Vraag/stelling over konijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tropico

Vraag/stelling over konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 13:00

Stel je hoort van een vriend die op een dierenafdeling werk in een winkel,
dat een gezinnetje een konijn na een half jaar terug komt brengen met
de mededeling dat het beestje agressief en niet te hanteren is.

Zij hebben het beestje met 6 weken gekocht, en is dus nu pak en beet 8 á 9
maanden oud.

Het konijntje in kwestie kan niet meer de verkoop in nu hij deze naam heeft.
Ook tegen de vriend die er werk is het beestje zeer agressief en niet te hanteren.

De vriend in kwestie zegt dat het beestje beter af is als kerstmaal of in de vriezer. Ach gut
Jijzelf hebt al aardig wat dieren en woont nog thuis en weet dat je ouders eigenlijk
vreselijk vel tegen zijn, nog meer dieren in huis te halen.

De vraag is wat doe jij?

Tibamar

Re: Vraag/stelling over konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:06

Ik zou het niet weten
Dan moet ik hem eerst zien
Als je echt aan hem merkt dat ie gewoon bang is voor mensen en er alles aan zou doen mensen van zich af te houden, dan is die al zo gek van angst geworden, dan is die denk ik wel beter af als kerstmaal o.i.d.
Maar of ik het zelf zou doen. Nee denk ik, zou hem gewoon proberen tam te maken. En ja, in huis nemen denk ik..

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:07

Ik zou zoeken naar een plekje waar hij zo min mogelijk in handen hoeft te zijn, een kinderboerdeij met een grote ren ofzo waar alleen naar hem geken hoeft te worden. Of iemand die er tijd in wil en kan steken. Het beestje is niet door zijn eigen schuld agressief geworden toch. Das de schuld van die mensen. Want als je ouders hem niet willen moet je dat natuurlijk niet doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:18

ik nam dat beestje echt wel mee Haha!

zo kwam ik 7 jaar geleden in de dierenwinkel om een konijn uit te zoeken...waren grote bakken met meerdere konijnen er in, maar er was 1 die zat apart...
dus ik vraag waarom die apart zit,"hij is vals"was het antwoord.. Knipoog

toen ik bij t dier ging kijken sprong ie zowat uit de kooi om me te grijpen, ik smolt meteen en heb "hem"meegenomen Haha!

na een tijd kwam ik er achter dat hij dus een haar was en haar naam wodan werd veranderd in wotol Tong uitsteken
nu bijna 7 jaar later is het best wel een knuffelkonijn,ze heeft alleen een gruwelijke hekel aan kinderen Knipoog
maar dat geeft niet,die heb ik niet en de buurkinderen weten inmiddels ook dat ze moeten oppassen voor hun vingers Tong uitsteken
bij mij is ze wel lief, kan er alles mee doen,alleen als ze rondrent in de tuin,krijg je haar bijna niet te pakken,en als je haar eenmaal hebt krijg je een afschuwelijke grompartij Haha!

dus ja....meenemen!!!!

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 13:22

Laat ik het zo zeggen mijn ouders en dan vooral moeders is snel over te halen helemaal als ze haar ziet en
het verhaal erachter weet. Ik ga vandaag even kijken of het wat is en of ze met mijn andere konijnen overweg kan..

Ik hoop het want ze is ontzettend mooi, we zullen zien hoe agressief en onhandelbaar ze is...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:23

Ik zou zeggen, breng hem hierheen Nagelbijten / Gniffelen

In jouw geval zou ik hem gewoon meenemen en hem een fijne plaats/ruimte geeft dat een konijn nodig heeft en hem lekker tot rust laten komen.

