Kat heeft diarree

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Kat heeft diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 11:26

Even een vraagje: onze kat heeft diarree. Of nou ja, diarree is veel gezegd; de ontlasting is wat aan de dunne kant, het is niet waterdun ofzo. Nou vond ik op internet dat het een goed idee is om hem dan een dag of 2 gekookte kip of vis te geven met rijst. Ja, die rijst gaat hij natuurlijk nooit op eten, dat weet ik zo al, maar die kip of vis zal wel lukken. Vingers aflikken

Maar een vraagje over de kip/vis: hoeveel moet je dan geven? Ik vond dat je elke 2 á 3 uur een kleine portie moest geven, maar wat is 'een kleine portie'? Hoeveel moet hij op een dag ongeveer hebben? We willen natuurlijk ook niet dat hij verhongert. Bloos

Iemand hier ervaring mee?

ellepel

Re: Kat heeft diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:29

als een van mijn katten aan de diarree is geef ik ze alleen droge brok te eten, heb je wel ontwormd?
kan zijn dat ze iets van straat hebben gegeten?

maar ik geef de mijne gewoon droge brok.trekt vanzelf wel weer weg..
als ze gaan overgeven erbij dan pas ik pas het voer aan.meestal weten katten zelf heel goed wat ze wel en niet kunnen eten,als jouw kat nooit rijst en kip krijgt zou ik t niet nu ineens gaan geven Knipoog

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 11:42

Nee, hij komt nooit buiten, dus we ontwormen zelden tot nooit (tijdje gedaan in een periode dat hij veel muggen opvrat); toch maar eens mee beginnen idd, bedankt voor de tip!

De DA raadde me juist aan om een dag of 2 toch kip te geven omdat dat makkelijker te verteren is dan brok, en omdat dan de maag een beetje tot rust kan komen. Vandaar. Lachen

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:47

naast het eten er goed op letten dat hij genoeg drinkt, anders kan hij uitdrogen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 11:59

Klopt, dat houden we idd in de gaten. Tot nu toe gaat dat prima en de 'diarree' is gelukkig ook niet waterdun en hij is gewoon erg fit, maar we letten er wel goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:09

Een kat met diarree geven wij in het asiel vers vlees (prins, smuldier). Meestal is het dan direct over.
Je kunt natuurlijk ook kip en rijst gaan koken maar dat is veel meer werk en uit ervaring weet ik dat veel katten de rijst niet willen hebben.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 15:51

Haha, nee, die rijst mot ie echt niet, dat hoef ik nieteens te proberen. Ik ken hem wel een beetje inmiddels. Knipoog

Kipje is gekookt en dat vindt hij erg lekker, dus nu maar hopen dat het ook helt. Vers vlees in huis halen wordt lastig, want over 10 minuten gaat de winkel dicht en dat haal ik niet meer, dus voorlopig houden we het even bij kip.

Ik geef hem nu om de 2 uur een klein beetje en ik heb het zo uitgerekend dat hij op een dag ongeveer net zoveel volume krijgt als hij normaal aan brokjes krijgt. Zou dat een beetje goed zijn? Ik neem aan dat het niet op één gram meer of minder komt? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:07

Nou dat klopt ook niet precies. Want van de ene brok moeten ze ook veel meer hebben dan van de andere.

Hoeveel vlees geef je?

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:17

Nimue schreef:
Nee, hij komt nooit buiten, dus we ontwormen zelden tot nooit (tijdje gedaan in een periode dat hij veel muggen opvrat)

Oeh...ontwormen is heel belangrijk. Vooral als je kat niet buiten komt!
Katten die niet buiten komen zijn nog "eerder" besmet met wormen, omdat hun afweersystmeen niet zo groot is dan katten die buiten komen (buiten bouwen ze een groter afweersysteem op). Als een binnenkat zand of viezigheid binnenkrijgt die mensen of andere dieren mee in huis hebben genomen, is het diertje zo besmet.
Heel belangrijk dus! ontwormen, vooral binnenkatten moeten ontwormt worden.

