Tamme kauw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Tamme kauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 12:13

Mijn zoon (en ik zelf eigenlijk ook wel een beetje Bloos ) is helemaal roofvogelgek. Hij weet het dus zeker, hij wordt later valkenier Haha! . Nou ja, daar is hij nog veel te jong voor, dus een eigen roofvogel zit er nog effe niet in. Huilen
Om toch eens aan de omgang met tamme vogels te kunnen wennen zijn we aan het overwegen of we wellicht misschien als alternatief een tamme kauw zullen nemen. Nou heb ik zelf als kind ook een tamme kauw gehad, maar dat is zo'n donkergrijs verleden inmiddels dat ik eigenlijk graag eens ervaringen van anderen zou horen over het houden van een tamme kauw.
Hoe houd je hem bijvoorbeeld (buiten/binnen/grootte van het hok e.d.), hoeveel aandacht krijgt hij cq heeft hij nodig en hoe ben je er bijvoorbeeld aan gekomen? Voor leuke anekdotes houd ik me ook aanbevolen, omdat ik uit ervaring weet dat het enorme donderstenen kunnen zijn (onze was de schrik van de melkboer omdat hij alle zilverfolie doppen van de melkflessen (ja ja het is even geleden Knipoog ) altijd kapot maakte bijvoorbeeld Clown ). Hoe weet je of het een mannetje of een vrouwtje is en zit er veel verschil in gedrag?
Nou ja, om kort te gaan, ik wil gewoon álles weten als jij er één hebt! Haha!

Anoniem

Re: Tamme kauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:15

even een . ben ook wel benieuwd Ja

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:16

kennissen van ons hadden ook een tamme kauw.
maar dit beest vloog bij hun naar binnen om daar vervolgens alles onder te poepen.. die hebben hem uiteindelijk weggedaan.
ook vloog dit beest mee als zijn bazin op de fiets naar de stad ging.. dan zat hij vrolijk op haar schouder Tong uitsteken

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 12:26

darkmoona schreef:
kennissen van ons hadden ook een tamme kauw.
maar dit beest vloog bij hun naar binnen om daar vervolgens alles onder te poepen.. die hebben hem uiteindelijk weggedaan.
ook vloog dit beest mee als zijn bazin op de fiets naar de stad ging.. dan zat hij vrolijk op haar schouder Tong uitsteken

Ja, onderpoepen is wat minder natuurlijk. Ik denk dat mijn zoon zichzelf wel ziet fietsen met een kauw op zijn schouder Knipoog Haha! .

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:51

Ik heb er geen, maar kom er een heleboel tegen bij de dierenambulance. Gekortwiekt of gewoon van alle veren een stuk afgeknipt..
In principe ben ik niet tegen het houden van zulke vogels, ik vind ze zelf ook prachtig, maar ik ben wel tegen het kortwieken van een wild dier. Als ie bij je weg wil moet hij die keuze hebben in mijn ogen.

Een oud schoolgenoot van me had er ook eentje, die zat de hele dag op de fietsenstalling, vloog eens wat rond, en klom gezellig op zijn schouder als ie naar buiten kwam Ja Super vogel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:54

Eightlegged schreef:
Ik heb er geen, maar kom er een heleboel tegen bij de dierenambulance. Gekortwiekt of gewoon van alle veren een stuk afgeknipt..
In principe ben ik niet tegen het houden van zulke vogels, ik vind ze zelf ook prachtig, maar ik ben wel tegen het kortwieken van een wild dier. Als ie bij je weg wil moet hij die keuze hebben in mijn ogen.

Een oud schoolgenoot van me had er ook eentje, die zat de hele dag op de fietsenstalling, vloog eens wat rond, en klom gezellig op zijn schouder als ie naar buiten kwam Ja Super vogel.

zo 1 hadden, wij idd ook op school, todat de concierge (aparte vent) hem weg joeg met de bezemsteel, toen nam ie hem niet meer mee naar school, die vogel zat soms ook voor het raam, als dat kon, en bleef daar de les zitten, met pauzes vloog ie wat rond en zat bij die jongen op de schouder, vond ik echt een leuk beestje Ja

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:57

Op een eerdere pensionstal hadden we er eens een gevonden. Die was nog jong en hebben we met de hand opgegroeid. Hij heeft ongeveer 3/4 jaar bij die mensen gewoond denk ik, zat in huis en deed gezellig mee met wat daar gebeurde, hij ging ook wel eens een eindje vliegen buiten. Op een gegeven moment heeft hij toch 'de vleugels' genomen en we hebben hem nooit meer teruggezien.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:01

Ik vind ze ook ontzettend leuk die beesten, echt ontzettend intelligent ook! Ze hebben een zeer goed aanpassingsvermogen.
Ben benieuwd of het ook wat wordt! Als je er een hebt, laat je dan ook even wat foto's zien?? Haha!