Mijn konijn was in het begin ook niet te hanteren, en komt nu altijd naar me toe als ik aan kom lopen.
Ik zou hem dus de kans proberen te geven Nagelbijten / Gniffelen

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:24

Wij ontvingen ook zon konijn op de boerderij.
Ook bij ons bleef hij fel.
Dit is ook de reden waarom een collega hem mee naar huis heeft genomen, anders werd het ook een kerst konijn. Knipoog
Het konijn maakt het nu prima en is een stuk liever.
Waarschijnlijk was hij wat agressiever, doordat als hij gevoerd ed werd iedere keer mensen boven het hok hingen.
Aangezien een konijn een prooidier is, voelt hij zich natuurlijk aangevallen en is dan ook bang.
Maar weet waar je aan begint. Knipoog
(als hij niet tam wordt, dan zit je er jaren aan vast)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:25

je kunt t proberen,die van mij was echt een draak hoor,heeft zeker wel een half jaar geduurd voordat ze door had dat ik haar niet kneep,sloeg of aan haar oren trok Knipoog
maar nu?
is ze best heel lief Haha!

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 13:29

Ik ben ook zeker een voorstander om dieren en in dit geval het konijntje een 2de kans te geven.
ze is nog zo jong ,en mocht het met mijn 2 andere konijnen niet klikken dan weet ik nog een fijn adres.

Helaas hebben wij hier in de buurt geen kinderboederijen en ik denk ook dat ze daar niet vrolijker van word.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:30

Geef hem vooral ruimte, daar knappen konijn echt al een stuk van op!

We hebben ook nog 2 van die dikke vlaamse reus en lotharinger gehad, eerst hartstikke valks maar toen ze de ruimte hadden superlieve beesten (hebben we ook hier in huis gehaald omdat ze anders geslacht werden door omstandigheden)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:32

En als je geen tijd/plaats hebt, of mocht het niet klikken met je abdere konijn dan kom ik hem wel halen.

Vind het wel goed dat je d'r nog n kans wil geven Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:39

Een vriendin van mij had ook een klein konijntje gehad, en die was erg agressief; Als dit het zelfde is.. Nee hoor voor mij dan maar niet. Klinkt misschien heel erg hard. Maar dit beest viel mensen aan... (had ik nog nooit gezien bij een konijn:toch niet op zo een manier!!) of ik zou het kopen en het een mooie dag geven in een rennetje met een hokje waar hij/zij binnen-buiten kan gaan. En jij gewoon elke dag eten en drinken komt geven. Maar als het eenmaal agressief is krijg je het er volgens mij moeilijk uit! Ben het dus eens met Verona. Ruimte geven. Maar ik zou zeggen; weet waar je aan begint. Een tweede kans geven vind ik idd ook heel goed van je. En in de maaltijd draaien zou ik nu ook niet doen.. Jou de keus! Lachen

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 13:44

De ruimte krijgt ze zowiezo, absoluut ik een tegenstander van konijn in te kleine hokken.
xXVeronaXx het is best een eind rijden hoor naar hier vanaf jou kant, en verzend lijkt me geen goed idee Clown

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:58

Heeey!
Weet je hoe dat komt dat dat beestje agressief is? Omdat ie wss hele dagen in een kooi zat (en nu nog zit) en geen partner heeft Knipoog ...
Mijn konijnen zaten eerst ook in hokken en sommige waren agressief, beten als je je hand in de kooi stak. Nou ze niet meer in hokken zitten, maar in een ruime ren met aangesloten schuur, hebben ze nergens meer last van Lachen ... Bovendien zitten ze allemaal niet alleen, dat scheelt ook heel erg.
Dus dat beestje is niet beter af in de vriezer, maar in een goed tehuis met voldoende ruimte, een partner en iemand die er goed voor zorgt en niet de hele tijd dat arme beestje oppakt (konijnen zijn zowiezo geen jnuffeldieren!).
Gr.
Naatje

