Ja, dit is heel vervelend. Wij hebben thuis ook zo'n bange poeperd in de vorm van een collie. Die van ons vindt al het geklooi aan zijn lijf lastig. Laatst had hij zijn oor open gescheurd aan het prikkeldraad (niet genoeg gebukt!), maar denk maar niet dat ik daar thuis iets aan kan doen. Dat wordt ook gemopper en gehap naar de baas. Als hij een keer vies is van iets en ik zet hem onder de tuinslang of gieter, gaat hij ook mopperen. Dit soort dingen kan ik alleen doen als mijn echtgenoot thuis is, die hem in de houdgreep neemt. Dan kan het wel. Misschien moet je toch een muilkorf overwegen, of zo'n ander geval, een snuitje. Dat is een stevig hoesje die je over zijn snuit schuift en achter zijn oren vast maakt. Ik weet niet wat voor hond het is en of tie een snuit heeft (ik bedoel; een boxer of pekigneesje heeft weinig neus). Afgelopen zomer moest ik, terwijl ik alleen was, bij de hond drie teken weghalen. Toen heb ik hem aan de riem gedaan en dan de rest van zijn riem om zijn snuit gewikkeld. Stevig vasthouden met één hand en met de andere hand de teken verwijderd. Niet echt makkelijk, maar ja, je moet toch wat. Hoe vervelend het ook is, ik zou het toch proberen met dwang en iets om zijn snuit. Als hij maar één keer weet dat het niet echt eng is, misschien gaat het dan wel beter. (trapt die van ons ook niet in hoor)
succes!