@Eightlegged: Ik begrijp niet helemaal wat je bedoel met: 'Als ie bij je weg wil moet hij die keuze hebben in mijn ogen'.. Ben het wel met die stelling eens dat je een vogel zijn vrijheid tot vliegen niet mag afnemen, maar als jou spinnetjes willen ontsnappen laat je die toch ook niet gewoon weggaan Haha!?
Sorry als ik je niet goed begrijp Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:07

Het zijn hele leuke, mooie en intelligente dieren. Ik heb er zelf ooke en gehad. Die is hier als jong aan komen vliegen en was gewond aan z'n vleugel. Ik wilde hem eerst voor altijd houden, maar zo'n vogel alleen in een voliere (laat staan een hok) houden is toch wel sneu. Het beestje communiceerde met de andere rondvliegende kauwen hier in de buurt.

Vandaar dat ik hem naar het vogelasiel in de buurt heb gebracht zodat hij samen met andere kauwen losgelaten kon worden.

Vrienden van mij hebben een kraai (en nog weer andere virenden allemaal roofvogels in buitenvolieres...) maar dat vind ik ook geen doen... Ik vind het sneu om zulke dieren te houden. Je kunt duidelijk merken dat ze nog erg dicht bij de natuur staan.

Het gaat overigens ook behoorlijk stinken gezien het feit dat ze vlees eten.

Ik ben wel benieuwd hoe je de vogel zou willen gaan houden.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:08

Is het niet verboden om een 'wilde' vogel in huis te nemen? Ik heb een tijdje stage gedaan in een opvangcentrum voor wilde dieren (in België) en daar kregen we regelmatig huisdier-kauwtjes binnen die in beslag genomen waren. Als het mogelijk was om ze terug in het wild los te laten, lieten we ze eventjes wennen aan een wild leven, zo niet, werden ze geeuthanaseerd...

Kan je niet gewoon een kanarie of grasparkietje in huis halen? Die kun je ook los door het huis laten vliegen.
Hou er ook rekening mee dat zo'n kauw aardig agressief kan worden. Als hij met de hand werd opgevoed en je ziet als een soortgenoot kan het er plots lelijk aan toe gaan. (Zo kwam er ook een kauw binnen die het gezicht van zijn eigenaar volledig had open gehaald Scheve mond )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:10

Ja kauwen zijn erg eenkennig. Kraaien trouwens ook. Ze richten zich erg op één persoon en kunnen behoorlijk agressief zijn tegenover anderen.

En ja het is verboden om ongeringde kraaien/ kauwen te houden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:11

met eightlegged mee eens. Zo een dier zou ik nooit houden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:17

In ons vogelasiel hebben wij regelmatig kraaien en kauwen in de opvang die door mensen zijn opgevoed en ''leuk'' tam bleven. Tot blijkt dat ze lang niet altijd vriendelijk zijn, dan worden ze weggejaagd en gaan ze andere mensen lastig vallen, omdat ze niet beter weten en niet goed voor zichzelf kunnen zorgen. Wij geven ze een jaar de tijd te verwilderen. Bij ongeveer de helft lukt dat en die kunnen uitgezet worden. De andere helft is door de mens zo verpest dat we die af moeten maken.
Ik hou hier niet van. Een dier zo afhankelijk van je maken dat het zichzelf niet kan verzorgen en dan vervolgens als men met vakantie moet of als ie een keer gepikt heeft, het dier maar te dumpen...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:20

Ik weet niet hoe oud uw zoon is en waar u woont, maar is het niet een mooi idee als het mogelijk is dat hij wat vrijwilligers werk doet op een vogelasiel en zo veel leert over verschillende vogels, ook roofvogels, wilde vogels in de hand heeft, leert over hun gedrag en mee kan werken aan herstel en weer uitzetten van deze dieren?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:22

goed idee nickeltje

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:28

Knipoog

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:33

Ik zou ook ontzettend graag zo'n diertje willen. Ik volg dit topic even.

Wij hadden trouwens geen tamme kauw maar een tamme gans. Die sliep binnen en hij dacht dat ik zijn moeder was en volgde me overal. Maar hij is toch na een halfjaar weggevlogen toen er een groep overvliegende gansen langs kwam. Hij redt zich wel, het leek wel een mensje maar hij had nog wel alle natuurlijke instincten zeg maar.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:35

Nickeltje schreef:
Ik weet niet hoe oud uw zoon is en waar u woont, maar is het niet een mooi idee als het mogelijk is dat hij wat vrijwilligers werk doet op een vogelasiel en zo veel leert over verschillende vogels, ook roofvogels, wilde vogels in de hand heeft, leert over hun gedrag en mee kan werken aan herstel en weer uitzetten van deze dieren?