De diarree kan idd een oorzaak zijn van wormen. Maar ook van iets wat hij ooit verkeerd heeft gegeten (het kan dus "iets kleins" zijn).

Heel belangrijk is nu dat de kat goed eet en goed drinkt.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 16:22

Hm, dan zal ik hem idd gaan ontwormen. Ik dacht juist dat de kans op besmetting binnen kleiner was dan buiten.

Ik heb het idee dat het komt omdat hij pas is overgezet op seniorenvoer én 10 dagen lang pilletjes heeft moeten nemen voor zijn blaas (die we in leverpastei moesten stoppen omdat hij ze anders niet opat, terwijl hij dat normaal niet krijgt). Volgens mij is zijn maag van die dingen bij elkaar gewoon een beetje van streek (de eerste pilletjes die hij kreeg daar moest hij ook erg van braken, dus toen hebben we andere gekregen) en moet het even kalmeren. Vandaar dat ik het eerst even aankijk voordat ik ermee naar de kliniek vlieg; heb ze wel al gebeld natuurlijk om het even na te vragen en zij zeiden idd ook dat ik het wel even aan kon kijken, als ik het maar goed in de gaten hield.

Hoevee ik hem geef? Ik denk dat het alles bij elkaar op ongeveer 3/4 á 1 kipfiletje per dag neerkomt. Nou weet ik dat de ene kipfilet groter is dan de andere, maar ik weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven. Hij krijgt in elk geval 'kleine porties' om de 2 uur en hij loopt niet continu mauwend rond, dus hij heeft in elk geval geen honger (dat zou hij wel laten merken Knipoog).

Ik heb nog nooit brok gehad waarvan ik extreem veel meer of minder moest geven dan van andere brok, trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:30

Ik bedoel maar dat je van whiskas veel meer moet geven dan van Royal Canin, bijvoorbeeld.

Maar de portie vlees die jij nu aan je kat geeft lijkt mij uitstekend!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 17:36

Ah, zo. Dat klopt, maar ik heb nooit van die 'aparte' merken, meestal gewoon eigen merk e.d. Ik houd hem altijd gewoon goed in de gaten en weeg het voer ook niet af ofzo; hij krijgt 5x per dag een kleine portie (vroeger, toen ik nog jong en naief was zette ik altijd eten klaar, maar dat vrat hij dan allemaal in één keer op, de gulzigaard Haha!).

Mooi dat de portie die hij nu krijgt in elk geval een beetje in orde is. Ik kijk even aan of het helpt en ga anders maandag met hem naar de DA.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:39

een paar dagen een tabletje norrit door het eten doen helpt goed tegen diarree, maar je zult toch de oorzaak ook moeten weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:57

Ik geef toch even mijn mening dat ik die goedkope brokken echt klinklare rotzooi vind, maar hoop niet dat er hier nu weer een hele discussie losbarst. Haha!

Ik blijf erbij, alleen vers vlees (diepvries) is het allerbeste.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 19:01

Mist schreef:
een paar dagen een tabletje norrit door het eten doen helpt goed tegen diarree, maar je zult toch de oorzaak ook moeten weten.

Ik denk dus de oorzaak te weten: maag van streek door afwijkend voerschema én een overstap op een ander merk voer. Als het opgelost wordt met de maag wat tot rust laten komen, ga ik er vanuit dat het daar door is gekomen.

Overigens las ik juist op de site van een dierenkliniek dat norrit echt uit de boze is (waarschijnlijk omdat het alleen maar symptoombestrijding is, inderdaad).

En tsja, wat betreft die brokken verschillen de meningen inderdaad. Ik ben zelf niet degene die de brokken voor het beestje in huis haalt, dus ik heb me er ook nooit echt in verdiept.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 11:39

Update: hij is weer helemaal in orde! Deze week haal ik nog wormenpilletjes voor hem en dan ga ik dat ook braaf doen. Lachen

Bedankt voor de reacties en tips!