Fretje bij 2 katten....?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Fretje bij 2 katten....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 21:19

Ik heb 2 kitens van nu 5 maanden alweer , en we gaan over anderhalve maand verhuizen.
Van een 2-kamer benedenwoninkje naar een echt huis , dus dat is wel fijn met die wilde woezels Knipoog

Ik overweeg om er eventueel een fretje bij te nemen , maar dat zou ik alleen doen als die echt goed samen met de katten kan , ik wil geen beesten in kooitjes

Zou een fretje goed samen met de 2 kittens kunnen ?
Dus gewoon met z'n drieën vrij in huis rondlopen , allemaal op de kattenbak ?

Ik vraag me af of het wel goed zal klikken tussen de dieren , of de fret wel op de bak zal gaan en niet sloperig zal zijn met die knaagtandjes , en of het wel goed zal gaan met kattenvoer / frettenvoer.

Iemand ervaring met een combi kat-fret in huis....?

Lijkt me wel leuk als ze samen wat kunnen spelen en slapen , maar als de fret toch te apart is van de katten dan zie ik er liever vanaf , het is de bedoeling dat hij er echt bijhoort en ze alles samen een beetje kunnen doen.

Lynn_Nikita

Re: Fretje bij 2 katten....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:20

neeeeej niet doen!! Fretjes kunne hard bijten en met zo`n speelts kittentje erbij lijkt t me niks

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:22

Zowiezo nooit 1 fret nemen altijd 2 of meer. Verder raad ik het ook af. Het zijn hele andere dieren en kan best goed gaan samen, maar ook fout.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 21:28

Dat denk ik dus ook , dat de kans groot is dat het absoluut niet samen klikt....maarja geen ervaring met fretten vandaar dat ik wat wilde vissen bij mensen die meer fretten-kennis hebben , als die zeggen dat het totaal geen probleem is dan zie ik het wel zitten , anders niet.

Fretje weer wegdoen als ze elkaar niet moeten dat is ook niet echt mijn ding Knipoog

2 Fretten dat geeft dan meteen weer zo 2 kampjes denk ik , en wordt wel erg druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 11:57

je kan fretjes wel alleen houden hoor, dat is geen probleem, zolang je ze maar genoeg aandacht geeft! vaak als je een fret alleen houdt, zal hij /zij meer gericht zijn op t baasje, dan krijg je een betere (hechtere) band ermee.
Hou wel goed in de gaten dat een fret de nodige aandacht en verzorging nodig heeft, en niet elke dierenarts er verstand van heeft..

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 13:12

eevita schreef:
je kan fretjes wel alleen houden hoor, dat is geen probleem, zolang je ze maar genoeg aandacht geeft! vaak als je een fret alleen houdt, zal hij /zij meer gericht zijn op t baasje, dan krijg je een betere (hechtere) band ermee.
Hou wel goed in de gaten dat een fret de nodige aandacht en verzorging nodig heeft, en niet elke dierenarts er verstand van heeft..

Sorry, maar hier ga ik absoluut niet akkoord mee!! Als je 2 diertjes houdt zal je een even hechte band krijgen met ze dan alleen, dat is gewoon een fabeltje. Wat wil je het liefste een fretje alleen dat ongelukkig is en jij gelukkig of je fretje gelukkig en jij gelukkig? Er zijn nu eenmaal dingen dat mensen nu niet kunnen doen ipv dieren. Ik weet niet of het bij fretten is maar ratjes hebben een 'hoge taal' om te communiceren dat mensen niet horen, wat mensen dus ook niet kunnen doen waardoor je je ratje dus ook niet echt op zijn 'rats' kan reageren. Ik stel je voor om je goed te informeren over je diertje en eerst bezint eer je begint en het beestje zijn wensen laten krijgen (groepsdieren blijven groepsdieren!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:18

dat fabeltje kreeg ik te horen van nederlands beste frettendierenarts Hanneke Moorman..
Voor de rest denk ik dat ik na meer dan 15 jaar frettenhouden, wel iets er over kan vertellen, en dat ik hier geen onzin vertel..