Dat zou ik persoonlijk ook een heel goed idee vinden! Je leert er ENORM veel bij. Je ziet de mooie kanten (het vrijlaten van een vogel die halfdood binnenkwam en die je zelf terug hebt opgelapt) maar ook de minder mooie kanten (vuile hokken uitkuisen, dieren die niet meer geholpen kunnen worden en moeten worden afgemaakt, een dier waar je zo goed voor gezorgd hebt maar toch niet gehaald heeft,...)
Je leert veel verschillende vogelsoorten herkennen (zo wist ik bijvoorbeeld niet het verschil tussen een zeekoet en een alk, nu is er geen enkele zeevogel die ik beter zou kunnen herkennen dan die twee)
Je leert hoe een vogel in elkaar zit, hoe je ze het beste hanteerd, welk dier welke voeding nodig heeft, wat je moet doen als je dier ziek is of een wondje heeft. Ook kan ik nu met gemak achterhalen of het om een jonge, een halfwas of een volwassen vogel gaat (die dan elk weer hun specifieke voeding moeten hebben)

Voordat ik in het vogelopvangcentrum begon, wist ik absoluut niets van vogels (moest er eigenlijk niet zo veel van weten ook) Maar als je er een tijdje mee gewerkt hebt... je leert ze echt wel waarderen!
Ook heb ik heel veel verschillende roofvogels in handen gehad. Onder andere steenuiltjes, een ransuil en een valk (die ontsnapt was van bij een valkenier)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:56

sammie_44 schreef:
@Eightlegged: Ik begrijp niet helemaal wat je bedoel met: 'Als ie bij je weg wil moet hij die keuze hebben in mijn ogen'.. Ben het wel met die stelling eens dat je een vogel zijn vrijheid tot vliegen niet mag afnemen, maar als jou spinnetjes willen ontsnappen laat je die toch ook niet gewoon weggaan Haha!?
Sorry als ik je niet goed begrijp Knipoog.

Dr zitten toch wel wat verschilletjes tussen een kouw en een spin Knipoog Die spinnen van mij nemen in de natuur net zoveel ruimte in beslag als ik ze geef, een kouw vliegt alle kanten op. Mn spinnen kunnen niet tegen het klimaat hier in Nederland, de meesten dan toch niet, de kouw hoort hier en heeft geen problemen met het klimaat. Bovendien, ik denk niet dat mijn buren het leuk gaan vinden als ik mn spinnen maar gewoon laat lopen als ze de benen nemen Haha!
Het feit dat het inderdaad eigenlijk niet mag om ongeringde kraaien/kouwen te houden had ik nog niet eens bij stilgestaan. Spinnen houden is gewoon legaal Ja

Het idee van Nickeltje vind ik ook absoluut niet gek Lachen
Laatst bijgewerkt door black_kelpie op 16-12-06 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:58

Hahahaha.. oke Knipoog Das waar! Maar als zo'n vogel opgevoed wordt door mensen kan hij nooit geheel zelfstandig meer in de natuur overleven.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:59

eightlegged ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Moesten er inneens honderd spinnen vrijgelaten worden naast mij Vork
En inderdaad je kan het niet vergelijken. Hetzelfde dat je zegt je houd een hond toch ook, dus kan een aap ook.

Ik zou gewoon ervaring opdoen in het opvangcentrum. Zo leer je de echte dingen de problematiek enzo.
En denk ook niet dat er teveel vrijwilligers zijn

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 17:16

Nickeltje schreef:

Ik vind dit een tóp idee. Wie een leuk adres weet in de buurt...ik houd me aanbevolen Knipoog .

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:17

of kan hij niet een paar keer meelopen bij een leuke valkenier.
Is ook een super ervaring denk ik Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 17:20

potterlover schreef:
Ik zou ook ontzettend graag zo'n diertje willen. Ik volg dit topic even.

Wij hadden trouwens geen tamme kauw maar een tamme gans. Die sliep binnen en hij dacht dat ik zijn moeder was en volgde me overal. Maar hij is toch na een halfjaar weggevlogen toen er een groep overvliegende gansen langs kwam. Hij redt zich wel, het leek wel een mensje maar hij had nog wel alle natuurlijke instincten zeg maar.

Dat is natuurlijk ook heel leuk. Zo hebben wij ook een eend gehad, maar die heeft na verloop van jaren er ook voor gekozen om een leuk vriendinnetje te gaan zoeken.
Overigens is parkieten e.d. niet helemaal de bedoeling, we hebben al van alles namelijk en het gaat echt om wat specifiekere soort vogels.

En bay the way, als er iemand is die in de buurt van Den Bosch wellicht een valkenier weet die het leuk vindt om wat kennis over te dragen aan een 8 jarige, ook dan houd ik me van harte aanbevolen Ja .

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:21

Nickeltje: Goed idee. Leer je idd veel van en is nog makkelijk ook. Een veelzijdigere keuze dan één vogel nemen aangezien je dan met meerdere soorten werkt.

Ik ken btw ook iemand die een tamme kauw had, was door de schoorsteen binnen gekomen.. Knipoog