ik geen volle kat en lege badkuip aan wil treffen sla ik dat even over Nagelbijten / Gniffelen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:37

Zo'n loopbal is altijd nog beter dan niets. Als je bijv. niet een kamer hebt om ze veilig los te laten lopen.
Ik liet mijn hamster wel altijd lekker los lopen want mijn kamer is wel 'hamster-veilig'. Haha! Kon hij lekker allemaal stukjes eten opzoeken die ik dan overal ging verstoppen. En met een rotgang onder m'n tafeltje door en om dozen heen scheuren. Geweldig om te zien haha.

Als hij een dag niet uit z'n kooi mocht begon hij meteen weer te knagen. En knaagstokjes liet ie liggen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:54

Ja en in mijn kamer kan dat dus níet, vanwege de oh zo dure en mij dierbare iMac (afgezien van het feit dat een geëlectrocuteerde hamster mij ook niet echt iets lijkt Scheve mond ) en andere electrische bedrading. Daarnaast hebben wij drie katten rondstruinen, die very capable zijn in het open maken van mijn kamer deur. Ook niet echt hamsterleven bevorderlijk Scheve mond
Nee, mijn Tummie balt vrolijk (ook nou) en dat gaat prima zo, en ik blijf erbij, ze vind het wel tof om te doen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 08:58

Ik vind 'niets' dan nog beter dan zo'n vreselijke bal. Maargoed we verschillen dus van mening daarin. Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 08:59

Daarin ben ik het zeker weten met Wuis eens Ja

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 00:27

Nou mijn pc had het begeven, dus ik ben een tijdje niet online geweest.
Maar nu ben ik er weer en een ervaring rijker die ik toch nog even wilde delen. Vandaar dat ik dit topic maar weer een schopje gegeven heb.

Ondanks dat ik eigenlijk ook van mening was dat een loopbal helemaal niets voor een hammie was, ben ik uiteindelijk toch overstag gegaan. Ik heb er een gekocht. Met de gedachte: als het niets is, dan gooi ik m gewoon weg. Kan het iig proberen. Op dag 1 plukte ik hammie uit de kooi, zette m in de bal en zette die midden in de kamer. Na eventjes raar om zich heen hebben zitten kijken, nam ie een spurt en begon aan zijn side seeing tour door het huis. Van de badkamer tot de keuken, onder de kerstboom en weer verder.

Dag 2 begon met een tralieknagende hammie die zodra ik de kooi openzette en met de bal aan kwam zetten, uit de kooi de bal in sprong en me aan zat te kijken van: komt er nog iets van vrouwtje??

Conclusie: ik denk echt wel dat Hammie het leuk vind. Ik denk niet dat alle hammies het leuk vinden, maar die van mij kan het waarderen.

Leuk weetje: hij was laatst ontsnapt en ik had me al helemaal voorbereid op een gevecht om m te vangen. Ik zag m in de keuken en hij bleef netjes zitten zodat ik m op kon pakken!! Wauw, ik was zo verbaasd. Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:31

Ik had er één die dat ook deed Clown
Die sliep snachts op de overloop Haha!

Uhm ik weet niet om wat voor bal het gaat, maar mijn caaf heeft zo´n snoepjesbal ( niet altijd gevuld ) hij voeltbalt ermee *LOL* en moet ook altijd mee zijn hokkie in!