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:18

Ik heb regelmatig konijnen aangeboden gekregen van vrienden. Zij namen dan één of meer konijnen, deze werden in een veel te kleine kooi gezet, waardoor enige lichaamsbeweging ontbrak. De hele dag werd er niet naar omgekeken, omdat ze te druk waren met werken. De konijnen verhuisden al snel van de woonkamer naar de gang, omdat ze te veel rotzooi in huis maakten waardoor ieder contact met de beestjes ontbrak en vervolgens vonden ze het vreemd dat deze konijnen agressief werden. Aangezien ik op een woonboerderij woon, vonden ze dat de konijnen best bij mij konden wonen, zodat zij vervolgens op zoek konden naar een nieuw konijn, die wel lief was voor die paar minuten aandacht per dag.
Dit heb ik dus geweigerd. Ik heb geleerd om niet de 'afdankertjes' van bekenden in huis te nemen om de doodeenvoudige reden dat die mensen dan weer op zoek gaan naar een volgend huisdier, waarmee vervolgens hetzelfde gebeurd. In het geval van de TS komt het beestje uit de dierenwinkel, dan zou je kunnen overwegen om het in huis te nemen als je het de ruimte kan bieden.
Naar mijn mening zijn konijnen (en andere dieren) niet agressief wanneer ze voldoende ruimte hebben. De meeste dieren bakenen een territorium en in een kleine kooi bevindt jij je dan al snel op hun grondgebied. Als dat kleine stukje dan het enige is dat je hebt, lijkt het mij logisch dat je het gaat verdedigen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:38

Lastig, lastig erg lastig! Ten eerste zou ik je vriend is leren dat hij dieren niet vanaf 6 week moet verkopen, maar vanaf 8 weken, want ze horen t/m 8 week bij de moeder te zitten.
Ten tweede zit het dier in de pubertijd. Maar het kan ook aangeboren zijn.. ik weet niet waar je vriend de dieren vandaan haalt, maar in de meeste gevallen komen deze bij broodfokkers vandaan en zijn deze dieren niet handtam gemaakt en maakt het de fokkers niet uit of ze van agressieve ouders komen.
Je zou het diertje een kans kunnen geven, maar ik denk dat die beter af is bij iemand met een grote ren waar die niet teveel opgepakt etc. word en gewoon een konijnenmaatje heeft.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:02

Ik denk dat dit konijn ind. beter af is in een grote ren waar hij niet opgepakt wordt en waar hij lekker rond kan lopen. Ken je niemand die zoiets heeft?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:07

Ik zou hem meenemen. Vals hoeft niet te betekenen dat ie echt onhandelbaar is. Misschien gedurende een tijd/hele leven bij een andere konijntje zetten, dat kan ook wel eens helpen.. Succes er mee!

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 19:42

Ik heb haar vanmiddag net opgehaald, het is een 'schat' in de zin
van minder erg als dat ik verwacht had aan te treffen.

Ze is erg vel, tot nu toe kijken mijn 2 andere konijnen niet naar
haar om dus dat zit wel goed.

Zodra je haar aait en je komt in de buurt van haar flanken en kont, haalt ze
veneinig uit met voorpoten en tanden maar daar moeten we even doorheen.

Ik heb de nagels al geknipt, was namelijk al even niet gedaan en dus wel nodig.
We zullen het verder wel afwachten hoe het er aan toe gaat Lachen

Wat betreft mijn ouders die zijn er niet blij mee, eigenlijk is alleen mijn vader er vel tegen
maar ach die draait wel bij, en anders maar niet Duivel

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:07

Gelukkig is ze nu in goede handen Lachen
Hoop dat het goed gaat!