Om fretten met ratten te vergelijken, is totale onzin, fretten zijn roofdieren, en ratten zijn knaagdieren. de enige overeenkomsten zijn dat ze twee ogen, vier poten en een staart hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:05

ben het met Eevita eens.
Je KAN fretjes alleen houden,MITS je dondersgoed weet wat je doet,en hoe en fretje in elkaar steekt qua gedrag en eisen.
Het zijn diertjes die aandacht moeten hebben,dagelijks hun energie kwijt moeten.
Ik zelf heb 3 fretjes en 2 katten,de fretjes samen in een mega kooi. Elke avond gaan ze er een uur of wat uit, de katten gaan dan uit de woonkamer(daar zitten de fretjes,gezellig).
En ales de fretjes weer terug in de kooi gaan,zijn de katten weer welkom in de kamer.
Samen los laten doe ik niet,ik vertrouw ze absoluut niet met elkaar,fretjes met honden schijnt beter te gaan dan met katten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 21:34

Dan is het niks voor mij , ik wil echt geen diertjes in kooitjes

En tegenover de woezels vind ik het ook niet leuk om ze buiten te moeten sluiten dan 's avonds , ik ben overdag toch al weg....

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:36

Fretten kunnen inprensiepe wel goed met elkaar vinden maar misschien moet het maar als de katten wat ouder zijn...en je moet een nemen die goed met andere dieren kan omgaan..

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:37

maar ik heb er geen ervaring mee dus ik zou het verder niet weten..ik had het gelezen omdat ik er ook een wou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:39

je kan fretjes ook wel buiten de kooi houden,maar:
Fretjes zijn zeer,zeer slim en onderzoekend. Ze zullen planten uit gaan graven,kastjes proberen open te trekken,door kleine openingen kruipen,(en wat als ze dan niet meer terug kunnen?Mijn fretje zat eens klem in de subwoofer,zijn nekvelletje stroopte op en daardoor kwam hij nog maar met hard trekken vrij...denk daar maar liever niet aan,als je overdag niet thuis bent..).
Kooitje is relatief.
Mijn fretten hebben een hok van 1 bij 1 bij 75 centimeter,3 verdiepingen daarin met 3 bakjes met lappen en 2 hangmatten.
Hierin vervelen ze zich niet zo snel,en hebben ze ruimte zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:55

pmarena schreef:
Dan is het niks voor mij , ik wil echt geen diertjes in kooitjes

En tegenover de woezels vind ik het ook niet leuk om ze buiten te moeten sluiten dan 's avonds , ik ben overdag toch al weg....

hoi, fretten in een kooi is niet erg, zolang je kooi maar groot genoeg is, bijv. als die van darkchrystal,of die van mij, dat is een houten hok, van 1.50 x 1.50 mtr, compleet met speelplek, poephoek, eethoek en slaakhoek. ER hebben bij mij altijd twee fretten tegelijk in gezeten, nu eentje.
Wees voor de rest echt goed voorbereid, al mijn fretten ( bij elkaar8 in 15 jr tijd) zijn geeindigd met twee maal daags medicijnen, en een hoop dierenartskosten..
Niet dat ik niet goed voor ze zorgde, maar helaas worden fretten na hun 5e zwakker en kampen ze vaak met hart , milt en nier problemen. ER wordt volop onderzoek naar gedaan, helaas ligt bij veel dierenartsen hier geen prioriteit..
voor de rest zijn het echt heel leuke beestjes, speels en lief. (net hoe je zo opvoedt), als je een fretje zoekt , neem eens kontakt op met een van de stichtingen, er zitten veel afgedankte fretten in de opvangen, door heel nederland heen.
Koop nooit geen fret bij een dierenwinkel, deze hebben een valse start gehad helaas..
Wil je meer info , adressen ed, mag je altijd pben

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:00

Katten en fretten kan wel.
Bij mij is het altijd wel goed gegaan.
Maar ik ken ook verhalen waar bij het niet zo goed ging.
Ik denk dat je gewoon geluk moeten hebben met zo iets
Maar ik zal nooit 1 fret pakken maar altijd 2.
Zelf had ik 3 fretten en 3 katten.
En alles liep gewoon los in huis rond.
Nooit echt problemen gehad alleen ff bij het begin.
Om te zien wie de pbaas was maar toe dat enmaal voor bij was waren het allemaal dikke maatjes.