Gewoon een paar weken de rust geven, eerste paar dagen niet aaien ofzo, even aan de omgeving laten wennen.
en kun je dr dan elke dag eens een aai geven, of eens lekker kriebelen.
Je zult zien dat je binnen de korste keren een schat van een konijn hebt! succes Knipoog

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:17

Mijn konijn was in het begin ook agressief tegen me, viel me echt aan (heb menig litteken er aan overgehouden). Maar ik heb niet uit het veld laten slaan. Ik ben als eerst begonnen met lekker veel ruimte geven en weinig oppakken. Hij heeft nu ook al een tijdje een vriendin. Het is nu eigenlijk een heel lief konijn. Hij was waarschijnlijk ook gewoon bang is.
Je kunt het proberen maar je moet veel geduld hebben en trek desnoods handschoenen aan, want je mag je hand niet wegtrekken als hij je aanvalt (anders denkt hij dat het helpt). Geef hem veel ruimte en een vriendje, paai hem met eten (liefde gaat door de maag). Veel suc6.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:49

Een konijn is niet uit zichzelf vals Knipoog ... Als een konijn zo reageert, dan zit er vrijwel altijd een reden achter. Ze hebben dan wel ieder een eigen karakter, maar niet zo uitgebreid als bij honden. Bovendien is het bij konijnen een stuk minder gevaarlijk wanneer hij een rotkarakter heeft. Dus dat er alleen al aan gedacht werd om hem op een bord te serveren vind ik echt absurd gewoon en echt een teken van gemakzucht.
Konijnen is, zoals zo vaak vermeld, geen knuffeldier en geen dier dat de hele tijd in een hok moet zitten. Een konijn heeft gezelschap nodig en voldoende ruimte, anders heb je kans dat ze helemaal "gestoord" worden. Als eenmaal de levensomstandigheden veranderen, veranderen de meeste konijnen ook.
Ik heb al zooo vaak verhalen gehoord van konijnen die "vals" waren (grotendeels zaten ze alleen in een klein hokje) ... Toen ze eenmaal in een andere omgeving zaten, met een vriend/innetje erbij en heel veel ruimte, werden het de liefste konijnen die je je maar kon bedenken.
Dus een konijn is niet uit zichzelf vals, de mens maakt hem "vals", oftewel gewoon gestoord en bang ...
Gr.
Naatje

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:15

Absoluut zelf nemen.

Wij hebben een jaar geleden ongeveer een zwaar verwaarloosd konijn geadopteerd. Het dier was helemaal vals, blies, beet enz.
Belangrijk is dat het dier idd veel ruimte heeft om te lopen en een maatje krijgt. Waar konijnen heel tam van worden is (in bijv. de huiskamer) het dier los te laten en zelf op de grond te gaan liggen. Konijnen zijn héél nieuwgierig en op het gegeven moment zal hij over je heen gaan klimmen e.d (niet aaien dan) en vanzelf merken dat het oké is.
Verder lekker veel op schoot en lekker veel rond laten huppelen met een maatje.

Toch zal een konijntje dat je van jongs af aan hebt altijd tammer zijn (mits je hem goed behandelt) dan zo'n 'verwaarloosd' konijn. Het verschil tussen het 'valse' konijn en ons konijn uit de dierenwinkel bleef goed merkbaar. Toch geeft het een ontzettend goed gevoel als zo'n beestje langzamerhand weer vertrouwen in je krijgt en dan weet je dat je een goede daad verricht hebt (hoeveel tijd het ook gekost heeft).
(Wij hebben zelf 1 verwaarloosde van mensen geadopteerd, 1 uit het asiel, 1 uit de opvang en 1 uit de dierenwinkel Knipoog).

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 18:32

Hier even een foto'tje van haar, dat is wel leuk, weten jullie ook hoe ze eruit ziet.
Op het eerste gezicht lijkt het echt een sulletje, maar schijn bedriegt.

Ze heeft hele mooie en sprekende ogen.
De kleur komt niet echt overeen het is veel blonder in het echt.

Afbeelding

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:33

Persoonlijk zou ik een goed tehuis voor haar zoeken. Gewoon een volwassen iemand waar het konijntje in een grote buitenren kan lopen en niet perse geknuffeld hoeft te worden en genoeg bewegingsruimte heeft zodat ze zich niet te snel in het nauw gedreven voelt. (vaak oorzaak nummer 1 bij agressie)